Laitetaan keskustelu pystyyn siitä, miten pyörämassan lisääminen todella vaikutta autoon ja ajettavuuteen, vai onko sillä kuitenkaan loppupeleissä mitään väliä? Täällä varmaan on ammattilaisia, jotka asiasta tietää...
Miten autot eroaa, jos oletukseen toinen lisää esim: +5kg / nurkka, samalla toinen taas saa samasta oletuksesta -5kg joka nurkasta pois, pysyen kuitenkin alkuperäisessä tuumakoossa. Lisäksi kun +5kg / nurkkalisäys sisältyy isompaan vannekehään, levennetyin renkain. Vaikuttaako tämä vaihteistovälityksiin, ajettavuuteen, jarrutusmatkaan, kaarreominaisuuksiin, bensankulutukseen, kiihtyvyyteen?
Pyörämassan lisääminen
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Leveemmät renkaat, suurempi vierintävastus -> bensaa kuluu enemmän. Painavat ja suuret kumit halkaisijaltaan, hitausmomentti suurempi -> pienempi kiihtyvyys ja moottorijarrutus heikompaa. Ja periaatteessa se myös lisää jarrutusmatkaa. Se että kuinka selkeästi ero tuntuu ja näkyy on taa seri asia. Ne mittaukset täytyy jo tsekata mittareilla ja muilla. Ja tietenkin mitä enemmän raakaa massaa autossa, niin sitä enemmän vie bensaa ja sitä heikompi on kiihtyvyys.
Suuri jousittamaton massa rasittaa pyöräntuentoja myös.
Suuri jousittamaton massa rasittaa pyöräntuentoja myös.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 30 vierailijaa