Tuli nyt tämmönen ajatus mieleen kun auto on levällään tallissa, että mikä olisi paras keino keventää jarrutuntumaa? Vuoden -88 kakkakopassa saa jarrua polkea ihan eri tavalla kuin uudessa autossa. Onko uusissa autoissa isommat jarrutehostimet,vai mistä ero johtuu? Onko mahdollista saada tätä uuden auton "kevyttä" jarrupoljinta vanhaan autoon?
Jarrulevyjen ja satuloiden koon kasvatus ei ainakaan perstuntumalta ole mahdollinen vannevalinnan takia..
Jarrutuntuman kevennys/parannus
Valvoja: ffp jäsenet
Uudemmissa autoissa on yleensä ABS-jarrut, joissa jarrupainetta taidetaan lähinnä säädellä jarrupolkimella. Tarkemmin kun asiaa miettii, niin eipä tuo ABS taida vaikuttaa asiaan kuin jarrujen lukittuessa. Mekaaanienn yhteys jarrujen ja polkimen välillä on säilytetty, joten kyllä sen tehostimen pitää olla kevyttoimisemmissa jarruissa tehokkaampi.
Kuljettajan jalalla tekemää jarruvoimaa vahvistetaan jarrutehostimella. Tarvittava voimahan on riippuvainen jarrujen työsylinterin ja jarrusylinterin pinta-alojen suhteesta sekä vahvistimen tehosta. -> Jarrutehostimen tehoa kasvattamalla tarvittavaa voimaa voidaan pienentää. Jarrutuntuma saattaa kärsiä voimakkaasti tehostetuissa jarruissa.
Herkkyyttä varmaan saa helpoiten rassaamalla jarrut mekaanisesti uuden veroiseksi ruosteesta ja voitelemalla liukupinnat.
Kuljettajan jalalla tekemää jarruvoimaa vahvistetaan jarrutehostimella. Tarvittava voimahan on riippuvainen jarrujen työsylinterin ja jarrusylinterin pinta-alojen suhteesta sekä vahvistimen tehosta. -> Jarrutehostimen tehoa kasvattamalla tarvittavaa voimaa voidaan pienentää. Jarrutuntuma saattaa kärsiä voimakkaasti tehostetuissa jarruissa.
Herkkyyttä varmaan saa helpoiten rassaamalla jarrut mekaanisesti uuden veroiseksi ruosteesta ja voitelemalla liukupinnat.
-
- -
- Viestit: 39
- Liittynyt: 29.7.2003 11:48
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa