golf mk2 K-jetronic ongelmia?
Valvoja: ffp jäsenet
golf mk2 K-jetronic ongelmia?
Auto käy nätisti tyhjäkäyntiä ,mutta heti kun painaa rajummin kaasua alkaa käymään ns. kolmella/kahdella. mittasin määränjakajalta painemittarilla suutinputket yksitellen irroittamalla ja sain reilun 4bar lukemat, painepumpun lähdöstä mitattu paine oli noin >7bar. Tankin sisäinen siirtopumppu on tarkistettu ja vaihdettu toimivaan. Painepumppu pitää toisinaan pahaa sirinää ,mutta paineista päätellen oletan sen toimivan. Onko kellään heittää mitään vinkkiä mitä kannattais kokeilla tai vaihtaa? itse epäilen suuttimia...
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Jos painepumppu pitää pahaa "sirinää", sillon täytyy olla jotain vikaa nostopumpussa! Jos nostopumppu on kunnossa, ei painepumppu pidä juuri minkäänlaista "sirinää"! Tai sitte se painepumppu on ottanu jotenki siipeensä! Mene ja tiedä......
Osta uus nostopumppu! Toimii varmasti ja kestää todennäkösesti sen ajan mitä auto sulla on!!
Osta uus nostopumppu! Toimii varmasti ja kestää todennäkösesti sen ajan mitä auto sulla on!!
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
uutta tietoa/ongelmia! jätin vielä tuon painepumpun ostamatta ,koska oletan ettei se rikki ole. huomasin että siirtopumpun sihti oli tukkeentunut. putsaus auttoi painepumpu ei pidä enee pahaa ääntä ja auton kyllä saa käyntiinkin. irroitin lisä rikastus suuttimelle menevänputken määränjakajalta ja kytkin siihen paine mittarin. havaintoja: auton käydessä tyhjäkäyntiä on bensanpaine noin 4,5-5bar sievästi kaasua painaessa paine ei juurikaan tipu ja auto toimii oikeen ja ottaa kierroksia. edelleen nopea kaasun painallus aiheuttaa "hyytymisen" aivan kuin bensaa ei tulisi riittävästi ja samalla paine tippuu mittarissa noin 2,8-3bar tietämille... onko normaalia? kävin myös pienen koe ajon! havaintoja: auto toimii kylmänä ok ,mutta noin hetken ajettua alkaa auto räpättää ja kuulosta lähinnä helikopterilta/kuplavolkkarilta!!! missä vika? miten auto oireilee yleensä kun painepumppu hajoaa? voisko määränjakajassa olla vikaa? autoon on vaihdettu/tarkastettu: jakaja, jakajan kansi, puola, tulpan johdot, siirtopumppu, suodatin, bensalinjat tarkastettu, pumpun sähköt tarkastettu ja uudet tulpat lähden justiin ostamaan. ei riitä ymmärrys... oisko painepumppu sittenkin rikki?
K-jetti ei toimi kunnolla jos paine tippuu yhtään tuosta mitä se on tyhjäkäynnillä.
Ohjauspaineen takaisinkierto vaatii kunnollisen paluuvirtauksen määränjakajalta tankkiin ja jos tuo paluu tankkiinpäin ehtyy vaikka polttoaineen paine olisikin oikea (5-5.5 bar) niin seos laihenee voimakkaasti.
Selvitä syy miksi paine tippuu (pumppu / suodatin / joku muu) niin vika löytyy.
Ohjauspaineen takaisinkierto vaatii kunnollisen paluuvirtauksen määränjakajalta tankkiin ja jos tuo paluu tankkiinpäin ehtyy vaikka polttoaineen paine olisikin oikea (5-5.5 bar) niin seos laihenee voimakkaasti.
Selvitä syy miksi paine tippuu (pumppu / suodatin / joku muu) niin vika löytyy.
Ohjauspaineensäädin? voisko vika olla tässä? mietin vaan kun kylmällä moottorilla auto toimii nyt tosi hyvin mutta heti kun lämmöt nousee niin ongelmia ilmenee!! löysäsin ohjauspaineensäätimeltä tulevia letkuja määränjakajalta toisessa oli kova paine (se ylempi joka menee määrän jakajalle) ja toisessa ei ollut yhtään painetta... normaalia? käsittääkseni ohjauspaine nousee kuumalla moottorilla ,mutta voisko olla että paine nousee liikaa ja seos laihenee siksi? olenko ihan hakuteillä?? niin ja kylmällä moottorilla paineet ei tipu...
Hmm, itsellä tässä on aikalailla samaa vikaa. Painepumppu pitää tosi ilkeää sirinää/surinaa välillä. Vedättäessä kakoo ja pätkii tai sitten joskus ilmenee tuollaista vajaapyttymäistä puutumista.
Uskoisin että toi painepumppu vetää viimesiään. Tähän viittaa myös se että suodattimen vaihdon jälkeen auto ei lähtenyt käyntiin ennen kuin jakarilla sitä pumppua koputteli hieman.
Uusi (käytetty) painepumppu on tulossa ja tässä tällä tai ensi viikolla olisi se tarkoitus vaihtaa. Voin sitte kertoa auttoiko.
Jos se ei auta niin seuraavaksi vaihsan varmaan sit sen nostopumpun.
Laakkosella maksaa 250e pumppu ja Boschilla 270e.
Käytettynä ei noita 16v pumppuja löytynyt oikein mistään, mutta löysin nyt 8v pumpun joka on ainakin halkaisijaltaan (60mm) yhtä suuri joten täytyy testata josko se sinne kävisi. Ei oikein varmuutta löytynyt että onko noissa ollut samaa pumppua vaiko ei.
Uskoisin että toi painepumppu vetää viimesiään. Tähän viittaa myös se että suodattimen vaihdon jälkeen auto ei lähtenyt käyntiin ennen kuin jakarilla sitä pumppua koputteli hieman.
Uusi (käytetty) painepumppu on tulossa ja tässä tällä tai ensi viikolla olisi se tarkoitus vaihtaa. Voin sitte kertoa auttoiko.
Jos se ei auta niin seuraavaksi vaihsan varmaan sit sen nostopumpun.
noin 200e tais olla uus painepumppu ,kun viimeksi kysyin paikallisella varaosa myyjältä.
Laakkosella maksaa 250e pumppu ja Boschilla 270e.
Käytettynä ei noita 16v pumppuja löytynyt oikein mistään, mutta löysin nyt 8v pumpun joka on ainakin halkaisijaltaan (60mm) yhtä suuri joten täytyy testata josko se sinne kävisi. Ei oikein varmuutta löytynyt että onko noissa ollut samaa pumppua vaiko ei.
joo näyttäs tallä erää että k-jetti olis alistettu! vika taitaa olla tuossa ohjauspaineen säätimessä. kylmänä ohjauspaine oli noin 2,5bar jolloin auto toimii oikeen. käyn vielä pienen testi lenkin ajamassa mittari paikallaan ja jos/kun oireet alkaa katson ohjauspaineen (oletan että kuumana liikaa). kaikki nämä ovat omia ja muidenkin olettamuksia ,joten en sulje mahdollisuutta pois etteikö pumpussakin jossain muussa voisi olla vikaa ,joten jos jollain tulee ideoita mieleen niin kertokaa ihmeessä...
eemeli: tutkiskelin autoni pumppua ja pumpun numeroita. autoon mistä tekniikka on otettu entinen omistaja on vaihtanut MB 190E 2,3 16V:n pumpun jolla auto onkin toiminut monia vuosia ongelmitta. motonetissä mersun pumppu uusi alkuperäinen Bosch 139e!! vaatii pienehköä muokkausta jotta saa paikalleen ,mutta ei paha homma. tosiaan täälä meillä päin uusi pumppu (vw oikea) ois ollu tosiaan 198e sitä en sitten tiedä oliko pumppu aito Bosch. ilmoittele toki miten käy kun pumpun vaihdat... tosiiaan tuo mersun pumppu on myös 60mm
Edit: uutta tietoa! ojauspaine 2.8-3bar kylmänä auto toimii!! kuumana paine oli noin 2bar! eikö ohjauspaineen pitäis nousta lämpimänä?
eemeli: tutkiskelin autoni pumppua ja pumpun numeroita. autoon mistä tekniikka on otettu entinen omistaja on vaihtanut MB 190E 2,3 16V:n pumpun jolla auto onkin toiminut monia vuosia ongelmitta. motonetissä mersun pumppu uusi alkuperäinen Bosch 139e!! vaatii pienehköä muokkausta jotta saa paikalleen ,mutta ei paha homma. tosiaan täälä meillä päin uusi pumppu (vw oikea) ois ollu tosiaan 198e sitä en sitten tiedä oliko pumppu aito Bosch. ilmoittele toki miten käy kun pumpun vaihdat... tosiiaan tuo mersun pumppu on myös 60mm
Edit: uutta tietoa! ojauspaine 2.8-3bar kylmänä auto toimii!! kuumana paine oli noin 2bar! eikö ohjauspaineen pitäis nousta lämpimänä?
Ohjauspaineen tulisi olla kylmänä jotain 1-2 bar (riippuen lämpötilasta tietty) ja nousta kuumana 3-3.3 bar luokkaan. Ohjauspaine löytyy siitä määränsäätimen keskeltä ohjauspainesäätimelle lähtevästä letkusta, toisesta ohjauspainesäätimen letkusta ei pitäisi löytyä juurikaan painetta (menee paluuletkuun).
Jos polttoaineen paluuvirtaus ei ole riittävä (paine riittävä) niin joistain määränsäätimistä sulkeutuu paluukierto ja tällöin myös ohjauspainesäätimen paluukanava sulkeutuu ja ohjauspaine nousee samaksi kuin polttoaineen paine ja seos menee huomattavan laihalle.
Ohjauspainesäädin kannattaa kokeilla puhdistaa vaikka paineilmalla ja katsoa vaikuttaako toimintaan. Joskus myös noista polttoaineen sekaan laitettavista puhdistusaineista on ollut apua.
Jos polttoaineen paluuvirtaus ei ole riittävä (paine riittävä) niin joistain määränsäätimistä sulkeutuu paluukierto ja tällöin myös ohjauspainesäätimen paluukanava sulkeutuu ja ohjauspaine nousee samaksi kuin polttoaineen paine ja seos menee huomattavan laihalle.
Ohjauspainesäädin kannattaa kokeilla puhdistaa vaikka paineilmalla ja katsoa vaikuttaako toimintaan. Joskus myös noista polttoaineen sekaan laitettavista puhdistusaineista on ollut apua.
Eemeli: sulla on ilmeisesti KE-jetronic? ke-jettiin en oo niin tutustunu ,mutta k-jetissä itse ohjauspaineensäädin löytyy lohkon kyljestä (siitä missä kaasutin vehkessä on polttoaine pumppu) ilmeisesti KE:ssä myös siinä kohtaa ja lisäksi imusarjassa on jonkinlainen anturi joka on yhteydessä ohjauspaineen säätimeen.
Sain taas toistaiseksi auton kuntoon! tarkalleen ottaen en kyllä ihan varma enää ole mikä siinä sitten loppujen lopuksi oikutteli:) siirtopumppu,pumpulle uudet sähköt ,virranjakaja, virranjakajan kansi, lähetys saarnaaja, tulpat, tulpan johdot, bensansuodatin, jykevämmät polttoainelinjat ja pienehkö putsailu sai auton taas toimimaan. kiitos kovasti kaikille jotka olivat hengessä mukana.
ps. jospa se taas päivän pari toimis...
Sain taas toistaiseksi auton kuntoon! tarkalleen ottaen en kyllä ihan varma enää ole mikä siinä sitten loppujen lopuksi oikutteli:) siirtopumppu,pumpulle uudet sähköt ,virranjakaja, virranjakajan kansi, lähetys saarnaaja, tulpat, tulpan johdot, bensansuodatin, jykevämmät polttoainelinjat ja pienehkö putsailu sai auton taas toimimaan. kiitos kovasti kaikille jotka olivat hengessä mukana.
ps. jospa se taas päivän pari toimis...
Kyllä toi mullakin on K-jet. Just kävin hakemassa matkahuollosta pumpun ja näyttäis toi katittoman 8v pumppu olevan samanlainen. Ainakin osanumero pumpun kyljessä on sama kuin etkassa oleva 16v numero. Vasta ens viikolla pääsen tuota vaihtamaan, joten sitten näkee loppuuko tuo rykiminen ja kakominen.
Mulla oli ihan vastaavaa ongelmaa K-Jetin kanssa ja vikaa etsittiin 2kk, vaihdettiin molemmat pumput tuloksetta kunnes keksittiin että pumpun rele oli kipinöinyt kärjet rikki. Elikkä pumput pyöri mutta releen kautta ei kulkenut tarpeeksi virtaa että pumppu olisi kuormituksen alla jaksanut pitää painetta.
Jees, eli vaihdoin tuon pumpun ja rykiminen kyllä loppui, mutta silti alkaa lämpimänä vedättäessä röpeltämään jossain 4000-500 kierroksen vaiheilla. Vähän samantyyppinen tunne kun rajoitinta vasten ajaisi. Täytyy varmaan tuo tankissa oleva nostopumppu vaihtaa kun kuulostaisi siltä että toi painepumppu ei saa ainetta tarpeeksi.
Onkos kellään tietoa minkä hintainen tuo nostopumppu on?
Onkos kellään tietoa minkä hintainen tuo nostopumppu on?
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Mulla oli outo ongelma KR:n kans! Kylmänä kävi ihan ok, mutta lämpimänä kävi kolmella! Viaks paljastu viallinen ykkösen tulpanjohto!! Lämpimänä löi kipinän kanteen!
Ja sit oli semmonen ongelma et oli venttiilinnostajissa häikkää, kone ei kiertäny yli 5000rpm vaan rupes sen jälkeen röpöttämään! Eli ehkä kannattaa kattoa venttiilikoneisto läpi kans! Paljonko kone on ajettu?? Mun oli 280tkm.
Ja sit oli semmonen ongelma et oli venttiilinnostajissa häikkää, kone ei kiertäny yli 5000rpm vaan rupes sen jälkeen röpöttämään! Eli ehkä kannattaa kattoa venttiilikoneisto läpi kans! Paljonko kone on ajettu?? Mun oli 280tkm.
Tuo puutuminen ja röpeltäminen katosi itsekseen. Tai ei ainakaan ole nyt muutamaan päivään sitä tehnyt. Sitä ennen tosin yritin sitä nostopumppua ottaa irti ja aika voimallisesti sitä "pantaa/korkkia/mutteria" siinä ympärillä moukaroin vasaralla ja ruuvarilla. Oliskohan ollut paskainen sekä tukossa ja kun sitä kolistelin niin irtos paskat siitä. Ajattelin että otan sen pois ja putsaan kun sitä tuskin on koskaan sieltä pois otettu. Oli kuitenkin niin tiukassa se "panta/korkki/mutteri" siinä päällä että ei saanut hievahtamaankaan sitä.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa