Bensiinin haju?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ekku
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.4.2006 21:15

Bensiinin haju?

ViestiKirjoittaja ekku » 8.4.2006 21:54

No niin olis 1. kysymykse aika: Mistä syystä Audi 100 sisätiloihin tulee lievä bensiinin haju.Olen tutkinut konehuoneen puolelta,eikä näkyviä vuotoja ole havaittavissa, konepelti pysyy puhtaana sisäp., eikä auton alla ole mitään jälkiä vuodosta. Haju työntyy sisätiloihin lämpimällä moottorilla pysähtyessä esim. liikennevaloihin.Kylmänä käynnistettäessä hajua ei huomaa.
Niin auto on tosiaan Audi 100 vm-85 K-jetronik
ps.olisko linkkiä kellään kyseisen auton huoltoon ym.korjauksiin.Kiitos etukäteen

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 9.4.2006 8:53

Etsis bensapumppu, se voi olla konetilassa tai pohjassa jossain tankin ja moottorin välimaastossa. Pumpun yhteydessä on suodatin ja ehkä painevaraaja, katso ettei vuoda jostain liitoksesta.

En tiedä miten todennäköistä, mutta voihan se bensanhaju tulla vaikka suuttimien o-renkaiden kautta jos niitä ei ole vaihdettu. http://ffp-motorsport.com/tuning/kjetring.php

Kannattaa varmaan koittaa niin, että auto lämpimäksi ja sit vaan nuuhkimaan joka puolelta että mistä se bensan käry ois voimakkainta. Tällä siis tarkoitan konepellin alta, takakontista tankin tienoilta, jne.

Gullikki
-
Viestit: 131
Liittynyt: 28.12.2004 0:26

ViestiKirjoittaja Gullikki » 9.4.2006 12:38

Koita tarkistaa, ettei huohottimen letkussaa oo reikaa tai rikki. Itsella nimittain johtui bensanhaju siita ja se ilmeni aina kun autolla oli hetken ajettu ja sit pysaytettiin johonkin, muttei silti silloin, kun auto kaynnistettiin kylmana.

ekku
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.4.2006 21:15

ViestiKirjoittaja ekku » 9.4.2006 12:47

No niin, tarkoitat varmaan siirtopumppua,niitähän näyttäs audissa olevan oikein kaksin kappalein toinen on tankissa ja toinen on??? luultavasti auton oikealla puolella konehuoneessa on se kutsumasi "varaaja".Tosiaan nämä ruiskukoneet on mulle tuntemattomia,olen ollut tekemisissä vain diesel -ja kaasutinmoottorien parissa.Eli kysytään vielä seuraavaa: mikä mutikka on konehuoneessa oikealla puolella mittatikun vieressä lähtee alip.putki ja pari polttoaine letkua ruiskulle ja missä on lambda-anturi autossa ?

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 10.4.2006 2:28

Kun tossa kerran K-jetti on, niin siinä ei ole lambdaa. Ja tuolta ylhäältä, tekstit osiosta löytyy tietoa ko. ruiskutusjärjestelmästä.

Jukka Majava
-
Viestit: 111
Liittynyt: 24.7.2003 0:08

ViestiKirjoittaja Jukka Majava » 10.4.2006 3:48

Painepumppu on tankissa, siirtopumppua ei ole. Painevaraaja on auton alla palttiarallaa takapenkin kohdalla oikealla ja suodatin konehuoneessa. Näin ainakin turbossa ja 99% varmuudella myös vaparissa.
Hajua lähtisin ensin etsimään konehuoneesta. Lämmin moottori haihduttaa polttoaineen ja tuuletin tuo pysähtyessä herkästi hajun sisälle. Kannattaa myös kopeloida polttoainelinjat ja varaaja auton pohjasta vuotojen varalta. Tuon ikäisessä on hyvin mahdollista, että ovat hapettuneet aika surkeaan kuntoon.
Kuvailemasi mokkula on ohjauspaineen säädin, sen tarkoitus on rikastaa seosta kylmäkäynnistyksessä ja normaali ajossa moottorin kuorman mukaan.
Lambda voi olla myös K-jetissä, mutta noin vanhasta sitä tuskin löytyy, jos se ei sitten ole USA-malli tai vastaava saastelaitteilla varustettu.

ekku
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.4.2006 21:15

ViestiKirjoittaja ekku » 10.4.2006 14:35

No siinäpä tuli tietoa kerralla,tosiaan painevaraajan löysinkin jo auton alta ja kuiva on sieltä,haju on tosiaan niin laimea,että täytyy vielä katella nuo bensiini putket tarkkaan,konehuoneessa ei vuotoja,eikä hajuja 90% varmuudella,eikä kuluta normaalia enempää (n. 11-12 l kaupunki ajossa).

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 10.4.2006 16:30

Itsellä joskus -81 passatissa ilmavuotoja etsiessä löyty vuoto tankin lähdöissä. Siellä oli sellaiset pätkät kumiletkua. Nämä kumiletkut sitten oli haurastunut ihan tyystin ja se sitten vuoti sinne tankin päälle sellaiseen syvennykseen ja sieltä sitten puski dieselin haju sisälle. Nämä liitännät näki ja pysty korjaamaan takapenkin alla olevasta huoltoluukusta.. Tiedä sitten miten on eroja nyt kyseiseen autoon mutta kannattaa nämä tarkistaa myös. Altapäin tankki näytti aivan kuivalta.

ekku
-
Viestit: 7
Liittynyt: 8.4.2006 21:15

ViestiKirjoittaja ekku » 10.4.2006 19:28

Audissa pääsee näkemään tankin yläosan ja p.a-pumpun kotelon peräkontista käsin.Minulla on kyllä siellä aivan kuivaa ja hajutonta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa