AAZ koneen moniura-hihna ei kestä (vento -97) *ratkaistu*

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

AAZ koneen moniura-hihna ei kestä (vento -97) *ratkaistu*

ViestiKirjoittaja kozel » 21.3.2006 22:39

Mikähän on kun ei tuo hihna kestä. 2 hihnaa menny nyt melko tarkkaan 15tkm/kpl (noin 1000km tarkkuudella) ekasta lähti ne urat n. puolet hihnasta oli silee ja toinen puoli oli virheetön. Ja tänään lähti n. 2 uran leveydeltä hihnasta kappaleita ja sellasia suikaleita jotka jäi hihnaan räpättämään konehuoneen osiin.

Kampiakselin hihnapyörä on kunnossa ja samoin pultti ja hihnat näyttää olevan linjassa. Hihnakaan ei oo liian tiukalla kun se vielä kylmänä jaksaa vikistä ja jos sen kiristää niin ettei vikise niin se kyllä alkaa tovin päästä vikisemään.

Rupee vaan kehtuuttamaan tuo hihnanvaihto jatkuvaan...
Viimeksi muokannut kozel, 22.3.2006 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 22.3.2006 6:57

Kiertäähän hihna oikein?

Nimittäin AAZ koneessa sen voi laittaa helposti väärinpäin, vesipumppunpyörän väärältä puolelta.
Se pitää mennä vesipumpun alapuoleta.

hihnan kierrot klik klik

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 22.3.2006 7:39

Kyllä kiertää. Ihmettelin sitä että miksi vesipumpulla on sileä hihnapyörä silloin kun vaihdoin tuon ekan hihnan ja varmistin laakkoselta vielä sen. Tosin nekin eka väitti että hihnan pitää mennä vesipumpun yli. Mutta kun tarkistivat niin ali sen kuuluu mennä.

DSL
-
Viestit: 102
Liittynyt: 16.3.2004 21:23

ViestiKirjoittaja DSL » 22.3.2006 8:43

Vesipumpun laakeri sökö

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 22.3.2006 11:41

Näyttäisi vika löytyneen. Laturi ei ollukkaan linjassa kun paremmin sai mitattua ku hihna oli irti ja muuta tavaraa purettu pois edestä. 1.6mm ku siirti laturia apparin puolelle niin näytti jo paljon paremmalta. Ja hihnaki on nyt puolet löysemmällä nyt ja ei kitise.

Muutenkin kun nyt pisti 12mm lyhyemmän hihnan kun mitä kirja näytti niin tuli kiristysvaraakin paljon paremmin ku meni se säätöpuoli melkein toiseen laitaan. Se kiristysjousikin on nyt tiukemmalla ni se jaksoi jo tuon hihnan kiriä sopivaan tiukkuuteen.

Ihan on VW alkuperänen laturi (Valeon tekemä)

Mutta katsellaan miten hihna nyt jakselee kun kilometrejä tulee lisää....

Koppa
-
Viestit: 87
Liittynyt: 23.9.2004 19:38

ViestiKirjoittaja Koppa » 22.3.2006 16:31

tarkista ny viel se vesipumpun hihnapyörän kunto... mul oli kans samoja ongelmia ton hihnan kulumisen suhteen ja vika oli kulunu hihnapyörä...

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 23.3.2006 10:27

Ei tuo vesipumpin hihnapyörä oo juurikaan kulunut kun kävin vertaamassa laakkosella uuteen. Tutun golffissa o kulunu paljon enemmän ku vertasin vielä siihen. Näyttäisi tuo linjaus olleen vikana ja siihen viittaa tuokin että ei luista pakkasellakaan tuo hihna vaikka paljon löysemmällä nyt onkin.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 2.4.2006 10:20

Itellä samaa ongelmaa että remmi vinkuu, ennen se oli pitkään aina vikumatta ku kiristi sen, mutta nyt ei enää auta mikään, kaikki näyttäs olevan linjassa, vesipumppu on vaihdettu syksyllä. Ajattelin et saakohan nuihin latureihin uusia rullia ostettua jos sen koittas vaihtaa seuraavaksi.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 6.4.2006 22:36

Ite joskus kysyin tota laturin hihnapyörää mutta paikallisella firmalla (Autosähkö Hira) ol 50e paikkeilla hinta.. Jäi sitten vaihtamatta.

Ihan tuossa mietin että mitenkähän mahtaa vesipumpussa kierrokset sekä pyörimissuunta sopia jos vaihtaa 1.8 bensakoneen pienemmän hihnapyörän? Se on halkasijaltaan pienempi joten hihna mahtuis menemään siitä hihnapyörien välistä vesipumpun yläpuolelta ja näin vesipumppu jäisi hihnan selkäpuolelle ja laturin hihnapyörä ottaisi hihnaan pidemmältä matkalta. Laakkosen mukaan kun koneissa on sama vesipumppu mutta erikokoiset hihnapyörät. Ainoa mikä noissa kierroksissa tulee mieleen on että koneen jäähdytys on vähän tehokkaampaa kun pumppu pyörii nopeammin.


Ja hyvin on vielä hihna kestäny/pitäny 2tkm jälkeen.. Ennen sai jo ruveta kiristystä miettimään.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 12.6.2006 18:02

Täytyy lainata topikkia kun iski ihmetys. Onkos tuossa Trompin laittamassa kuvassa toi 9-kohta siis niin, et tuolla oikeessa reunassa toi hihna menis alhaalta suoraan ylöspäin, eikä tekis tuota mutkaa...? Koska nyt hihnanvaihdon jälkeen toi ilmastointi ei suostu puhaltamaan kylmää ilmaa.

sakemanni
-
Viestit: 51
Liittynyt: 25.7.2007 22:42

ViestiKirjoittaja sakemanni » 21.11.2009 15:05

Nostellaanpa vanhaa topikkia. Kuinkas paljon tuon moniurahihnan pitäs painua aaz koneessa? Sormella painaen painuu ainakin 5mm. Mietin tässä vain että onko se automaattikiristimen jousi kuoleentunu, kun uusi hihna kesti 2 päivää kunnes alko luistamaan.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 21.11.2009 21:44

Kyllä se tuon 5mm painuu ainakin, kato ettei tehostajan pumppu vuoda jolloin pääsis öljyä hihnalle joka aiheuttais tuon luistamisen.
40tkm on gates golffissa pyörinyt ja luistaa satunnaisesti vaikkapa kesken tasaisen ajon, tehostimen pumppu vuotaa taas ja öljyä lentää remmille kun se muovinen suojus puuttuu.
Jotain pitäis taas tehdä.

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 27.11.2009 17:17

Huomaako tuon tehostimen pumpun vuotamisen selvästi? Entä löytäiskö joku uudestaan tuon threadissa löytyvän hihankiertokuvan toimivan linkin?

Ittellä luistaa niin pirusti startissa, että lähtee jo järki.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 27.11.2009 22:04

No jos pumppu vuotaa niin sen vuotokohdan ympäristö on märkä.
Mulla vuotaa letkujen lähdöistä, painepuolen korjasin pari vuotta sitten, nyt kusee paluupuolelta. Ajoviima heittää öljyä remmille joka joskus kitisee.

Ootko varma että just laturinhihna luistaa, ettei ole tehostimen hihna? Sen pitäis ulista myös rattia käänneltäessä.

BornFromJets
-
Viestit: 141
Liittynyt: 24.7.2007 0:08

ViestiKirjoittaja BornFromJets » 28.11.2009 11:15

Ei vingahtele käänneltäessä. Huomaa kiekkamittarista mikä hihna siellä alituisesti luistelee.. Vain kylmästartissa, kaupan pihalla ei enää pois lähdettäessä vingu. Tosiaan hihnaspraylla tokenee pariksi päiväksi, eikä minun mielestä ole löysälläkään. Pitää tutkia ruikkiiko tehostimelta öljyjä. Jos ei, niin pitää mennä johonkin rauhallisempaan paikkaan kuin kerrostalon piha, tutkimaan että saako vielä kireämmälle ja että onko laturin pyörä linjassa..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa