-91 Jetta hukkasi menohalut, missä vika?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

DyyD
-
Viestit: 123
Liittynyt: 29.12.2005 18:59

-91 Jetta hukkasi menohalut, missä vika?

ViestiKirjoittaja DyyD » 8.2.2006 19:54

Eli, kyseessä on vuoden -91 1.8i Jetta ja nyt tuntuu siltä että osa hevosista
olisi karannut paremmille laidunmaille. Kaasutettaessa reippaasti, meno
tuntuu puutuvan ja varsinaista kiihtymistä tuskin havaitsee. Myös tyhjäkäynti
seilaa huomattavan paljon, melkein sammumisesta pieneen kaasuttamiseen.

Pikainen tarkistus konehuoneen puolella osoitti, että öljypinta on hieman
maksimia korkeammalla. Virranjakajan kansi ja pyörijä on ilmeisesti vaihdettu
aivan lähiaikoina, kiiltävät uutuuttaan. Tulpat vaihdettiin, vanhat olivat
erittäin nokiset ja mustat. Ilmanputsariakin vilkaistiin eikä vaikuttanut
erityisen likaiselta. Lambdan johto (1 johtoinen versio) irroitettiin ja
koeajon tuloksena voisi sanoa että meno ehkä ihan hieman parani, tosin parani
se huomattavasti myös tulppien vaihdon avullakin.

Missä siis vika? Itse epäilisin ehkä lambdaa, mutten ole todellakaan varma.
Ei viitsisi niin kallista osaa ihan veikkaamalla lähteä vaihtamaan.

Kiitos jo etukäteen. :)

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 8.2.2006 21:31

Aloittaisin vikakoodien luvulla, johon ohjeet esim. tuolla. Vika voi todellakin olla lambda-anturissa. Sytytysennakko saattaa lisäksi olla pielessä.

Jos vika on happitunnistimessa, niin RP:ssä ei tule toimimaan muut kuin Bosch-merkkiset anturit.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 8.2.2006 22:52

Itellä samaa ongelmaa, nyt kolvailin lambdan johtoja viikonloppuna ja laittelin paremmaksi sitä johdon häiriösuojausta, _saattaa_ olla että auttoi puutumiseen, ainakaan sitä ei nyt ole esiintynyt hetkeen. Lambdan vaihdoinkin jo tuossa syksyllä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.2.2006 17:12

Lambda-anturin ei ainakaan ihan äkkiä ajateltuna pitäisi tehoihin vaikuttaa, kiihdytyksissähän seosta ei kuitenkaan säädellä lambdan avulla.

Tosiaan tuo sytytyksen ajoitus kannattaa tarkistaa, kuten myös jakopään kunto.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 9.2.2006 17:45

Hmm.. ehkä sitten yhden lisämaadoituspiuhan lisääminen auttoi tuohon kiihtyvyysongelmaan, muuta tällaiseen liittyvää en autolle tehnyt... :P

DyyD
-
Viestit: 123
Liittynyt: 29.12.2005 18:59

ViestiKirjoittaja DyyD » 10.2.2006 6:32

Kiitos vastauksistanne. Hieman lisäinfoa vielä jos se auttaisi vian selvittämisessä. Tällähetkellä kulkuneuvo vie julmetusti löpöä, noin 15 litraa sadalla ainakin. Sen lisäksi sammui varoitamatta valoihin yhtäkkiä ja hetken odottelun jälkeen heräsi taas ja toimi lopun päivää. Mielenkiintoista kyllä, mikä tuollaisen kulutuksen voisi aiheuttaa?

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 10.2.2006 8:17

Jos olen oikein ymmärtänyt, ECU vaihtaa varaohjelmalle, jos lambda-anturi kyykähtää. Tämän seurauksena polttoaineen kulutus pompsahtaa. Varmaksi en mene väittämään.
Oma RP-koneinen Passat oikkuilee kanssa. Käynnistyksen kanssa on ongelmia lämpimällä koneella. Vvehje paukuttelee putkessa ja vikaa haetaan sytytyksen puolelta. Kone kyllä pelaa ihan hyvin kun sen antaa hetken huilata.. Menohaluissa en ole huomannut mitään erikoista, mitä nyt pientä tukehtumista pienillä kierroksilla kiihdytettäessä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.2.2006 15:18

Jos olen oikein ymmärtänyt, ECU vaihtaa varaohjelmalle, jos lambda-anturi kyykähtää.
Totta, tuon takia tehojakin saattaa hävitä. Eipä tullut koko varaohjelma mieleen.

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 10.2.2006 20:03

Minulla ainakin muuttui RP normaalia tehokkaammaksi varaohjelmalla, koska kävi rikkaammalla.

Se lambda-anturi saattaa hajota monella tavalla. Alkuperäinen teki itselläni niin, että auto sammahteli ja nyki lämpenemisvaiheessa. Kylmänä ja lämpimänä kävi hyvin. Ilmeisesti anturi toimi jotenkin, muttei kuitenkaan enää normaalisti. Luultavasti kone ei siirtynyt edes varaohjelmalle, koska käyntihäiriöitä oli kuukausitolkulla. Vikamuistiin tuli kuitenkin merkintä.

Tarvikeanturi puolestaan levisi totaalisesti. Kerran töistä lähtiessä auto meinasi puutua parin kilometrin jälkeen kokonaan, mutta alkoikin sitten pelaamaan normaallisti. Kun oli talvi ja muutenkin tuli lyhyttä ajoa ajeltua, niin en edes aluksi älynnyt kohonnutta bensankulutusta. Jossain vaiheessa tuli tehtyä sitten pidempi reissu, joka sisälsi normaaliin tyyliin runsaasti ohituksia. Ensiksi ihmettelin, että mikähän autoon on nyt mennyt, kun kiihtyy ohituksissa niin hyvin. Sitten joskus tankkausvaiheessa totesin, että matka-ajon kulutuskin oli ainakin litran per 100km koholla. Pakoputken pää oli musta ja niin oli tulpatkin. Eli kone toimi varaohjelmalla ja mitään käyntihäiriöitä ei tosiaankaan ollut.

tweeek
-
Viestit: 3
Liittynyt: 14.2.2006 20:40

ViestiKirjoittaja tweeek » 15.2.2006 16:21

Nyt on vikakoodit luettu eikä tuloksena muuta kuin 4444 = no fault in system. Voiko Lambda olla viallinen jättämättä vikamerkintää?

Tulppien vaihdon jälkeen kulutus tippunut ehkä "vain" 13-15 litraan satasella, joskin pelkkää kaupunkiajelua.
Tyhjäkäynti hakee edelleen hieman, sama onko kone lämmin vai kylmä.

Kaasu pohjassa tuntuu, kuin joku hankaisi vastaan, ja kiihtyvyys on luokkaa 1.2 litrainen Fiat.

Kannattaako jotain vielä kokeilla ennen Lambdan vaihtoa?

tweeek
-
Viestit: 3
Liittynyt: 14.2.2006 20:40

ViestiKirjoittaja tweeek » 15.2.2006 18:15

Vielä lisäystä: äsken tuli ajeltua ensimmäiselle bussipysäkille asti lambda-anturin johto irrotettuna, sitten oli pakko laittaa se kiinni kun tuntui siltä että voi kone sammua koska vaan kesken menon.

Eikö sillä varaohjelmalla kuitenkin pitäisi kulkea ihan ok?

Koppa
-
Viestit: 87
Liittynyt: 23.9.2004 19:38

ViestiKirjoittaja Koppa » 15.2.2006 19:02

mitatkaa se lambdan vastus-arvo... jos mittari näyttää vaa yhtä lukemaa, eikä vaihtele, ni lambda on paskana... mul meni aikoinaan omassa Jettassa kans lambda sököx 2 kertaa... :( (tosin se yx oli tarvikeversio ja ilmeisesti viallinen) no mut kuiteski, meno oli vähä sitä sun tätä... hetki kovaa ja sit mummo-vauhtia... tietysti kaikki lämpötila-anturit kandee tarkistaa ja samoin ne virtapuolen... itte jouduin yhes vaihees vaihtaa yksitellen kaikki anturit, lambdan ja luonnollisesti virtapuolen vehkeet, ku en älynny ostaa ALKUPERÄISIÄ V.A.G-osia...

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 15.2.2006 19:02

Jotkut RP:n käyttäjät ovat raportoineet ongelmallisesta bensapaineensäätimestä. Itselläni on tehty siihen joku fiksaus, jotta kosteus ei pääse keräytymään säätimeen. Vika voinee olla siinäkin, koska kerran rikkaalla käy. Paineensäädin. Searchillä löytyy lisää spekulointia.

Koppa
-
Viestit: 87
Liittynyt: 23.9.2004 19:38

ViestiKirjoittaja Koppa » 15.2.2006 19:43

jatkoa tohon mun viestiin... tuli tos viel mieleen, et kannattaa myös tarkistaa kaikki alipaineletkut, ettei niistä mikään vuoda...

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 15.2.2006 20:32

Mulla teki -90 1.8 mutrojetta vähä samantapasta. Yht äkkiä käynti kävi raskaaksi ja melekein sammu, välillä huuti 2000rpm, ja välillä vejot katos.Vika löyty ruiskun moottorin lämpötila anturista. Se on se sininen siinä kannen kylessä muovisessa "syylarin letkun jalassa". ei maksanu pörhöllä muistaakseni ku kympin luokkaa.

tweeek
-
Viestit: 3
Liittynyt: 14.2.2006 20:40

ViestiKirjoittaja tweeek » 21.2.2006 21:31

Selvittely jatkuu... Lambda antaa kyllä arvoja maan ja taivaan väliltä eli ei ole jumahtanut ainakaan yhteen asentoon. Aika tarkkaan 3000rpm kohdalla tulee ihan eri ääni kelloon ja kone rullaa niinkuin sen pitäisikin (tai ainakin lähes).

Miten niistä alipaineletkuista näkee mikä vuotaa? Mulle saa selittää asiat niinkuin pikkulapselle näissä jutuissa, aika newbie meinaan... ;)

Sama lämpötila-antureista.. miten viallisen erottaa?

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 21.2.2006 22:34

alipaineletkut saa koitettua start pilotilla ja lämpötila-antureista pitäisi saada mitattua resistiivisyys, ohmit varmaan joku osaa kertoa?

Teemu87
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 9.5.2006 2:15

ViestiKirjoittaja Teemu87 » 9.5.2006 2:42

Ostin viime keskiviikkona samanlaisen Jetan, ja tuntuisi että sitä vaivaa samanlainen ongelma. Pojat sanoivat miitissä että alipaineletkuista olisi kiinni (?)..
Itse olen myös nyyppä..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa