Takajarrut epätasapainossa, vinkkejä kaivataan

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

Takajarrut epätasapainossa, vinkkejä kaivataan

ViestiKirjoittaja stopsi » 28.12.2005 20:01

Eli katsastuksessa olen käyttänyt jo pari kertaa :)

Ensimmäisellä kerralla oli oikealla takana jarrut huonot. Sekä käsijarru ja käyttöjarru. No, ajattelin että säätö tms. pielessä, ja säädin kenkiä lähemmäksi. 2:ssa katsastuksessa oli käsijarru täysin tasapainossa, mutta käyttöjarru oli edelleen oikealla puolella liian heikko. Ero oli 41%, ja suurin sallittu ero on 30%.

Kun katsoin testausta, aluksi molemmat viisarit nousivat yhtä matkaa siihen 1kN kohdalle, mutta siihen pysähtyi oikean puolen viisari. Vasen viisari jatkoi sinne 1,7kN paikkeille.

Eli missä vika. Sylinteri näyttäisi toimivan molempiin suuntiin, ja kengät ja rumpu on kondiksessa. Rummun pitäis olla kunnossa sillä käsijarrussakin oikealla puolella tuli tulokseksi 1,2 kN, eli enemmän kuin käyttöjarrulla.

Siellähän on se paineensäädin, joka ilmeisesti säätää painetta takajarruille kuorman mukaan. Onko vika todennäköisesti siinä? Vuotoja ei näy missään, ja nestettäkin on säiliössä. Motonetissä näyttäis olevan paieneensäädin 84 euroa, joten ei tuota ihan muuten vain viitsisi vaihdella. Pääsylinteri muuten on paljon halvempi, jos vika löytyisikin sieltä.

Sellainen vielä tuli mieleen, että käyttöjarru oli edessä vasemmalla puolella hieman heikompi puoli. Onko tässä autossa sellainen kuten joissakin autoissa, että renkaat ovat ristiin samassa piirissä. Eli olisiko mahdollista että toisessa piirissä olisi jotain vikaa.

Ongelmahan tässä jarruhommassa on se että tuota tasapainoa on lähes mahdotonta testata missään kovin helposti. Olisiko tähän mitään vinkkiä? Tietysti jollain painemittarilla jos laittais putkien päähän, vois tarkistaa onko paineet tasan. Pitäis vain saada sitten oikealla kierteellä oleva mittari.

pega
-
Viestit: 101
Liittynyt: 19.3.2005 0:11

ViestiKirjoittaja pega » 28.12.2005 20:11

Mahtasko joku jarruletku olla hapristunut. Vanhassa kakka kopassa oli vastaavanlainen ongelma mikä korjaantui jarruletkun vaihdolla.

stopsi
-
Viestit: 153
Liittynyt: 22.2.2005 14:57

ViestiKirjoittaja stopsi » 29.12.2005 11:56

Jarruletkut näyttävät kyllä ihan hyväkuntoisilta, Miten muute hepristunut letku voi aiheuttaa epätasapainoa, jos letku ei kuitenkaan vuoda?

Voiko pääsylinteri olla rikki niin että sitä ei mitenkään päällepäin huomaa? Ei vuotoja, ei mitään. Kun katsoin pääsylinteriä tarkemmin, niin sieltä ulommasta päästä lähtee putket vasemmalle eteen ja oikealle taakse. Eli kai ne sitten ovat 2-piiriset :)

Vois tuon pääsylinterin vaihtaa seuraavaksi, koska se on halvempi/helpompi vaihtaa kuin paineensäädin :/

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 29.12.2005 11:59

Säädä sitä parempaa huonommaksi... niin vois auttaa asiaan, itel toiminut monta kertaa katsastuksessa.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 29.12.2005 13:22

Cliossa o melkein tyyppivikana että tuppaa takasylinterit ruostumaan/hapettumaan tms... Sinne kuitenkin tulee vähällä käytöllä sellaset pykälät. Korjaantu hyvin kun tyhjentää sylinterit ja hiomapaperilla pyöräyttää sylinterien pinnat tasaseks ja uudet tiivisteet.

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 29.12.2005 14:02

Jos etujarruissa ei ollut heittoa, niin siinä pääsylinterissä ei pitäisi olla vikaa.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 29.12.2005 14:22

hapristunut letkuhan aiheuttaa epätasapainoa kun se venyy,eli jarrunesteen paine kohdistuu letkuun eikä sylinteriin. tai sitten ne voi olla tukossa vaikka näyttää hyvältä päälle päin. kokemusta molemmista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa