No laitetaas tännekin:
Eli kyseessähän on takamoottorinen, takavetoinen, kevytkeulainen ajoneuvo jonka keula aiotaan jousittaa kierrejousilla ja ohjaukseksi hampastanko.
Niin kun ajatellaan nopeahkoa mutka-ajelua niin miten seuraavat asiat tulisi mitoittaa:
- camber
- caster + jättökulma?
Miten ajokäytökseen vaikuttaa jos pyörännavan keskipiste on alapallo-tolpan yläpää -linjan taka- tai etupuolella? Kuinka paljon on optimi ja kummalla puolella? (=jättökulma)
ENITEN kiinnostaa jättökulman vaikutus ajoon. Eli se mitä juuri yläpuolelle kirjoitin.
PS. se tiedetään jo että negatiivinen camber + positiivinen caster on way to go.
Takamoottoriauton alustageometriasta....
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
Tuosta perustekniikkaa:
http://ffp-motorsport.com/tuning/wheelal2.php
Kirjastot ovat täynnä auton virittämiseen liittyvää kirjallisuutta, joissa mennään aika syvälle pohdiskeluissa. Kallistuksen vakaimet mm. ovat tärkeässä roolissa tehtäessä "ajettavaa" autoa.
http://ffp-motorsport.com/tuning/wheelal2.php
Kirjastot ovat täynnä auton virittämiseen liittyvää kirjallisuutta, joissa mennään aika syvälle pohdiskeluissa. Kallistuksen vakaimet mm. ovat tärkeässä roolissa tehtäessä "ajettavaa" autoa.
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
Nuo nyt on peruskäsitteitä....
Tosin ei noissakaan ole tietoa jättökulmasta, tosin tästä on löytynyt aika vahvasti jo dataa.
Yksi mielenkiintoinen asia mikä kaipaa selvennystä on ohjausvarsien suunta olka-akselista. Eli osoittaako ohjausvarret eteen vai taaksepäin?
Eteenpäin osoittamalla saadaan aikaiseksi aliohjautuvuutta perusrakenteella yliohjaavaan autoon (esim. 944 tai välikori) ja taaksepäin osoittavat ohjausvarret saavat aikaan yliohjautuvuutta aliohjautuvaan autoon. (esimerkit yli- tai aliohjautuvuudesta ovat kärjistettyjä)
Niin että tietääkö joku miten auton alusta tietää mihin suuntaan ne ohjausvarret osoittaa jotta tietää ollako yli- vai aliohjaavan tuntuinen? (käytös toki riippuu miljoonasta muustakin asiasta, mutta) Mitä siellä ohjausgeometriassa tapahtuu ohjausliikkeen aikana pyörän päässä kun ohjausvarsien suuntaa muuttamalla voidaan vaikuttaa käytökseen?
EDIT: No löytyi tähänkin selitys. Jos jollakin on ajatusta positiivisesta / negatiivisesta Ackermann -ohjauksesta niin saa kertoa.
Tosin ei noissakaan ole tietoa jättökulmasta, tosin tästä on löytynyt aika vahvasti jo dataa.
Yksi mielenkiintoinen asia mikä kaipaa selvennystä on ohjausvarsien suunta olka-akselista. Eli osoittaako ohjausvarret eteen vai taaksepäin?
Eteenpäin osoittamalla saadaan aikaiseksi aliohjautuvuutta perusrakenteella yliohjaavaan autoon (esim. 944 tai välikori) ja taaksepäin osoittavat ohjausvarret saavat aikaan yliohjautuvuutta aliohjautuvaan autoon. (esimerkit yli- tai aliohjautuvuudesta ovat kärjistettyjä)
Niin että tietääkö joku miten auton alusta tietää mihin suuntaan ne ohjausvarret osoittaa jotta tietää ollako yli- vai aliohjaavan tuntuinen? (käytös toki riippuu miljoonasta muustakin asiasta, mutta) Mitä siellä ohjausgeometriassa tapahtuu ohjausliikkeen aikana pyörän päässä kun ohjausvarsien suuntaa muuttamalla voidaan vaikuttaa käytökseen?
EDIT: No löytyi tähänkin selitys. Jos jollakin on ajatusta positiivisesta / negatiivisesta Ackermann -ohjauksesta niin saa kertoa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa