Nokia 616 Bluetooth autosarja V Golffiin

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

BlackMagic
-

Nokia 616 Bluetooth autosarja V Golffiin

ViestiKirjoittaja BlackMagic » 18.12.2005 21:02

Tarvis vähän jelppiä. Otsikon mukainen autosarja olis kiikarissa.

Onkos kukaan itse asentanut Golffiin puhelimen autosarjaa? Onko paha homma? Pitäiskö huomioida mitään erityisiä juttuja? Mites kun kolopallo on toteutettu tuolla Can-väylä tekniikalla, pitääkö tehdä jotain kikkoja, jotta sen autosarjan saa toimimaan?

Kiitos jo etukäteen!

M K
-

ViestiKirjoittaja M K » 18.12.2005 22:34

virta johdot, maajohto ja radion mykistysjohto.
ei pitäis olla vaikea asentaa. vaikein homma lienee löytää sopivat paikat vermeille.

mla
-

ViestiKirjoittaja mla » 18.12.2005 22:59

Touranissa ja T5:ssa itsellä on asennettuna molemmissa tuo kysymäsi Nokialainen.

T5:n tuo oli simppeli asentaa, mutta Touraniin sähköjen saaminen oli sen verran kinkkinen homma, että jätin sähköjen kytkennän merkkihuollolle.
Tel Muten voi vetää itse RCD:n perään - tuolla on MFD2:n liittimistä tietoa ja suurin osa niistä pätee RCD 300:n - sähköt saa myös RCD:n liittimistä. Mutta IGN oli sen verran kinkkinen että jätin sen huollolle tehtäväksi - aluksi ajattelin että voihan sen ottaa tuosta MFD2:n kuvista löytyvästä antennivirrasta, mutta se pätkäisee joka startilla -> puhelin sammuisi joka startissa.
Asennukseen Touranissa ainakin tuolle oli sopiva tila jalkatilassa keskikonsolin sisässä. Eli Touranista irtoaa keskikonsolin reunat jalkatilasta ja sinne mahtui hyvin tuo keskusyksikkö.
Näytön laitoin Proclipin asennusklipillä kiinni keskikonsolin reunaan 2din paikan yläreunaan. Ohjausyksikkö on vaihdekepin vieressä ja mikin laitoin kiinni kattovalojen viereen - johdon pujottelin kojelaudan sisältä a-pilarin kautta tuonne. Kaiuttimena käytän laitteen mukana tullutta, koska MFD2:n kautta ääni oli huonompi ja aiheutti häiriötä mikkiin.

Itse laitteeseen olen ollut todella tyytyväinen. Itse ajellessani käytän bt yhteyttä ja vaimo puolestaan käyttää toista profiilia ohjaamalla oman puhelimensa puhelut tuohon. Sopi juuri meidän käyttöön tuo kahden profiilin käyttö.

BlackMagic
-

ViestiKirjoittaja BlackMagic » 19.12.2005 8:25

mla: Kiitos kattavasta vastauksesta! Täytyypä kokeilla itse asentaa, ja jos ei sähköjen vetäminen meinaa onnistua, niin täytyy jättää ne sit huollolle.

GT
-

ViestiKirjoittaja GT » 19.12.2005 9:36

mla:
Mutta IGN oli sen verran kinkkinen että jätin sen huollolle tehtäväksi - aluksi ajattelin että voihan sen ottaa tuosta MFD2:n kuvista löytyvästä antennivirrasta, mutta se pätkäisee joka startilla -> puhelin sammuisi joka startissa.

mla, toimiiko tuo 616 erilailla kuin muut Nokian autosarjat? Ainakaan muut Nokian BT autosarjat joita mulla on ollut eivät ole ikinä sammuttaneet puhelinta. Eikös se IGN kerro vain tuolle 616selle miulloin sen tulee mennä päälle ja milloin sammua, mutta ei siis vaikuta itse puhelimen toimintaan.
Ainakin Nokian CarKit CK-1W toimii seuraavasti:
-Virrat päälle (CK-1W) -> ottaa yhteyden paritettuun puhelimeen
-Sammuttaa virrat autosta (IGN / ACC) laite (CK-1W) sammuu ja lopettaa BT yhteyden puhelimeen, paitsi jos puhelu käynnissä, jolloin autosarja (CK-1W) pysyy päällä niin kauan kuin puhelu on käynnissä, puhelun loputtua autosarja sammuu ja yhteys puhelimeen katkeaa, mutta puhelin ei sammu ikinä tuon autosarjan ohjaamana (tuo sammumis ominaisuus oli joissakin aiemmissa Nokian autosarjoissa, esim. Nokia 2110n autosarja).
-Ainut huono puoli tuossa on jos saavut jonnekin ja sinulla on puhelu käynnissä et voi jatkaa puhelua puhelimen kanssa vaan puhelu tulee autosarjan kautta kunnes puhelu päättyy -> eli ei toimintoa puhelimessa jolla voisi puhelun siirtää handsettiin (ainakaan CK-1W + Nokia 9300 yhdistelmässä).

mla
-

ViestiKirjoittaja mla » 19.12.2005 10:39

GT: Touranissa ei saa ilman CAN adapteria parempaa IGN virtaa, joten noin se toimii Touranissa ja mitä todennäköisimmin myös Golf V:ssä. Jos ostaa CAN apapterin 150-300€:lla niin sen antama IGN virta on käsittääkseni sama kuin tehdasradiossa. Itsellä on tuon CAN adapterin asennus kesken, kun nahkahousut lähettivät väärät piuhat.

616 sammuu kiltisti kun puhelu on loppunut, mutta ei tietenkään sammuta siihen yhteydessä ollutta BT puhelinta. Enkä ole keksinyt miten tuon puhelun voisi siirtää katkaisematta puhelua siihen BT kännykkään.

GT
-

ViestiKirjoittaja GT » 19.12.2005 10:54

Uudesta Polosta onnistui tuon ACC virran saanti (en ole varma, mutta mielestäni siinäkin on CAN väylä käytössä?) suoraan radion liittimestä -> Katsoin volttimittarilla mihin nastaan tulee herätevirta kun laittaa virrat päälle ja kytkin siihen radion herätteen ja hyvin on toiminut.

mla
-

ViestiKirjoittaja mla » 19.12.2005 11:08

Radion saakin toimimaan tuolla Touranissakin vaikka em. antennivirralla, radio kun saa pätkäistä joka startissa ja osaa käynnistää itsensä ihan ok taas kun virtaa tulee.
Samalla saa toimimaan myös tuon 616:n jos haluaa, mutta itseä asennus noin haittasi ja pyysin huollolta 'parempaa', no eivät ihan täysin parempaa saaneet, mutta parempi sekin on, että puhelin sammuu kun moottori sammuu, kuin että puhelin sammuisi kun moottoria käynnistää :)

Kun kaapelit vain saapuvat niin asentelen tuon CAN adapteri ja otan siitä IGN virran myös 616:lle. Pääasiassa se on siis DVD soitinta varten, joka ei toimi kunnolla startissa pätkivällä virralla.

oikari
-

ViestiKirjoittaja oikari » 19.12.2005 13:45

616 sammuu kiltisti kun puhelu on loppunut, mutta ei tietenkään sammuta siihen yhteydessä ollutta BT puhelinta. Enkä ole keksinyt miten tuon puhelun voisi siirtää katkaisematta puhelua siihen BT kännykkään.

616:sta voi säätää miten kauan se on päällä kun sytytysvirta on katkaistu.

BT puhelun voi siirtää autosarjasta kännyyn, painamalla kännyssä olevaa "puhelin"nappia (nokia 6230) tämä tietenkin riippuu puhelimesta miten se tapahtuu.

Välillä tuo BT aiheuttaa sekaannusta, kun 616 ei ole sammunut--> olen auton ulkopuolella--> vastaa puhelimeen-->ei kuulu mitään--> puhelu meneekin auton handsfree sarjaan.-->painaa "puhelin" nappia kännystä niin ääni kuuluu omasta kännystä eikä auton sisältä.

mla
-

ViestiKirjoittaja mla » 19.12.2005 15:03

oikari: Juuri tuon sekoilun vuoksi en käytä itse tuota ajastettua sammumista :)
Tuo puhelin nappi oli hyvä vihje, pitää muistaa se.

JouniH
-

ViestiKirjoittaja JouniH » 24.1.2010 11:03

Jatketaanpa vanhaa topikkia.

Pitäisi asentaa nokian ck-100 BT handsfree sarja vm04 passattiin. Siinä on alkuperäinen radio jossa takana orginaali liittimet. Saako tuohon jotain johtosarjaa millä voi suoraan liittää tuon hf sarjan vai pitääkö alkaa katkoon piuhoja jotka radion taakse tulee?

Merkkihuollostahan tuo selviää, mutta kysellään täältä ku on sunnuntai. :)

Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”