Lohkolämmitin rikki?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

Lohkolämmitin rikki?

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 5.12.2005 13:26

Huomasin tässä aamulla että sehän on ihan aiheellista laittaa toi mun verggu kaliksiin ku kumminki -10 astetta pakkasta.. Rupesin sitten kuuntelemaan että rupesiko se ääntämään ni paskat..ei ääntäkään päästänyt ja nyt ihmettelenkin että missä vika? Pitääkö kaikki Defan vastukset aina korvan kuultavaa ääntä. Miten voisin selvittää että onko lohkolämmitin epäkunnossa muuten kuin viemällä huoltamoon?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 5.12.2005 13:33

No lämpeneekö moottori?

Jarna
-
Viestit: 118
Liittynyt: 18.11.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Jarna » 5.12.2005 14:10

Omassa kikottimessa Defan vastus ainakin alkaa "ratisemaan" heti kun se saa virtaa. Viime talvena kuitenkin vastuksen ja johtosarjan välinen liitos tykkäsi löystyä sen verta useasti (2-3 krt. viikossa), joten tein siihen patentin. Leveää jeesusteippiä liitoksen ympäri niin ei ole tarvinnut sen jälkeen tiukkia liitosta. Kannattaa tarkistaa onko liitos löysässä, ei vaikuttanut kovin tiukkasovitteiselta.

nimim. "Hyvin teipattu on parempi kuin huonosti hitsattu"

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 5.12.2005 14:41

En osaa oikein sanoa lämpeneekö.. Ei ainakaan konepelti eikä siis pidä mitään ääntä.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 5.12.2005 14:47

^ Kannattaa ihan käsikopelolla koittaa sitä lämmitinmutikkaa, niin saat tietää varmuudella. Lämpenemisen huomaa jo minuutissa. Useinhan se johto lähtee irti tai löystyy juuri sieltä lämmitimen päästä, kun johto tärisee ja heiluu koneen mukana, eli tyrkkää kiinnemmäs, jos vaikka auttaisi.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 5.12.2005 15:29

Tai mittaa johtimista onko impedanssi oikea. Tosin en nyt muista mitä sen edes piti olla...

Hane_
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.8.2005 19:01

ViestiKirjoittaja Hane_ » 5.12.2005 17:04

Ei mulla ainakaa tuo letkulämmitin mitään ääntä pidä.

Jed
-
Viestit: 284
Liittynyt: 3.8.2003 12:26

ViestiKirjoittaja Jed » 5.12.2005 17:14

Tuleehan virta autolle saakka? Juuri viikonloppuna tuli vastaan mykkä jatkojohto.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 5.12.2005 17:43

Mittaat suoraan siitä mihin verkkopiuha tulee kiinni. Vastus pitäisi olla jotain 80-100 ohm.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 5.12.2005 17:55

Mittaat suoraan siitä mihin verkkopiuha tulee kiinni

Juuri tuota tarkoitin. Turha siis sinne konetilaan mennä mittailemaan.

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

ViestiKirjoittaja Mustis » 5.12.2005 18:15

kyllä letkulämmitin suhinaa pitää, mulla oli jotakin kosketushäiriöö kun itse tossa katsiskassa rupesin lohkoo käyttämään, reippaasti vaan repimään johtoa ja kuuntelemaan rupeeko lämpiään/suhiseen.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 5.12.2005 18:36

Ei se konehuoneeseen kaivautuminen välttämättä turhaa ole. Monessa autossa on tänäkin syksynä ollut johtopoikki,liitos hapettunut tai muuten vaan huono kontakti. Eli kannattaa se vastus mitata aina ihan erikseen jos on vastus liian korkea.
Niin ja jos on sisätilalämmitin muista ottaa siitä tepseli irti mittausen ajaksi jos mittaat suoraan pistokkeesta.

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 5.12.2005 19:17

Joo..kiitti neuvoista. Pitänee ruveta kopeloimaan sitä "möhkylää" tuossa huomenna. Jos ei ala onastaa ni kaipa pitää sanoo huoltoasemalla että kahteloo samalla ku käyn auraskulmat säätämässä.

Nii ja kysyn vielä yhtä asiaa poiketen otsikon aiheesta. Eli alkaa tunnustamaan että ratti on alkanu vähä löystyä.. Nuo ristausalueella olevat aallot tärisyttää ja vissiin sitten vähä peijakas ruvennu löystymään. Missä siis on kiristys? Pitääkö ratti irrottaa vai mitenkä? Yritän kysellä kaikkee mahdollista neuvoa ettei tarvis tuossa pihalla jäätyä pitkään :)..

kts!

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 5.12.2005 19:27

ratti löystyä??? eka kerta kun ton kuulin.. itelläkin oli lohkosta toi piuhahuonosti, sit oli viel se ulkopuolinen johto poikki mikä tulee tolppaan ja olipa viel tolpan sulake menny kun oli 2 autoo ja sisälämppärit 16a sulakkees

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 5.12.2005 19:32

No niin tosiaan tunnustaa että rattii on löytynyt..heiluu sekä sivuttais että pystysuunnassa vähän.. Eikän ennen tehny nuin. Se vaan että jos se kesken kurvin irtovaa ni sitähän ollaan petäjässä sitte. Oisko apua tähän rattihommaan?

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 5.12.2005 21:22

Olenpa törmännyt muutamassa automerkissä löystyvään rattiin.Toisessa löystyi pultti ratin keskeltä ja toisessa lähti sellainen ohjuriholkki tunnelista josta rattiakseli meni.Kumpikaan ei ollut volkkari.
Tuleeko löysyys siis pelkästään ratista vai antaako rattiakselikn jostain periksi.

Se vaan että jos se kesken kurvin irtovaa ni sitähän ollaan petäjässä sitte

ja voin kokemuksesta sanoa,että melkein tulee sonnat housuun tuossa tilanteessa. Olin kääntymässä valtatieltä pois vasemmalle ja flips ratti pyörähti tyhjää... petti boorit minin hammastangosta. Onneksi tyhjä tie,mutta pirun syvä oli oja.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 5.12.2005 22:12

vois joo housut kostua jos 100 vauhissa rampis jää ratti kouraan... jotain lukitetta kiinnityspultteihin?

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 9.12.2005 15:41

No saimpa kuntoon ton ratin taas.. Ei siinä tarvinnu ku ottaa keskeltä töötti homma vittuun ja siellähän se sisällä kiristyspultti oli. Ja niin löysällä että sormilla pysty pyörittään.

Noh käytimpäs tuota aotoa huoltoasemalla ja sanovat että tuosta sun lohkölämmittimestä on se vastus menny rikki. Johot on ok ja virta kulkee. Nyt tahtoisin tietää suurinpiirtein millaisissa hinnoissa liikutaan noiden vastusten kanssa. Motonetiltä vois tilata mutta en oikein ole varma mikäköhän se osa on mikä mulla pitää tähän vr6:seeni tilata?

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 9.12.2005 17:13

Tarkistat merkin. Että on samanvalmistajan. Esim, defa tai calix. <---
Yleisimmät. Ja ostat defan tai calixin vastuksen. hinta pyörii 50-100€.

Tarkennusta äskeiseen. Sen pitää olla samanvalmistajan!

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 9.12.2005 19:28

Motonetistä:
III 2,8VR6 128kW-AAA Defa-elementti. . . . . . . . . . . . 45-9150 69.00 ?
tai
III VR6 Calix-elementti. . . . . . . . . . . . . . . . . . 45-6254 48.77 ?

Pienipistoikkeisessa Defassa pitäisi lukea siinä autossa kiinni olevan suojakannen päällä DEFA isolla. Jos näin ei ole tai kansi on lähtenyt kävelemään niin sitten pitäisi olla vielä toinen konsti.
Ellen nyt ihan väärässä ole, niin tuon Calix vs. Defa eron voit tarkistaa sillä, että vertaat sitä johtoa joka menee keulasta lämmitystolppaan. Jos se suojus siinä johdossa on punainen, on kyseessä Calix:
Kuva

ja Defa:ssa musta:
Kuva

Tarkemmin muistavat korjatkoon

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 7.1.2006 12:07

Voi V***U sanon minä. Käytin autoani paikallisessa huoltoliikkeessä. Käsissäni oli Defan vastus, jonka ajattelin vaihdattaa edellisen ollessa sökö. Jätin auton sinne ja lähin kavelemään. Parin tunnin päästä menin paikalle ja auto odotti jo pihalla. Noh..menin sisään ja työmies sanoi, että ei aika riittänyt tämän vaihtoon. Se on sellainen 4-5 tunnin homma, kun koko keula pitää purkaa etc. Ja kalliiksihan se tulisi. No, korjaaja ehdotti että laitetaan letkulämmitin, kuten siinä olikin ollut. Se ei oo ku plukata paikoilleen. Noh, menin matkahuoltoon ja lähetin vastuksen takasi. Sitten toissapäivänä vein autoni taas huoltoon ja nehän vaihtoivat mulle kiltisti sen letkulämmittimen. Menin kotiin ja laitoin vähän ajan päästä kaliksiin ja hyvinhän se toimi. Noh..tänä aamuna taas laitoin lämpenemään ja kas. Eipäs toimi enää! Ei kuulu minkäänlasta surinaa eikä se mölkky siinä konetilassa lämpene olleskaan. Noh..ei kait se sitten auto, kun viedä TAAS tuo autoni sinne korjaamolle ja kysyä että mikä tässä nyt on. Parempi olis mennä takuuseen tuo korjaus kerta vasta toissapäivänä asentivat?! Mikä ihme tuossa voi olla, että nuin nopeasti menee rikki? Kenties taas vastus paskana?

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 7.1.2006 12:33

hmm, onkos töpseli mihin vastuksen pukkaat ok? Mulla oli Kinkapissa orkkis lohkolämppä jotenkin oikosessa suojamaan kanssa että jos laitoin maadoitettuun pistorasiaan mitään ei tapahtunu mutta kun laittoi maadottamattoman jatkojohdon niin taas toimii. Autoon en uskaltanut koskea :D

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 7.1.2006 14:02

Joo kaiken pitäs olla ok.. Yhesti kokeilin aiemmin ja toimi mutta eipä pelitä enää. Missä ihmeessä vika?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 13 vierailijaa