Paras moottorinohjausjärjestelmä?
Valvoja: ffp jäsenet
Paras moottorinohjausjärjestelmä?
Mielipiteitä ohjelmoitavista moottorinohjausjärjestelmistä? Hankinta listalla sellainen olisi tuollaiseen 8 sylinteriseen, turboahdettuun, suorasytytteiseen koneeseen. Jokainen valmistaja lupailee aikalailla samoja ominaisuuksia, sen puolesta olisi aika sama minkä ostaa. Hinnoissakaan ei paljoa eroja ole, mutta mitenkä käytettävyys ja laatu?. Vahvimpana ehdokkaana tällä hetkellä olisi DTA P8PRO.
http://www.motec.com/home.htm
muuta ei tarvi sanoa. Paras.
muuta ei tarvi sanoa. Paras.
-
- -
- Viestit: 190
- Liittynyt: 24.7.2003 14:41
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 73
- Liittynyt: 18.2.2004 19:32
Tuohon samaan Motorsport sarjaan voi luokitella jo MagnetiMarellinkin.. http://www.magnetimarelli.com/racing/El ... s_2005.pdf
edit: Mutta entäs Autronic ja ruotsalaisten Nira ?
edit: Mutta entäs Autronic ja ruotsalaisten Nira ?
Täältä ääni MBE Systemsille, edellisen sukupolven laitekin oli nerokkaan oloinen, ja kokoa vain tupakkiaskin verran.
http://www.mbesystems.com/specs.html
http://www.mbesystems.com/specs.html
SE MOTEC TAITAA OLLA KUNINGAS NÄILLÄ MARKKINOILLA JOS ON RAHAA....Mun mielestä....ehkäpä...
Itsellä on autronic smc ja olen äärettömän tyytyväinen...
(siinä on autotune)jipii....
Ja nyt on jo markkinoilla todella mielenkiintoinen sm4 malli autronic:ilta
(suomen virallinen maahantuoja sporttiauto turussa)
Jos on hiukan yritteliäs luonne niin voin myös suositella vems merkkistä diy laitetta....
Laitetiin yhden tutun autoon ja pelitti hyvin....
Perus asetusten kanssa meni vaan hiukan paljon aikaa...
kahdeksan suuttimen ohjaus ja suoraan boksilla kahdeksan puolan ohjaus
TUKEE SUORAAN 5 JOHTOISTA LAAJAKAISTA LAMBDAA...
myös mahdollisuus nakutuksen estoon ja pakokaasun lämpötilamittaukseen.
Hinta alle 400e koottuna ilman koteloa vielä halvempi.
Googleen haku sanaksi VEMS ja löytyy...
Silti suosittelen AUTRONIC sydeemiä, helppo ,varmatoiminen ,nopea säätää.
Itsellä on autronic smc ja olen äärettömän tyytyväinen...
(siinä on autotune)jipii....
Ja nyt on jo markkinoilla todella mielenkiintoinen sm4 malli autronic:ilta
(suomen virallinen maahantuoja sporttiauto turussa)
Jos on hiukan yritteliäs luonne niin voin myös suositella vems merkkistä diy laitetta....
Laitetiin yhden tutun autoon ja pelitti hyvin....
Perus asetusten kanssa meni vaan hiukan paljon aikaa...
kahdeksan suuttimen ohjaus ja suoraan boksilla kahdeksan puolan ohjaus
TUKEE SUORAAN 5 JOHTOISTA LAAJAKAISTA LAMBDAA...
myös mahdollisuus nakutuksen estoon ja pakokaasun lämpötilamittaukseen.
Hinta alle 400e koottuna ilman koteloa vielä halvempi.
Googleen haku sanaksi VEMS ja löytyy...
Silti suosittelen AUTRONIC sydeemiä, helppo ,varmatoiminen ,nopea säätää.
Omasta mielestäni on likipitäen ihan sama, mikä boksi siellä hanskalokerossa möllöttää. Kunhan se on "perus asiallinen" ja sille löytyy ASIANTUNTEVA asennus- ja säätöpulju. Itse valitsin Hestecin, koska apu on lähellä tarvittaessa. Tiedän kyllä, ettei se ole välttämättä uusinta teknologiaa, mutta lujaa sellaisella kyllä pääsee halutessaan ja säätöohjelma on hyvä.
kyllähän hestecissä on paljon ominaisuuksia joita ei kaikki tiedä. tuota hestecciä ja sen ominaisuuksia kun ei mainosteta ollenkaan ja siitä johtuen moni luulee että ei välttämättä ole kehityksessä mukana vaikka toisin on. hestecin kun ostaa säädettynä/asennettuna autoonsa niin kyllä se todella hyvin toimii. moni kun ei osaa säätää tai asentaa oikein ja sitten luullaan että on tuotteessa vikaa.
Täältä kanssa kehuja autronic smc:stä. Ollut nyt vissiin 3 ja puolivuotta ajossa ilman yhtäkään ongelmaa. Mitään guru-säätäjää ei ole tullut ees kokeiltua. Vain autotune+pimeä(köhköhsuljettu)suora muutama tunti alussa ja se oli siinä.
Tai no omasta viitseliäisyydessä on ongelma, kun en ole saanut tyhjäkäynnin säädintä asennettua.
Tai no omasta viitseliäisyydessä on ongelma, kun en ole saanut tyhjäkäynnin säädintä asennettua.
Niin se tuo nakutuksen havaitseminen onkin hankala homma. Teoriassa helppo mutta käytännössä vaikea.
Antureita on useita erilaisilla taajuusalueilla. Eri moottoreissa saatetaan tarvita erilaisia antureita. Anturin sijoitus vaikuttaa paljon saatuun signaaliin. Monessa moottorissa voidaan kahdella anturilla havaita neljän sylinterin nakutus sylinterikohtaisesti. Nakutus esiintyy yleensä 5-20kHz alueella, harmi vain, että samalla alueella on paljon muutakin ääntä. Moottorin komponenteilla on kullakin omat ominaistaajuutensa, joiden voimakkuus riippuu paljolti esim kierrosluvusta. Tämän "taustamelun" taso vaihtelee suuresti myös kuluneisuuden ja lämpötilan mukaan.
Nakutuksessa on jonkun perustaajuuden lisäksi useita kerrannaistaajuuksia, jotka myös pitää havaita. Ehkä eniten nakutustaajuuteen vaikuttaa sylinterin halkaisija ja palotilan lämpötila. Analogiatekniikalla alkaa olemaan jo todella hankalaa tunnistaa luotettavasti. Nykyisin käytetäänkin signaaliprosessoritekniikkaa ja jonkinsortin spektrianalyysia, FFT- tai DFT-muunnoksia. Nykytekniikalla tiedetään moottorin asento äärimmäisen tarkasti, siksi nakutustunnistus on käytössä yleensä vain tietyissä kampiakselin asennoissa.
Antureita on useita erilaisilla taajuusalueilla. Eri moottoreissa saatetaan tarvita erilaisia antureita. Anturin sijoitus vaikuttaa paljon saatuun signaaliin. Monessa moottorissa voidaan kahdella anturilla havaita neljän sylinterin nakutus sylinterikohtaisesti. Nakutus esiintyy yleensä 5-20kHz alueella, harmi vain, että samalla alueella on paljon muutakin ääntä. Moottorin komponenteilla on kullakin omat ominaistaajuutensa, joiden voimakkuus riippuu paljolti esim kierrosluvusta. Tämän "taustamelun" taso vaihtelee suuresti myös kuluneisuuden ja lämpötilan mukaan.
Nakutuksessa on jonkun perustaajuuden lisäksi useita kerrannaistaajuuksia, jotka myös pitää havaita. Ehkä eniten nakutustaajuuteen vaikuttaa sylinterin halkaisija ja palotilan lämpötila. Analogiatekniikalla alkaa olemaan jo todella hankalaa tunnistaa luotettavasti. Nykyisin käytetäänkin signaaliprosessoritekniikkaa ja jonkinsortin spektrianalyysia, FFT- tai DFT-muunnoksia. Nykytekniikalla tiedetään moottorin asento äärimmäisen tarkasti, siksi nakutustunnistus on käytössä yleensä vain tietyissä kampiakselin asennoissa.
kai olette jo tutustuneet:
http://www.prostreet.fi/viritysosat/moo ... s/kms.html
helppokäyttöinen
laajakaistan ohjaama seoksen säätö vielä nopeampi kuin muilla
ilmainen ohjelmapäivitys netistä
http://www.prostreet.fi/viritysosat/moo ... s/kms.html
helppokäyttöinen
laajakaistan ohjaama seoksen säätö vielä nopeampi kuin muilla
ilmainen ohjelmapäivitys netistä
nakutustunnistimesta viritetyssä moottorissa
autotehdas voi käyttää noin 3kk ECU:n ohjelman hienosäätöön yksin nakutuksentunnistimen osalta mm koeajoja erilaisilla teillä jne jotta se saadaan toimimaan oikein aina
kun sitten venttiilinjouset vaihdetaan jäykempiin, tai moottorin tyynyt tai jokin muu sopivalla tavalla resonoi viritys-/kilpakäytössä tulee nakutustunnistimesta "liian herkkä" ja se voi jopa pilata virityksen (tiputtaa ennakot turhaan jne) tai keskeyttää kilpailun (esim yksi tietty nyppylä/kuoppa radalla joka usein laittaa auton vikaohjelmalle -> varikkokäynti, esim. BMW osassa malleja pitää kuitata huollossa eli ECU vaihdettava lennossa varikolla jos on esim. 6h tai 24h kisa käynnissä...)
silloin kun esim. turbomoottoria vain lastutetaan tai vaihdetaan pelkät sport-nokat ja mekaaniset äänet eivät juuri muutu ihan hieno ja toimiva juttu
isommissa virityksissä usein vain harmiksi
autotehdas voi käyttää noin 3kk ECU:n ohjelman hienosäätöön yksin nakutuksentunnistimen osalta mm koeajoja erilaisilla teillä jne jotta se saadaan toimimaan oikein aina
kun sitten venttiilinjouset vaihdetaan jäykempiin, tai moottorin tyynyt tai jokin muu sopivalla tavalla resonoi viritys-/kilpakäytössä tulee nakutustunnistimesta "liian herkkä" ja se voi jopa pilata virityksen (tiputtaa ennakot turhaan jne) tai keskeyttää kilpailun (esim yksi tietty nyppylä/kuoppa radalla joka usein laittaa auton vikaohjelmalle -> varikkokäynti, esim. BMW osassa malleja pitää kuitata huollossa eli ECU vaihdettava lennossa varikolla jos on esim. 6h tai 24h kisa käynnissä...)
silloin kun esim. turbomoottoria vain lastutetaan tai vaihdetaan pelkät sport-nokat ja mekaaniset äänet eivät juuri muutu ihan hieno ja toimiva juttu
isommissa virityksissä usein vain harmiksi
Niin kuin tosta yllä jo sanottiin niin oikeastaan kaikki vaikuttaa nakutukseen. Tai siis siihen anturin valintaan.
Periaatteessa pieni painoerokin lohkossa jo vaikuttaa, että miten nakutus "kuuluu".
Eli aikamoista tuuria on jos saat jostain saabin koneesta naku anturin toimimaan oikein fordissa. Tietty se onnistuu jos niissä on samat koneet :) mutta niin ei taida olla?
EDIT: Ford ja saab oikein päin?
Periaatteessa pieni painoerokin lohkossa jo vaikuttaa, että miten nakutus "kuuluu".
Eli aikamoista tuuria on jos saat jostain saabin koneesta naku anturin toimimaan oikein fordissa. Tietty se onnistuu jos niissä on samat koneet :) mutta niin ei taida olla?
EDIT: Ford ja saab oikein päin?
-
- -
- Viestit: 10
- Liittynyt: 3.11.2005 21:47
Takapihan Tarzan, sulla on aito S4(ei mikään urS4 eli 100S4) 6syl? Ilmeisesti? 5syl versiosta en ole kuullut kovinkaan hyvää, vielä. Koskien Tatech, mutta toivoa on. Hestec on myös ollut 5syl kattivehkeissä hiukan ongelmallinen(päästöt tyhjäkäynnnillä, kattivehkeissä/ tyhjäkäynti yleensä 5syl). Mutta jos koneessa on parillinen määrä sylinterejä,niin eri asia.
Juha - luulen tietäväni, mistä puhut...
Katsastettu vitosaudi 780cc suuttimilla, suorasytkällä, Tatechilla kolme viikkoa sitten ilman huomautuksia.
Vajaa 500hv/yli 600Nm. Päivittäisessä ajossa. Toimii myös pakkasella.
Ei kuulopuheita.
e: Terveisiä tiedättekyllä kenelle. Tempistä löytyy lisää, säkällä vaikka kiliven kuva. Va minkäs tiet. Höhö.
Katsastettu vitosaudi 780cc suuttimilla, suorasytkällä, Tatechilla kolme viikkoa sitten ilman huomautuksia.
Vajaa 500hv/yli 600Nm. Päivittäisessä ajossa. Toimii myös pakkasella.
Ei kuulopuheita.
e: Terveisiä tiedättekyllä kenelle. Tempistä löytyy lisää, säkällä vaikka kiliven kuva. Va minkäs tiet. Höhö.
Viimeksi muokannut repo, 2.2.2006 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
janneza:
KMS
mitähän tarkoitit ?
voi kytkeä auton alkup. kärjettömän jakajan ja boxin kanssa jos esim. ei ota wasted spark käyttöön
(esim. alle 7000rpm laite ja/tai vähän ahtoa)
jos autossa on Bosch ruisku niin lähes kaikki anturit sopivat KMS:lle
60-2 tai 36-1 tai muu asentotunnistus kampiakselille (yleismallinen 60-2 kiekko löytyy tarvittaessa kampiakselille)
vapari TPS ohjattuna (potentiometrimallinen)
ahdettu MAP ohjattuna (0-5V)
haluttaessa yhdistelmänä
ks lisää
http://www.prostreet.fi/viritysosat/moo ... s/kms.html
demoja jne
http://kms.vankronenburg.nl/ -> manuals
hinnat alv 0%
http://kms.vankronenburg.nl/ -> pricelist
KMS
mitähän tarkoitit ?
voi kytkeä auton alkup. kärjettömän jakajan ja boxin kanssa jos esim. ei ota wasted spark käyttöön
(esim. alle 7000rpm laite ja/tai vähän ahtoa)
jos autossa on Bosch ruisku niin lähes kaikki anturit sopivat KMS:lle
60-2 tai 36-1 tai muu asentotunnistus kampiakselille (yleismallinen 60-2 kiekko löytyy tarvittaessa kampiakselille)
vapari TPS ohjattuna (potentiometrimallinen)
ahdettu MAP ohjattuna (0-5V)
haluttaessa yhdistelmänä
ks lisää
http://www.prostreet.fi/viritysosat/moo ... s/kms.html
demoja jne
http://kms.vankronenburg.nl/ -> manuals
hinnat alv 0%
http://kms.vankronenburg.nl/ -> pricelist
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 17 vierailijaa