Golf IV, jarrut "humputtaa"

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

GOLF_TDI
-
Viestit: 34
Liittynyt: 23.9.2004 14:13

Golf IV, jarrut "humputtaa"

ViestiKirjoittaja GOLF_TDI » 26.10.2005 10:45

Ciao gurut,

Golperon (vm -03) jarruissa outo häikkä, jarruttaessa jarrupoljin "humputtaa", eli tekee pientä ylös+alas liikettä. Tosi vähän, mutta sen huomaa. Tämä tietysti tuntuu myös auton hidastuvuudessa jarruttaa-ei jarruta efektinä.

Autolla kilsoja reilu 42 000km, nesteitä ei ole vaihdettu ikinä. Ajattelin aloittaa nesteiden vaihdosta ongelman etsimisen, mutta paikallinen VW paja sanoi ettei nesteillä voi olla mitään tekemistä ko. asian kanssa.

Yksi arvaus olisi, että joku jarrulevy kiero. Mutta oudolta tuntuis näin uudessa autossa.

Eli onko kellään ollut samanlaista häikkää tai hyviä arvauksia viasta?

EDIT:

Lisätään vielä sen verran, että auto ei ravista ajossa, eli vain jarrutuksessa.
Viimeksi muokannut GOLF_TDI, 26.10.2005 11:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 26.10.2005 10:48

No ei siinä paljoa muuta vaihtoehtoa ole kuin kiero levy tai navan ja levyn välissä sinne kuulumatonta antimateriaalia

GOLF_TDI
-
Viestit: 34
Liittynyt: 23.9.2004 14:13

ViestiKirjoittaja GOLF_TDI » 26.10.2005 11:27

Ok,

eli sieltä pitäis ongelmaa yrittää ratkoa. Onko mitään keinoa arpoa mikä levy on kiero? Eli lähinnä edessä vai takana pareinahan noi vaihdetaan. Käsittääkseni uudet palat samalla.

Woge
-
Viestit: 53
Liittynyt: 9.10.2003 12:53

ViestiKirjoittaja Woge » 26.10.2005 11:31

mulla on -04 1.9 tdi octavia(ajettu 52tkm!) ja jo kaksi kertaa vaihdettu etulevyt (takuuseen onneksi), siitä syystä että on kierot. Sanoivat että on nykyään niin ohuita nuo levyt etteivät kestä lämpiämistä vaan menevät heti kieroksi. Ja sorvausvaraa ei jätetä enään levyihin joten vaihtoon menee. Pari viikkoa sitten vaihtoivat toisen kerran ja ekan kerran jossain 24tkm kohdalla...

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 26.10.2005 11:50

ei siinä niin kauan mitään kuhan takuuseen menee. kokeile tarvike levyjä sit kun ei takuuseen mee, niiden pitäs olla viel ok kamaa, mitä ite todettii yhen asentajan kanssa

GOLF_TDI
-
Viestit: 34
Liittynyt: 23.9.2004 14:13

ViestiKirjoittaja GOLF_TDI » 26.10.2005 12:03

Mulla on ikäväksi takuu jo mennyt. Osaatteko suositella hyvää merkkiä paloille/levyille? Onko kokemuksia Motonetin laadusta näiden osien osalta?

Sen verran on pakko auvautua, että miten #%*#ssa voi reilu kaks vuotta vanhassa autossa olla jo jarruongelmia! Saatikka Wogen Ocun ikäisessä kaarassa.. Wogella onneksi vielä takuu.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.10.2005 14:40

Väittäisin että ton verran ajetut palat vois laittaa uusillekin levyille. Vähän vaikka viilaa tasaiseksi jos haluaa.

Levyissä ei hirveitä eroja ole. Ne mihin oon vaihtanut oon hakenu Motonetistä/Biltsusta ja on kestänyt samaa käyttöä kuin alkuperäisetkin.

Jos et harrasta vasemman jalan jarrutusta tai aktiivista rata-ajoa niin varmaankin paloilla ei oo hirveätä väliä. Ehkä jotkut tunnetun valmistajan palat olis hyvät. Motonetistä Ferodot tais viimeks tulla. Sielläkin usein on eri merkkejä tarjolla.

Paloissa on kyllä siis enempi eroa kun levyissä jos laatutavaraa etsit.

GOLF_TDI
-
Viestit: 34
Liittynyt: 23.9.2004 14:13

ViestiKirjoittaja GOLF_TDI » 27.10.2005 9:57

Ok,

kiitokset vastauksista. Käynen Motonetissä hakemassa osat.
Osaako kukaan sanoa, onko jotain haittaa siitä että ajelee kierolla jarrulevyllä? Eli jotain pysyviä haittavaikutuksia?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.10.2005 15:13

Mitenköhän laakeri siitä tykkää?

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 27.10.2005 16:42

tukivarsien kumit / ohjausnivelet tykkää kyttyrää kun jumpsuttelee pitempään.
Lisäksi renkaat karruttelee epätasaisesti ja muuttuva aikaa myöten soikeiksi.

Tilanne pahenee entisestään, kun se yksi kulma jumpsuttaa ja antaa painepiikkejä muillekkin jarruille, niin ennen pitkää muutkin jumpsuttaa.

Multa on nyt kertaalleen sorvatut noi etulevyt ja ovat alle minimin.
Olen katsellut "sillä silmällä" pro streetiltä noita reijitettyjä bremboja, tosin aika paljon niillä on hinttaa.

GOLF_TDI
-
Viestit: 34
Liittynyt: 23.9.2004 14:13

ViestiKirjoittaja GOLF_TDI » 28.10.2005 10:27

on tää aika uskomatonta silti, että levyt ei kestä kuin 40 000km. Mutta ei kai auta itku markkinoilla. Täytyy vaihtaa jahka tulee sopiva hetki. Olettaisin, että kyseessä on juurikin etupään levyt, jotka tässä kohtaa kannattaa vaihtaa. Jommasta kummasta takarenkaasta kuuluu välillä pientä vinkunaa, mutta veikkaan ettei liity tähän ongelmaan. Yksi toinen outo asia on tämän humputuksen kanssa samaan aikaan ilmennyt; kun esimerkiksi parkkiruudusta peruuttaa pois ja painaa jarrua, niin kuuluu "klonks" ääni jostain, ihan kuin jarrupala/satula tai jokin pääsisi hieman liikkumaan ja päästää tuollaisen äänen kun painaa jarrua peruuttaessa..

Ota näistä nyt selvää.

Numppa
-
Viestit: 414
Liittynyt: 29.9.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Numppa » 28.10.2005 11:38

eipä ne jarrulevyt paljoa kestä.
ei tarvii kuin jarruttaa muutaman kerran (levyt kuumiksi) ja ajaa viileään vesilätäkköön, shokki hoitoa jarruille, niin avot, levyt on kierona..


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa