G2: Takajarrujen paineensäätimestä..

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Alexf
-
Viestit: 225
Liittynyt: 24.3.2005 13:15

G2: Takajarrujen paineensäätimestä..

ViestiKirjoittaja Alexf » 24.10.2005 20:15

Eli voiko kyseistä palikkaa heittää mettään ilman että katsastushenkilö älähtää? Eikös se siis toimi niin, että kun jarrutta kovaa ja perä niiaa niin jousi kiskoo paineensäädintä niin että se rajoittaa painetta? Kun musta tuntuu, että madallusten kanssa se rajottaa painetta vähän koko ajan.. Voin olla kyllä väärässäkin, mutta... rakenne olisi ainakin yksinkertasempi ilman sitä ja sehän on tee-se-itse miehelle aina vaan plussaa! Eli miten on?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.10.2005 20:22

Jos katsastusinsinööri huomaa että sellainen malliin kuuluu niin sitten sitä ei voi poistaa.

Ja se toimii kyllä niin päin että kuorman mukaan antaa lisää painetta takajarruille.

Kuinka paljon muilla heiluu se vipuvarsi? Mulla tuntuu heiluvan kun hullun mulk?u myös sivuttain. Mietin että pitäiskö suosiolla vaihtaa osa jos vaikka takajarrutkin pääsisi työn makuun jos tuo ei toimikaan...

Alexf
-
Viestit: 225
Liittynyt: 24.3.2005 13:15

ViestiKirjoittaja Alexf » 24.10.2005 20:38

jaa että niin päin?!?!?.... no mutta sehän onkin sitten ihan hyödyllinen palikka! Kiitos kovasti tiedosta! =))

kolohvi
-
Viestit: 21
Liittynyt: 20.4.2005 15:22

ViestiKirjoittaja kolohvi » 25.10.2005 22:21

Ei sitä paineensäädintä siellä tarvita, jos on 14mm takasylinterit.
Jos on 17mm, ni sillon tarvii. Jos tarviit leimatut todistukset ni koitan laittaa tänne kuvat. Toki kannattaa olla sit joku todistus(kuitti), et siä on ne 14mm sylinterit. Ja tietenkin ne putkitukset pitää vastata 14mm jarrusylintereitä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.10.2005 22:25

Mutta jos se säädin toimii niin ei kai sitä missään nimessä kannata pois jättää?

Ja eikö se muutenkin olisi parempi olla paikallaan ni toimisipahan säätö...

Alexf
-
Viestit: 225
Liittynyt: 24.3.2005 13:15

ViestiKirjoittaja Alexf » 25.10.2005 23:10

siis mulla on levyjarrullinen taka-akseli, ja kyllä mä nyt sitte ilmesesti jätän sen sinne.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 28.10.2005 21:28

Sen herkkyys on ihan mekaanisesti säädettävissä ja on muuten vaarallista, jos se toimii väärin. Havaitsin sen hyvin kun testailin vekotinta tuossa hiekkatiellä, se takajarru otti ennemmin kuin etujarru ja liukkaalla maantiellä se tarkoittaa esimerkiksi satasen vauhdista, jotta auto lähtee pyörimään ja ruumiita tulee.

Luulen että sen näkee dynöstä jos osaa katsoa mikäli se on täysin poskelleen säädetty, eli takajarru ottaa tehokkaammin kuin etujarru.

Kannattaa pitää se alkuperäinen kokonaisuus, eli mikäli vaihtuu taka-akseli niin jarrut säätimineen tulee tekniikan luovuttajasta mukaan, tarvittaessa vaikka kaupasta haettuna. Samoin ne sylinterit ovat juuri oikealla halkaisijalla siihen konstruktioon eli säädin ja suuret sylinterit jne..

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 28.10.2005 22:07

Mulla se taitaa sitten juurikin toimia väärin, kun vetelee aina takasia lukkoon jarrutellessa. Ja on tosissaan vittumaista kun aina sillon tällön on perse irti tilanteita kun vähän reippaammin jarruttaa. Missäs tuossa on säätö jolla sais sitä jotenkin säädettyä??
Katsastuksissa ei ole ollut mitään sanomista noissa jarruissa. Tai on kai niissä jotain sanomista kun tuota tekee, mutta eivät ole siellä ilmeisesti sitä huomanneet.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.10.2005 0:26

Se säätö tapahtuu akselista tulevaa tankoa siirtämällä.

Katsastuksessa ei jarruteta kun akseli kerrallaan ni ei tota tasapainoa niin huomaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa