Lisävalojen kytkennöistä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Vrada
-
Viestit: 52
Liittynyt: 27.4.2004 23:25

Lisävalojen kytkennöistä

ViestiKirjoittaja Vrada » 22.10.2005 19:49

Niin, tuli tässä lauantain kunniaksi mietittyä lisävaloja ja niiden kytkentöjä, kun tarvis tohon G3:een vetäistä sellaset. Joten kysympä ihan piruuttani millaista kytkentää te pojjaat/tytöt olette kulkineisiinne pistänyt?

Itse aattelin pistää niin että lisäpitkät syttyisivät viiksestä painamalla, niin kuin normaalisti pitkät, mutta kojelautaan (alle, piiloon tai joku muu viritys) kytkin jolla siten saisi valittua ottaako auton omat pitkät vai lisäpitkät käyttöön.
Täytyy ottaa paperia karvaiseen käteen ja kynä toiseen.. hemmetti kun ei ole omalla koneella niin ei voi mitään ohjelmaa käyttää :D

Koitin kovasti searchia käyttää, mutta en kai vain ole tarpeeksi guru että olisin löytänyt mitään tohon liittyvää... :D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.10.2005 20:08

No ihan vaan rele, virrat akulta ja ohjaus auton alkuperäisten pitkien johdoista. Usen lisävalosarjan mukana tulee jonkin sortin ohje.

kojelautaan (alle, piiloon tai joku muu viritys) kytkin jolla siten saisi valittua ottaako auton omat pitkät vai lisäpitkät käyttöön.
Onko tuolle oikeasti tarvetta?

Vrada
-
Viestit: 52
Liittynyt: 27.4.2004 23:25

ViestiKirjoittaja Vrada » 22.10.2005 22:54

Ensiksi kysyinkin ihan pirruuttani, miten muut ovat niitä laittaneet, kun joillakin voi olla vähän monimutkaisempia/erillaisia kytkentöjä ;)

Mielestäni kyllä, kun aina ei viittisi noita isoimpia heittimiä käyttää (liittyy työhön ja ajoreitteihin) ja sitten vielä se että kesäksi kattilat pois keulilta yms.

Ja auton omat pitkistä ei ole tässä tilanteessa mitään hyötyä palaa samaan aikaa pikemminkin haittaa. Ja jos on ref 37,5 valot niin pamahtaa referenssit yli, jos omat pitkät palaa myös.

Mutta pistää siihen väliin vain vaihto(kaksi-asento)kytkimen, niin kytkimen laitto ei ole mikään ongelma... Loppujen lopuksi vaikeampia sähkökytkentöjä tekee ihan koulussakin joten ;)

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 23.10.2005 10:33

Mulla oli kakkisessa 2 alkuperäistä sumuvalonappia, toisesta meni ohjaus lisäpitkille. Eli autolla oli mahdollista ajaa omilla pitkillä (nappi OFF-asennossa) tai omilla pitkillä + lisäpitkillä (nappi ON-asennossa). Se oli minusta ihan kätevä ratkaisu kun voi lähestyä autoja takaa siten että vähentää valoja asteittain, samaten jos oli enemmän vastantulijoita niin käytin niiden välissä vain auton omia pitkiä. Kunnollisten lisävalojen (Bosch 225 Rally @ 100W hehkut + kunnon kaapelit + releet) ja lähivalojen ero on kuitenkin järkyttävä niin parempi että oli tuommonen välivaihe olemassa.

Kytkentöjä en enää muista, autoasentajakaverini kanssa ne laitettiin kun allekirjoittanut ei tajua sähköhommista hevon helv...... :)

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 23.10.2005 11:39

Vrada: Ymmärsikö siis oikein että haluut pitkien toimivat joko lisäpitkät palamassa tai auton omat pitkät mut ei samaan aikaan?

Vrada
-
Viestit: 52
Liittynyt: 27.4.2004 23:25

ViestiKirjoittaja Vrada » 23.10.2005 13:26

Vesku, näin sitä ajattelin, mutta tokihan toi Petri R:n hommakin olisi ihan hyvä. Tohon mainitsemaani vaihtokytkimen kanssa pistettävä kytkentä on periaatteessa sama kuin Petri R:n, mutta ne eivät vain pala samaan aikaan, mutta vaihettainen vaihto saadaan aikaan vaihtokytkintä säätämällä kun vaikka lisäpitkät ovat päällä -> samalla vaihtuvat auton omat pitkät päälle.

Mutta mielellään ei samaan aikaan, koska jos valot on ref 37,5 + auton omat pitkät niin yli menee 75. Mutta toki jos ostaa ref 17,5, niin silloin voi pitää samaan aikaan. Lisättäköön vielä että jotkut ovat sanoneet että auton omat pitkät vain haittaisivat siinä.. tiedä sitten...

täytyy huomenna käydä katsomassa tosta paikallisesta katsoa onko hella rallye 1000FF:ää kummalla referenssillä tuolla, vai onko kummallakin :P

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

ViestiKirjoittaja eski » 24.10.2005 0:23

Mutta toki jos ostaa ref 17,5, niin silloin voi pitää samaan aikaan.


Eikös golf 3:ses ole vakiolampuis jo ref 50?
Ainakin poliisit mulle valitti kun paloi vakio pitkät ja rally 1000 17.5 :set

jhh
-
Viestit: 187
Liittynyt: 25.7.2003 1:55

ViestiKirjoittaja jhh » 24.10.2005 3:46

kytkin jolla siten saisi valittua ottaako auton omat pitkät vai lisäpitkät käyttöön.

Tätä kytkentää suosittelen. Tuo toimii hyvin esimerkiksi oikein sankalla lumipyryllä, jolloin ei tiedä näkyykö pitkillä vai lyhyillä paremmin. Ainakin kirkkaat lisäpitkät "häikäisevät" lumen todella sankaksi verhoksi.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 24.10.2005 9:01

Mitä alemmas nuo lisäpitkät asentaa, sitä paremmat ne ovat lumisateella. Toki siinä tulee sitten muita ongelmia, mm. vastaantulevien häikäistymisen suhteen...

Kale
-
Viestit: 1439
Liittynyt: 23.7.2003 19:48

ViestiKirjoittaja Kale » 24.10.2005 10:35

Mitä ylemmäs asentaa niin sitä paremmat ovat muilla keleillä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 24.10.2005 19:06

^No sitten vaan hahdet lisäpitkät eri korkeuksille ja kelin mukaan valitsee kumpia käyttää :)

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 24.10.2005 20:21

^ No tuossa oiva selitys poliiseille miksi keulalla on 2 kpl hajottavia ja 2 kpl pisteitä :)

Vrada
-
Viestit: 52
Liittynyt: 27.4.2004 23:25

ViestiKirjoittaja Vrada » 26.10.2005 0:09

jhh, juu näinpä sitä aattelin.. Oli lainassa hetki siten hiace jossa oli valot toteutettu näin.. paljon mukavampi kyllä esim. lumipyryssä, ja kun ei viitsi pistää kaikkia pitkiä päälle kun ajelee tuolla asutusalueella.. joku voisi ottaa nokkiinsa siitä :P

eski no ei oo ainakaan mun tutuille (vento 2xrallyet, hiace 2x rallye, golf 2xrallye ja passat 2x bosch) tullut valittamaan yhtään mitään... ja osassa on vielä ref 37,5 valot ;) shhh

AP_TD
-
Viestit: 10
Liittynyt: 27.10.2005 18:56

ViestiKirjoittaja AP_TD » 31.10.2005 21:58

Tuossa on sitten semmonenki pointti että ku on tarpeeksi kärtysät polttimot omissa ja lisäpitkissä nii akusta loppuu potku valojen syttymishetkellä. Polttimoitten syttymisvirta on moninkertanen palamisvirtaan nähden. Eli siltä kantilta ajateltuna ei välttis kannata kovin monia pitkiä sytyttää kerralla.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 31.10.2005 22:14

akusta loppuu potku valojen syttymishetkellä
Puppua, ei tunnu yhtään missään moinen virta. Ei ne valot sitäpaitsi virtaa yhtään enempää ota kuin mitä laturi ja akku yhteensä antaa.

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 31.10.2005 23:41

Pitkät kun räväyttää päälle, niin kone sammuu, ja renkaat menee lukkoon :D

Vrada
-
Viestit: 52
Liittynyt: 27.4.2004 23:25

ViestiKirjoittaja Vrada » 1.11.2005 0:02

Tarvii pistää peräloota täyteen akkuja et saa lisävalot päälle ;)

AP_TD
-
Viestit: 10
Liittynyt: 27.10.2005 18:56

ViestiKirjoittaja AP_TD » 1.11.2005 10:03

SS:mietippä kahesti ennenku tyrmäät ajatukset. Itelläni oli viime talvena volsan keulalla sellanen yhistelmä et kun pitkien yhteenlaskettu teho oli 520w (160+160+100+100) ja tästä yhestelmästä on seurauksena sen luokan "kytkentävirtapiikki" että alkaa tuommonen normaali 55ah akku oleen ahtaalla. Ja siitä seurasi että sytkä katkes joka kerta kun veti pitkät päälle. Voit kokeilla mitata vaikka 100w polttimon langan resistanssin ja laskee siitä virran niin saat sen virran jonka se lanka ottaa syttymishetkellä ja on muuten jotain muuta kun 10A.

Ei ne valot sitäpaitsi virtaa yhtään enempää ota kuin mitä laturi ja akku yhteensä antaa.


Joo, ei varmaankaan, mutta sitä ennen ku se virta loppuu ni sielä on menny pimeeksi monenlaisia "herkempiä" sähkövehkeitä, radio yms. Tästähän saatiinki mielenkiintonen sähkötekninen keskustelu.

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 1.11.2005 10:33

pistä iso konkka sinne akulle kaveriksi ni se tasaa noita virtapiikkejä tai vaihtoehtoisesti hieman pienemmät polttimot tai vaihtoehtoisesti"2" laita bi-xenonit keulaan

tämä on vain tällaista höpinää eikä kukaan saa noudattaa noita neuvoja, koska ne eivät välttämättä täytä kaikkia lakeja ja asetuksia. tekstin kirjoittaja ei ota mitään vastuuta jos joku tekee jonkun laittoman valokytkennän. tähän mielipiteeseen on turha vedota jos poliisit sattuu pysäyttämään ja antamaan sakot esim. laittomista xenonvaloista. :)

AP_TD
-
Viestit: 10
Liittynyt: 27.10.2005 18:56

ViestiKirjoittaja AP_TD » 1.11.2005 10:45

Markus_K: omalta osaltani on ongelma ratkaistu, mutta kun heitin ilmaan tuollasen ajatuksen niin kamala naljailu ettei tuo ees oo mahollista.

Itelleni pienensin polttimoita, syy ei oo nuo virtapiikit vaan niiden 160w lankojen lyhyt käyttöikä.

Xenonit taitaa jäädä haaveeksi tuohon kotteroon, ei hinnalisesti maha olla kovi kannattava ajatus.

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 1.11.2005 11:56

Tuossa on sitten semmonenki pointti että ku on tarpeeksi kärtysät polttimot omissa ja lisäpitkissä nii akusta loppuu potku valojen syttymishetkellä. Polttimoitten syttymisvirta on moninkertanen palamisvirtaan nähden.


Tästähän saatiinki mielenkiintonen sähkötekninen keskustelu.


Normaalikokoinen akku pystyy antamaan hetkellisesti satoja ampeereita virtaa, esim. startti ottaa aikasta paljon enemmän kun mainitsemasi 520 W. Tällöin puhutaan tuhansista wateista vaikka jännite jo silloin laskeekin. Polttimon syttymisvirtapiikki on pituudeltaan ja voimakkuudeltaan murto-osa tuosta startin vaatimasta. Epäilen kyllä suuresti että tuo potkun loppuminen johtuu todennäköisesti akun huonosta maadoituksesta tai muusta vastaavasta viasta.

AP_TD
-
Viestit: 10
Liittynyt: 27.10.2005 18:56

ViestiKirjoittaja AP_TD » 1.11.2005 12:14

drako: no miten sä sen selität että kun KAIKKI valokuorma on otettu akun navoista, eli valojen - napa on otettu suoraan akun miinuksesta => akun runkoon maadotuksilla ei oo siinä mitää tekemistä? JA silti se piikki oli niin suuri että cd-soitin ja sytkä hikkas joka kerta. Noh, turha kitistä ku kerta tiedätte ennestään kaiken ni ei tarvi jakaa kokemuksia.

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 1.11.2005 14:16

Eihän tossa ole mitään selittämistä, cd-soitin ja sytkä eivät ole maadotettu suoraan akun napaan vaan niiden oletetusti hapettuneiden liitosten kautta. Ei se että valoille tehdään hyvät ja pienihäviöiset liitokset poista niitä häviöitä muualta heikoista liitoksista. Suuren kuorman kytkeminen rinnalle saa jännitehäviön kasvamaan sieltä heikon liitoksen kautta, koska elektronit todella menevät sieltä missä se aita on matalin.

Niin ja voihan se akkukin olla tietty finaalissa.

AP_TD
-
Viestit: 10
Liittynyt: 27.10.2005 18:56

ViestiKirjoittaja AP_TD » 1.11.2005 15:14

Suuren kuorman kytkeminen rinnalle saa jännitehäviön kasvamaan sieltä heikon liitoksen kautta, koska elektronit todella menevät sieltä missä se aita on matalin.


Jaaha.. Et noinko se on, että ku akkua tai jotain virtalähdettä kuormitetaan niin se virtalähde ei meekkään "kyykkyyn" vaan muiden laitteiden jännitehäviö kasvaa?

Kait sitä pitää opiskella lisää tätä sähkötekniikkaa, on nii vähästä ollu tuo opiskelu..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.11.2005 15:16

Sama mullekin tulee mieleen että laturi ei anna virtaa ja akku huonokuntoinen jolloin jannite pääsee putoamaan.

Hyväkuntoinen laturi antaa virtaa sinne ilmoitettuun määräänsä asti niin kauan kun kierroksia on koneessa, latausjännitteensäädin pitää siitä huolen.

Ei luulisi esim. 90 A:sta kaiken tehon loppuvan jos vielä akkukin on välissä...

koska elektronit todella menevät sieltä missä se aita on matalin
Meneehän se sieltäkin...

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 1.11.2005 15:59

Oho, sieltä oli jäänyt pois "myös" sana, eli tuos

saa jännitehäviön kasvamaan sieltä heikon liitoksen kautta


pitäs olla "myös sieltä heikon liitoksen kautta"

Ja tässä nyt tietenkin oletuksena et se suuren kuorman liitos on hyvä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.11.2005 18:47

SS:mietippä kahesti ennenku tyrmäät ajatukset. Itelläni oli viime talvena volsan keulalla sellanen yhistelmä et kun pitkien yhteenlaskettu teho oli 520w (160+160+100+100) ja tästä yhestelmästä on seurauksena sen luokan "kytkentävirtapiikki" että alkaa tuommonen normaali 55ah akku oleen ahtaalla. Ja siitä seurasi että sytkä katkes joka kerta kun veti pitkät päälle. Voit kokeilla mitata vaikka 100w polttimon langan resistanssin ja laskee siitä virran niin saat sen virran jonka se lanka ottaa syttymishetkellä ja on muuten jotain muuta kun 10A.
Ok, en täysin tyrmää ajatusta, mutten siltikään usko tuohon ennen kuin itse asian olen kokeillut :)

Enemmin veikkaan, että siellä on jossain ollut heikko liitos tai akussa on jotain vikaa. Akku kuitenkin antaa virtaa satoja ampeereja ja laturi vielä joitakin kymmeniä siihen päälle.

AP_TD
-
Viestit: 10
Liittynyt: 27.10.2005 18:56

ViestiKirjoittaja AP_TD » 1.11.2005 21:22

mutten siltikään usko tuohon ennen kuin itse asian olen kokeillut :)


eli ei muutaku ostaan 160w polttimoita! (eivät ole sitten mitää aiva halapoja ja eivätkä kestä sitte yhtään)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.11.2005 22:06

^Enpä taida kuitenkaan kokeilla, nyt pitkien yhteisteho on vain 230W. Vetäydyn tästä miettimään teoriaa tarkemmin...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa