Valotehoa releillä
Valvoja: ffp jäsenet
Valotehoa releillä
Millaisella jännitehäviöllä akun ja lampun kannan välillä kannattaa ryhtyä harkitsemaan suoraa virranottoa akulta?
Itsellä on Borassa aika huonot valot. Jännitehäviö on noin 1,1 V akun ja lampunkannan välillä, kun moottori ei käy.
Onko joku tehnyt tätä Boraan? Oliko mitään vaikutusta valotehoon?
Itsellä on Borassa aika huonot valot. Jännitehäviö on noin 1,1 V akun ja lampunkannan välillä, kun moottori ei käy.
Onko joku tehnyt tätä Boraan? Oliko mitään vaikutusta valotehoon?
Onko tosta apua,jossain kohtia oli borastakin juttua:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ot&start=0
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ot&start=0
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuossa viikonloppuna jänniteitä mittailin. Akulle tulee tyhjäkäynnillä 14,2V ja lähivaloille tasan 14V. Hapettuneiden releytyksien ja liitosten uusinta ja siistiminen on edessä seuraavana viikonloppuna, luulisi häviöiden vielä tuostakin putoavan. Virrankin ajattelin seuraavaksi ottaa suoraan laturin nastasta.
Tuo 1,1V kuulostaa ihan normaalilta häviöltä aluperäisissä johdotuksissa. Varmasti ainakin jonkin verran valoteho releytyksellä paranee, ainakaan valo ei enää ole kellertävää :)
Edit: Mitä polttimot tykkäävät jos saavat jännitettä 14,5V?
Tuo 1,1V kuulostaa ihan normaalilta häviöltä aluperäisissä johdotuksissa. Varmasti ainakin jonkin verran valoteho releytyksellä paranee, ainakaan valo ei enää ole kellertävää :)
Edit: Mitä polttimot tykkäävät jos saavat jännitettä 14,5V?
Vaikkakin laturilta menee kaapeli suoraan akulle, en itse välttämättä ottaisi virtaa suoraan laturilta koska jännitesäädin kitenkin säätelee laturilta ulostulevaa jännitettä. Epäilykseni on, että valot saattavat hieman välähtää tai himmetä kun jännitesäädin kytkee tai katkaisee latauksen. Akkujännitekin tietenkin vaihtelee mutta on tasaisempaa. Puhunkohan nyt ihan huuhaata koska kuitenkin kaapelia pitkin tulee sama janite laturilta?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Näin on :)Puhunkohan nyt ihan huuhaata koska kuitenkin kaapelia pitkin tulee sama janite laturilta?
Juu jännitteessä ei varmastikaan ole paljoa eroa, mutta laturin pulttiliitokseen on helppo lisätä uusi johto ja laturi on relerasian sijoituksen kannalta paremmassa paikassa.Akun ja laturin välillä on niin pieni resistanssi että ei välttämättä ole vaivan arvoista ottaa suoraan laturilta jännitettä. Varsinkaan jos jonkun patenttiliitoksen joutuu soveltamaan.
Nyt releet roikkuvat siinä akun edessä vaikeuttamassa polttimon vaihtoa ja akkukengältäkin lähtee kasa lisäjohtoja, ei ole siistiä saatika kestävää. Ihan käytännön syistä ajattelin vaihtaa tuon virranoton laturin päähän kun siellä sitä tilaa olisi...
Valojen automatiikka-asennossa on tosiaan hieman alennettu jännite. Eroa automaattiasennon ja katkaisija-asennon välillä on noin 1V.
Moottorin käydessä ja valojen olessa katkaisijasta kytkettynä, on jännitehäviö n. 1,3 V. Tälläiseen ajovaloautomaatiikalla varustettuun autoon kun rakentaa tuon relesysteemin, taitaa menettää tuon alennetun jännitteen "edun".
Moottorin käydessä ja valojen olessa katkaisijasta kytkettynä, on jännitehäviö n. 1,3 V. Tälläiseen ajovaloautomaatiikalla varustettuun autoon kun rakentaa tuon relesysteemin, taitaa menettää tuon alennetun jännitteen "edun".
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Sama homma olisi edessä, jos vaikka valoteho paranisi Passatissakin. Kysytään vielä täältäkin. Kuinka kannattaa liittää uudet johdot valoille, polttimot ovat H7. Saiko noita kantoja erikseen? Vai voiko noita alkuperäsiä käyttää hyödyksi?
Tuolla ohjeessa näkyy kuvat valojen sisällöstä:
http://home.comcast.net/~slashpub/headl ... tBulbs.pdf
Mistä on järkevintä ottaa ohjausvirrat? Onkos kukaan 3BG Passattiin vetänyt uusia johtoja?
Tinata ajattelin releitten ja sulakkeitten liitokset. Muitakin vinkkejä otetaan vastaan, koskien erityisesti Passattia.
Tuolla ohjeessa näkyy kuvat valojen sisällöstä:
http://home.comcast.net/~slashpub/headl ... tBulbs.pdf
Mistä on järkevintä ottaa ohjausvirrat? Onkos kukaan 3BG Passattiin vetänyt uusia johtoja?
Tinata ajattelin releitten ja sulakkeitten liitokset. Muitakin vinkkejä otetaan vastaan, koskien erityisesti Passattia.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Niitä polttimon kantoja kyllä saa autotarvikeliikkeestä valmiina. Erliinen runko ja siihen sisään sopivat laattaliittimet. Ainakaan itse en raaskinut alkuperäisiä liittimiä katkoa, vaan otan ohjausvirrat noista liittimistä.
Jos relesysteemistä joku hajoaa (teoriassa mahdollista), voi alkuperäisen kytkennän ottaa vaikka tien päällä käyttöön vaihtamalla sen alkuperäisen pistokkeen polttimon kantaan takaisin. Tai jos jostain muusta syystä haluaa releytykset poistaa.
Jos relesysteemistä joku hajoaa (teoriassa mahdollista), voi alkuperäisen kytkennän ottaa vaikka tien päällä käyttöön vaihtamalla sen alkuperäisen pistokkeen polttimon kantaan takaisin. Tai jos jostain muusta syystä haluaa releytykset poistaa.
Kiitän ---Jupe tiedosta. Taidan kokeilla laittaa tuolla tavalla. Eikä varmaan tarvi tapella tuon liittimen irrotuksen kanssa kuten viime kerralla. Oli kunnolla jumissa liitin.
H. Jormalainen:
Katkasemalla alkuperänen johto, niin sinnehän jää se heikoin lenkki talllelle eli "kuristin" vanhaa johtoa, ei hyvä tuokaan sen kannalta, mitä tässä haetaan eli jännitehäviöiden poistoa.
SS: Onko tietoa liittimen hinnasta? Neljä kappaletta kun menisi lyhyille ja pitkille. Taitaa olla helpompi laittaa kunnon juotetuilla abikoilla.
H. Jormalainen:
Katkasemalla alkuperänen johto, niin sinnehän jää se heikoin lenkki talllelle eli "kuristin" vanhaa johtoa, ei hyvä tuokaan sen kannalta, mitä tässä haetaan eli jännitehäviöiden poistoa.
SS: Onko tietoa liittimen hinnasta? Neljä kappaletta kun menisi lyhyille ja pitkille. Taitaa olla helpompi laittaa kunnon juotetuilla abikoilla.
Kahe: Toki sinne pieni kuristin jää, mutta koska ohuen johdon pituus on enää luokkaa muutama sentti, ei sillä ole juurikaan merkitystä. Tottakai kannattaa vetää paksu johto suoraan polttimolle asti jos se vaan on mahdollista. Aika harvassa on esim. H4 kannat, jonne saa laitettua edes 4 neliöistä johtoa.
Noita pdf:n kuvia katsomalla, niin niiden perusteella ei onnistuisi suorien abikojen käyttö, koska tuo kantahan kiinnittää polttimon umpioon. Muistikuvat on hatarat polttimonvaihdosta. Ellei sitten tuo mustaosa lähde irti tuosta metallisesta, joka ilmeisesti on polttimon kiinnitysrunko.
HelaKammon tyyliin ajattelin toteuttaa ja 2.5 neliöisellä johdolla.
HelaKammon tyyliin ajattelin toteuttaa ja 2.5 neliöisellä johdolla.
Tuossa ihan kelpo laskin normaaleille kuparijohdoille:
http://www.stealth316.com/2-wire-resistance.htm
Antaa hyvän vertailutaulukon jännitehäviöistä piuhan pituuteen verraten. Liittimeen jäärä lyhyt johdon tynkä ei tosiaan vaikuta enää nimeksikään.
Sarjassa: Rkok = R1 + R2 + R3...+ Rn
Eli voit summata eri paksuisten johtojen resistanssit.
http://www.stealth316.com/2-wire-resistance.htm
Antaa hyvän vertailutaulukon jännitehäviöistä piuhan pituuteen verraten. Liittimeen jäärä lyhyt johdon tynkä ei tosiaan vaikuta enää nimeksikään.
Sarjassa: Rkok = R1 + R2 + R3...+ Rn
Eli voit summata eri paksuisten johtojen resistanssit.
Yleensä lähtevät aika helposti irti, abiko-liittimessä on keskellä lippa joka pitää vastaan, sen kun taittaa suoraksi ja vetää liittimen ulos. Ennen takaisinlaittoa sitten vaan taittaa sen taas ulommas, että lukittuu kiinni. Monesti olen purkanut sen puristusliitoksen irti ja tehnyt saman, eli juottanut johtimet.
Kuten tuossa edellä jo todettiin, vanhaakin runkoa voi käyttää. Siihen vaan sisälle vaikkapa uudet abikot jos niitä vanhoja ei halua käyttää.SS: Onko tietoa liittimen hinnasta? Neljä kappaletta kun menisi lyhyille ja pitkille. Taitaa olla helpompi laittaa kunnon juotetuilla abikoilla.
Itse laitoin eräästä toisesta autosta purettuihin liitinrunkoihin uudet abikot ja tinasin liitokset. Kannattaa sitten huomioida, että ainakin H4-kannassa on "tavallista" leveämpi abiko. Noita ei löydy kuin autosähköliikkeistä.
Lisäksi on olemassa sellaisia jousikuormitteisia liittimiä, mutta en suosittele. Hapettuvat piloille nopeasti. Siis sellaisia joihin johto tulee kiinni pikaliittimellä.
Ja puhun nyt koko ajan H4:sta, pääosin nämä asiat pätevät myös H7-polttimoon.
Kävin jo kysymässä hinnan noille H7 irtokannoille, 5 eur/kpl. Mutta ne kun näki, niiin eihän ne mielestäni sovi noihin tilalle. Kattokaahan liittimenkuva tuolta pdf:stä ja kommentoikaa, saako noihin suoraan johdot kiinni (purettua ja kasattua vanhat)? Aikasempien kommentien perusteella siis onnistuisi.
Tuota kun ei ole helppo avata ja purkaa pimeässä, joten ei pääse katsomaan ja varmistaan. Lisäksi tila on aika ahdas väännellä noita.
Tuota kun ei ole helppo avata ja purkaa pimeässä, joten ei pääse katsomaan ja varmistaan. Lisäksi tila on aika ahdas väännellä noita.
Liitin näyttäisi olevan avattava, joten varovasti kokeilemalla saattaa onnistua. Tosin sopivien liittimien löytäminen sinne vanhan sisälle saattaa olla työlästä jos niitä vanhoja ei enää pysty käyttämään.Kattokaahan liittimenkuva tuolta pdf:stä ja kommentoikaa, saako noihin suoraan johdot kiinni (purettua ja kasattua vanhat)? Aikasempien kommentien perusteella siis onnistuisi.
Tänään avasin kuskinpuolen polttimon ja samalla mittasin jännitteet. 13.1 V oli lyhyillä ja akusta 13.9 V. Oudon alhanen latausjännite ja kierroksiakin oli koneessa. Varmasti polttimon jännite paranee uusilla johdoilla ja muutoksen odotan olevan näkyvää.
Samalla avasin nuo liittimet ja eiköhän niihin pysty uudet johdot laittaan tilalle. Mietintää aiheutti vielä se, mistä vetää johdot lampun sisälle. Siinä kun tulee iso liitin lyhdyn runkoon, jossa kaikki valojohdot ja sisällä menee sitten polttimoille omat johtonsa. Joutuu varmaan johonkin tekeen reiän, josta johdot laittaa sisälle. Tuo abikokin on H7:ssa aivan sama kuin oli FF200 paketin mukana tulleet liittimet.
Samalla avasin nuo liittimet ja eiköhän niihin pysty uudet johdot laittaan tilalle. Mietintää aiheutti vielä se, mistä vetää johdot lampun sisälle. Siinä kun tulee iso liitin lyhdyn runkoon, jossa kaikki valojohdot ja sisällä menee sitten polttimoille omat johtonsa. Joutuu varmaan johonkin tekeen reiän, josta johdot laittaa sisälle. Tuo abikokin on H7:ssa aivan sama kuin oli FF200 paketin mukana tulleet liittimet.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Rupesin perheen kakkoskiesiin, -89 corollaan, tekemään tuota releprojektia jotta niilläkin tuikuilla jotain näkisi. No eipä muuten mitään kummaa kunnes totesin että lampulle(H4) ei tule "normikaavan" mukaan virrat. Jossain vaiheessa kuumeista googletusta löysin maininnan japanilaisista autoista ja "ground switched" termin ja todellakin vaikuttaa että tojossa valokytkin pätkii maata eikä virtoja? Osaisiko joku sanoa miten tällaisessa tapauksessa releiden kytkennät tulisi tehdä? Sain systeemin pelaamaan siten että pätkät toimii yksinään ja kun laittaa pitkät niin pätkät jäävät päälle, eivätkä sammu kuten alkuperäisasennuksessa. En tiedä onko tuosta hirveästi haittaa että palavat samaan aikaan, mutta en tiedä myöskään mitä katsastusmies sanoo...
Releille ohjaukseen ne maadoitukset ja vetokelaan jatkuva plussa toiseen nastaan. Eipä se sen kummempaa muutosta tarvitse, eli releitä ohjataankin maan avulla, ei plussan. Lampuille sitten taitaa tuossa kytkennässä tulla +12 V jostain siihen nastaan, jossa tavallisesti on kummankin karvan maa? Silloin siis laitat vaan kaikki lampun johdot kuten noissa aikaisemmissa ohjeissa, mutta vain se releen ohjausvirta muuttuu maadoittavaksi.
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Dodii, valoille asennettu uudet piuhat ja releet, sekä lisäpitkät ovat paikallaan. Aikaa tuohon tuhraantui viime viikonloppu ja tämä päivä, mutta kyllä kannatti. Lisäpitkiltä ja lyhyiltä mitattuna nyt jännite 13.9V ja eron näkee selvästi. Katuvalaistuksessakin näki äsken valkoisen valokuvion, josta ennen ei ole ollut tietoakaan. Valot ovat vajaan voltin lisäyksellä paljon valkoisemmat.
Ongelmiakin hieman oli. Apparin puolen maadotuspaikka oli huono, valot eivät yksinkertasesti syttyneet. Mittailua ja ihmettelyä riitti, kun mittari näytti releellä jännitteet, mutta lampun kannassa ei mitään. Maadotuspisteeksi valitun ilmanottoputken viereinen pultti olikin maalissa taikka liimassa, joten piti rapsuttaa pultti puhtaaksi ja kaikki valot alkoivat palaan.
Aikaa tuhraantui myös siihen, kun juottelin abikot johtoihin kiinni ja kutistesukat + teipit ympärille. Hieman tuota vielä voisi parannella, mutta kelpaa noinkin. Alkuperäsistä kannoista avasin liittimet ja juotin johdot niihin kiinni. En usko että on tarvetta alkuperäsille valojohdoillekaan palata enää.
Passatin (3BG eli facelift malli) valotkaan eivät ole enää niin huonot. Saas nähdä kauanko vanhat vision plussat vielä palavat näillä jännitteillä. Varalamput odottavat valmiina.
Niin ja kiitokset hyvistä vinkeistä kaikille.
Ongelmiakin hieman oli. Apparin puolen maadotuspaikka oli huono, valot eivät yksinkertasesti syttyneet. Mittailua ja ihmettelyä riitti, kun mittari näytti releellä jännitteet, mutta lampun kannassa ei mitään. Maadotuspisteeksi valitun ilmanottoputken viereinen pultti olikin maalissa taikka liimassa, joten piti rapsuttaa pultti puhtaaksi ja kaikki valot alkoivat palaan.
Aikaa tuhraantui myös siihen, kun juottelin abikot johtoihin kiinni ja kutistesukat + teipit ympärille. Hieman tuota vielä voisi parannella, mutta kelpaa noinkin. Alkuperäsistä kannoista avasin liittimet ja juotin johdot niihin kiinni. En usko että on tarvetta alkuperäsille valojohdoillekaan palata enää.
Passatin (3BG eli facelift malli) valotkaan eivät ole enää niin huonot. Saas nähdä kauanko vanhat vision plussat vielä palavat näillä jännitteillä. Varalamput odottavat valmiina.
Niin ja kiitokset hyvistä vinkeistä kaikille.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jep, paikoillaan oli umpiot. Ahdasta hieman oli (kädet lähes verillä), mutta onnistui paikallaankin. Umpion kylkeen alkuperäsen liittimen alle tein poralla reiän, josta vein johdot sisälle. Hieman kankeat on tuollaset 2.5 neliöiset johdot käsitellä umpion sisällä. Käsittääkseni valot vaativat säädön, jos umpiot irrottaa, joten jätin tekemättä, kun ei olisi ollut kunnon paikkaa säätöä tehdä kunnolla.
Laittelin kuitenkin avonaisilla ja juotetuilla abikoilla, jotta saa tarvittaessa irrotettua ne myös huoltojen ajaksi pois tieltä. Useamman johdot juotin kiinni toisiinsa. Hieman tilaahan tuollaset tuplareleet Partcosta hommatussa suojakotelossa vievät. Toinen tuplarele on jarrusylinterin vieressä ja toinen ABS yksikön vieressä.
Laittelin kuitenkin avonaisilla ja juotetuilla abikoilla, jotta saa tarvittaessa irrotettua ne myös huoltojen ajaksi pois tieltä. Useamman johdot juotin kiinni toisiinsa. Hieman tilaahan tuollaset tuplareleet Partcosta hommatussa suojakotelossa vievät. Toinen tuplarele on jarrusylinterin vieressä ja toinen ABS yksikön vieressä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa