Katkenneen pultin poisto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

laitima
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.9.2005 11:23

Katkenneen pultin poisto

ViestiKirjoittaja laitima » 18.9.2005 11:43

Golf III:n alatukivarren takimmainen kiinnityspultti katkesi korin pinnasta kiristysvaiheessa (nämähän pitäisi vaihtaa joka kerta irrotettaessa). Sain porattua pulttiin reijän (tuli vähän sivuun) ja siihen vastakierteellä olevan kierretapin. Pultti ei lähtenyt vastakierretapilla aukeamaan, vaan tappi katkesi juuresta. Vastakierretappi on niin kovaa ainetta, että pora ei siihen pysty.

Onko hyviä ideoita, mitä pitäisi tehdä/kokeilla seuraavaksi jolla pultin saisi pois?

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 18.9.2005 12:06

nyt kyllä täytyy sanoa että on hankalahko tilanne sulla. itellä katkennut kummatkin alatukivarsien etummaisen pultit apurunkoon mutta ne oon saanut keinolla jos toisella pois ja korjattua jotenkin. onko se pultti katkennut ihan juuresta sinne runkoon?

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 18.9.2005 12:24

Hitsaa siihen katkenneeseen pulttiin mutteri kiinni.
Mikäli tarvii, "kasvata" pultin päätä ensin hitsaamalla siihen lisää tavaraa.

Virtaa hitsiin niin että riittää.

laitima
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.9.2005 11:23

ViestiKirjoittaja laitima » 18.9.2005 12:25

Poikki on ihan juuresta, ja siinä kotelossa, johon pultti menee niin taitaa kulkea lisäksi polttoaineletkut ja pissapojan letku takalasille! Nyt olisi ilmeisesti tosi osaava korjaaja Keski-Uudeltamaalta tai pk-seudulta tarpeen!

Tulikin tässä välissä tuo mutterin hitsaamisvinkki - kuulostaa toimivalta, itse olin miettinyt pultin hitsaamista, mutta se ottaa silloin kyllä runkoonkin kiinni, vaikka pultin päätä kuinka seevaisi.

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 18.9.2005 12:43

Vaikea sitä on muutenkaan tuollaisesta paikasta irti saada.
Kyllä siihen pultinpäähän saa hitsattua niin ettei se tartu runkoon...

Mitenkä se pultti muuten meni paikalleen, ilmeisesti oli tiukka kiertää ?

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 18.9.2005 12:54

Ei muuta kun hitsi käteen ja riittävästi virtaa,kuten dealer neuvoi. Pitäisi kyllä lähteä jos kerran on juuri ollut irti. Ilmeisesti meni hyvin kuitenkin paikoilleen,ilman suurenpaa hien vuodatusta ja väkivaltaa?

golfan
-
Viestit: 352
Liittynyt: 4.4.2004 17:03

ViestiKirjoittaja golfan » 18.9.2005 14:47

hitsaamista itekin ehdotan,se lämpeneminen jo yleensä auttaa noissa tapauksissa..

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 18.9.2005 18:49

Kaikuuko täällä... ;)

laitima
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.9.2005 11:23

ViestiKirjoittaja laitima » 18.9.2005 20:10

Hitsaamista tuli yritettyä, mutta apurungon takia joutuu hitsauspistooli niin kallelleen, että sula jää mutterin sisäseinille eikä riittävää tartuntaa synny.

Nyt siis pitää poistaa koko apurunko hitsaamisen tieltä (tuntien työ) ja toivoa, että homma onnistuu. Seuraava vaihtoehto taitaakin sitten olla leikata pohjasta pala pois ja vaihtaa koko mutterilevy!

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 18.9.2005 21:06

Vedät tarpeeksi nölliä siihen kantaan ja sitten vasta mutteri päälle.

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 18.9.2005 22:43

Mulle kävi just sama kesällä puslia vaihtaessa. Kierretappi oli onneksi sen verran pehmeää materiaalia, että sen sai porattua kobolttiterällä pois.
Itse pultti lähti, kun porasin sen reiän siihen niin isoksi, että pultista näki läpi.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 18.9.2005 23:14

Osa vastakierretapeista ei kestä vääntämistä, vaan lyömällä/naputtelemalla.

Heltsu
-
Viestit: 385
Liittynyt: 23.7.2003 8:43

ViestiKirjoittaja Heltsu » 19.9.2005 9:35

Eikös tuo alatukivarren takimmainen kiinnityspultti tule kiinni mutteriin, joka on kiinni korissa. Ja eikös sinne pääse käsiksi yläkautta eli jalkatilan kautta purkamalla? Muistelen, että niistä vastakappaleista menee usein kierteet ja niitä joutuu sitten vaihtamaan. Tästä oli kyllä foorumilla juttua joskus kolme vuotta sitten...

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 19.9.2005 11:45

Jalkatilasta löytyy luukku, minkä alta pääsee käsiksi. Siitä on VW:llä oikeen ohjekin varaosineen.

Edit: ainakin kakkoskoppaisessa....

laitima
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.9.2005 11:23

ViestiKirjoittaja laitima » 19.9.2005 20:47

Nyt olisi kyllä varmistus tuosta luukusta paikallaan III-kopan osalta. Listojen irroitus, mattojen ja eristeiden irtirepiminen on sekin senverran työlästä, jottei sitä viitsisi ruveta tekemään ihan turhanpäitten.

Laakkoselle Karavalle kun soitin, niin eivät ainakaan mulle osanneet tällaista vaihtoehtoa kertoa, vaan totesivat, että tarttis vaihtaa koko kori!!

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 20.9.2005 3:51

et kyselly vaihtokorin hintaa?

laitima
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.9.2005 11:23

ViestiKirjoittaja laitima » 23.9.2005 23:05

Tänään sitten homma eteni ilman vaihtokoria ;-)

Katkennut pultti ei lähtenyt pois edes päälle hitsatun mutterin avulla, niin lujassa se oli.

Ei siis ollut muuta vaihtoehtoa kuin vaihtaa koria 7*7 cm pala korimutterin (tai siis pitkän mutterin ympäriltä). Kun sitten irrotettua palaa paloitteli, niin selvisi, että pulttiin katkenneet vastakierretapit olivat osittain menneet mutterin puolelle lukiten liitoksen pysyvästi!

Nyt uusi ehompi osa on hitsattu ja huomenaamusta apurunko, pyöränpipustukset ja muu purettu sälä menee paikoilleen.

Ja sitten maanantaina koittaa katsastus ja alkuperäinen vika, alatukivarren takimmaisen puslan pettäminen tulee kuitattua ja Golf 1.8 GL Anevue saa lisää virtaa. Auto on muuten myynnissä toisaalla!

penigue
-
Viestit: 71
Liittynyt: 14.11.2009 15:17

ViestiKirjoittaja penigue » 6.1.2010 14:04

nyt tarvisi hieman neuvoja jos jollain olisi.

eli kyseessä on -97 vm. golf 1,6 litrasella AEE bensakoneella.

venttiilikopan tiivistettä vaihtaessani olin jo ehtiny kolmen kiinnityspultin kiristykseen kun viimeinen pultti (jakopään vieressä) katkesi yllättäen. eli käteen jäi vain kanta ja loput jäi kierteen sisään.

Kuva

miten saan tuon pultin lopun pois, onko kellään hyviä niksejä tuollaiseen hommaan?
ja tuskin se kahdella pultilla pysyy tarpeeksi tiukkaan kiinni?

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 16.5.2013 20:34

Miten tämä Golf kuski sai AEE-moottorista sen katkenneen osan pois? Itselle meinaan kävi juuri samalla tavalla hetki sitten. Oli muuten todella pehmeä tuo pultti. Räikän keskiosalla ei tarvinnut edes vääntää, niin katkesi. Öljyä ei kuse ainakaan vielä..

Minkähänlainen paine tuonne muodostuu kun käyttää kierroksia? Pysyykö katkenneen pultin "hattu" paikallaan sen aikaa, että kerkeän metsästää työkalut kierteiden poissaantiin? =D

Nimim: "tein itse, säästin"


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa