Ahtopainemittarin hyöty?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

PekkaL
-
Viestit: 225
Liittynyt: 30.7.2003 23:00

Ahtopainemittarin hyöty?

ViestiKirjoittaja PekkaL » 14.9.2005 12:24

Asiasta tietämättömänä kyselen, että mikä virka on ahtopainemittarilla autossa sisällä? Saabeissahan se taitaa olla vakiona kaikissa malleissa, ja nyt näköjään GT Golffissa. Sen lisäksi kuvissa yms. näkee porukan virittelevän niitä autoihinsa. Eli miten se hyödyttää ajamista?

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 14.9.2005 12:33

Näkee että paljonko ahtaa ja missä vaiheessa turbo tulee mukaan (no sen tietysti monesti tuntee prseelläänkin). Sitten kun viritellään niin pystyy taas kattoo että paljonko paineet milläkin kierroslaueella, mikä on maksimi jne. Mittaria lukemalla ajotapaa voi sopeuttaa ahtojen mukaan, tai vaihtoehtoisesti sovitella sovitella paineet ajotavan mukaan. Esim. ohitukseen ryhtyessä näkee että ollaanko ns vetoalueella. Siis jos sitä ei muuten tiedä, tunne tai ole oppinut.
Ja lopuksi, kun huomaa että enää ei ahda niin paljon kuin ennen, niin tietää tilata uuden ahtimen :D

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 14.9.2005 12:34

Saabeissa on samassa yhteydessä Ns. Automatic Performance Control mittari eli APC
Se ilmoittaa molempia se mittari saabissa.
Taitaa olla Gt golffissa vaan ns. hienomauste
Ahtopainemittarin vaikutus ajamiseen=Ei se siinä hyödytä mitään, ainoastaan mittailutilanteissa.
Painemittari on enemmänkin testaus-instrumentti
Mutta onhan se monen mielestä hieno kun se näyttää tuloksia, katos niin kuin fat and the furiouksessa ;)

Ainoa on että kuvitellussa tilanteessa hukkaportti juuttuu ja ahdin pukkaakin mottiin painetta 2bar, normaalin 0.7barin tilasta ja näin saatamme ajoissa huomatessa sen mittarista, estää konerikon samalla.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.9.2005 13:00

Muutenkin nykyautoissa kun ahtopaine ei kuulu olla aina se absoluuttinen +0,6bar, hämmentää sen näyttämä asiakasta. Eli kun yritetään pitää moottoriin menevä ilmamassa vakiona niin ahtopaine voi vaihdella 0,5bar->1,0bar vaikka teho/ilmamassa on ihan sama sylinterissä. Viisainta alkuperäisasennuksissahan olisi että mittari ei näytä ahtopainetta, vaan ilmamassan (en tiedä onko näin).


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa