Vento AGG 2.0 ei ota huippukierroksia - ihme homma!
Valvoja: ffp jäsenet
Vento AGG 2.0 ei ota huippukierroksia - ihme homma!
Olen jo pääni puhki miettinyt, mutta ratkaisua en löytänyt! Eli kone käy ja kukkuu hyvin, ei vaan ota kierroksia yli 5150 1/min. Sama ongelma kiihdytettäessä tuohon kierroslukuun liikenteessä tai ihan nostettaessa kierroksia ilman kuormaa. Auto on ollut alla uudesta lähtien, ainakaan silloin k.o. ongelmaa ei ilmennyt. Vika on voinut olla autossa jo kyllä vuosia, punarajaa kun ei ole liiemmin tullut testailtua.
Eli tähän asti:
- kierrokset stoppaavat kuin seinään 5150 per minuutti
- sytytysosat ym. kunnossa - säännöllisesti huollettu (itse)
- vikamuistin lukemisessa ei vikoja, ainoastaan pari satunnaista:
- 00515 Hall-anturi G40 toleranssien ulkopuolella
- 00625 Nopeussignaali toleranssien ulkopuolella
Itseäni olen pitänyt auton tekniikan suhteen aika näppäränä, mutta nyt tosiaan alkaa ensi kertaa päätä kivistää. Toimiihan se auto ihan hyvin, mutta aina ajaessa muistaa tuon oireen...
Osaisiko joku johtaa ajatuksia uusille urille...
Eli tähän asti:
- kierrokset stoppaavat kuin seinään 5150 per minuutti
- sytytysosat ym. kunnossa - säännöllisesti huollettu (itse)
- vikamuistin lukemisessa ei vikoja, ainoastaan pari satunnaista:
- 00515 Hall-anturi G40 toleranssien ulkopuolella
- 00625 Nopeussignaali toleranssien ulkopuolella
Itseäni olen pitänyt auton tekniikan suhteen aika näppäränä, mutta nyt tosiaan alkaa ensi kertaa päätä kivistää. Toimiihan se auto ihan hyvin, mutta aina ajaessa muistaa tuon oireen...
Osaisiko joku johtaa ajatuksia uusille urille...
Käy säädättämässä sytkä merkkipajassa tai muualla asiantuntevassa paikassa jossa on siihen vehkeet.
Tuo on ihan normaali oire kun ajotus prsiillään. Jos ei ajottamalla tokene niin jakaja vaihtoon. Tai Hall jos anturin pystyy erikseen vaihtamaan (AGG:ssä ei taida pystyä).
Hall muuten antaa vikakoodin aina kun auto sammutetaan, eli se ei ole rikki vaikka koodi tuleekin tuolloin.
Tuo on ihan normaali oire kun ajotus prsiillään. Jos ei ajottamalla tokene niin jakaja vaihtoon. Tai Hall jos anturin pystyy erikseen vaihtamaan (AGG:ssä ei taida pystyä).
Hall muuten antaa vikakoodin aina kun auto sammutetaan, eli se ei ole rikki vaikka koodi tuleekin tuolloin.
Sytytys on kyllä kohdallaan, muutaman asteen muutos suuntaan tai toiseen ei muuta tuota onkelmaa. Sama maaginen 5150 kierrosta minuutissa - pysähtyy kuin seinään.
Todella maagista.
Samaa päättelin tuosta Hall-anturi- virheestä. Jos anturi olisi rikki, näkyisi se varmasti käyntihäiriöinä tai käynnistymättömyytenä. Nopeusanturivirhe ei varmastikkaan nivoudu mitenkään tähän oireeseen.
Todella maagista.
Samaa päättelin tuosta Hall-anturi- virheestä. Jos anturi olisi rikki, näkyisi se varmasti käyntihäiriöinä tai käynnistymättömyytenä. Nopeusanturivirhe ei varmastikkaan nivoudu mitenkään tähän oireeseen.
Siis on kohdallaan merkkien mukaan vai on oikeesti kohdallaan ja oikeilla vempeleillä todennettu?
Broidi osti joskus pasaatin jossa oli sama kone ja sama probleema. Se vaihtoi siihen uuden jakajan mutta sama meno jatkuu. Ajotusmerkit kyllä olivat kohillaan. Sitten veeween pajalle jossa asentaja "sopeutti" uuden jakajan ja ennakot kohilleen ja tämän jälkeen se alkoi toimia. Jakajan vaihdon tarpeellisuutta tai tarpeettomuutta emme saa koskaan tietää... Jakaja noin 200e, sytkän tarkistus 20e. Kokeile jompaakumpaa :D
Broidi osti joskus pasaatin jossa oli sama kone ja sama probleema. Se vaihtoi siihen uuden jakajan mutta sama meno jatkuu. Ajotusmerkit kyllä olivat kohillaan. Sitten veeween pajalle jossa asentaja "sopeutti" uuden jakajan ja ennakot kohilleen ja tämän jälkeen se alkoi toimia. Jakajan vaihdon tarpeellisuutta tai tarpeettomuutta emme saa koskaan tietää... Jakaja noin 200e, sytkän tarkistus 20e. Kokeile jompaakumpaa :D
No pitää vielä tarkastaa tuo sytytyksen ajoitus VW-pajalla, kunhan sinne ehtii ja ajan saa. Sytytyksen kyllä järkeilin olevan kohdallaan, kun se on uudesta asti samassa asennossa ollut. Ei ole ikinä kyllä säädetty tms. mittausvälineillä. Ainoastaan äsken kävin pihalla kirjoituksesi innoittamana kokelilemassa noin 2 asteen muutosta suuntaan tai toiseen. Ja laitoin tietysti takaisin juuri alkuperäiseen astelukuun piirtokynän jäljen perusteella ;-)
Autoon vaihdoin kyllä pari vuotta sitten hammashihnan - ei senkään pitäisi järjenjuoksuni mukaan ajoitusta sotkea.
Autoon vaihdoin kyllä pari vuotta sitten hammashihnan - ei senkään pitäisi järjenjuoksuni mukaan ajoitusta sotkea.
- 00515 Hall-anturi G40 toleranssien ulkopuolella
Tarkista/puhdista ihan ensiksi Hall-anturin pistoke ja varmista, että se on kunnolla kiinni ja että pistokkeiden välillä on kunnon kontakti. Mikäli ei vaikutusta, käytä merkkiliikkeessä ajotuksessa.
Kotikonstein ei säätö ihan joka pojalta onnistu, koska ohjainlaitteen pitää olla yhteydessä testeriin ajoituksen aikana, se lampun kanssa pelleily on tässä tapauksessa ihan yhtä tyhjän kanssa. :)
Mikäli noista kumpikaan ei tuota haluttua tulosta, uusi Hall-anturi tilaukseen. Tai mahdollisesti kokonaan uusi jakaja, noihin kaikkiin bosilaisiin kun ei saa varaosia, voi joutua vaihtamaan kokonaan uuden jakajan. Hinta taisi olla jotain ~160€ ja vanhan joutuu luovuttamaan vaihdossa. Osien saatavuus riippuu jakajan mallista, joka taas riippuu mm. auton vuosimallista.
Näillä eväillä rupeaa toimimaan ihan varpilla. Muina oireina VeeWeen manuskassa mainittiin mm. heikentynyt käyntiin lähtevyys ja lisääntynyt polttoaineen kulutus, mutta noita en ainakaan itselläni silloin havainnut.
Mä tein just äskettäin tuon jakohihnan vaihdon ekaa kertaa, mutta vielä en ole päässyt edes testaamaan onnistuiko homma. Jännittää hieman onnistuiko saamaan kaiken kohdalleen. Se jakajan apuakseli pyörii todella helposti. Kuinka paljon yksi hammas näyttää jakajassa hutiin? Eli jos jako on hampaan pielessä, näkeekö sitä jakajasta? En hahmota nääs yhtään miten paljon mikäkin on. Eikös tuota heittoa saa myös korjattua jakajan kääntelyllä? Se tosin ei ole se fixuin vaihtoehto ehkä.
^Kyllä yhen hampaan heiton näkee, mut se ei oo paljoa. Tietysti oletuksena että ennen hommaan ryhtymistä pyörijän merkki on vastannut täsmällisesti jakajan rungon merkkiin...
Tästä spekulaatiosta päästään sitten kätevästi asiaan "paljonko on paljon ja mikä on riittävästi...?". Mutta siis ihan mutuna muistelisin että yks hammas pieleen, niin pyörijän merkki heittää muutaman millin. Justiin suunnilleen sen verran että saattaa itekkii epäillä että onkohan tuo toleranssissa vai heittäkö jossain.
Tästä spekulaatiosta päästään sitten kätevästi asiaan "paljonko on paljon ja mikä on riittävästi...?". Mutta siis ihan mutuna muistelisin että yks hammas pieleen, niin pyörijän merkki heittää muutaman millin. Justiin suunnilleen sen verran että saattaa itekkii epäillä että onkohan tuo toleranssissa vai heittäkö jossain.
No nyt on taas testailtu ja viritelty tuota alkuperäistä vikakohdetta. Tulokset toistaiseksi laihoja. VW- pajalle auto ei vielä päässyt, mutta paikallinen konewelho tarkasteli (ajoituslampun avulla - sitähän ei saanut käyttää!!) sytytysennakoita ja olivatten hyvin raja-arvojen välillä, suorastaan optimissa. Ajoitusmittarin tarkempi kierroslukumittari antoi tuoski rajaluvuksi vain 4970 r/min, auton oman mittarin näyttäessä tuota 5150 r/min. Kaveri muun työn ohessa tämän totesi, ihmetteli koneen hyytyvän tuohon raja-arvoon aivan kuten polttoaineen ruiskutus loppuisi ja rajoitin puuttuisi peliin. Mystistä myös hänen kommentoimana...
Itse olen kallistumassa tuohon Hall- anturin vikaan. Joku tiesi toisessa viestiketjussa AGG- moottorissa olevan erillisen käyntinopeusanturin, Hall- anturi osallistuisi vain sytytyksen hienosäätöön korkeilla kierroksilla. Tiedä häntä...
Voiskohan tuota Hall-anturia mitata yleismittarilla, mitenköhän se toimii?
Itse olen kallistumassa tuohon Hall- anturin vikaan. Joku tiesi toisessa viestiketjussa AGG- moottorissa olevan erillisen käyntinopeusanturin, Hall- anturi osallistuisi vain sytytyksen hienosäätöön korkeilla kierroksilla. Tiedä häntä...
Voiskohan tuota Hall-anturia mitata yleismittarilla, mitenköhän se toimii?
"Hall-anturia ei mittailla yleimittarilla", näin tuli paikallisen autosähkömiehen suusta aikoinaan. Tiedä sitten miksi, sanoi että saattaa särkyä.
Eli siellä on tosiaakin Hall-anturi ja moottorinkäyntinopeusanturi.
Molemmilla hintaa 58€/kpl.
Lukee kyllä että Hall-anturi olisi kiinteä mutta näyttäisi tuo olevan vaihdettavissa.
Miksi ajoituslamppua ei saa käyttää?
Eli siellä on tosiaakin Hall-anturi ja moottorinkäyntinopeusanturi.
Molemmilla hintaa 58€/kpl.
Lukee kyllä että Hall-anturi olisi kiinteä mutta näyttäisi tuo olevan vaihdettavissa.
Miksi ajoituslamppua ei saa käyttää?
Sakaralevyä ei välttämättä saa ehjänä pois vaikka antero oliskin vaihdettavissa. Sen(kin) vuoksi voi jouta uusimaan koko jakajan.
Saahan sitä lamppua käyttää, mutta ei siitä ole tässä asiassa mitään hyötyä koska testerillä pitää opettaa moottorinohaimelle oikeat arvot. Onko se jotenkin vaikea ymmärtä/uskoa?
Saahan sitä lamppua käyttää, mutta ei siitä ole tässä asiassa mitään hyötyä koska testerillä pitää opettaa moottorinohaimelle oikeat arvot. Onko se jotenkin vaikea ymmärtä/uskoa?
Viimeksi muokannut JariN, 13.9.2005 14:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuosta ajoituslampusta kirjoitteli yllä MaxxJJ:
Kotikonstein ei säätö ihan joka pojalta onnistu, koska ohjainlaitteen pitää olla yhteydessä testeriin ajoituksen aikana, se lampun kanssa pelleily on tässä tapauksessa ihan yhtä tyhjän kanssa. :)
joten siitä tuumailin että parempia vekottimia pitäisi olla...
Hall-anturi näyttää olevan irroitettavissa, joku tiesi toisessa yhteydessä tosin vaihdon olevan hieman kettumainen homma.
Kotikonstein ei säätö ihan joka pojalta onnistu, koska ohjainlaitteen pitää olla yhteydessä testeriin ajoituksen aikana, se lampun kanssa pelleily on tässä tapauksessa ihan yhtä tyhjän kanssa. :)
joten siitä tuumailin että parempia vekottimia pitäisi olla...
Hall-anturi näyttää olevan irroitettavissa, joku tiesi toisessa yhteydessä tosin vaihdon olevan hieman kettumainen homma.
Ei ole vaikea ymmärtää. Ihmettelin vaan että miksi sitä ei saisi käyttää. En sanonut säädöistä mitään mielestäni.
Kuvan perusteella sen saisi vaihdettua mutta jokainen kokeilee kuten haluaa.
Toivottavasti saat vian pois ja auton toimimaan.
Edit: joo huono päivä että sori kun hermostuin helposti
Kuvan perusteella sen saisi vaihdettua mutta jokainen kokeilee kuten haluaa.
Toivottavasti saat vian pois ja auton toimimaan.
Edit: joo huono päivä että sori kun hermostuin helposti
Viimeksi muokannut Warmaster, 13.9.2005 16:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuosta ajoituslampusta kirjoitteli yllä MaxxJJ:
Kotikonstein ei säätö ihan joka pojalta onnistu, koska ohjainlaitteen pitää olla yhteydessä testeriin ajoituksen aikana, se lampun kanssa pelleily on tässä tapauksessa ihan yhtä tyhjän kanssa. :)
joten siitä tuumailin että parempia vekottimia pitäisi olla...
Niin, eihän tuossa lainauksessa vissiin kielletty sen käyttämistä. :) Mutta se homma niin sanotusti hoidetaan oikeasti testerillä, että ei siinä lamppua tarvitse. Mutta onhan se ihan hyvä tarkistella sillä, että jako on kohdallaan jne.
Doric kirjoitti:Joku tiesi toisessa viestiketjussa AGG- moottorissa olevan erillisen käyntinopeusanturin, Hall- anturi osallistuisi vain sytytyksen hienosäätöön korkeilla kierroksilla. Tiedä häntä...
Ja se joku tiesi tuon homman ihan tarkalleen oikein. Tuossa oli melkolailla kaikki tarpeellinen tieto aika hyvin laitettu yhteen lauseeseen.
Ja vielä sen verran siitä anteron vaihdosta, että sitä sakaralevyä ei sitten saa ehjänä irti siitä akselista varmaan millään (prässätty=tiukassa) ja siinä saattaa sitten murjoa sen akselin päänkin huonoksi, kun oikein innostuu sitä sakaralevyä irrottelemaan, että tarkkana/varovainen pitää olla. Mutta suosittelen ensin selvittämään merkkiliikkeestä sen jakajan mallin. Koska niihin kaikkiin bossilaisiin ei varaosia saa kuten tuolla yllä jo sanoinkin, että silloin se anturin vaihtaminen on vähän turhaa hommaa, jos tietää, ettei sinne mm. sitä uutta sakaralevyä ole saatavilla.
[Edit.] Niin, siis jos se anturi nyt sitten osoittautuu vialliseksi. Sehän selviää vasta sitten, kun olet sen saanut käytettyä siellä merkkiliikkeessä.
Noniin: Case is closed!
Vika on siinä Hall- anturissa. Käytin tosiaan alussa autoani merkkiliikkeessä vikahistorialuennassa ja sieltä löytyi tuo alussa mainittu satunnainen Hall- anturivika. Luotin vain siihen olettamaan, että tuommoinen anturivika vaikuttaisi läpi koko kierroslukualueen, jopa moottorin käynnistyvyyteen.
Testasin tuossa toissapäivänä autoani toimivalla virranjakajakokonaisuudella vastaavasta AGG- referenssiautosta ja toimi kuin enkeli.
Joten vika selvillä - korjaus edessä lähiaikoina. Normaalia auton käyttöähän tuo ei haittaa, joten on aikaa perehtyä tuohon Hall- anturin vaihdettavuuteen. Jos osoittautuu ylitsepääsemättömäksi, laitan kyllä tilaukseen koko virranjakajan. Haastetta tuossa anturin vaihdossa ilmeisesti on, mutta sehän tietysti vain lisää mielenkiintoa tuohon hommaan... ;-)
Kiitoksia asiantuntemuksesta JariN ja MaxxJJ!!
Vika on siinä Hall- anturissa. Käytin tosiaan alussa autoani merkkiliikkeessä vikahistorialuennassa ja sieltä löytyi tuo alussa mainittu satunnainen Hall- anturivika. Luotin vain siihen olettamaan, että tuommoinen anturivika vaikuttaisi läpi koko kierroslukualueen, jopa moottorin käynnistyvyyteen.
Testasin tuossa toissapäivänä autoani toimivalla virranjakajakokonaisuudella vastaavasta AGG- referenssiautosta ja toimi kuin enkeli.
Joten vika selvillä - korjaus edessä lähiaikoina. Normaalia auton käyttöähän tuo ei haittaa, joten on aikaa perehtyä tuohon Hall- anturin vaihdettavuuteen. Jos osoittautuu ylitsepääsemättömäksi, laitan kyllä tilaukseen koko virranjakajan. Haastetta tuossa anturin vaihdossa ilmeisesti on, mutta sehän tietysti vain lisää mielenkiintoa tuohon hommaan... ;-)
Kiitoksia asiantuntemuksesta JariN ja MaxxJJ!!
Noniin. Hyvä että selvisi.
Sitten kun menet sinne paikalliseen merkkiliikeeseen selvittelemään anturin ja sakaralevyn ym. saatavuutta, niin ottaa vaan siitä jakajan kyljestä ne pari sarjanumeroa ylös ja esittää ne siellä liikeessä auton vuosimallin kera, niin selviää onko ko. jakajaan varaosia saatavilla.
Sitten kun menet sinne paikalliseen merkkiliikeeseen selvittelemään anturin ja sakaralevyn ym. saatavuutta, niin ottaa vaan siitä jakajan kyljestä ne pari sarjanumeroa ylös ja esittää ne siellä liikeessä auton vuosimallin kera, niin selviää onko ko. jakajaan varaosia saatavilla.
Tässä muutaman päivän haun kanssa aiheita selannut ja tämä topickki sattus lähimmäksi.
Eli 2.0 agg kone simos ruiskulla, kylmänä lähtee kaasun kanssa käyntiin mutta ei edes yritä käydä tyhjäkäyntiä, lämpimänä käy kyllä. Lämpimänä laitettava myös kaasun kanssa käyntiin et suostuu käymään tyhjäkäyntiä.
Käydessään "röpeltää" hieman putkeen.
Vikakoodeja ei anna.
Päästöt oli kohdillaan.
Uusittu yks alipaineletku, huohotinletku, virranjakan kansi sekä pyörijä, tulpanjohdot, tulpat, bensaputsari ja tarkistettu ilmanputsari.
Nyt sitten jakoa tarkistellessa sattu silmään et pyörijän kun satuttaa merkkinsä kohdalle niin jakomerkit on pykälän sivussa. Eli niinkuin tässä ylempänä on mainittu et apuakseli menis herkästi pykälän sivuun. Eli virranjakajaa pitäs kääntää hieman myötäpäivään et sattus kaikki merkit kohdalleen. Mut tästä topickista sain sellaisen kuvan et tämä ei oliskaan ihan noin yksinkertaista.
Eli mitäs haittaa/oireita tästä vois olla?
Eli 2.0 agg kone simos ruiskulla, kylmänä lähtee kaasun kanssa käyntiin mutta ei edes yritä käydä tyhjäkäyntiä, lämpimänä käy kyllä. Lämpimänä laitettava myös kaasun kanssa käyntiin et suostuu käymään tyhjäkäyntiä.
Käydessään "röpeltää" hieman putkeen.
Vikakoodeja ei anna.
Päästöt oli kohdillaan.
Uusittu yks alipaineletku, huohotinletku, virranjakan kansi sekä pyörijä, tulpanjohdot, tulpat, bensaputsari ja tarkistettu ilmanputsari.
Nyt sitten jakoa tarkistellessa sattu silmään et pyörijän kun satuttaa merkkinsä kohdalle niin jakomerkit on pykälän sivussa. Eli niinkuin tässä ylempänä on mainittu et apuakseli menis herkästi pykälän sivuun. Eli virranjakajaa pitäs kääntää hieman myötäpäivään et sattus kaikki merkit kohdalleen. Mut tästä topickista sain sellaisen kuvan et tämä ei oliskaan ihan noin yksinkertaista.
Eli mitäs haittaa/oireita tästä vois olla?
Eli 2.0 agg kone simos ruiskulla, kylmänä lähtee kaasun kanssa käyntiin mutta ei edes yritä käydä tyhjäkäyntiä, lämpimänä käy kyllä. Lämpimänä laitettava myös kaasun kanssa käyntiin et suostuu käymään tyhjäkäyntiä.
Käydessään "röpeltää" hieman putkeen.
Vikakoodeja ei anna.
Päästöt oli kohdillaan.
Elikkäs kaasuläppäkotelo vaihtoon ja taas rokkaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa