VW Navi temppuilee
Valvoja: ffp jäsenet
VW Navi temppuilee
Osaisiko kukaan antaa edes vinkkiä, mistä seuraavaksi tutkitaan. Ongelma on tämä:
Meillä on VW tila-auto, missä kaikki muu toimii hienosti, mutta navi reistailee. Kyseessä on alkuperäisasennus, Blaukkarin laite, jossa cd-boxi ja puhelinliitäntä (nyt kytkettynä irti). Toosa toimii aamuisin töihin mennessä vallan mainiosti noin 30-45 minuuttia. Sen jälkeen se alkaa tilttailla, ääni häviää, soi liian kovaa, virrat pätkii (menee pois päältä, mutta mittariston näyttö väittää muuta). Laite menee pois päältä itsekseen, kysyy koodia, menee päälle takaisin ilman koodin laittoa, sammuu taas, jne. kunnes viimein hiljenee kokonaan. Mittaristo näyttää tällöinkin viimeistä soinutta trackiä tai kanavaa. Jos laitat virtakytkimestä virrat heti tiltin jälkeen päälle, se toimii noin 5 min. max. ja taas tilttaa. Jos taas annat laitteen olla pois päältä n. 10 minuuttia, se hyvällä säkällä toimii jopa puoli tuntia... Kun sammutat auton, stereot pauhaa vaikka päiväkausia moitteetta (ellei akku lopu kesken :))
Autosta on tarkistettu ja vaihdettu vaikka mitä, virtalukon pohja, datakaapeli (ilmeisesti mittariston ja navin välinen), jännitteen säädin. Maadoitukset ja johdotukset on tarkistettu, navi on ollut Blaukkarin testipenkissä kaksi kertaa, toisella kerralla soimassa 4 vrk putkeen, ylikuumennettuna, tilttaamatta. Jännitettä on alennettu diodilla, ei auttanut. Liittimiä on irrotettu vuoronperään, mikään ei ole auttanut.
Kesäisillä hellekeleillä työpaikan pihasta lähtiessä navi tilttasi ekan kerran jo 5 minuutin ajon jälkeen, vaikka auto oli seissyt koko päivän. Aamuisin taas toimii...
Itse olen sitä mieltä (kukas naisesta välittää) että tuo hemmetin laite ylikuumenee paikalla ollessaan, testipenkissä on erilaiset olosuhteet. Vasen alareuna on niin kuuma, ettei siihen kärsi koskea sormilla. Propellien pyörimistä ei olla havaittu, ei kuulu, ei näy, kuitenkin testipenkissä ne pyörivät vallan mainiosti.
Nyt alan pikkuhiljaa olla kypsä, puoli vuotta on jo tapeltu ton kanssa. Onko kenelläkään hyviä tai huonoja ideoita mitä tehdä, vai heitänkö koko värkin lähimpään järveen? Tartteeko se sen navilevyn toimiakseen kunnolla? Tuntuu hullulta ajatukselta mutta kaikkee on kokeiltava.
Meillä on VW tila-auto, missä kaikki muu toimii hienosti, mutta navi reistailee. Kyseessä on alkuperäisasennus, Blaukkarin laite, jossa cd-boxi ja puhelinliitäntä (nyt kytkettynä irti). Toosa toimii aamuisin töihin mennessä vallan mainiosti noin 30-45 minuuttia. Sen jälkeen se alkaa tilttailla, ääni häviää, soi liian kovaa, virrat pätkii (menee pois päältä, mutta mittariston näyttö väittää muuta). Laite menee pois päältä itsekseen, kysyy koodia, menee päälle takaisin ilman koodin laittoa, sammuu taas, jne. kunnes viimein hiljenee kokonaan. Mittaristo näyttää tällöinkin viimeistä soinutta trackiä tai kanavaa. Jos laitat virtakytkimestä virrat heti tiltin jälkeen päälle, se toimii noin 5 min. max. ja taas tilttaa. Jos taas annat laitteen olla pois päältä n. 10 minuuttia, se hyvällä säkällä toimii jopa puoli tuntia... Kun sammutat auton, stereot pauhaa vaikka päiväkausia moitteetta (ellei akku lopu kesken :))
Autosta on tarkistettu ja vaihdettu vaikka mitä, virtalukon pohja, datakaapeli (ilmeisesti mittariston ja navin välinen), jännitteen säädin. Maadoitukset ja johdotukset on tarkistettu, navi on ollut Blaukkarin testipenkissä kaksi kertaa, toisella kerralla soimassa 4 vrk putkeen, ylikuumennettuna, tilttaamatta. Jännitettä on alennettu diodilla, ei auttanut. Liittimiä on irrotettu vuoronperään, mikään ei ole auttanut.
Kesäisillä hellekeleillä työpaikan pihasta lähtiessä navi tilttasi ekan kerran jo 5 minuutin ajon jälkeen, vaikka auto oli seissyt koko päivän. Aamuisin taas toimii...
Itse olen sitä mieltä (kukas naisesta välittää) että tuo hemmetin laite ylikuumenee paikalla ollessaan, testipenkissä on erilaiset olosuhteet. Vasen alareuna on niin kuuma, ettei siihen kärsi koskea sormilla. Propellien pyörimistä ei olla havaittu, ei kuulu, ei näy, kuitenkin testipenkissä ne pyörivät vallan mainiosti.
Nyt alan pikkuhiljaa olla kypsä, puoli vuotta on jo tapeltu ton kanssa. Onko kenelläkään hyviä tai huonoja ideoita mitä tehdä, vai heitänkö koko värkin lähimpään järveen? Tartteeko se sen navilevyn toimiakseen kunnolla? Tuntuu hullulta ajatukselta mutta kaikkee on kokeiltava.
Yleisesti autostereoissa REM=REMOTE, eli erilliselle lisävahvistimelle/laitteelle tarkoitettu herätevirta +12V.
Yleensä sininen johto, voi olla merkki-/mallikohtaisia eroja.
Mulla navin puhallin puhkuu aika useinkin.
Myös silloin, kun sammuttaa auton ja ottaa avaimet pois virtalukosta, se voi jäädä puhaltamaan, eli jokin oma automatiikka siinä on.
Yleensä sininen johto, voi olla merkki-/mallikohtaisia eroja.
Mulla navin puhallin puhkuu aika useinkin.
Myös silloin, kun sammuttaa auton ja ottaa avaimet pois virtalukosta, se voi jäädä puhaltamaan, eli jokin oma automatiikka siinä on.
Mutu tuntuma olisi et lämpenee liikaa. Jos laitteen takana tilaa tietsikan tuulettimelle niin sitä voisi kokeilla. Itellä oli samanlaisia ongelmia Pioneerin mankan kanssa. Normaalia CD-levyä soitti hyvin ja radion kanssa ei ollut ongelmaa. MP3:sia soitettaessa lämpeni todella paljon ja lopetti toimimisen n. 30 min soiton alusta - riippuen kelistä. Nyt mankan yläpuolella on vuoden ollut 8 cm laitetuuletin ja ongelmat ovat hävinneet. Ainoo miinus pienoinen hurina hiljaisella kuunneltaessa. Pitäisi kokeilla pienempää flektiä... Virran otin mankan herätteestä eli tuuletin lähtee käyntiin samaan aikaan mankan kanssa.
lämpenee juu
kokeilin kylmäspraylla ja hyvin toimi... ekan tiltin jälkeen suihkutin säännöllisesti kylmäspraytä kokeilumielessä päätelevyjen? pinnalle ja navi toimi hienosti kotiin asti.
Mutta miksi tuulettimet eivät pyöri? Ne pyörii testipenkissä päiväkausia eivät ollenkaan. Seuraavaksi irrotetaan weberin ajastinkello...
Mutta miksi tuulettimet eivät pyöri? Ne pyörii testipenkissä päiväkausia eivät ollenkaan. Seuraavaksi irrotetaan weberin ajastinkello...
Mikä versio navi:sta ?.
Kaivelin maailmalta infoa, joillakin ollut samantapaisia ongelmia,
koitappas mennä navigointipuolelle ja paina 3 ja 6 samanaikaisesti,
pitäis mennä piilomenuun.
Sit piti muistaakseni painaa oikeanpuoleista pyöritettävää nuppia muutaman kerran että päästään näyttöön jossa näkyy laitteen lämpötila ja puhaltimen tila ON / OFF, noita voisi sitten seurata että kuinka lämmöt nousee ja missä kohden tilttaa.
Kaivelin maailmalta infoa, joillakin ollut samantapaisia ongelmia,
koitappas mennä navigointipuolelle ja paina 3 ja 6 samanaikaisesti,
pitäis mennä piilomenuun.
Sit piti muistaakseni painaa oikeanpuoleista pyöritettävää nuppia muutaman kerran että päästään näyttöön jossa näkyy laitteen lämpötila ja puhaltimen tila ON / OFF, noita voisi sitten seurata että kuinka lämmöt nousee ja missä kohden tilttaa.
iso kiitos
jo etukäteen, tuo oli paras vinkki tähän mennessä, vaikkei se varmaan mitään auta, mutta kannattaa kokeilla.
k-väylästä
selvittelin nyt itsekseni asioita ja kysyisin nyt viisaammilta. Pystyykö tän can bussin vaihtamaan yksikseen, vai tartteeko koko kaapeli vaihtaa (siis kaikki liittimen piuhat). Minne toinen pää canista menee?
löyty valikko
jeps, valikko löyty, kaikenmaailman numerosarjat siellä oli ja niin nätisti luki että FAN OFF... huoks. Kone tilttaa aina ekan kerran kun lämpötila on tasan 48 astetta. Mutta miten saada ne ropelit pyörimään.?
Tuo 48 ei kuulosta vielä älyttömän kuumalta, tutkittiinkohan siellä huollossa kuinka tarkkaan onko esim. joku juotos napsahtanut piirilevyltä irti?.
Itse olen tuontyyppisiä vikoja luupin kanssa menestyksellä metsästänyt, ja yleensä jossain on lämpö ja tärinä tehneet tehtävänsä ja juotos on irti.
Mä katson kaverin pakusta minkälaisilla lämmöillä siinä 'fanit' käynnistyy niin saadaan vertailutietoa.
Itse olen tuontyyppisiä vikoja luupin kanssa menestyksellä metsästänyt, ja yleensä jossain on lämpö ja tärinä tehneet tehtävänsä ja juotos on irti.
Mä katson kaverin pakusta minkälaisilla lämmöillä siinä 'fanit' käynnistyy niin saadaan vertailutietoa.
vika löytyi
ehkä viimeinkin. En ole vielä päässyt laitetta testaamaan (postissa). Testipenkissä toimi taas, mutta nyt fiksuna kuumensivat sitä kunnolla. Sisuksien kuumennus ei auttanut, mutta päällikuoren kuumennus aiheutti tiltin. Lämpötila nimenomaan vaikutti, ratkaiseva oli 47 astetta.
Alkuperäinen vika: näytön interface-kortissa ollut viallisia komponentteja, jotka aiheuttaneet päivä/yökytkennän vaihtelua. Sitä yritetty korjata, jolloin nauhakaapelin eriste sulanut ja siitä aiheutunut tämä lämmöstä johtuva tilttailu.
Nyt molemmat on kuulema korjattu ja odottelen jännityksellä laitetta postista..
Alkuperäinen vika: näytön interface-kortissa ollut viallisia komponentteja, jotka aiheuttaneet päivä/yökytkennän vaihtelua. Sitä yritetty korjata, jolloin nauhakaapelin eriste sulanut ja siitä aiheutunut tämä lämmöstä johtuva tilttailu.
Nyt molemmat on kuulema korjattu ja odottelen jännityksellä laitetta postista..
yhä odottelen...
ei se sit niin helppoa ollutkaan kuin luulimme. Jotain häikkää siinä oli ja nyt se on ollut sitten Saksassa jo puoltoista kuukautta. Alakerta toimii hyvin, mutta yläkerran puhallin ei pyöri kunnolla... eikä ne taida sitä osata korjata sielläkään :(
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”