Onko normaali ääniefekti??

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

Onko normaali ääniefekti??

ViestiKirjoittaja Jaho » 31.8.2005 16:05

Moottori 1.8/20V 125hv vapari.
Kun painaa tyhjäkäynnillä kaasua, niin imusarjan suunnalta läheltä kaasuläppää kuulu selvä suhahtelu?
Meinaan, kun olen hakemalla hakenut syytä autoni lievään nykimiseen, ja minusta tuo ei ole normaali ääni. Jos siellä on vuotokohta? En vielä löytänyt ainakaan reikää/viiltoa.
Ei toki kuulu sisälle, mutta jos konepelti auki, niin selvästi suhahtaa.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 31.8.2005 18:26

Luulenpa että syy selvisi!
Avasin imusarjan päässä olevan muovikannen...Siellä oli alipainesäätimen muovivarsi poikki!
Ilmeisesti säätää imusarjan pituutta kierrosten mukaan?

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 1.9.2005 7:46

Suhahtelu jatkuu, vaikka korjasin tuon imusarjan säädön "työntövarren"...

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 1.9.2005 15:10

Voisiko joku, jolla on 1.8/20V 125hv kone kokeilla suhahtaako imupuolella, jos painaa nopeasti kaasua. Tietenkin konepelti auki, että kuulee. Eikä tarvi nostaa kierroksia paljoa, sellaista nopeaa pintakaasu-painamista.

Toinen juttu, mikä mulla on tuossa ADR-koneessa, on tuo muuttuvapituuksinen imusarja. Samalla voisi joku kokeilla, miten tuo alipainesäädin teillä toimii. Sen näkee selvästi, kun ottaa alipainesäätimen suojamuovin irti. Alipainesäädin on oikealla puolen imusarjan päässä. Tätä säädintä ei ole ainakaan vanhemmissa -97 1.8 koneissa. Suojamuovi on noin 5x8cm kokoinen musta muovi. Sen alta näkyy muovinen työntövarsi.

Mulla ei ainakaan säätö toimi muulloin, kuin pienellä nopealla pintakaasun pumppaamisella. Eli työntövarsi pyörittää luistivipua.
Jos nostaa hitaasti kierroksia, niin alipainesäädin ei reagoi? Ei siis mitään liikettä. Vai pitääkö olla veto päällä, että alipaine kovempi, jolloin säätö toimii.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.9.2005 15:23

Imusarjan alipaine on suurin kun moottoria kuormitetaan mahdollisimman vähän. Eli tyhjäkäynnillä.

tumpu
-
Viestit: 104
Liittynyt: 24.6.2009 9:43

ViestiKirjoittaja tumpu » 27.7.2012 17:48

Tiedetään että on kohta jo koulu-iässä tämä ketju mutta kysynpä silti. Eli onko tuo suhina nyt sitten ihan normaalia mitä sieltä kuuluu? (Tosin G4 AGN-mylly)

Rupes auto tekemään niin että jos vauhdissa painaa kytkintä/laittaa vapaalle niin kierrokset jää junnaamaan 1000-1200rpm paikkeille. Laskee kuitenkin vähän ajan päästä normaaliin n.800rpm. Ennen kaasuläpän puhdistus/sopeutus operaatiota teki tuota harvemmin. Paikallaan polkiessa en oo saanu kierroksia junnaamaan. Vauhdissa ei tarvii edes yrittää.

Tuota suhinaa tutkiessa huomasin että jarrutehostimen alipaineletku on halennu sieltä juuresta ja ilmeisesti aiheuttaa tuon kierrosten junnaamisen..? Mutta pointti oli että mistä se suhina tulee ja miksi? :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.7.2012 18:54

Tuota suhinaa tutkiessa huomasin että jarrutehostimen alipaineletku on halennu sieltä juuresta ja ilmeisesti aiheuttaa tuon kierrosten junnaamisen..? Mutta pointti oli että mistä se suhina tulee ja miksi? :D
Vastasit itse omaan kysymykseesi...

tumpu
-
Viestit: 104
Liittynyt: 24.6.2009 9:43

ViestiKirjoittaja tumpu » 27.7.2012 19:22

eijjeijjeijjei :D Tiedän kyllä että se suhisee siellä kanssa kun vuotaa, mutta se suhisee jatkuvasti. Tarkotin tuota suhahdusta mitä tässä ketjussa on käsitelty ylhäältä asti. Eli nopeasti kun painaa kaasua niin suhahtaa jossain imusarjan luona vasemmalla. Hitaasti jos painaa niin ei suhahda...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.7.2012 19:27

Ai, sori :) Koita kumminkin ehjätä se letku ensin. Se ainakin aiheuttaa ongelmia ja suhinaa.

Draidy
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.7.2012 11:26

ViestiKirjoittaja Draidy » 27.7.2012 21:07

Tänään kun painelin myös tyhjäkäynniltä kaasua kunnolla, kuulu selvä suhahdus. Oma auto 2.3l v5 golffi 150hp. Voiskohan se olla vaan imu ääni, kun tyhjäkäynniltä painetaan äkillisesti kaasua.

Ei ainakaan omassa oo mitään vikaa. Paitsi se nokka-akselin anturi jonka just vaihoin ja sain auton edes käyntiin. :D

Draidy
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.7.2012 11:26

ViestiKirjoittaja Draidy » 27.7.2012 21:10

Tästä vielä kyseinen linkki. Kuulee kun painaa kaasua, niin tulee se suhahdus http://www.youtube.com/watch?v=ilLwV8xPiQE

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 27.7.2012 22:17

Normaali vapaavirtaussuodattimen imuääni :)

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 27.7.2012 22:58

Kaikki noi letkut kuntoon niin suhinat loppuu, kuten sanottu. Muutenkin kaikki huohotinletkut tarkkailuun, haprastuu vanhana näistä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa