Mikä hajottaa lohkolämppärin??

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

Mikä hajottaa lohkolämppärin??

ViestiKirjoittaja golf gtd » 29.1.2005 21:05

3kk sitten asennettu defan lohkolämppäri ja nyt jo vastus kärynny... Ei ole liitoksissa vikaa, ne on katottu. Mistä siis voi johtua, että on hajonnu. En oo yli 2 tuntia lämmittäny kertaakaan kun tolppa ei anna enempää lämmittää. Ootteko miten saanu niitä takuuseen?

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 29.1.2005 21:18

Maantaikappale tai asennusvirhe. Takuusta uus.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 29.1.2005 21:24

Mites sen voi asentaa väärin. Tosin en ihmettelisi sitä, kun eivät asennuspaikassa laittaneet läpivientikumia sisähaaran läpivientiin ja kivaks yllätykseks loppusyksyn rankkasateilla oli tullut 10cm vettä lattialle...

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 29.1.2005 21:27

Ja se on sitten varmasti se vastus kärähtänyt?

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 29.1.2005 21:30

Vastuksen liittimeen asti tulee virta. Vastusta ei oo kyllä otettu vielä irti, mutta eilen aamulla kyllä huomas ettei lämpene.

Tume
-
Viestit: 111
Liittynyt: 2.3.2004 17:29

ViestiKirjoittaja Tume » 29.1.2005 21:37

Testaa kWh- mittarilla. Sillä ainakin näkee varmasti toimiiko vastus vai ei. Jos vain jostain sellasen mittarin saat käsiin niin kokeile.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.1.2005 21:47

Ta yleismittarilla vastuksen resistanssi.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 29.1.2005 21:50

Niin paljonkohan se resistanssi pitäis olla, tai mitä se on jos vastus on rikki.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 29.1.2005 21:58

Kärsiikös tuo vastus miten paljon siitä jos pitää liian pitkiä aikoja päällä?

jopo
-
Viestit: 153
Liittynyt: 6.8.2003 21:50

ViestiKirjoittaja jopo » 29.1.2005 21:59

No kyllähän sen kuulee korvallakin rupeeko se lohkolämmitin lämpeemään. Jos on ilmalukko lohkolämppärin kohdalla se ainakin polttaa lämppärin eli lämpee kuivana.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 29.1.2005 22:00

Kaverilla on ollu pari talvea auto piuhassa melkein jatkuvasti, mutta vieläkin on vastus ehjä. Ite en oo siis yli 2 tuntia lämmittäny. Niin ja kuulee kyllä korvalla, tai siis ei kuule koska ei lämpene.

Tume
-
Viestit: 111
Liittynyt: 2.3.2004 17:29

ViestiKirjoittaja Tume » 29.1.2005 22:22

Mulla on nyt toista talvea tuo Passatti ja pidän yleensä koko ajan lämppärissä autoa. Ei tietenkään kannattaisi näin tehdä, mutta parkkipaikalla on vielä sellaiset tolpat joissa ei ole ajastinta, eikä sinne kannen alle mahdu irrallista ajastinta. Hyvin on vastus pelittänyt tämän ajan.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 29.1.2005 22:27

No kyllähän sen kuulee korvallakin rupeeko se lohkolämmitin lämpeemään.


Kuulee, mutta tässähän oli varmaa että ei toimi. Eli vikaa haetaan!

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 29.1.2005 22:35

Osta Tume defalta autoos sisäajastinkello kojelautaan.
http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?pid=17
(Tietysti jos sulla on defa) Mulla on sellanen ja on tosi kätevä jos auton jättää johonkin paikkaan missä ei oo kelloa. Siinä on samassa paljon muutakin ku pelkkä kello.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.1.2005 22:52

Osta Tume defalta autoos sisäajastinkello kojelautaan.
http://www.kaha.fi/cgi-bin/product/view.pl?pid=17
(Tietysti jos sulla on defa) Mulla on sellanen ja on tosi kätevä jos auton jättää johonkin paikkaan missä ei oo kelloa. Siinä on samassa paljon muutakin ku pelkkä kello.
OT: Tuo lämpötila-anturin mukaan säätyvä ajastus käyttää lämppäriä melko pitkään. 2 tuntia viiden asteen pakkasessa! Melko tuhlaavaista. Toki parempi tuokin kuin jatkuvasti lämpiämässä...

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 29.1.2005 23:05

Joo mut saahan siihen ite laittaa 1/2 tai 3 tuntia lämmitystä. Ja jos on joku kerrostalon tolppa, niin eihän se sähkö omasta pussista mee. Mut eipähän tarvii koko ajan lämmittää.

moppe
-
Viestit: 2406
Liittynyt: 2.8.2004 18:02

ViestiKirjoittaja moppe » 29.1.2005 23:23

Meidän kakkakoppa on ollut yli 10 vuotta tolpassa jossa ei ole ajastinta. Kokoajan pakkasella ajojen välissä piuhassa kiinni ja vielä toistaiseksi on aina ollut lumeton ja jäätön konepelti. Tiedä sitten onko laitteiden laatu huonontunut vai mitä jos ei uskalla paria tuntia pidempään pitää kerrallaan johdossa ;)

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 29.1.2005 23:35

Meidän kakkakoppa on ollut yli 10 vuotta tolpassa jossa ei ole ajastinta. Kokoajan pakkasella ajojen välissä piuhassa kiinni ja vielä toistaiseksi on aina ollut lumeton ja jäätön konepelti. Tiedä sitten onko laitteiden laatu huonontunut vai mitä jos ei uskalla paria tuntia pidempään pitää kerrallaan johdossa ;)

Tommonen teksti rupee jo ottaan päähän.:) Tosiaan nää nykylaitteet kestää keskimäärin kai 180 tuntia, eli jos joka päivä käyttää 2 tuntia niin 3kk kestää... näköjään

Perskeles... miten toi quote toimii?
Viimeksi muokannut golf gtd, 29.1.2005 23:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

moppe
-
Viestit: 2406
Liittynyt: 2.8.2004 18:02

ViestiKirjoittaja moppe » 29.1.2005 23:37

Sarkasmi kannattaa aina ottaa tosissaan :P

E: Kenoviiva tuonne viimeisen quoten eteen niin skulaa.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 29.1.2005 23:38

En mää tosissani ottanukkaan. Kunhan laitoin vaan. Mä laitan hymynaaman.

moppe
-
Viestit: 2406
Liittynyt: 2.8.2004 18:02

ViestiKirjoittaja moppe » 29.1.2005 23:40

^ Laita ihmeessä niin kukaan ei pahoita turhaan mieltään. Laita varmuuden vuoksi kaksi niin ei jää keneltäkään huomaamatta.

E: ja joo... tiedän että tuo jatkuva lämmittäminen on energiantuhlausta, mutta koen muuten eläväni poikkeuksellisen ekologista elämää joten otan itselleni oikeuden olla laiska tuon kyseisen asian suhteen. Sitäpaitsi tuo auto on oman omistuskauteni (4 vuotta) aikana ensimmäistä talvea johdossa, vaikka eipä tässä nyt liiemmin tarvetta ole ollutkaan tänä "talvena".

rfv
-
Viestit: 10
Liittynyt: 12.8.2004 19:05

ViestiKirjoittaja rfv » 30.1.2005 8:44

Onkos auto ollut käynnissä yhtäaikaa kun on ollut sähkössä kiinni? Nimittäin palaa herkästi vastus jos sattuu olemaan pienikin ilmakupla nesteessä ja lähtee liikkeelle kun käynnistää koneen.

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 30.1.2005 9:57

Jos vastus on lohkon kyljessä, siellä ei oikein ilmakuplia kulje - tai sitten on suurempiakin huolia kuin vastuksen hajoaminen.
Nämä uudemmat, joissa vastus on sormenpaksuisessa letkussa, varmaan saattavat noin hajotakin ilmakuplasta - vaan eivät ne muutenkaan kestä pitkiä lämmitysaikoja.

Vastus hajoaa varmasti, jos taloyhtiö (tai itse kytkinkellolla, herraties miksi) on säätänyt tolpan toimimaan niin, että virtaa tulee 10 min pätkissä 10 min välein tjsp.

GTD Golffin vastus on lohkon kyljessä, eiköhän se takuuseen mene jos 3kk vain on kestänyt.

Tume
-
Viestit: 111
Liittynyt: 2.3.2004 17:29

ViestiKirjoittaja Tume » 30.1.2005 10:21

Paljonkos tollanen ajastinkello maksaa? Lompakko ei anna myöten kovin kalliille laitteille kertaostoksena.

jsahlman
-
Viestit: 832
Liittynyt: 23.7.2003 15:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsahlman » 30.1.2005 11:05

Ei se pätkijä sähkökään hajoita niitä lohkolämmittimiä. Test Center Tiililä on tehnyt testin pätkijäsähköstä ja todennut ettei se niitä hajoita.

Ainut millä voi puolustella sitä että lohkolämmitin hajoaa pätkijäsähkön vaikutuksesta on se jännitepiikki mikä tulee asuntoyhtiöissä kun rumautetaan virta noin 30:een autoon päälle niin kulutus on liian raju mikä aiheuttaa notkahduksen jännitteessä. Joten alijännite sekä piikit rikkovat vastuksia. Pärkivää sähköähän esiintyy jokaisessa sähkövehkeessä missä on termostaatti. Esim:kahvinkeitin, keittolevyt, saunankiuas jne... Kuinkan monella noita vaihdetaan viikottain tai jopa edes vuosittain. Samalla tavalla se termostaatti katkooo sitä virtaa kuin se ajastinkellokin.

Yleisemmin lohkolämmitin menee rikki syystä että se ei ole autoon sopiva, tai liittimien väliin menee kosteutta , jäähdytinnestettä on liian vähän tai se ei kunnolla lähde kiertämään.

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 30.1.2005 11:39

Mulla kesti viime syksynä asennettu Defan lohkol. n. viikon.
Takuuseen sain tietysti uuden lämppärin ja asentaja ei
uskonut ensin millään, että se on kaput, no aikansa mittailtuaan
päätyi siihen tulokseen, että vastus on rikki, epäili myös nesteen
vähyyttä. Uuden vastuksen jälkeen toiminut moitteettomasti, vaikka joka kerta, kun
ottaa piuhan lämmityksen jälkeen pois, on vähän semmonen fiilis, että
onkohan se lämmittäny.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 30.1.2005 12:16

tuota syylärinkorjauslientä ku kaataa sinne nesteiden sekaa ni se o ainaki semmone mikä rikkoo lämppärin kerralla... se tekee kovan kuoren siihen vastuksen pinnalle mikä eristää lämpöä ja polttaa vastuksen aika ilosesti.

Tume
-
Viestit: 111
Liittynyt: 2.3.2004 17:29

ViestiKirjoittaja Tume » 30.1.2005 12:40

tuota syylärinkorjauslientä ku kaataa sinne nesteiden sekaa ni se o ainaki semmone mikä rikkoo lämppärin kerralla...


Heh, juuri viime viikolla piti lurauttaa tuota nestettä sekaan. Kunhan ei nyt kärähtäis.

rfv
-
Viestit: 10
Liittynyt: 12.8.2004 19:05

ViestiKirjoittaja rfv » 30.1.2005 13:00

Muutamia tapauksia kun lohkon kyljessä olleita lämppäreitä pidettu lämmössä ja kone käymään niin huonolla tuurilla ilmakupla menee ohi niin palaa. Nämä tapaukset on kyllä sattuneet jo 90 luvulla kun aamulla pantu firman autot käymään ja annettu olla roikassa jotta lämpiäsi nopsempaa niin lämmitin kaput.

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 30.1.2005 19:32

"Ei se pätkijä sähkökään hajoita niitä lohkolämmittimiä. Test Center Tiililä on tehnyt testin pätkijäsähköstä ja todennut ettei se niitä hajoita"

En tiedä mikä hajottaa mutta vastukset on kuulemma alkaneet kestämään kun sähkönsaanti on muutettu jatkuvaksi.

Keittolevyt sun muut on sitten eri asia, tässä oli puhetta lohkolämmittimen vastuksesta jota ei ole suunniteltu kestämään jatkuvaa pientä laajentumista / supistumista.

Tähän

"Yleisemmin lohkolämmitin menee rikki syystä että se ei ole autoon sopiva, tai liittimien väliin menee kosteutta , jäähdytinnestettä on liian vähän tai se ei kunnolla lähde kiertämään."

sanoisin että aika, no, rajoitteinen pitää olla jos laittaa autoon sopimattoman lämmittimen vastuksen.
Niistä kun löytyy mallikohtainen asennusohje.
Kosteutta liittimeen ei oikein helposti pääse kun tiivisteenä on o-rengas, eikä toisaalta tunnu järkevältä että itse vastus hajoaisi kosteuden seurauksena.

Peugeot 505 diesel oli auto, jossa nesteen vähyys poltti vastuksen, sen mallin joka laitettiin kannen takapäähän - kun auto oli parkkeerattu keula alaspäin ja laitettiin lämppäri päälle niin siihen pimeni.

Niissä missä vastus on lohkossa, neste on sitten tosi vähänä jos vastus on kuivilla :)

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 30.1.2005 20:38

Toi nesteen vähyys hymyilytti itseäkin, kun se asentaja setä
sitä epäili.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 30.1.2005 22:07

Mulla oli ooppelissa samanlainen ongelma, Calix:in vastus, 2kpl uusia kärähti 2kk sisään. Merkkiliikkeessä asennettu, meni takuuseen 2kertaa , sit loppui pakkaset ja en tiedä olisko se kestäny seuraavana talvenakaan.
Asentaja epäili että jatkojohto käräyttää vastuksen, tiedä häntä...Tuli myytyä auto seur. kesänä.

Ai niin, olen melkein varma että tänäpäivänä löytyy sinne lämmitystolpan sisälle mahtuva ajastinkello. En muista valmistajaa, mutta sähköliikkeistä löytyy!

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 30.1.2005 22:11

Minä taas olen aivan varma että ei löydy ainakaan tuohon mun koululla olevaan tolppaan. Nimittäin se nousee pakollakin vähintään sen verran, minkä se töpseli painuu siihen pistorasian monttuun, ja se on jo liikaa. Joissain tolpissa kun ei jää sitä tilaa juurikaan siihen kannen ja johdon mutikan väliin.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 30.1.2005 22:16

Itse maksoin tosta defan ajastinkellosta 90e. Ovh on kai 150e, mutta kannattaa tinkiä varsinkin jos ostaa jotain muuta samalla. Niissä on aika isot katteet. Ja jos siihen sijoittaa, niin senhän voi ottaa irti ja laittaa seuraavaan autoon jos haluaa.

JeeJeeVW
-
Viestit: 53
Liittynyt: 28.7.2003 17:52

ViestiKirjoittaja JeeJeeVW » 3.2.2005 12:40

Meillä on vuoden -88 Passatissa, joka on hankittu -93, ollut "ainiaan" sama Defa ja edelleen toimii hienosti. Lohkolämmittimen käyttöä en ole mitenkään mietiskellyt, vaan on sen johto pistorasiassa aina tarpeen mukaan. Tunnin verran lämpiää normaaleina talviaamuina ja pakkasella paljon pitempään. Päivisin on päällä joskus useampia tunteja. Myös olen päivisin käyttänyt niin, että kotiin palatessa moottorin ollessa kuumana tyrkännyt piuhat kiinni.
Pariin kertaan olen joutunut käyttämään (jonkin aikaa lämppärinkennon vuodon takia) myöskin jäähdytysnesteen joukossa niitä pieniä vuotoja tukkivia mömmöjä, mutta ei niistäkään mitään haittaa vielä ole ollut.

Taitaa olla uudet entisiä heikompia noin yleensä... vai olisiko vanhemmat laitteet ns. "hitaampia" ja siten kestävämpiä? Esim vanhoissa traktoreissa on vieläkin semmoisia toimivia lohkolämppäreitä, joissa on sininen nelikulmainen pistoke. Mikä lienee asennusvuosi tuommoisilla?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 3.2.2005 14:19

Osta webasto

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 3.2.2005 21:38

Huomena menee sitten lohkis vaihtoon. Saa nähä minkä näköseks vastus on menny. Saa luvan kyllä mennä takuuseen.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 4.2.2005 23:40

Joo takuuseenhan tuo vastus meni. Kiitos vinkeistä!!

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 10.1.2006 14:28

Minä kävin viime viikolla vaihdattamssa vastuksen omaani ja laittoivat autooni letkulämmittimen..auto lämpeni puoli tuntia ja siihen pimeni se lämmitin..eikun huomenna takaisin liikkeeseen ja parempi mennä vastus ja työt takuuseen!

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 10.1.2006 17:15

ah btw, jos lyöt myllyn tulille kun on roikka kiinni niin se punaisena hehkuva vastuslanka ottaa aina damagea.

En tiiä oliko tää jo mutten tosiaankaan jaksanu lukea kaikkia vastauksia läpi :D

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 10.1.2006 17:39

Hmm, onko muuten tosiaan näin. Itse aina lyön auton tulille ja sitten vasta menen roikan ottamaan irti. Jos tosiaan asia on noin että siitä voi tulla damagea niin vois varmaan alkaa sen johdon ekana irrottamaan.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 11.1.2006 11:10

^ No siellähän on sen vastuksen metallikuoren sisällä hyvinkin ohtu vastuslanka joka tosiaan hehkuu punaisena ja kaikki tietää paljonko kuumaa hehkulamppua saa paukuttaa ennenkuin se palaa.....

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 11.1.2006 14:29

^Meilläpäin ainakin melkein aina(pakkasesta ja kiireestä riippuen) annetaan autojen lämmetä rauhassa tyhjäkäynnillä lämppärin johto kiinni. Eli siis sen normaalin lohkolämmityksen päälle. Yhtään vastusta ei ole hajonnut.

^^^^Jos siihen letkulämppärin yläpuolelle pääsee lämmityksen seurauksena muodostumaan "ilmalukko", niin letkussa oleva vesi kuumenee liikaa ja termostaatillinen lämppäri katkaisee virran. Eli ei saisi olla mutkia siinä lämmittimen yläpuolella olevassa letkussa.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 11.1.2006 18:13

^ Riippuu tottakai, joillakin toimii saloran telkkari 50 vuotta kun toisella uusi hajoaa viikon päästä :D

Moottorin tärinä vaikuttaa ja sijoituspaikka, joku wanha diisel (kuten mulla) kyllä kolisee ja kilkattaa ja tärisee kylmänä hetken että paikat lähtee. Eihän uusi bensa-auto mitään tärise :D

Kattavaa keskustelut aiheesta:
http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... 68&start=0

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.1.2006 19:37

Epäilisin ettei se lämmittimen vastus siellä putkessa ihan irrallaan heilu. Kyllä siellä jotain lämpöä johtavaa täytemateriaalia on välissä, sanoisin.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 11.1.2006 19:41

Tottakai on.. Jotain keraamista möhnää kaiketi.

Ilmahan on lämmöneriste, eikä -johde.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa