Eeberi halavaantunut
Valvoja: ffp jäsenet
Eeberi halavaantunut
Tapaus: TDi Variant Golfin eberi-lämmitin 4 kW + minikellokytkin
Oire: kellokytkimestä käynnistettäessä kuuluu hetki "lorinaa" ja muutama sekunti hurinaa, joka sitten äkkiä loppuu. Mitään muuta ei tapahdu. Viime talvena toimi kuin enkeli, syksyllä temppuili ettei aina käynnistynyt, nyt ei käynnisty varsin ollenkaan lukuun ottamatta em. ääntelyä.
Käytin huollossa: VAG antoi vikakoodia 032, elikkä ahdistusta paloilmapuhaltimessa. Puhallin vaihdettiin, jonka jälkeen siis ei ole käynnistynyt. Tai siis käynnistyi huollossa heti murikan vaihdon jälkeen, mutta aamuisin kotipihalla ei sitten varmasti. Olen menossa takaisin huoltoon keskustelemaan aiheesta. Ovatko muut törmänneet tällaiseen ilmiöön ja mahdollisesti löytäneet ratkaisua?
Kaiken hel...tinlaisia vempeleitä sitä onkin...
Oire: kellokytkimestä käynnistettäessä kuuluu hetki "lorinaa" ja muutama sekunti hurinaa, joka sitten äkkiä loppuu. Mitään muuta ei tapahdu. Viime talvena toimi kuin enkeli, syksyllä temppuili ettei aina käynnistynyt, nyt ei käynnisty varsin ollenkaan lukuun ottamatta em. ääntelyä.
Käytin huollossa: VAG antoi vikakoodia 032, elikkä ahdistusta paloilmapuhaltimessa. Puhallin vaihdettiin, jonka jälkeen siis ei ole käynnistynyt. Tai siis käynnistyi huollossa heti murikan vaihdon jälkeen, mutta aamuisin kotipihalla ei sitten varmasti. Olen menossa takaisin huoltoon keskustelemaan aiheesta. Ovatko muut törmänneet tällaiseen ilmiöön ja mahdollisesti löytäneet ratkaisua?
Kaiken hel...tinlaisia vempeleitä sitä onkin...
Jep vekottimessa tuntuu olevan sun kaikenlaisia pumppuja ja puhaltimia, joista tämmöinen mualaispoika on aivan äimän käkenä. Muttamutta, laitos on nyt pari-kolme päivää toiminut, mitä nyt käyntiin lähteminen kuulostaa hiukan vaivalloiselta ja on aika äänekästäkin, mutta toimii kuitenkin. Eikä tarvinnu muuta kuin puoliääneen uhata paiskata koko ropponen tunkiolle ja painella webastokauppaan...
Saa sitten nähä, kuinka kauan laite hurisee...
Saa sitten nähä, kuinka kauan laite hurisee...
-
- -
- Viestit: 41
- Liittynyt: 30.10.2003 21:24
Velipojan Pimmerissä vastaava toiminut neljä kertaa Metro-Auton syksyisen asennuksen jälkeen. Liekkivahdissa(?) vikaa, maahantuoja etsiskelee osaa. Kiva broidille, kun ei pysty lakaisemaan lunta auton päältä, saati raapimaan ikkunoita. Eli vehje menee ajastuksella päälle, mutta liekkivahti sammuttaa sen heti.
Satun omistamaan eberin olikohan se nyt hydronic version jossa ei oo ollu mitään ongelmia. Olen kuullu huhua että näitä eberijä olisi kahta eri versiota joista toinen toimii pommin varmasti kunhan on muistettu asennus vaiheessa laittaa pikkaisen isommat polttoaine putket..! Ja näistä se parempi versio olisi noin 200 euroo kalliimpi..!
No niin, toimihan se. Pari-kolme päivää. Seuraavia diagnooseja olen tehnyt:
Kylmänä kellokytkimestä päälle tyrkättynä hurisee (ja samalla kuuluu polttonesteen "lorina") 5-6 sekuntia ja sitten mykistyy. Joskus kun yrittää useamman kerran hurina pysyykin päällä ja laite käynnistyy. Lämpimäksi ajetulla autolla lähtee käyntiin joka kerta (ainakin toistaiseksi). Ei tosin tällöin palvele tarkoitustaan...
Johtopäätös: voisiko vika olla akussa? Tarvinnee virtaa aika lailla käynnistysvaiheessa ja pakkasessa yön seisseenä akun jännite voinut laskea eikä virtanen riitä masiinalle. Tämä selittäisi myös sen, että käynnistyi joka kerta huollossa. Ja toimii huomattavasti varmemmin suojasäässä.
Mikä on muuten tuo "liekkivahti"?
Kylmänä kellokytkimestä päälle tyrkättynä hurisee (ja samalla kuuluu polttonesteen "lorina") 5-6 sekuntia ja sitten mykistyy. Joskus kun yrittää useamman kerran hurina pysyykin päällä ja laite käynnistyy. Lämpimäksi ajetulla autolla lähtee käyntiin joka kerta (ainakin toistaiseksi). Ei tosin tällöin palvele tarkoitustaan...
Johtopäätös: voisiko vika olla akussa? Tarvinnee virtaa aika lailla käynnistysvaiheessa ja pakkasessa yön seisseenä akun jännite voinut laskea eikä virtanen riitä masiinalle. Tämä selittäisi myös sen, että käynnistyi joka kerta huollossa. Ja toimii huomattavasti varmemmin suojasäässä.
Mikä on muuten tuo "liekkivahti"?
Mulla eberi oireili samalla tavalla, rupesi toimimaan kun käytin sen ison liittimen irti ja puhdistelin liittimet hyvin, oli ilmeisesti happettunut. Ja se "lorina" kuuluu kun eberin vesipumppu lähtee pyörimään eli jäähdytysneste lorisee. Niin ja se liekkivahti vartio, että eberissä palaa liekki mikä sitten lämmittää sen jäähdytysnesteen, jos liekki sammuu niin vahti tunnistaa sen ja sammuttaa koko eberin.
-
- -
- Viestit: 166
- Liittynyt: 25.8.2003 16:56
-
- -
- Viestit: 474
- Liittynyt: 19.9.2004 19:20
Mulla on nyt pari kertaa kuukauden sissän tehny sen, että vesipumppu vinkuu hetken ja sit loppuu ja sen jälkeen ei sano mitään, ennen ku on ajanu tovin. Sit taas toimii moitteetta jonkun aikaa. Käytin eilen testerissä ja vika oli koodilla 30, puhaltimen nopeus ei toleranssissa tjsp. Huomenna pitäs tulla uus puhallin. Laitos on tasan 6kk vanha.
-
- -
- Viestit: 166
- Liittynyt: 25.8.2003 16:56
Meikäläisen laitokseen vaihdettiin ensi tilassa järeämpi polttoaineputki, kun alkuperäinen oli aika ohutta pilliä, ja saattoi kuvitella, ettei pakkasen hyydyttämä kiisseli valtavasti siinä ryntäillyt. Ei auttanut.
Juuri kävin taas potilaan luona, joka oli seissyt viisi tuntia tuossa pihalla. Keli lienee hieman lauhtunut ja lämppäri lähti kerralla tulille. Tämmöisen tavan rivikansalaisen korvaan käyntiin lähtö kuullostaa vaan aivan hirvittävän vaivalloiselta. Sanat ei riitä kuvaamaan kaikkea sitä ääntelyä, mitä käynnistysvaiheessa, joka muuten kestää semmoset 3-4 minuuttia (jos ei sammu kesken), konetilasta kuuluu. Lämmityksen alkuvaiheessa kuuluu suht. kovaäänistä jurinaa, joka tuntuu resonoivan koko kärryn rungossa. En muista em. säveliä viime talvelta, kun homma vielä pelasi. Silloin vain napin painallus ja kohta humisi ilman sen kummempaa häröilyä.
Mutta tarttee tarkastaa nyt ensin akun tilanne ja ihmetellä sitten aihetta etiäpäin.
Juuri kävin taas potilaan luona, joka oli seissyt viisi tuntia tuossa pihalla. Keli lienee hieman lauhtunut ja lämppäri lähti kerralla tulille. Tämmöisen tavan rivikansalaisen korvaan käyntiin lähtö kuullostaa vaan aivan hirvittävän vaivalloiselta. Sanat ei riitä kuvaamaan kaikkea sitä ääntelyä, mitä käynnistysvaiheessa, joka muuten kestää semmoset 3-4 minuuttia (jos ei sammu kesken), konetilasta kuuluu. Lämmityksen alkuvaiheessa kuuluu suht. kovaäänistä jurinaa, joka tuntuu resonoivan koko kärryn rungossa. En muista em. säveliä viime talvelta, kun homma vielä pelasi. Silloin vain napin painallus ja kohta humisi ilman sen kummempaa häröilyä.
Mutta tarttee tarkastaa nyt ensin akun tilanne ja ihmetellä sitten aihetta etiäpäin.
Minkä hintaisia teillä nämä laitteet on ollu vai onko ollu jo valmiiksi asennettuja..? Kysäisin ohi menne sellaiselta kaverilta joka asentaa noita laitteita niin tiesi kertoa että niitä on oikeasti olemassa kaksi eri malllia joista toinen on ihan p.... ja toinen toimii kun junan vessa. Näistä se ei toimiva on yleensä valmiiksi asennettu autoihin tai mitä ensi tilassa tarjotaan ostavalle.. Ja tämä huono versio ei tarttee kun n.10 pakkasta niin ei toimi..!? Tiiä sitten..!
Minä itte kirjoitti: Liekkivahdissa(?) vikaa, maahantuoja etsiskelee osaa. Kiva broidille, kun ei pysty lakaisemaan lunta auton päältä, saati raapimaan ikkunoita. Eli vehje menee ajastuksella päälle, mutta liekkivahti sammuttaa sen heti.
Siis tämä oli Metro-Auton, jossa laite asennettiin, diagnoosi viasta. Tarkempi vika selvisi myöhemmin. En tiedä kenen toimesta. Bimmerissä on kaksiosainen soppapytty. On yläosa ja alaosa. Kumpaan itse asentaisit laitteelle lähtevän letkun? Aivan. Lähtö oli yläosassa. Eli jos Pemarissa oli alle puoli tankkia soppaa pytyssä, laite sammui heti käynnistyttyään. Tähän ei edes keksi sopivaa kommenttia. :)
E: Ja tääkin oli bensavehje
Viimeksi muokannut Lape, 16.2.2005 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kirjoittaako kaikki tyytyväisenä diesel malleista vai onko kenelläkään muulla bensamallia? Oma BENSA Hydronic (Eber siis) keksi antaa tänään kaikkensa... eli liuta vikakoodeja... tiedä mikä sille sitten tuli kun vaihdoin vaan raukasta pakoputken :) no, tokenihan se siitä kun aikansa kiusasi, yhden mielenkiintoisen lisän se tähän topiciin antoi, jos U-mallinen asennusteline vääntää laitetta niin vaikeuksia tiedossa... tiedä sitten johtuuko tuo omalla kohdalla siitä ikävästä tosiasiasta, että samalla sisäänsukeltava hohtonippu painuu palkkia vasten... kommentoikaa kun ehditte. Webassa oli ainakin liittimien kanssa ikuiset viat Eberissä ei ole ollut ainakaan omien kokemusten mukaan mutta rakenne onkin erilainen.
-
- -
- Viestit: 166
- Liittynyt: 25.8.2003 16:56
-
- -
- Viestit: 474
- Liittynyt: 19.9.2004 19:20
Pitkästä aikaa murheenkryyneistä asiaa...
Eli seuraava oire:
Käynnistyy hyvin, töhisee hetken ja sammuu. Kuumenee voimakkaasti ainakin kun kuorta koettelee. Tämän jälkeen jäähdyttää konetta pitkään.
Lienekö ettei vesi kierrä?
*aatana tämän vehkeen kanssa menee kyllä hermot ja rahat... kohta kaikki osat vaihdettu.
Eli seuraava oire:
Käynnistyy hyvin, töhisee hetken ja sammuu. Kuumenee voimakkaasti ainakin kun kuorta koettelee. Tämän jälkeen jäähdyttää konetta pitkään.
Lienekö ettei vesi kierrä?
*aatana tämän vehkeen kanssa menee kyllä hermot ja rahat... kohta kaikki osat vaihdettu.
-
- -
- Viestit: 572
- Liittynyt: 20.4.2004 22:11
Kiitos vinkeistä, huomenna käyn kuitenkin ensin luetuttamassa vikakoodit, josko se edes jotain osviittaa antaisi. Tuttu asentaja pelotteli jo keskusyksikkövikana, näkyy kuulemma testerissä muka liekkivahtina, mutta on todellisuudessa keskusyksikön vika. Vesipumppu on nyt se toinen mahdollisuus, sillä kone ei päästele mitään vesipumppumaisia ääniä.
Tuskin on pakoputki, sillä putki on suora, ilman änäriä ja asennettu vasta reilu vuosi sitten.
Muuten, kun kone on lämmin, ei vekotin lähde ollenkaan käyntiin. Pyörittää vain palopesän tuuletinta ja lisäilman puhallinta...
Tuskin on pakoputki, sillä putki on suora, ilman änäriä ja asennettu vasta reilu vuosi sitten.
Muuten, kun kone on lämmin, ei vekotin lähde ollenkaan käyntiin. Pyörittää vain palopesän tuuletinta ja lisäilman puhallinta...
No niin eli lisää ongelmia eeperissä (Hydronic 5kw, moduulikellolla). Eli vikakoodia 31 tyrkkää eli siis kai justiin tämä lämpöpuhallin oireilee? Ensin vähän aikaa lorisee ja sitten sammuu. Ihmetyttää vaan että se on kuukausi sitten irroitettu toimivana edellisestä autosta ja tänä viikonloppuna asensin sen omaani niin ei pelitä. Sellainen oire on nyt vielä että se vikamuisti on täynnä ja se siis pitäisi testerillä nollata...
Eli mitähän tuo puhallin maksaa ja onko tampereella jotain halpaa pajaa jolta testeri ja ammattitaito löytyy, ja jolla olis osia varastossa kohtuuhintaan. Olisi kiva saada kohta jo pelaamaan.
Eli mitähän tuo puhallin maksaa ja onko tampereella jotain halpaa pajaa jolta testeri ja ammattitaito löytyy, ja jolla olis osia varastossa kohtuuhintaan. Olisi kiva saada kohta jo pelaamaan.
Vikamuistin lukeminen modulikellolla:
paina " (<- lämmmitin päälle nappi), lämmitin käynnistyy sitten paina "kello"
nappia ja pidä se alhaalla ja tästä 2 sekunnin kuluessa paina "P" nappia.
vallitseva vika tulee näyttöön ja muistipaikkoa 1-5 voi selata < ja > napeilla.
Käytöneston purkaminen ohjainlaitteen vikamuisti tyhjentämällä:
Edelletys: virtalukon navalta 15 on vedetty johdin kellon pistokeeseen
navalle 10 virta.
virrat päälle. vikamuistin luku kuten yllä. virrat pois päältä. paina "kello" ja
"P" nappia yhtäaikaa. virrat päälle ja odota kunnes näyttöön ilmestyy -- : --
n. 3 sekunnin kuluttua on käytönesto purettu ja lämmitin käynnistyy.
paina " (<- lämmmitin päälle nappi), lämmitin käynnistyy sitten paina "kello"
nappia ja pidä se alhaalla ja tästä 2 sekunnin kuluessa paina "P" nappia.
vallitseva vika tulee näyttöön ja muistipaikkoa 1-5 voi selata < ja > napeilla.
Käytöneston purkaminen ohjainlaitteen vikamuisti tyhjentämällä:
Edelletys: virtalukon navalta 15 on vedetty johdin kellon pistokeeseen
navalle 10 virta.
virrat päälle. vikamuistin luku kuten yllä. virrat pois päältä. paina "kello" ja
"P" nappia yhtäaikaa. virrat päälle ja odota kunnes näyttöön ilmestyy -- : --
n. 3 sekunnin kuluttua on käytönesto purettu ja lämmitin käynnistyy.
Mulla oli siinä vikana se, että sen muovisen "ropelin" reunoista oli halkeillut palasia. Lieneekö ne sitten osuneet siellä arkoihin paikkoihin ja rusahdelleet välissä, sillä puhaltimen akselia pyöritellessä tuntui selvästi, että akseli oli jotenkin "kiero". Kahnitti välillä ja ei ehkä siksi saanut tarpeeksi kierroksia.
Uskoisin että uusiksi menee, on se sen verran korjaamattoman näköinen osa. Mutta pura nyt ihmeessä ensin se kone ja katso. Se puhallin lähtee ihmeen helposti irti ainakin 5 kw hydronicissa. Alat vaan availemaan sitä "elektroniikkapäätä", siis sitä, johon se vesikierto EI tule.
Uskoisin että uusiksi menee, on se sen verran korjaamattoman näköinen osa. Mutta pura nyt ihmeessä ensin se kone ja katso. Se puhallin lähtee ihmeen helposti irti ainakin 5 kw hydronicissa. Alat vaan availemaan sitä "elektroniikkapäätä", siis sitä, johon se vesikierto EI tule.
Ropellin reunousta puuttuvat palaset ovat tietoisesti murretut tasapainotus syistä.
Yleensä puhaltimesta menee lämmittimen alapuolella oleva laakeri.
Imee ulkoilmasta tulevan pölyn suoraan laakeriin (korjattu uudemmissa malleissa laakerin eteen tulevalla vaipalla)
Onhan laakerin vaihto tietysti mahdollista mutta hankala saada auki.
Yleensä puhaltimesta menee lämmittimen alapuolella oleva laakeri.
Imee ulkoilmasta tulevan pölyn suoraan laakeriin (korjattu uudemmissa malleissa laakerin eteen tulevalla vaipalla)
Onhan laakerin vaihto tietysti mahdollista mutta hankala saada auki.
Olihan tossa mun jo postaamassa topicissa Saastuttaja avannut oman puhaltimensa. Omassa eberissä ainakin saa sen moottorin kammettua meisselillä auki, varovasti tietenkin. Mahdollisia vikoja: laakerit jumittaa tai hiilet kuluneet. Ja sain mä omastani hiukan voideltuakin niitä laakereita wd40:llä(avaamatta moottoria).
Kannattaa koittaa akkulaturin(6v) avulla miten se puhallin pyörii. Voi 12volttiakin hetkellisesti laittaa.
Kannattaa koittaa akkulaturin(6v) avulla miten se puhallin pyörii. Voi 12volttiakin hetkellisesti laittaa.
Vielä semmonen kysymys ennenku alan vkl hommiin, niin
lähteekö se paloilmapuhallin helposti irti sieltä, vai pitääkö purkaa tieltä roinaa pois. Yläkauttahan se on kai purettava? Tässä asennusohjeen kuvassa näyttäis että polttoainepumppu olis ainakin siinä päällä, mutta miten on?
Ja kannattaako laite ottaa irti autosta, se on kyllä hyvässä paikassa, ettei ahtaus ole ongelma?
lähteekö se paloilmapuhallin helposti irti sieltä, vai pitääkö purkaa tieltä roinaa pois. Yläkauttahan se on kai purettava? Tässä asennusohjeen kuvassa näyttäis että polttoainepumppu olis ainakin siinä päällä, mutta miten on?
Ja kannattaako laite ottaa irti autosta, se on kyllä hyvässä paikassa, ettei ahtaus ole ongelma?
Tuolta ostin D3W eberiin paloilmapuhaltimen. Hinta 100 eur.
Suomessa 200e ...
http://soeauto.cma.ee/
Suomessa 200e ...
http://soeauto.cma.ee/
No niin otin vekottimen irti autosta ja rasvasin crc:llä sen laakerin niin nyt toimii. Kiitoksia vaan vinkeistä. Se vikamuisti oli muuten nollautunu itestään kun mulla oli virtapiuhat irti akusta.
Ja taas yksi kysymys. kummin päin johdot pitää laittaa sisäpuhaltimen katkaisijalle? musta lienee tulo ja musta-violetti meno. Vai?
Ja taas yksi kysymys. kummin päin johdot pitää laittaa sisäpuhaltimen katkaisijalle? musta lienee tulo ja musta-violetti meno. Vai?
Oon jonkin verran eberien kanssa pelannut. Tässä oli niin paljon juttuja ja kysymyksiä että ei riitä virta lukemaan kaikkia ja vastailemaan.
Voitte laittaa mulle YV:llä vikakuvauksen ja mahdolliset koodit niin voin koittaa auttaa.
Webastoista en sitten tiedä juuri mitään, mutta eberit varsin tuttuja.
Voitte laittaa mulle YV:llä vikakuvauksen ja mahdolliset koodit niin voin koittaa auttaa.
Webastoista en sitten tiedä juuri mitään, mutta eberit varsin tuttuja.
Lainataan nyt tätä vanhaa topikkia.
Elikkä vikaa on eeberissä:
Ensiasennus siis kyseessä, ja paketti on d4ws ja easystart r+ kauko-ohjain. Kone lähti käymään muutaman kerran ja pukkas koodeja, ilmaa vaden ja naftan linjoissa -> normal ku ekaa kertaa käynnistetään.
No koodeja on tarpeeksi ja kone lukkoon. Ei saa kaken vikakoodiluennalla auki.
Siis onko joku muu konsti kuin testerillä avata ??
Asennuksen hoitaa ammattilainen, mutta ei virallisesti enään asenna näitä,joten ei ole testereitä eikä muista kuulemma miten puretaan ?!
Auttakaa äkkiä ! PLIIS...
EDIT: Piru, olis kuulunu tonne DIESEL puolelle :)
Elikkä vikaa on eeberissä:
Ensiasennus siis kyseessä, ja paketti on d4ws ja easystart r+ kauko-ohjain. Kone lähti käymään muutaman kerran ja pukkas koodeja, ilmaa vaden ja naftan linjoissa -> normal ku ekaa kertaa käynnistetään.
No koodeja on tarpeeksi ja kone lukkoon. Ei saa kaken vikakoodiluennalla auki.
Siis onko joku muu konsti kuin testerillä avata ??
Asennuksen hoitaa ammattilainen, mutta ei virallisesti enään asenna näitä,joten ei ole testereitä eikä muista kuulemma miten puretaan ?!
Auttakaa äkkiä ! PLIIS...
EDIT: Piru, olis kuulunu tonne DIESEL puolelle :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 97 vierailijaa