Mistä mahtaisi johtua -98 LT35 2.5tdi:ssä (ahd) nakutus tai vähän sellainen ääni kuin jotain metallilisuja heiluttelisi kättä vasten kun lähtee alakierroksilta kiihdyttämään? Ehkä vähän pitkä tarina, mutta yritän selittää mahdollisimman selkeästi. Ykkösellä tai kakkosella ei niinkään kuulu kun ei tule vääntöä, mutta sitä isommilla kyllä jos alakierroksilta lähtee vedättämään. Kuuluu hetken aikaa ja sitten kierroksien kasvaessa hukkuu tai integroituu moottorin taajuuteen.
Kuuluu vain kuumana ja ajossa eikä niinkään sisälle, mutta ulos kyllä. Kylmänä eikä paikoillaan kuulu. Tosin jokin pieni helinä on kuulunut välillä niin pitkään kuin minä muistan kun kierrättänyt paikoillaan vähän juuri sellainen kuin heiluttelisi vaikka rako tulkin lisuja kättä vasten tai olis tyyliin joku pieni mutteri männän päällä helisemässä. Myös kun päästää kaasun niin sen saattaa kuulla jos on ikkuna auki, mutta en tiedä onko tämä se sama ääni joka tulee nyt myös alakierroksilta lähdettäessä. Männäntapit vois kans olla yks...
Muuten kulkee hyvin ja kiertää puhtaasti yläkierroksille, mutta alakierroksilta nyt kun lähtee niin kuulostaa ihan siltä et koko romu leviää kohta ja voi toki levitäkin... Paljon osia kuitenkin vaihdettu eikä se ennen remppaa pitänyt tuollaista kauheaa nakutusta kun lähti alakierroksilta kiihdyttämään vaikka aina jotain pientä saattanut kuuluakin. Tosin saattanut olla, että tässä välillä sitä ei ole kaikissa tilanteissa kuulunut tai ollut vaimeampi niin se taas vähän mietityttää voiko kyseessä olla esimerkiksi alapää... Toisaalta kun se kuuluu vain kuumana niin kyllähän se johonkin välykseen viittaisi...
Tuo on oikeastaan uusi ääni, joka tuli sen jälkeen kun tein vähän remppaa toisen nakutuksen takia, joka kuului tietyllä kierrosalueella joka kuulosti vähän kuin ompelukoneelta esim. kun ajeli kahdeksaa kymppiä vitosvaihteella. Sekin olisi kyllä parempi kuin nyt tämä uusi ääni. Toki ainahan tuossa vitos koneessa on ollut jotain nakutuksia enempi vähempi ja alipainepumppua aina epäilty, mutta se ei oikeastaan muuttanut mitään vaikka vaihtoi uuden Pierburgin. Autohan on ollut yli puolet elämästään ns. talossa eli varmaan sen 15 vuotta, ensin isä ukolla ja sittemmin löysi tiensä minulle hänen pojalle ja sillä on ajettu nyt vasta n. 380tkm, mutta näillähän pitäisi ajella vähintään tuplasti ellei miljoonankin... Liekö tämä sitten maanantai kappale...
Tuo ompelukonemainen säksätys alkoi kuitenkin vähitellen häiritsemään niin päätin vaihtaa sitten urakalla osia. Tosiaan se alipainepumppu ja työntötanko on vaihdettu, turbo vaihdettu K14 hybridi versioon, uudet isommat suuttimet .230, ohjelmoitu, stage 1 nokka, uudet nostajat, uusi öljypumppu, kytkin+kaksoismassa, uusi vaihdelaatikko (ei sinänsä liity tähän vikaan, mutta en ollut tyytyväinen vanhan lootan kolmosen synkroon) ja öljypohjan irrottamiseksi vaati kuitenkin käytännössä lootan ja kytkimen irrottamisen kun pari pulttia vittumaisesti vauhtipyörän takana niin meni sit vähän niinkun samalla. Myös jakopää, vesipumppu ja kaikki rullat on vaihdettu ja ajoitukset on kohdallaan niin koneessa kuin pumpullakin. Epäilin jakopään kiristintäkin ja vaihdoin sen varulta uusiksi, mutta ei auttanut sekään... Varmaan muutenkin jakopää ollut vuoden sisään ainakin sen 5 kertaa auki milloin mistäkin syystä, mutta kaikki vaikuttaa olevan kunnossa... Alkaa vähitellen jo käymään työstä tuon vehkeen kanssa leikkiminen...
Mitään selvää vikaa ei yläpäästä löytynyt muutakun pientä kulumaa oli havaittavissa nokassa ja nostajissa. Myös kun öljypohja oli irti niin vähän harmitti kun ei tullut sitten kiertokangenlaakeri lisuja tsekattua tai vaihdettua samalla kun se olis kuitenkin siinä samalla onnistunut...
5w-40 öljy tuntuu liian lirulta ja paineet oli kuumana n. 2 bar / 2000rpm joka toki on juuri vielä VW:n toleransseissa, mutta paineen kehitys suhteessa kierroslukuun tuntui kuitenkin vähän laiskalta niillä. Nyt vaihdoin 10w-60 öljyt ja vaikuttaa paljon paremmalta. Kuumana kierroksilla n. 2.5-3 bar. Toki kylmänäkään millään öljyillä ei paineet ole olleet enintään kuin max. 3.5bar. Toki ne 5w-40 öljyilläkin 3 bariin sai nousemaan kuumana kun oikeen tosissaan huudatti...
Sitä väännön alaisena tulevaa naputusta ei tietty pääse stetoskoopilla kuuntelemaan, mutta se toinen tai sitten sama josta puhuin ylempänä kuulostaisi tulevan jostakin imusarjan/pakosarjan paikkeilta eli siellähän on venttiilit. Kuuluu kyllä myös aika hyvin kun menee alapuolelta kuuntelemaan niin siinä mielessä voisi jo epäillä alapäätäkin, mutta en sitä silti oikeen täysin tarkasti saa paikallistettua vaikka kuinka yrittää stetoskoopilla kuunnella...
Nyt kun miettii niin olisi ehkä ollut järkevintä vaihtaa koko kansi samaan vaivaan niin olisi ainakin yläpää pois laskuista, mutta mikä siellä nyt enää sitten kuitenkaan nakuttaisi...
Öljykorkin kun aukaisee niin sieltäkin joku vaimea nakutus kuuluu. Se vois viitata yläpäähän. Venttiilijousia ei tullut myöskään vaihdettua eikä otettua aukikaan kun ei ensinkään ollut siihen hätään uusia eikä ollut työkalua ja arvelutti jos käy huono tuuri ja venttiili putoaa vaikka männän päälle niin sitten olisi ainakin saanut kannen irrottaa... Painelin kuitenkin venttiilit läpi eikä niissä tuntunut mitään outoa, mutta eihän se välttämättä sitä katso. Luulisi kuitenkin jos esim. jousi olisi poikki niin vaikuttaisi jo kulkuunkin ja olisi hajonnut jo jotain muutakin. Nyt on toki jyrkempi nokka niin liekö se sitten jotenkin vaikuttanut kerran ääni tuli rempan jälkeen. Ei se ennen tuolla tavalla nakutellut kun lähti alakierroksilta kiihdyttämään vaikka jotain pieniä nakutuksia saattanut aina kuuluakin...
Suuttimiakin jotkut epäilleet ja toki kaikki on mahdollista vaikka nekin on uudet.
Jos ei siihen mitään muuta järkevää keksi niin kai se täytyy koko p*ska käyttää irti ja rakentaa kokonaan uusiksi jos sitten jättäisi rauhaan ettei tarvis kokoajan stressata mikähän siinä on vikana...
Vw lt35 2.5tdi
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 42
- Liittynyt: 27.9.2023 17:58
Re: Vw lt35 2.5tdi
Pitkä lista vaihdettuja osia ja sitä kautta mahdollisia äänen aiheuttajia. Itselle jäi päällimmäisenä mieleen tuo vakiota jyrkempi nokka, voisiko olla että se napisee vakiojousien kanssa ja vaatisi jäykemmät tms?
Öljystä sen verran, että itse pitäisin öljyt valmistajan suosituksessa, jos paineetkin on rajojen sisällä, vaikkakin rimaa hipoen. Kanavat on kuitenkin suunniteltu tietylle viskositeetille, ja voi olla että vaikka paine on paksummalla öljyllä hyvä mittauspisteessä, ei se sitä ole vaikkapa enää ahtimella asti. Kyllä painepesurikin sisälleen varmaan paineen kehittää jos sinne laittaa veden sijasta kaurapuuroa, mutta suuttimesta ei tule tavaraa samalla lailla eli paine ei aina kerro kaikkea.
Uusista moottoreista sen verran kuullut juttua koekäytöstä, että usein ajonaikaiseen tai sen jälkeiseen naputukseen on ollut syynä öljyn puute venttiilikoneistossa.
Vielä tuo alakierroksilta kiihdytys, kuinka alhaalta olet lähtenyt? Alta 1500 rpm lähtiessä vedättämään alkaa olla jo ylimääräiset tärinät normaalia, ja siitä voi kyllä tulla ääntäkin.
Öljystä sen verran, että itse pitäisin öljyt valmistajan suosituksessa, jos paineetkin on rajojen sisällä, vaikkakin rimaa hipoen. Kanavat on kuitenkin suunniteltu tietylle viskositeetille, ja voi olla että vaikka paine on paksummalla öljyllä hyvä mittauspisteessä, ei se sitä ole vaikkapa enää ahtimella asti. Kyllä painepesurikin sisälleen varmaan paineen kehittää jos sinne laittaa veden sijasta kaurapuuroa, mutta suuttimesta ei tule tavaraa samalla lailla eli paine ei aina kerro kaikkea.
Uusista moottoreista sen verran kuullut juttua koekäytöstä, että usein ajonaikaiseen tai sen jälkeiseen naputukseen on ollut syynä öljyn puute venttiilikoneistossa.
Vielä tuo alakierroksilta kiihdytys, kuinka alhaalta olet lähtenyt? Alta 1500 rpm lähtiessä vedättämään alkaa olla jo ylimääräiset tärinät normaalia, ja siitä voi kyllä tulla ääntäkin.
-
- -
- Viestit: 24
- Liittynyt: 31.8.2015 17:25
Re: Vw lt35 2.5tdi
Joo se lienee pääasia kun öljystä löytyy vaan 505 00 luokitus niin kaikki kunnossa ja tuokin viskositeetti on valmistajan spekseissä kyllä.
Kyllä kuulemma tuon jyrkemmän nokan pitäisi vakio jousillakin pelata mitä haastatellut näitä Volkkarin vitos kone spesialisteja, mutta tottakai ne yleensä vaihdetaan jäykempiin kun vakio nokka jousi yhdistelmä alkaa kuulemma herkästi tehdä kepposia jo 3000rpm jälkeen. Harvemmin kyllä tarvii edes noin korkealle huudattaa eikä siitä ole edes K14 "pikku" turbolla mitään hyötyä kun se herää käytännössä heti. Taitaa toiset kutsua pakokaasujarruksikin, mutta ihan mukava omaan makuun ainakin hybridinä. Toki vakiona sai herkästi pykältää mäkiin ja olla tarkkana ettei ns. missaa ahtopaineita niin siinä mielessä oli vähän lusmu. Kulkihan se toki muuten vakionakin ihan riittävästi 102 hepallakin...
Se miksi vähän jyrkempi nokka tuli laitettua oli se kun kytkin luisti herkästi ohjelmoituna 230 suuttimilla ja K14 hybridillä ja kuulemma monesti saattaa johtua siitä kun vakio hilppeissä profiili on niin alhaalla. Toisaalta päivittäin ajossa olevassa ajokissa saa ja pitääkin olla. Kisa vehkeet sitten asia erikseen. Kyllä sen huomaa, että ei se niin alhaalta nyt herää kuin ennen ja vähän ehkä häiritsee. Ei se nokka kuitenkaan käytännössä vaikuttanut kytkimen pitämiseen vaan vääntöä jouduttu useampaan otteeseen ohjelmoimaan pois kun ei yksinkertaisesti kytkin ole riittänyt. Nyt ei enää ainakaan kytkin luista. Isommilla vaihteillahan vedättäessä sitä pääasiassa teki ettei oikeen kestänyt lyödä lappua lattiaan. Huonosti kai LT:hen löytyy viri kytkimiä. T4 portterin kanssa taitaa olla vähän parempi tilanne, mutta eihän näihin kiinteää limppua monestikaan suositella... Miettinyt myös voisiko sieltä olla jo uudehko kaksoismassa selvä jos ei kestänyt vääntöä, mutta luulisi sen oireilevan muutenkin kuin vaan kuumana ja alakierroksilla... Vähän jännän väljän tuntuinen oli kaksoismassavauhtipyörä kun takaisin asentelin, mutta en oikeen enää muista millainen se oli uutena ja kuuluuko sen olla sellainen... Kymppitonni sillä suurin piirtein ajettu... Vanhalla alkuperäisellä kytkin kombolla oli ajettu 370tkm ennenkö sitten vaihdoin uutta osaa, mutta olis se vanhakin varmasti vielä mennyt, mutta vähän pelkäsin kaksoismassan kestoa jo noilla kilsoilla...
Olen pyrkinyt välttämään alakierroksilla ajoa aina. Ei ole kiekka mittaria (vielä) niin tarkkoja lukuja vaikea sanoa ellen sitten katso lukulaitteesta live dataa, mutta kyllä se nakutus kuuluu varmaan ainakin pariin tuhanteen asti ja sitten se todennäköisesti integroituu moottorin taajuuteen tai vaimenee vähän vaikea sanoa tietty kun vääntö laskee...
Hienosti pelaa kylmänä ja vähän lämpimänäkin eikä kuulu mitään sivuääniä, mutta sitten täysin kuumana alkaa pitää tuota ääntä... Se on hyvä johtolanka, mutta mikä sen sitten mahtaa aiheuttaa...
Lähinnä vaihtoehdot mitä tulee mieleen niin se jyrkempi nokka, suuttimet tai kaksoismassa tai sitten laakerivika koneessa, mutta miksi sekin olisi alkanut näin yllättäen ja kun kuuluu vaan kuumana... Ohessa video, josta tarkka korvaiset saattaa kuulla äänen. Voin vielä yrittää saada parempaakin ääninäytettä...
https://youtube.com/shorts/KToaNPW_34s? ... 5cz-mxC_mw
Kyllä kuulemma tuon jyrkemmän nokan pitäisi vakio jousillakin pelata mitä haastatellut näitä Volkkarin vitos kone spesialisteja, mutta tottakai ne yleensä vaihdetaan jäykempiin kun vakio nokka jousi yhdistelmä alkaa kuulemma herkästi tehdä kepposia jo 3000rpm jälkeen. Harvemmin kyllä tarvii edes noin korkealle huudattaa eikä siitä ole edes K14 "pikku" turbolla mitään hyötyä kun se herää käytännössä heti. Taitaa toiset kutsua pakokaasujarruksikin, mutta ihan mukava omaan makuun ainakin hybridinä. Toki vakiona sai herkästi pykältää mäkiin ja olla tarkkana ettei ns. missaa ahtopaineita niin siinä mielessä oli vähän lusmu. Kulkihan se toki muuten vakionakin ihan riittävästi 102 hepallakin...
Se miksi vähän jyrkempi nokka tuli laitettua oli se kun kytkin luisti herkästi ohjelmoituna 230 suuttimilla ja K14 hybridillä ja kuulemma monesti saattaa johtua siitä kun vakio hilppeissä profiili on niin alhaalla. Toisaalta päivittäin ajossa olevassa ajokissa saa ja pitääkin olla. Kisa vehkeet sitten asia erikseen. Kyllä sen huomaa, että ei se niin alhaalta nyt herää kuin ennen ja vähän ehkä häiritsee. Ei se nokka kuitenkaan käytännössä vaikuttanut kytkimen pitämiseen vaan vääntöä jouduttu useampaan otteeseen ohjelmoimaan pois kun ei yksinkertaisesti kytkin ole riittänyt. Nyt ei enää ainakaan kytkin luista. Isommilla vaihteillahan vedättäessä sitä pääasiassa teki ettei oikeen kestänyt lyödä lappua lattiaan. Huonosti kai LT:hen löytyy viri kytkimiä. T4 portterin kanssa taitaa olla vähän parempi tilanne, mutta eihän näihin kiinteää limppua monestikaan suositella... Miettinyt myös voisiko sieltä olla jo uudehko kaksoismassa selvä jos ei kestänyt vääntöä, mutta luulisi sen oireilevan muutenkin kuin vaan kuumana ja alakierroksilla... Vähän jännän väljän tuntuinen oli kaksoismassavauhtipyörä kun takaisin asentelin, mutta en oikeen enää muista millainen se oli uutena ja kuuluuko sen olla sellainen... Kymppitonni sillä suurin piirtein ajettu... Vanhalla alkuperäisellä kytkin kombolla oli ajettu 370tkm ennenkö sitten vaihdoin uutta osaa, mutta olis se vanhakin varmasti vielä mennyt, mutta vähän pelkäsin kaksoismassan kestoa jo noilla kilsoilla...
Olen pyrkinyt välttämään alakierroksilla ajoa aina. Ei ole kiekka mittaria (vielä) niin tarkkoja lukuja vaikea sanoa ellen sitten katso lukulaitteesta live dataa, mutta kyllä se nakutus kuuluu varmaan ainakin pariin tuhanteen asti ja sitten se todennäköisesti integroituu moottorin taajuuteen tai vaimenee vähän vaikea sanoa tietty kun vääntö laskee...
Hienosti pelaa kylmänä ja vähän lämpimänäkin eikä kuulu mitään sivuääniä, mutta sitten täysin kuumana alkaa pitää tuota ääntä... Se on hyvä johtolanka, mutta mikä sen sitten mahtaa aiheuttaa...
Lähinnä vaihtoehdot mitä tulee mieleen niin se jyrkempi nokka, suuttimet tai kaksoismassa tai sitten laakerivika koneessa, mutta miksi sekin olisi alkanut näin yllättäen ja kun kuuluu vaan kuumana... Ohessa video, josta tarkka korvaiset saattaa kuulla äänen. Voin vielä yrittää saada parempaakin ääninäytettä...
https://youtube.com/shorts/KToaNPW_34s? ... 5cz-mxC_mw
-
- -
- Viestit: 42
- Liittynyt: 27.9.2023 17:58
Re: Vw lt35 2.5tdi
No sitten ei öljyn kanssa hätiä jos löytyy viskositeetti spekseistä ja luokitus kunnossa.
Nokkaa itse nyt eniten epäilisin, toinen vaihtoehto olisi muualla tapahtuva nousseesta väännöstä johtuva värähtely tms. Kuitenkin jos vääntöä on jo jouduttu leikkaamaan ja ääni pysyy samana, ei välttämättä sen kanssa ole tekemistä. Oma 3C 4 motion Passat täryyttää ja sitä kautta hiukan ääntää vähän noin 1500-2200 rpm alueella, vika paikannettu kardaanin keskinivelen kannatinkumiin joka on varsinkin lämpimällä kelillä löysä. Jännä yksityiskohta että paikaltaan täyskiihdytyksessä ei tärinöitä ole lainkaan.
Lämmön mukaan muuttuva ääni voisi liittyä myös esim. kulmavaihteeseen, jonka öljyn notkistuttua alkaa pitämään ääntä.
Nokkaa itse nyt eniten epäilisin, toinen vaihtoehto olisi muualla tapahtuva nousseesta väännöstä johtuva värähtely tms. Kuitenkin jos vääntöä on jo jouduttu leikkaamaan ja ääni pysyy samana, ei välttämättä sen kanssa ole tekemistä. Oma 3C 4 motion Passat täryyttää ja sitä kautta hiukan ääntää vähän noin 1500-2200 rpm alueella, vika paikannettu kardaanin keskinivelen kannatinkumiin joka on varsinkin lämpimällä kelillä löysä. Jännä yksityiskohta että paikaltaan täyskiihdytyksessä ei tärinöitä ole lainkaan.
Lämmön mukaan muuttuva ääni voisi liittyä myös esim. kulmavaihteeseen, jonka öljyn notkistuttua alkaa pitämään ääntä.
-
- -
- Viestit: 24
- Liittynyt: 31.8.2015 17:25
Re: Vw lt35 2.5tdi
Kyllä ääni kuulostaisi tulevan etupäästä eli moottorista...
Mutta tosiaan kardaaniinkin on vaihdettu aikalailla kaikki hilppeet ristikoista lähtien paitsi itse kardaani joka tosin sekin tasapainotettu. Ristikotkin nipallisiin kun alkuperäisissä näissä on jostakin syystä säästetty taas tärkeässä paikassa ja jätetty nipat pois... Mitään kestovoideltuja niveliä ole olemassakaan muuta kun varaosa myyjän kassakoneessa.. Nipat pitäisi olla peruskäsite myös kaikissa autojen nivelissä..
Sellaista vähän erikoisempaa skenaariota myös mietin voisiko kannentiiviste vuotaa kuumana sen verran, että puristuspaineita pääsisi karkaamaan jostakin sylinteristä/sylintereistä kovemman paineen alla.
Nimittäin jäähdytysnestettä on kadonnut jo vähän pidemmän aikaa. Punaisia valumajälkiä on havaittavissa kuljettajan puoleisen lohkon kyljessä. Silloin kun yläpää oli auki niin selvää kohtaa en nähnyt mistä se on sitä vuotanut. Silloin kävi jo mielessä olisiko se koko kansi pitänyt kuitenkin vaihtaa samaan vaivaan.
Kuitenkin kaikki vesi liitokset vaikutti olevan pitäviä. Silloin kakkos suutinta tuli myös kuumennettua kun se ei lähtenyt suosiolla irti niin saattoi ottaa kansi siitä vielä enemmän itseensä kun juuri jostain niiltä paikkeilta näyttäisi vuotaneen/vuotavan, mutta on se kuitenkin paljon pidempään joka tapauksessa nestettä hukannut ettei se ainakaan rempan jälkeen alkanut. Korkeintaan saattoi sitten pahentua...
Paisuntasäiliön pinta vajoaa nyt max. merkistä minimiin vain joidenkin satojen kilometrien sisään. Pysyy kuitenkin siinä minimissä tai vähän alla ja muistelen näin olleen todella kauan... Harvoin on pinnantasosta varoitusvaloa syttynyt, mutta joskus niinkin käynyt... En sitten tiedä varmaksi miksi se tuolla tavalla käyttäytyy...
Toinen tietysti mikä tulee myös mieleen äänen suhteen on suutinten pohjaprikat. Jos ne eivät ole vaikka asettuneet tuohon vanhaan kanteen ja vuotaisivat paineen alla niin se saattaisi myös pitää tuollaista ääntä.
Jotenkinhan tuo ääni lämpö elämiseen viittaa kerran sitä ei kylmänä tee, mutta miten päin se sitten mahtaa tuossa kannessa mennä...
Vähän vaikealta tuntuisi näin äkkiseltään kyllä laakerivikakaan kun luulisihan sen kuuluvan sitten kylmänäkin, tyhjäkäynnillä ja myös yläkierroksilla eikä vaan kuumana ajossa kovimman väännön alla...
Kylläpähän nyt tilanne on sellainen, että vaihdan koko kannen ja lyön sinne samalla myös uuden vakio nokan.
Kuulemma sellaisiakin tapauksia on ollut kun näihin käy myös bensamoottorin nostimet, joita on myyty sitten dieselin nostimina ja niistä on seurannut jopa kone rikkoja, mutta oikeat minä ainakin tilasin. Tietysti sitten eri asia onko ne toimitetut myös samaa tavaraa kun ei niistä sitä varmaan päälle päin erota, mutta ihan samalta ne ainakin näytti. En muista enää oliko pakkauksessa mitkä numerot kun ei sitä tajunnut silloin tarkistaa... Tiedä sitten pitäisikö varulta vielä nekin vaihtaa uusiin samalla. Vai laittaisko ihan vaan vanhat hilppeet heh...
Sitten jos ei tuonkaan jälkeen mikään muutu niin sitten epäilen suuttimia. Sitten varmaan täytyy vaihtaa nuo brittiläiset "viri" suuttimet alkuperäisiin Boscheihin...
Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi kannattanut ottaa varman päälle ja toimia niin alunperinkin... Varmaan niilläkin olisi pärjännyt softan kanssa ihan hyvin kun hybriditurbokin tai toisten mielestä pakokaasujarru on kaverina... Toki niihinkin olisi voinut kärjet vaihtaa jos siltä olisi tuntunut...
Jos ei sittenkään mikään muutu niin sitten voisin jo alkaa epäilemään laakerivikaa... Sittenhän se on melkein parempi kun käyttää sen jo kokonaan irti ja tekee alapäänkin uusiksi...
Ei kyllä tule äkkiseltään mieleen mitään toista tällaista vehjettä mikä olisi ollut näin kallis ja hankala ylläpitää nimittäin on siihen kyllä aikaa uhraantunut ja osia vaihdettu melkoisesti tässä vuosien varrella... Puhumattakaan paljonko sitä on saanut hitsailla ja maalailla ym. ym.
Olisihan sillä varmaan ajanut vielä monta sataa tuhatta kun olisi vaan laittanut radiota isommalle (kun olis sellainen heh kuuntelen ennemmin vitos koneen murinaa), mutta kun on tarkka niin on tarkka.. ainakin olevinaan..
Varmaan olisi kyllä helpommalla ja halvemmallakin päässyt kun olisi lyönyt paaliin ja etsinyt tuoreempaa rautaa tilalle, mutta kun se tuppaa olemaan ettei niillä uudemmilla tee senkään vertaa.. Tässä kun ei ole edes abseja kettuilemassa niin säälihän moista aarretta olisi hukatakaan. Paremminkin kunnia asia pitää vanhat laitteet hengissä. Kun tunnearvoa ei voi oikeen rahassa mitata ja kun muutenkin on mieluinen kampe niin ei ole raaskinut hävittää ja enää moista turha edes miettiä kun kohta koko laite on melkein käytännössä jo käyty läpi niin kerran on leikkiin lähtenyt niin sitten leikin kestäköön kerran uusiakaan enää saa...
Mutta tosiaan kardaaniinkin on vaihdettu aikalailla kaikki hilppeet ristikoista lähtien paitsi itse kardaani joka tosin sekin tasapainotettu. Ristikotkin nipallisiin kun alkuperäisissä näissä on jostakin syystä säästetty taas tärkeässä paikassa ja jätetty nipat pois... Mitään kestovoideltuja niveliä ole olemassakaan muuta kun varaosa myyjän kassakoneessa.. Nipat pitäisi olla peruskäsite myös kaikissa autojen nivelissä..
Sellaista vähän erikoisempaa skenaariota myös mietin voisiko kannentiiviste vuotaa kuumana sen verran, että puristuspaineita pääsisi karkaamaan jostakin sylinteristä/sylintereistä kovemman paineen alla.
Nimittäin jäähdytysnestettä on kadonnut jo vähän pidemmän aikaa. Punaisia valumajälkiä on havaittavissa kuljettajan puoleisen lohkon kyljessä. Silloin kun yläpää oli auki niin selvää kohtaa en nähnyt mistä se on sitä vuotanut. Silloin kävi jo mielessä olisiko se koko kansi pitänyt kuitenkin vaihtaa samaan vaivaan.
Kuitenkin kaikki vesi liitokset vaikutti olevan pitäviä. Silloin kakkos suutinta tuli myös kuumennettua kun se ei lähtenyt suosiolla irti niin saattoi ottaa kansi siitä vielä enemmän itseensä kun juuri jostain niiltä paikkeilta näyttäisi vuotaneen/vuotavan, mutta on se kuitenkin paljon pidempään joka tapauksessa nestettä hukannut ettei se ainakaan rempan jälkeen alkanut. Korkeintaan saattoi sitten pahentua...
Paisuntasäiliön pinta vajoaa nyt max. merkistä minimiin vain joidenkin satojen kilometrien sisään. Pysyy kuitenkin siinä minimissä tai vähän alla ja muistelen näin olleen todella kauan... Harvoin on pinnantasosta varoitusvaloa syttynyt, mutta joskus niinkin käynyt... En sitten tiedä varmaksi miksi se tuolla tavalla käyttäytyy...
Toinen tietysti mikä tulee myös mieleen äänen suhteen on suutinten pohjaprikat. Jos ne eivät ole vaikka asettuneet tuohon vanhaan kanteen ja vuotaisivat paineen alla niin se saattaisi myös pitää tuollaista ääntä.
Jotenkinhan tuo ääni lämpö elämiseen viittaa kerran sitä ei kylmänä tee, mutta miten päin se sitten mahtaa tuossa kannessa mennä...
Vähän vaikealta tuntuisi näin äkkiseltään kyllä laakerivikakaan kun luulisihan sen kuuluvan sitten kylmänäkin, tyhjäkäynnillä ja myös yläkierroksilla eikä vaan kuumana ajossa kovimman väännön alla...
Kylläpähän nyt tilanne on sellainen, että vaihdan koko kannen ja lyön sinne samalla myös uuden vakio nokan.
Kuulemma sellaisiakin tapauksia on ollut kun näihin käy myös bensamoottorin nostimet, joita on myyty sitten dieselin nostimina ja niistä on seurannut jopa kone rikkoja, mutta oikeat minä ainakin tilasin. Tietysti sitten eri asia onko ne toimitetut myös samaa tavaraa kun ei niistä sitä varmaan päälle päin erota, mutta ihan samalta ne ainakin näytti. En muista enää oliko pakkauksessa mitkä numerot kun ei sitä tajunnut silloin tarkistaa... Tiedä sitten pitäisikö varulta vielä nekin vaihtaa uusiin samalla. Vai laittaisko ihan vaan vanhat hilppeet heh...
Sitten jos ei tuonkaan jälkeen mikään muutu niin sitten epäilen suuttimia. Sitten varmaan täytyy vaihtaa nuo brittiläiset "viri" suuttimet alkuperäisiin Boscheihin...
Näin jälkeenpäin ajateltuna olisi kannattanut ottaa varman päälle ja toimia niin alunperinkin... Varmaan niilläkin olisi pärjännyt softan kanssa ihan hyvin kun hybriditurbokin tai toisten mielestä pakokaasujarru on kaverina... Toki niihinkin olisi voinut kärjet vaihtaa jos siltä olisi tuntunut...
Jos ei sittenkään mikään muutu niin sitten voisin jo alkaa epäilemään laakerivikaa... Sittenhän se on melkein parempi kun käyttää sen jo kokonaan irti ja tekee alapäänkin uusiksi...
Ei kyllä tule äkkiseltään mieleen mitään toista tällaista vehjettä mikä olisi ollut näin kallis ja hankala ylläpitää nimittäin on siihen kyllä aikaa uhraantunut ja osia vaihdettu melkoisesti tässä vuosien varrella... Puhumattakaan paljonko sitä on saanut hitsailla ja maalailla ym. ym.
Olisihan sillä varmaan ajanut vielä monta sataa tuhatta kun olisi vaan laittanut radiota isommalle (kun olis sellainen heh kuuntelen ennemmin vitos koneen murinaa), mutta kun on tarkka niin on tarkka.. ainakin olevinaan..
Varmaan olisi kyllä helpommalla ja halvemmallakin päässyt kun olisi lyönyt paaliin ja etsinyt tuoreempaa rautaa tilalle, mutta kun se tuppaa olemaan ettei niillä uudemmilla tee senkään vertaa.. Tässä kun ei ole edes abseja kettuilemassa niin säälihän moista aarretta olisi hukatakaan. Paremminkin kunnia asia pitää vanhat laitteet hengissä. Kun tunnearvoa ei voi oikeen rahassa mitata ja kun muutenkin on mieluinen kampe niin ei ole raaskinut hävittää ja enää moista turha edes miettiä kun kohta koko laite on melkein käytännössä jo käyty läpi niin kerran on leikkiin lähtenyt niin sitten leikin kestäköön kerran uusiakaan enää saa...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 62 vierailijaa