Onko kokemuksia tai tietoa mistä tämä johtuu. Ensin ajattelin josko ihan vaan pakkasista, mutta nyt kun kelit lauhtuivat, ei vaiva ole poistunut:
Kaikki alkoi kun ajoin moottoritiellä ylämäkeä, eli kaasua piti lisätä että vauhti pysyy. Moottori nyki hiukan, mutta sitten toimi taas normaalisti. Pakkasta oli jotain -22°C.
Seuraavana päivänä yhtä kylmä ilma. Samaa nykimistä moottoritiellä hetken ajan, ja nyt moottorin kuvakin taulussa vilkkui hetken. Sitten taas toimi normaalisti. Voi olla että moottorin kuva vilkkui myös ensimmäisellä kerralla, mutta koska olin silloin ohittamassa, huomio oli muualla.
Parin tunnin päästä sama nykiminen toistui pari kertaa normaalissa kaupunkiajossa, mutta meni nytkin ohi saman tien.
Seuraavana aamuna autoa startatessa tuli tauluun ilmoitus että Start/Stop järjestelmä defective. Auto kävi epätasaisesti, moottorin kuva vilkkui. Lähdin kuitenkin ajamaan. Vetoa ei ollut kuin yli 3000 kierroksilla. Ajoin noin 15 km. Moottori lämpesi normaalisti ym.
Vikakoodien luku. Alun perin virheilmoitukset olivat :
13434 - Fuel Pressure Sensor (G247)
P119A 00 [01100000] - Malfunction
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
10203 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 00 [11101101] - -
MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
10591 - Cylinder 1
P0301 00 [11101101] - Misfire Detected
MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
10205 - Cylinder Disabling
P130A 00 [00100100] - -
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
11326 - Intercooler Temperature Sensor (Bank 1)
P007B 00 [01100000] - Implausible Signal
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Kun vikakoodit tyhjentää ja sen jälkeen käynnistää ilmaantuu vain kolme noista vikakoodeista:
10203 - Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
P0300 00 [11101101] - -
MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
10591 - Cylinder 1
P0301 00 [11101101] - Misfire Detected
MIL ON - Confirmed - Tested Since Memory Clear
10205 - Cylinder Disabling
P130A 00 [00100100] - -
Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Äkkiseltään luulisi että selvä tapaus, sylinteri 1:n sytytystulppa tai puola viallinen. Mutta tulpat vaihdettu 27 000 km sitten, eli pitäisi niiden olla vielä kunnossa. Puolako sitten? Ettei tulisi noita turhaan "ropattua", olisi mielenkiintoista tietää voisivatko nuo polttoaineen paineanturi ja/tai välijäähdyttimen lämpötila-anturi liittyä jotenkin tai olla alkusyynä asiaan? Mitäs viisaammat arvelette?
Ykkösylinteri poissa käytöstä Skoda Octavia III (2019) 1.0TSI
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Ykkösylinteri poissa käytöstä Skoda Octavia III (2019) 1.0TSI
Kyllä kai se ongelmallisen sylinterin tulppa kannattaa ihan ensiksi käyttää irti että näkee onko se pikimusta / märkä / tuhoutunut vai näyttääkö ihan ehjältä.
Re: Ykkösylinteri poissa käytöstä Skoda Octavia III (2019) 1.0TSI
Kiitos ehdotuksesta, sehän se olisi ilmeisin ratkaisu että tarkistaa tulpat, kuten itsekin arvelin. Mutta 1.0TSI moottorista ei niitä tulppia ole ihan yksinkertaista noin vain lennosta tarkistaa, helposti kuluu tuntikin siinä, ja siinä samalla vaivalla kun on paikat levällään tarkistaisi sitten muutakin. Jos totean että tulppa on musta tai märkä niin sehän ei kerro mitään siitä miksi se on musta. Tulpan vaihdon jälkeen se uusikin tulppa voi kohta olla yhtä musta jos syy on jossain muualla. Siksi postasin, josko jollain olisi tietoa/kokemuksia siitä voivatko nuo anturivirheet aiheuttaa toimintahäiriöitä joko tulppaan tai ruiskusuuttimeen ja sitä kautta sylinterin poiskytkennän. Jos tulpat ovatkin kunnossa, niin pitääkö sitten vaihtaa antureita? Vai ovatko anturivirheet sittenkin vain satunnaisia eivätkä liity tähän vaivaan mitenkään? Mikä muu voisi aiheuttaa kuvatun kaltaisia ongelmia? (Jos suuttimissa olisi vikaa, kai niistäkin joku vikakoodi generoituisi?)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 52 vierailijaa