Ykkis GOLF GTI projekti
Valvoja: ffp jäsenet
Ykkis GOLF GTI projekti
Projektina GTI vuodelta -82. Kyseessä on ensimmäinen autoprojektini. Olenkin saanut teiltä hyviä neuvoja tämän sivuston kautta. Projekti on edennyt siihen vaiheeseen, että siitä voisi kertoa teillekin.
Tarkoituksena on rakentaa auto alkuperäisen näköiseksi pienillä teknisellä päivityksillä, jotka eivät näkyisi päällepäin. Autoon on tehty jarrupäivitys 256 mm levyt ja jarrusatulat eteen ja taakse 16v "kakkiksen" takajarrut. Ohjaus muutetaan tehostetuksi, alustaa lasketaan n. 30 mm ja moottori vaihteistoineen päivitetään "kakkiksen" 1.8 16v PL versioon.
Kaikki ruostekorjaukset on tehty peltien vaihdoilla, korissa ei ole yhtään paikkaa.
Paljon on vielä tehtävää. Moottori oli sepällä, kampiakselin löysä hammashihnan kiilaura korjattiin, samalla vaihdettiin alakerran laakerit ja ABF:n nokat ja tiivisteitä jotka oli järkevä vaihtaa, kun moottori oli pukissa. Moottori on muuten täysin älyissään. Lisäksi teen moottorin ehostuksen ja lisätään peltipakosarja. Kattia ei tule, tosin en ole varma onko tässä ikinä ollutkaan, vaikka ilmeisesti PL:t ovat alun perin olleet kattiversioita?
Voin laittaa jatkossa lisää päivityksiä projektin etenemisestä, jos on kiinnostusta.
Tarkoituksena on rakentaa auto alkuperäisen näköiseksi pienillä teknisellä päivityksillä, jotka eivät näkyisi päällepäin. Autoon on tehty jarrupäivitys 256 mm levyt ja jarrusatulat eteen ja taakse 16v "kakkiksen" takajarrut. Ohjaus muutetaan tehostetuksi, alustaa lasketaan n. 30 mm ja moottori vaihteistoineen päivitetään "kakkiksen" 1.8 16v PL versioon.
Kaikki ruostekorjaukset on tehty peltien vaihdoilla, korissa ei ole yhtään paikkaa.
Paljon on vielä tehtävää. Moottori oli sepällä, kampiakselin löysä hammashihnan kiilaura korjattiin, samalla vaihdettiin alakerran laakerit ja ABF:n nokat ja tiivisteitä jotka oli järkevä vaihtaa, kun moottori oli pukissa. Moottori on muuten täysin älyissään. Lisäksi teen moottorin ehostuksen ja lisätään peltipakosarja. Kattia ei tule, tosin en ole varma onko tässä ikinä ollutkaan, vaikka ilmeisesti PL:t ovat alun perin olleet kattiversioita?
Voin laittaa jatkossa lisää päivityksiä projektin etenemisestä, jos on kiinnostusta.
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Hyvältä näyttää.
Päivitä vaan etenemistä niin on jotain luettavaa.
Päivitä vaan etenemistä niin on jotain luettavaa.
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Semmoinen asia tuli mieleen kun tuli joskus harrasteltua autosuunnistusta ykköskoppaisella Golfilla.
Varo madaltamisessa sitä, että öljypohja jää hyvin alas "isolohkoisessa" ykköskoppaisessa. Se on alin kohta auton alla.
Varo madaltamisessa sitä, että öljypohja jää hyvin alas "isolohkoisessa" ykköskoppaisessa. Se on alin kohta auton alla.
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Olet aivan oikeassa. Tämä PL on 1.8, eli ns. Pikkulohko. GTi on alkujaan laskettu 10-15mm, joten nettona auto laskee 15-20 mm, eli varsin kohtuullisesti. Tarkoitus ei ole tehdä autosta mitään ”tuning Tero” versiota!
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Hieno Projekti .
Ei 16v tekniikka alemmas tule paljoa vertaa orkkis 1.6 EG tekniikkaa alemmas tule . Oma mk1 130mm madallettu ja hyvin pärjää kun vähän katsoo mihin ajaa.
Itselläni Scirocco mk1 mihin vaihdoin 1.5 tilalle 1.8 16v KR . Perus päivitys mullakin ABF nokat ja 45 weberit.
Ei 16v tekniikka alemmas tule paljoa vertaa orkkis 1.6 EG tekniikkaa alemmas tule . Oma mk1 130mm madallettu ja hyvin pärjää kun vähän katsoo mihin ajaa.
Itselläni Scirocco mk1 mihin vaihdoin 1.5 tilalle 1.8 16v KR . Perus päivitys mullakin ABF nokat ja 45 weberit.
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Hieman noita kaasuttimia itsekin mietin, mutta päädyin alkuperäiseen KE-jetroniciin, sähköt vain hieman mietityttävät.
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Vähän tilannepäivitystä. Nyt moottori on siistitty, tiivisteitä vaihdettu, kampiakselin hammaspyörän kiilaura korjattu, abf:n nokat vaihdettu, öljypumppu vaihdettu, alakerran laakerit vaihdettu, uusi öljypohja ja tiiviste, jossa loiskelevy jne jne. Vaihdelaatikkoon vaihdoin 100mm vetolaippojen tilalle 90 mm uusin tiivistein, jotta alkuperäiset vetarit sopivat.
Seuraavana keskitytään alustan osiin, jarru- ja polttoainelinjoihin jne.
Seuraavana keskitytään alustan osiin, jarru- ja polttoainelinjoihin jne.
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Ootko kurkannut miltä toi kattoluukun pesä näyttää? Mulla oli maalaamatta se katon pintapellin sisäpuoli tuon pesän kohdalta niin ruostui puhki
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Ohut musta maali muistaakseni oli. Onneksi kattoluukun tiiviste on pitänyt hyvin, pientä pintaruostetta oli yksittäisissä kohdissa. Hioin ruosteet ja maalit niiltä osin kuin pystyin ja laitoin varmuuden vuoksi Rost offin pohjille, maalari veti vielä epoksin ja värin.
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Kysymys teille arvon asiantuntijat:
GTI:n alkuperäinen polttoainepumppu on BOSCH 0580464126 ja vaihtoehtona olisi BOSCH 0580464200 tai sen sen uudempi malli 044 lopulla. Alkuperäinen pumppu ei ilmeisesti ole tuotoiltaan aivan saamaa luokkaa kuin nämä muut, mutta onko sillä mitään merkitystä kun on vakio moottori 1.8 16 PL abf:n nokilla ja peltipakosarjalla? Alkuperäinen pumppu on huomattavasti edullisempi. Alkuperäinen pumppu ruokki 1.6 110 hv:n moottoria. Osaatteko auttaa pumpun valinnassa?
GTI:n alkuperäinen polttoainepumppu on BOSCH 0580464126 ja vaihtoehtona olisi BOSCH 0580464200 tai sen sen uudempi malli 044 lopulla. Alkuperäinen pumppu ei ilmeisesti ole tuotoiltaan aivan saamaa luokkaa kuin nämä muut, mutta onko sillä mitään merkitystä kun on vakio moottori 1.8 16 PL abf:n nokilla ja peltipakosarjalla? Alkuperäinen pumppu on huomattavasti edullisempi. Alkuperäinen pumppu ruokki 1.6 110 hv:n moottoria. Osaatteko auttaa pumpun valinnassa?
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Päivitetäänpäs projektikuulumiset pitkästä aikaa. Homma on edennyt hiljakseen muiden kiireiden ja saamattomuuden vuoksi. Kesällä ei tapahtunut mitään kun ei motoilulta ja golfin peluulta ehtinyt.
Viime päivityksen jälkeen on jarru- ja polttoainelinjat sekä jarrutehostin asennettu. Tehostamaton ohjaus on muutettu tehostetuksi. Äänieristys on asennettu ja sähkökaapelit vedetty paikoilleen, kytkennät puuttuvat.
Vaihdelaatikkoon vaihdoin 90mm vetoakselin laipat, 100mm laippoihin vetoakseleiden löytäminen haasteellista. Vetoakseleihin on vaihdettu uudet murrokset. Vaihdelaatikko huollettiin samalla, stefat, kytkin jne.
Tänään sitten nostettiin kone paikoilleen.
Viime päivityksen jälkeen on jarru- ja polttoainelinjat sekä jarrutehostin asennettu. Tehostamaton ohjaus on muutettu tehostetuksi. Äänieristys on asennettu ja sähkökaapelit vedetty paikoilleen, kytkennät puuttuvat.
Vaihdelaatikkoon vaihdoin 90mm vetoakselin laipat, 100mm laippoihin vetoakseleiden löytäminen haasteellista. Vetoakseleihin on vaihdettu uudet murrokset. Vaihdelaatikko huollettiin samalla, stefat, kytkin jne.
Tänään sitten nostettiin kone paikoilleen.
- Liitteet
-
- kuva1.jpg (51.74 KiB) Katsottu 26799 kertaa
-
- kuva2.jpg (44.59 KiB) Katsottu 26799 kertaa
-
- kuva4.jpg (33.82 KiB) Katsottu 26799 kertaa
-
- kuva3.jpg (31.14 KiB) Katsottu 26799 kertaa
-
- kuva5.jpg (28.29 KiB) Katsottu 26799 kertaa
-
- kuva41.jpg (27.61 KiB) Katsottu 26799 kertaa
-
- kuva6.jpg (37.23 KiB) Katsottu 26799 kertaa
-
- kuva7.jpg (27.24 KiB) Katsottu 26799 kertaa
-
- kuva9.jpg (36.6 KiB) Katsottu 26799 kertaa
-
- kuva8.jpg (37.49 KiB) Katsottu 26799 kertaa
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
-
Viimeksi muokannut GTIx4, 10.12.2023 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Tarvitsisin apua teiltä auton sähköihin liittyvään laivanupotuspeliin.
Ongelmakuvaus:
Auto on Golf GTI -82 keraamisin sulakkein varustetulla sulakeboxilla. Tekniikkaluovuttaja Golf mk2 1.8 16v PL-moottori C1 sulakeboxilla. Moottorin sähköt boxeineen tulee täydellisesti luovuttajalta, muut konehuoneeseen tulevat sähköt alkuperäiset Golfin.
Sähköt ovat löytäneet paikkansa yllättävän hyvin. PL:n moottorisähköistä lähtee muutama sähköjohto, joille pitäisi vielä löytää paikka.
Oman salapoliisityön tulos:
- puna/musta johto menisi startille
- musta johto (throttle switch) C1 boxin kohtaan D7
- puna/kelta johto (fuel relay) C1 boxin kohtaan D13
- puna/valko johto (warm up regulator) C1 boxin kohtaan E14
- sininen johto (alternator) C1 boxiin kohtaan C2
- vihreä johto menee puolalle
En ole asiantuntija, joten päätelmäni saattavat olla virheellisiä, mutta minin nämä C1 boxin johdot pitäisi liittää tässä vanhassa sulakeboxissa?
Ongelmakuvaus:
Auto on Golf GTI -82 keraamisin sulakkein varustetulla sulakeboxilla. Tekniikkaluovuttaja Golf mk2 1.8 16v PL-moottori C1 sulakeboxilla. Moottorin sähköt boxeineen tulee täydellisesti luovuttajalta, muut konehuoneeseen tulevat sähköt alkuperäiset Golfin.
Sähköt ovat löytäneet paikkansa yllättävän hyvin. PL:n moottorisähköistä lähtee muutama sähköjohto, joille pitäisi vielä löytää paikka.
Oman salapoliisityön tulos:
- puna/musta johto menisi startille
- musta johto (throttle switch) C1 boxin kohtaan D7
- puna/kelta johto (fuel relay) C1 boxin kohtaan D13
- puna/valko johto (warm up regulator) C1 boxin kohtaan E14
- sininen johto (alternator) C1 boxiin kohtaan C2
- vihreä johto menee puolalle
En ole asiantuntija, joten päätelmäni saattavat olla virheellisiä, mutta minin nämä C1 boxin johdot pitäisi liittää tässä vanhassa sulakeboxissa?
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Projekti etenee hiljakseen mutta varmasti.
Nyt mennään sähköissä, ohessa pari kuvaa jo tehdystä. ClubGTI.com kautta sain hyviä ohjeita konversion sähköihin.
Pakoputken kanssa sai vähän Googlettaa, ennen kuin konversioon sopiva ja hinnalta vielä järjellinen löytyi.
Englantilainen Miltekin putki, jonka sai Hollannista edullisimmin (edullinen on ehkä väärä termi). Liitos peltipakosarjaan ja lambda-anturi piti paikallisella sepällä hitsauttaa.
Paljon on uutta osaa odottamassa asennusta, mutta yritetään saada seuraavaksi savut laitteesta.
Nyt mennään sähköissä, ohessa pari kuvaa jo tehdystä. ClubGTI.com kautta sain hyviä ohjeita konversion sähköihin.
Pakoputken kanssa sai vähän Googlettaa, ennen kuin konversioon sopiva ja hinnalta vielä järjellinen löytyi.
Englantilainen Miltekin putki, jonka sai Hollannista edullisimmin (edullinen on ehkä väärä termi). Liitos peltipakosarjaan ja lambda-anturi piti paikallisella sepällä hitsauttaa.
Paljon on uutta osaa odottamassa asennusta, mutta yritetään saada seuraavaksi savut laitteesta.
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
isoa peukkua täältäkin suunnalta!
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Hienoa projekti.
Jos kuvista oikein näin, sulla on metalliset polttoaine putket auton pohjassa, minkälaiset liitokset sulla on putkien päissä?
Pitäisi myös mk1 golffin vaihtaa polttoaine linjat, mutta vielä ole päättänyt minkälaiset kannattaa tuonne pujottaa, että liitokset pitäisi pumpun paineet.
Jos kuvista oikein näin, sulla on metalliset polttoaine putket auton pohjassa, minkälaiset liitokset sulla on putkien päissä?
Pitäisi myös mk1 golffin vaihtaa polttoaine linjat, mutta vielä ole päättänyt minkälaiset kannattaa tuonne pujottaa, että liitokset pitäisi pumpun paineet.
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Moi
Itselläni on 8 mm alumiiniputket, olivat kyllä aika haastavat taivutella. Liittiminä käytin hydrauliliikkeestä saatavia aivan normaaleja liittimiä, missä on ns. leikkuurengas (helmi) putkelle. Letkuihin hydrauliliike prässäsi näihin sopivat liittimet, joten ei ollut kuin kiertää paikoilleen. Nämä ovat edullisia ja käytetään ammattikoneissa, joten pitäisi kyllä kestää.
Itselläni on 8 mm alumiiniputket, olivat kyllä aika haastavat taivutella. Liittiminä käytin hydrauliliikkeestä saatavia aivan normaaleja liittimiä, missä on ns. leikkuurengas (helmi) putkelle. Letkuihin hydrauliliike prässäsi näihin sopivat liittimet, joten ei ollut kuin kiertää paikoilleen. Nämä ovat edullisia ja käytetään ammattikoneissa, joten pitäisi kyllä kestää.
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Tämä kovasta putkesta vääntäminen juuri se mikä työläs, varsinkin tuo edessä rungon päässä oleva jyrkkä mutka kohta, reikä, mistä alkuperäinen linja nousee ylös tulipeltiä pitkin.
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Laitetaanpa pitkästä aikaa projektipäivitystä.
Koneen säädöissä oli vähän opettelemista, kun bensanpaineet ja sytytysennakko oli tarkistettu, niin KE-jetin manuaalin, työntömitan ja yleismittarin avulla vielä kun tarkasti ruiskusta kaikki millimetrit, oomit, voltit ja ampeerit, niin johan kone alkoi käynnistyä hyvin ja käydä nätisti.
Nyt on siirrytty ulkopuolen asennuksiin. Työn alla on maski. Onneksi lisävalomaski vaati vain puhdistusta ja punaisen raidan uudelleen maalauksen, koska en mistään löytänyt uutta. Lisävalot tulevat myös kirkkaalla linssillä. Vähän teetätti työtä lisävalojen kiinnikkeet, kun eivät olleet aivan samat kuin maskissa. Seuraavaksi puskurit paikoilleen. Teipit ovat vielä kaupassa.
Tässä pari kuvaa.
Koneen säädöissä oli vähän opettelemista, kun bensanpaineet ja sytytysennakko oli tarkistettu, niin KE-jetin manuaalin, työntömitan ja yleismittarin avulla vielä kun tarkasti ruiskusta kaikki millimetrit, oomit, voltit ja ampeerit, niin johan kone alkoi käynnistyä hyvin ja käydä nätisti.
Nyt on siirrytty ulkopuolen asennuksiin. Työn alla on maski. Onneksi lisävalomaski vaati vain puhdistusta ja punaisen raidan uudelleen maalauksen, koska en mistään löytänyt uutta. Lisävalot tulevat myös kirkkaalla linssillä. Vähän teetätti työtä lisävalojen kiinnikkeet, kun eivät olleet aivan samat kuin maskissa. Seuraavaksi puskurit paikoilleen. Teipit ovat vielä kaupassa.
Tässä pari kuvaa.
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Missä mk1 omistajat nykyään osia ostelee? onko kaikki siirtynyt toriin vai mihin kun täällä ei liiku. Tuolla tallissa olisi jollekkin kaikkea kivaa ja harvinaista osaa kun hyvää vaihtotavaraa.
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Saksastajan niitä hankitaan. Minua kyllä kiinnostaa orgisosat. Laita viestiä mitä sinulta löytyy.
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Päivitetäänpä projektin tilanne pitkästä aikaa. Auto on laseja ja peilejä lukuun ottamatta ulkopuolelta valmis. Nyt auto lähtee verhoilijalle uuden sisäkaton asentamista varten.
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
Nyt on kyllä hienoa jälkeä ja auto tehty kustannuksia säästämättä!
Re: Ykkis GOLF GTI projekti
[quote="Mäki"]Nyt on kyllä hienoa jälkeä ja auto tehty kustannuksia säästämättä![/quote]
Kiitos. "hiljaa hyvä tulee" :-). Totta on, että näin ensimmäisen projektin opettamana mitään halpaa lystiä tämä autojen rakentelu ei ole, vaikka kuinka on kyseessä "peruskikkare", Jos tästä joskus luopuu, niin pelkkää tappiota myydään. Toki se on sanottava, että hauskaa ja opettavaista hommaa tämä on ollut (en ole autoalan osaaja), eikä varmaan ole viimeinen projekti.
Kiitos. "hiljaa hyvä tulee" :-). Totta on, että näin ensimmäisen projektin opettamana mitään halpaa lystiä tämä autojen rakentelu ei ole, vaikka kuinka on kyseessä "peruskikkare", Jos tästä joskus luopuu, niin pelkkää tappiota myydään. Toki se on sanottava, että hauskaa ja opettavaista hommaa tämä on ollut (en ole autoalan osaaja), eikä varmaan ole viimeinen projekti.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa