Elikkä tuli sorruttua pitkästä aikaa volkkariin ja kahden viikon, 2400km:n jälkeen pukkasi ensimmäiset viat (lue: ominaisuidet) Kottero on siis Transporter T4 2.4D -91, mallia "matkailuauto",eli 1+8 hlö paku.
Edellinen omistaja on vaihtanu autoon koneen ja myöhemmin myös kannen, koska edellinen oli hajonnut. Jäähdytinjärjestelmä oli jääny pesemättä, eli oli aika törkyinen.
Lämpömittari ei luonnollisestikkaan toimi. Lämpenee ajon aikana sisältä niinkuin sauna.
Nyt sitten auto teki parina päivänä sitä, että vilkutteli lämpövaloa heti käynnistyksen jälkeen. Nesteen määrä oli mielestäni ok.
Toissapäivänä auto kävi pihalla hetken ja löin kärryn perään (tyhjä, painoi n. 150kg). Kymmenen kilsan jälkeen valo alkoi taas vilkkua ja auto keitti. Annoin jäähtyä ja lisäsin vettä, koska edelliset ruutasi jostain ulos pysäkille. Sähköpumppu sirisi kun sammutin auton. Loppureissu meni ilman ongelmia, ajelin lämppäri täysillä.
Eilen vaihdoin pari kertaa nesteet, pesin järjestelmän virallisella pesuaineella ja vielä syylärinkin konetiskiaineella sisältä huuhtelin muutamaan kertaan.
Kokemusta omaavat: onko jäähdytin kuinka ahdas sisältä? Tuntui, ettei vesi tule kovinkaan joutuin läpi...
Ei ole nyt keittänyt 30km:n ajon jälkeen mutta edelleen pukkaa sisälle todella kuumaa! Onko normaalia näille tötteröille? Jäähdytin on kylmä, lämpenee vaan aavistuksen verran ylävesiletkun kohdalta.
Seuraavaksi aattelin pyöräyttää termostaatin uusiksi, jos se ei aukeakkaan kunnolla? Kannattaako vaivautua?
Vai pitääkö vaihtaa jäähdytin, koska tuntuu että läpivirtaus ei ole hyvä? Entä se kelvoton lisäpumppu siellä hankalassa paikassa, voiko se vaikutaa asiaan? Jos ei vaikka pyörikkään sirinästä huolimatta? Nyt on ollut niin kylmää keliä, että ainoastaan keittäessä olen kuullut pumpun käyvän.
Vinkkejä otetaan vastaan kokeneemmilta, joilla on mustat kourat!
T4 2.4D käy kuumana, vinkkejä?
Valvoja: ffp jäsenet
Re: T4 2.4D käy kuumana, vinkkejä?
Vaihda nyt se termari vairuiksi kun se on alakautta aika helposti vaihdettavissa. Voihan se syyläri olla edelleen tukkoinen eikä välttämättä olis pahitteeksi vaihtaa. Lisäksi tarkasta, että toimiiko ne flektien takana olevat "kaihtimet" nimim hain tossa joitain vuosia takaperin kesällä iltelleni caravelen samalla koneella ja ekan kiihdytyksen jälkeen maantiellä lämmöt 110. Hidastin vauhtia jolloin lämmöt putosi ja seuraavalla pysähdyksellä ruuvasin sen vahatermarin siitä syylärin takaa pois ja käänsin ne kaihtimet auki, niin sen jälkeen sai ihan huoletta ajella muun liikenteen joukossa satasta eikä lämmöt enää noussu normaalia korkeammalle.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 3.4.2017 7:41
Re: T4 2.4D käy kuumana, vinkkejä?
Joku seppä on poistanu kaihtimien ohjauksen käytöstä, joten auki on neki...
Nyt on jäähdytin tilattu ja uus wahlerin termostaatti hommattu. Huomenna saan syylärin. Jospa se niillä korjaatuu... 140€ piti köyhtyä mutta mieluummin se, ku kansiremppa.
Suurin huoli on tuon kannen kans, että ei vaan halkeaisi. Miten se yleensä noissa oireilee?
Ei ainakaa kupli paisuntasäiliössä ja letkutki pysyy pehmoisina. Jonkinverran on vielä kuraa nesteen seassa, eli ei aivan puhdasta tullu pesemälläkää, johtuen edellisestä kannen pärskähdyksestä. Virtausta näkyy paisarissa, eli vesi vaihtuu siellä. Öljyt on mustat, eli ei vettä seassa ainakaan noin äkkisilmäyksellä.
Nyt on jäähdytin tilattu ja uus wahlerin termostaatti hommattu. Huomenna saan syylärin. Jospa se niillä korjaatuu... 140€ piti köyhtyä mutta mieluummin se, ku kansiremppa.
Suurin huoli on tuon kannen kans, että ei vaan halkeaisi. Miten se yleensä noissa oireilee?
Ei ainakaa kupli paisuntasäiliössä ja letkutki pysyy pehmoisina. Jonkinverran on vielä kuraa nesteen seassa, eli ei aivan puhdasta tullu pesemälläkää, johtuen edellisestä kannen pärskähdyksestä. Virtausta näkyy paisarissa, eli vesi vaihtuu siellä. Öljyt on mustat, eli ei vettä seassa ainakaan noin äkkisilmäyksellä.
-
- -
- Viestit: 6
- Liittynyt: 3.4.2017 7:41
Re: T4 2.4D käy kuumana, vinkkejä?
Noniin... Syyläri tuli mutta tottakai väärä. Vanhan kennon mitat ei täsmänny mihinkään transporterin syyläriin, vaikka kahdesta varaosaliikkeestä kyselin. En mitannut kennoa itse, vaan korjaaja suoritti sen, joten oisko siinä sitten syy?
No, remontin suorittanut autonraplaaja elvytti kuitenkin vanhan syylärin. Bräkleeniä reippaasti ja vettä paineella perään, niin jo alkoi virrata läpi... Pisteet siitä hänelle. Öljymoskaa oli tullut ihan kiitettävästi ulos. Termostaatti oli ollut vaseliinimaisen öljytöhnän peitossa täysin ja kotelo oli kaivannut samaa jarrukliinerikäsittelyä.
Kiertovesipumppu vaihtui samassa rytinässä uuteen yleismallin pumppuun, 750l/h teholtaan.
Nyt tuntuu jäähdytinkin lämpenevän normaalisti eli suurin ongelma poistettu. Sisälle pukkaa edelleen kuumaa, kun nupin vääntää punaiselle. Jännätään nyt, että alkaako öljyä tulla nesteiden sekaan uusiksi, vai puhuiko edellinen omistaja totta siitä, että järjestelmä oli jäänyt vaan pesemättä kansirempan jälkeen.
Seuraavaksi jälkiasennuksena lämpömittari, kun tuota auton omaa en jaksa alkaa elvyttämään. Samalla vaihtais nesteet vielä kertaalleen, koska pesupallossa pyöri jotain törkyä edelleen.
No, remontin suorittanut autonraplaaja elvytti kuitenkin vanhan syylärin. Bräkleeniä reippaasti ja vettä paineella perään, niin jo alkoi virrata läpi... Pisteet siitä hänelle. Öljymoskaa oli tullut ihan kiitettävästi ulos. Termostaatti oli ollut vaseliinimaisen öljytöhnän peitossa täysin ja kotelo oli kaivannut samaa jarrukliinerikäsittelyä.
Kiertovesipumppu vaihtui samassa rytinässä uuteen yleismallin pumppuun, 750l/h teholtaan.
Nyt tuntuu jäähdytinkin lämpenevän normaalisti eli suurin ongelma poistettu. Sisälle pukkaa edelleen kuumaa, kun nupin vääntää punaiselle. Jännätään nyt, että alkaako öljyä tulla nesteiden sekaan uusiksi, vai puhuiko edellinen omistaja totta siitä, että järjestelmä oli jäänyt vaan pesemättä kansirempan jälkeen.
Seuraavaksi jälkiasennuksena lämpömittari, kun tuota auton omaa en jaksa alkaa elvyttämään. Samalla vaihtais nesteet vielä kertaalleen, koska pesupallossa pyöri jotain törkyä edelleen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa