Tuli tuossa lähes yhtäkkisesti sellainen "ominaisuus" että viitonen ei meinaa mennä päälle. Siis vaihdekeppiä joutuu työntää "oikeen tosissaan" eteenpäin jolloin hissukseen menee vaihde päälle. Sama jäykkyys on myös kun ottaa viitosta pois päältä. Muut vaihteet menee suht normaalisti keppiä parilla sormella heiluttaen. Välillä kepin sivuttaisliike saattaa vähän tahmata, mutta alkaa parilla heilautuksella liikkumaan normaalisti.
Kaikki vaihteet kyllä toimii ajossa ihan normaalisti (tuota vaihdon jäykkyyttä lukuunottamatta) eikä mitään ihmeellisiä sivuääniä erotu.
Laatikkoöljyt vaihdettu vajaa vuosi sitten, redlinet siellä nyt on. Talvella laitoin satunnaisen pikku tahmaamisen sen piikkiin. Mutta tosiaankin tuo vitosvaihteen jäykkyys on ihan uusi oire joka tuli viikonloppuna.
Laatikko on tdi cordobassa joka on ihan vakio 90hv. Kilometrejä on kertynyt vasta vähän yli 550000.
Kaipaisin siis vinkkiä mistä lähteä etsimään syytä, kun jotenkin ei tunnu loogiselta että olis laatikon sisällä.. voiko kepin päässä syntyä tuollaista takkuamista.
Vaijerit tuskin kun liikkuu kuitenkin muille vaihteille hyvin.
Muutenhan tuon vois vaikka purkaa atomeiksi ja tutkia, mutta kun sillä pitää mennä joka päivä töihin...eikä tuo taloyhtiön parkkipaikka muutenkaan oikeen houkuta isompiin remppoihin.
Eli jos on tullut vastaava ratkaistua niin olisin hyvin kiitollinen vinkeistä :)
Vaihteisto-ongelmaa 02J
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Vaihteisto-ongelmaa 02J
Kurkkaa miten kulunut se vivusto siellä vaijereiden ja vaihteiston välistä.
Re: Vaihteisto-ongelmaa 02J
Ei siellä ainakaan mitään selkeää ongelmaa näkynyt kun kurkkasin. Täytyy sitäkin tutkailla vähän tarkemmin vielä ja voidella samalla.
Onkos muuten siinä vaihdekepin "pallonivelessä" mahdollisesti jotain ohjuriuria? Ikäänkuin vaihdekaavio.. Vai onko ympäri asti sileä. Tuli vain mieleen kun sen päällä oli jotain mustia murusia, luultavasti kepin suojapussista lähtöisin. Sellainen jossain ohjuriuran välissä voisi tuollaisen jäykkyyden kai aiheuttaa.
Onkos muuten siinä vaihdekepin "pallonivelessä" mahdollisesti jotain ohjuriuria? Ikäänkuin vaihdekaavio.. Vai onko ympäri asti sileä. Tuli vain mieleen kun sen päällä oli jotain mustia murusia, luultavasti kepin suojapussista lähtöisin. Sellainen jossain ohjuriuran välissä voisi tuollaisen jäykkyyden kai aiheuttaa.
Re: Vaihteisto-ongelmaa 02J
Vitonen on helppo kurkata askin päädystä. Jos siis muuta vikaa ei löydy..
Re: Vaihteisto-ongelmaa 02J
Kävin tuolla vähän tutkailemassa lisää tilannetta..
Pari havaintoa,
Ensinnäkin keppi takkuaa sitä vanhemmin mitä enempi oikealle sitä samalla kääntää kun työntää viitosta päälle.
Toiseksi kun kokeilin pykältää vaihteet laatikon päältä vivustosta niin kaikki vaihteet loksahteli täysin ongelmitta päälle.
Tuota kun tutkailin, niin epäilisin että vaijerin kepinpuoleissa päässä on kulunut pieni monttu sen sisäosan kylkeen ja se ottaa kiinni vaijerin kuoreen. Kun tilannehan on juuri 5-vaihteella se että kepin alapää vääntää vaijeria mahdollisimman paljon sivuun keskilinjasta. Tuon vaijerin osalta kun ei näe sitä kohtaa johon vaijerin kuori päättyy niin vähän arvailun varassa menee. Toisen vaijerin osalta sen näki ja siinäkin on kulumista havaittavissa, joka täsmää aika hyvin sivusuuntaiseen takkuamiseen, joka tosin on huomattavasti lievempää. Niin on kyllä myös vaijerin liike (ja kulma) pienempi..
Sen kepin pallonivelen käytin auki eikä siinä ollut mitään vikaa...
Edelleenkään en usko että tuo vika olisi laatikon sisällä. Ainakaan rattaissa..
Jos tuo nyt kuitenkin päättää porsia pahemmin, niin taitaa olla purkutuomio herkässä tuolle autolle :)
Pitäis vaan ehtiä/jaksaa askarrella tuo toinen seatti takaisin liikenteeseen... seissyt koko talven odottamassa jakopää/nokka-akseliremppaa.
Pari havaintoa,
Ensinnäkin keppi takkuaa sitä vanhemmin mitä enempi oikealle sitä samalla kääntää kun työntää viitosta päälle.
Toiseksi kun kokeilin pykältää vaihteet laatikon päältä vivustosta niin kaikki vaihteet loksahteli täysin ongelmitta päälle.
Tuota kun tutkailin, niin epäilisin että vaijerin kepinpuoleissa päässä on kulunut pieni monttu sen sisäosan kylkeen ja se ottaa kiinni vaijerin kuoreen. Kun tilannehan on juuri 5-vaihteella se että kepin alapää vääntää vaijeria mahdollisimman paljon sivuun keskilinjasta. Tuon vaijerin osalta kun ei näe sitä kohtaa johon vaijerin kuori päättyy niin vähän arvailun varassa menee. Toisen vaijerin osalta sen näki ja siinäkin on kulumista havaittavissa, joka täsmää aika hyvin sivusuuntaiseen takkuamiseen, joka tosin on huomattavasti lievempää. Niin on kyllä myös vaijerin liike (ja kulma) pienempi..
Sen kepin pallonivelen käytin auki eikä siinä ollut mitään vikaa...
Edelleenkään en usko että tuo vika olisi laatikon sisällä. Ainakaan rattaissa..
Jos tuo nyt kuitenkin päättää porsia pahemmin, niin taitaa olla purkutuomio herkässä tuolle autolle :)
Pitäis vaan ehtiä/jaksaa askarrella tuo toinen seatti takaisin liikenteeseen... seissyt koko talven odottamassa jakopää/nokka-akseliremppaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa