Projektia rakennettu useampi vuosi ja vuosia sitten hankittu autoon säädettävä alustasarja. Onneksi markkinoiden edullisin että mahdollisen poisjättämisen vuoksi ei tarvitse hirveästi lippistä lattiaan paiskoa, mutta silti..
Nyt sitten rakenteluaikana on tullut sellainen muutos lakiin ettei ko. Automalliin saisi säädettävää coilover alustaa enää laittaa ollenkaan.
Syynä säädettävä jarrupaineensäädin.
Kävin konttorilta kyselemässä mahdollisuutta katsastukseen mikäli otteeseen "lukitaan" katsastuskorkeus joten näinollen luvallinen säätäminen ei olisi mahdollista. Ei kuulemma riitä. Säädettävää ei saa laittaa eikä voi kiertää millään lisäehdoilla. Piste.
Nyt ennenkuin tilaan jonkin kiinteästi madaltavan alustasarjan kysyisinkin arvon raadilta kokemusperäistä faktaa, että onko juuri näin kuten katsuri asian ilmaisi. Kiinteä sarja alle ja pulinat pois. Vaiiii... onko jokin poppakonsti katsastuttaa säädettävällä.
Autossa oli hankintahetkellä säädettä kiinni. Tosin siitä ei valitettavasti ole otteessa mainintaa.
Monessa kiinteästi madaltavassa on madallus 55mm ja sekin menee pari milliä lain määräämää maksimimadallusta alle. Eli sellaisenkin asennus lienee tuomittava rikos?
Golf 2 alustasarjan muutoskatsastus.
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Golf 2 alustasarjan muutoskatsastus.
Itse kysyisin asiaa ensin toiselta konttorilta.
Järjellä ajateltuna kun nimenomaan säädettävä jarrupaineventtiili mahdollistaa paineen oikeaksi säätämisen korkeutta muutettaessa.
Eli siis kuulostaa kokonaisuudessaan aika erikoiselta...
Alustan korkeushan merkitään muutenkin otteeseen alustasarjan muutoskatsastuksessa, eikä sitä saisi muuttaa (ainakaan alemmaksi) ilman uutta muutoskatsastusta.
Järjellä ajateltuna kun nimenomaan säädettävä jarrupaineventtiili mahdollistaa paineen oikeaksi säätämisen korkeutta muutettaessa.
Eli siis kuulostaa kokonaisuudessaan aika erikoiselta...
Alustan korkeushan merkitään muutenkin otteeseen alustasarjan muutoskatsastuksessa, eikä sitä saisi muuttaa (ainakaan alemmaksi) ilman uutta muutoskatsastusta.
Re: Golf 2 alustasarjan muutoskatsastus.
Sorry, lainasin vahingossa vähän turhan vanhaa lakitekstiä. Onneksi nohevat foorumilaiset tonkivat esille sen ohjeistuksen joka tässä piti olla.
Viimeksi muokannut jii_bee, 20.2.2017 16:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Golf 2 alustasarjan muutoskatsastus.
Onko tuo lakiteksti kuinkakin vanha? Kun nuo säädökset muuttuivat tuossa jokin aika sitten ja sen eu säädöksen mukaan autoa jossa kuorman tunteva jarrupaineventtiili ei saisi madaltaa edes kiinteillä madallusjousilla tms. Näin katsurikin heti sanoi kun asiasta kysyin oman touranin pelkkiä madallusjousia muutoskatsastaessa.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Golf 2 alustasarjan muutoskatsastus.
3.2.2. Alustan korkeuden muutokset
Kun alustan korkeutta on muutettu tarkoitukseen erityisesti valmistetulla muutossarjalla, merkitään erikoisehtoihin valmistajan ilmoittama nimelliskorkeuden muutos ja uusi korkeusmitta. Korkeussäädettävän alustasarjan (ns. coilover-jouset tai ilmajousitus) tapauksessa merkitään sallittu korkeusmitan vaihteluväli, joka perustuu alustasarjan valmistajan ilmoitukseen säätövarasta, sekä ajoneuvon maavara- ja kokonaiskorkeusvaatimuksiin. Sallittua alustan korkeuden vaihteluväliä arvioitaessa voi ajoneuvon valaisinten sijoitusvaatimukset, vetokoukun korkeus maasta, maavara vaatimus tai ajoneuvon maksimikorkeus vaatimus rajoittaa alustasarjan valmistajan ilmoittaman säätörajan määrää. Mekaanisella jarrupaineensäätimellä varustettuun ajoneuvoon ei voida muutoskatsastuksessa hyväksyä säädettävää alustaa/jousitusta.
Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista) ja tarkastaa valaisinten sijoitusvaatimusten täyttyminen muutoksen jälkeen.
Korkeusmitalla tarkoitetaan pyörännavan ja lokasuojan kaaren välistä etäisyyttä pystysuoraan mitattuna. Mikäli lokasuojan kaarta on muutettu, tai lokasuoja ei liiku auton korin mukana, muutos mitataan pystysuorassa pyörännavan keskeltä esimerkiksi etu- ja takakannen pintaan tai muuhun soveltuvaan tasoon.
Mittauksessa ajoneuvon tulee olla kuormaamaton ja vaakatasossa.
Löytyy TraFin 30.9.2015 annetuista soveltamisohjeista
Mietiskellyt pitääkö tuo säädin poistaa muutoskatsastuksen ajaksi kakkiksesta...
Re: Golf 2 alustasarjan muutoskatsastus.
Tuo kohta on muutettu ohjeen uudessa versiossa joka on tullut voimaan 15.6.2016
https://www.trafi.fi/filebank/a/1464955 ... yt_kalusto)_Versio_2_0.pdf
Eli ei ole jarrupaineensäädin enää este säädettävälle alustalle. Säätövaraa sinne ei kyllä voi merkitä jos oikein toimitaan.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1464955 ... yt_kalusto)_Versio_2_0.pdf
Eli ei ole jarrupaineensäädin enää este säädettävälle alustalle. Säätövaraa sinne ei kyllä voi merkitä jos oikein toimitaan.
Re: Golf 2 alustasarjan muutoskatsastus.
Muistelinkin että se olisi muuttunut mutta en löytänyt tuota liitettä. Parempi näin.
Tuosta aukeaa liite.
Tuosta aukeaa liite.
Re: Golf 2 alustasarjan muutoskatsastus.
Sebastian kirjoitti:Muistelinkin että se olisi muuttunut mutta en löytänyt tuota liitettä. Parempi näin.
Tuosta aukeaa liite.
Yritin itsekin etsiä tuota mutta en löytänyt. Hyvä että muuttivat sen kuormantuntevan jarrupaine venttiilin osalta tuolleen että saa vielä muutettua laillisestikin
Re: Golf 2 alustasarjan muutoskatsastus.
Kiitoksia näistä. Eli ei muuta kuin keväällä katsastamaan :)
-
- -
- Viestit: 209
- Liittynyt: 14.8.2013 15:31
Re: Golf 2 alustasarjan muutoskatsastus.
Kymenlaaksossa konttorilla vaadittiin BMW merkkiseen autoon muutoskatsastukseen auton vakio korkeuden mitat ja suuntaus arvot (tehtaan ilmoittamat) ja NELIPISTE mittauksesta raportti muutoksen jälkeen, jossa valmistajan arvot täytyivät olla vihreällä. Helvetin moinen haaste saada 20v vanhaan autoon KAIKKI kulmat kohdalleen kun ei välttämättä tehtaalta lähtiessäkään ole olleet ja vielä sen madallussarjan kanssa. Jos jäykkä taka akseli niin käytänmnössä mahdotonta. Täytyi siis olla alustasarjan valmistajan laput, BMW:n vakio mitat ja kulmat, ja madalluksen jälkeen.
Meni aika hankalaksi, olisi varmaan kannattanut konttoria vaihtaa.
Meni aika hankalaksi, olisi varmaan kannattanut konttoria vaihtaa.
Re: Golf 2 alustasarjan muutoskatsastus.
Nostetaas tätä vähän, hieman aiheesta poiketen kylläkin.
Soitin konttorille ja kysyin mitä alustasarjan muutoskatsastaminen vaatii. Vastauksena oli:
-TÜV-laput
- nelipyöräsuuntaustodistus (kaikki arvot vihreellä), josta selviää navan ja kaaren välinen korkeus, paikallaan suuntauksessa ollut alusta ja suuntauksen tekijä allekirjoituksineen
- millä keinolla estetään auton madaltaminen yli 51mm (jos mahdollista)
Tilasin omaan 35i Passattiin Ta Technixin säädettävän alustasarjan, jolla on TÜV-lappujen mukaan mahdollista madaltaa jopa 70mm. Onko kukaan perehtynyt tuohon "ylimadaltamiseen" sen vertaa, että tietäisi miten sen estäminen helpoiten onnistuisi?
Soitin konttorille ja kysyin mitä alustasarjan muutoskatsastaminen vaatii. Vastauksena oli:
-TÜV-laput
- nelipyöräsuuntaustodistus (kaikki arvot vihreellä), josta selviää navan ja kaaren välinen korkeus, paikallaan suuntauksessa ollut alusta ja suuntauksen tekijä allekirjoituksineen
- millä keinolla estetään auton madaltaminen yli 51mm (jos mahdollista)
Tilasin omaan 35i Passattiin Ta Technixin säädettävän alustasarjan, jolla on TÜV-lappujen mukaan mahdollista madaltaa jopa 70mm. Onko kukaan perehtynyt tuohon "ylimadaltamiseen" sen vertaa, että tietäisi miten sen estäminen helpoiten onnistuisi?
Re: Golf 2 alustasarjan muutoskatsastus.
- millä keinolla estetään auton madaltaminen yli 51mm (jos mahdollista)
Oho. Entä jos vaihdan autooni tehokkaamman moottorin. Millä estetään etten vaihda sitä vielä tehokkaampaan?! :)
Re: Golf 2 alustasarjan muutoskatsastus.
Jos vaihtais sellaiselle konttorille joka tuntee ajantasaiset asetukset?
Tüv vaadittiin ennen, nykyään pitäisi valmistajan paperit riittää..
Suuntaustodistus, että voidaan varmistaa pyöräkulmien symmetria.. ohjearvoista ei asetuksessa taidettu puhua mitään..
Ja eikös se ylimadaltaminen estetä sillä että korkeus merkataan otteeseen... muutoin se on lähes mahdottomuus, aina kun voi vaihtaa vaikka koko alustan.
Itsellä ei koskaan yksikään inssi ole korkeutta tarkistanut (eikä sitä mikä alustasarja siellä oikeasti on, säädettävä/kiinteä, molempia ollut paikallaan, joskus kysyin aiheesta: ei oo kuulemma väliä vaikka vaihtaakin), sen kylläkin että alustasarja on merkitty otteeseen, tosin ei ole ylimatalallakaan ole koskaan ollut...
Tüv vaadittiin ennen, nykyään pitäisi valmistajan paperit riittää..
Suuntaustodistus, että voidaan varmistaa pyöräkulmien symmetria.. ohjearvoista ei asetuksessa taidettu puhua mitään..
Ja eikös se ylimadaltaminen estetä sillä että korkeus merkataan otteeseen... muutoin se on lähes mahdottomuus, aina kun voi vaihtaa vaikka koko alustan.
Itsellä ei koskaan yksikään inssi ole korkeutta tarkistanut (eikä sitä mikä alustasarja siellä oikeasti on, säädettävä/kiinteä, molempia ollut paikallaan, joskus kysyin aiheesta: ei oo kuulemma väliä vaikka vaihtaakin), sen kylläkin että alustasarja on merkitty otteeseen, tosin ei ole ylimatalallakaan ole koskaan ollut...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa