Noin kuukausi sitten jätti Golffi käynnistymättä kauppareissulla. Startti oli ennen tätä oireillut muutaman kerran, ettei startannut kuin useamman yrityksen jälkeen (auton liikuttelu vaihde päällä, solenoidin koputtelu, kiroilu jne...).
No, työntämällä käyntiin ja kaverin talliin. Luonnollisesti siellä lähti pari kertaa peräkkäin käyntiin normaalisti, ennen kuin pimeni. Mitattiin solenoidille tuleva jännite, tais olla 12,4 V eli ok. No startti vaihtoon ja tilalle joku DNR? vaihto-osa.
Tämä vaihto-osa kiljahteli toisinaan startatessa ikäänkuin jäisi päälle käynnistäessä. Tätä riemua riitti kolme viikkoa ennenkuin startti pimeni taas. Ei edes naksahtanut.
Taas työntämällä käyntiin ja varaosaliikkeestä uusi murikka kainaloon ja suoraan kaverin tallille vaihtamaan. Kokeilin siellä startata pari kertaa ja tietysti taas lähti. Tämä startti oli tuon kolme viikkoa ja 2500 km.
No silloin vaihdettiin taas uusi samanlainen vaihto-osa paikalleen.
Hetken jo luulin että nyt asia ok, kunnes tänään auton pesun ja vahauksen jälkeen yritin startata nosturilta työpaikalta. Solenoidilta kuuluu vaan "naks". Yritin vielä hätäpäissäni boosterin avulla mutta sama lopputulos. Onneksi sattui siivooja paikalle jonka avulla taas työntämällä käyntiin. Sattuneesta syystä jäi nyt mittaamatta tuleeko solenoidille virta. Koputtelin kyllä solenoidia ja liikuttelin vaihde päällä autoa mutta ei! Nyt 60 km:n ajon jälkeen kotona tallissa taas normaalisti käyntiin...
Voisko tosiaan olla että tämäkin kaksi päivää ja 100 km ajettu startti olisi rikki. Lähteeköhän käyntiin työntämällä jos vaikka virtalukon pohja ois viallinen?
Auto siis VW Golf 1.9 TDI ALH vm. 2000 ja ajettu 350 tkm.
Golf IV TDI ei starttaa
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Golf IV TDI ei starttaa
Kyllähän se työntämällä käyntiin lähtee jos vaan virrat menee päälle. Jos naksahdus on kuulunut kun starttasit, niin yleensä silloin solenoidi on kunnossa.Harvinaiselta kuullostaa, että noin monta starttia menee lyhyessä ajassa.. mutta ei mahdotonta.
Fordilla oli tiedote että startilla ei ole takuuta jos vauhtipyörää ei vaihdeta samalla. Kerää metallia hampaisiin tai jotain vastaavaa..
Mutta tarkastappa moottorin maadoitukset näin alkuunsa
Fordilla oli tiedote että startilla ei ole takuuta jos vauhtipyörää ei vaihdeta samalla. Kerää metallia hampaisiin tai jotain vastaavaa..
Mutta tarkastappa moottorin maadoitukset näin alkuunsa
Re: Golf IV TDI ei starttaa
Kuulostaa ihan solenoidi vialta, mutta mikä aiheuttaa huonon kontaktin...
Olisiko kuvaa startista, millainen solenoidi siinä on ja missä kohtaa yms.
Onko autossa pohjamuovi paikallaan? Jos solenoidin sisään pääsee likaa.
Miten solenoidin ohjaus toimii, katkeaako kun pitää vai jääkö päälle? Solenoidin rinnalle voisi virittää testiksi valon yms mistä selviää, että katkeaako virta kun avaimesta päästää.
Kun auto on ylhäällä ja vika päällä, voisi solenoidin navat yhdistää, jolloin selviää onko vika solenoidissa vai startin hiilissä.
Nuo tarvikeosat nyt on mitä sattuu, ainakin ne halvimmat.
Olisiko kuvaa startista, millainen solenoidi siinä on ja missä kohtaa yms.
Onko autossa pohjamuovi paikallaan? Jos solenoidin sisään pääsee likaa.
Miten solenoidin ohjaus toimii, katkeaako kun pitää vai jääkö päälle? Solenoidin rinnalle voisi virittää testiksi valon yms mistä selviää, että katkeaako virta kun avaimesta päästää.
Kun auto on ylhäällä ja vika päällä, voisi solenoidin navat yhdistää, jolloin selviää onko vika solenoidissa vai startin hiilissä.
Nuo tarvikeosat nyt on mitä sattuu, ainakin ne halvimmat.
Re: Golf IV TDI ei starttaa
Päivitystä asiaan: Tänä aamuna käynnistäessä ei kuulunut mitään "naks" ääntä eikä kyllä mitään muutakaan. Eikä tietysti startannut ollenkaan.
No, päivän reissut piti tehdä talouden toisella autolla ja kutsuin illalla naapurin kaveriksi mittaamaan jännitettä herätteeltä. Niin kuin arvata saattaa niin tietysti lähti taas heti käyntiin. Käytin kuitenkin maajohdon joka tulee vaihdelaatikon kylkeen kiinni, irti ja hankasin hiomapaperilla. Olihan siinä vähän hapettumaa mutta epäilen ettei syy ollut tässä.
Kävin muutaman kilometrin lenkin ajamassa tämän jälkeen ja ajoin talliin, käynnistyi normaalisti.
Jotenkin en nyt usko että edes minulle olisi sattunut toinen viallinen vaihto-osa. Alkuperäinen startti oli kyllä "valmis", koska virta tuli mutta mitään ei tapahtunut. Onko nyt sitten vika maadoituksessa, virtalukon pohjassa tai sen johdoissa...
Pohjamuovi on aina ollut paikallaan ja solenoidihan on startin yläpuolella...
Ei tällä nyt kyllä uskalla lähteä kävelymatkaa kauemmas, ainakaan jos pitää sammuttaa välillä. Auto tuotu Saksasta 160 tkm sitten, kolme viikkoa sitten vaihdettu startti näytti alkuperäiseltä Boschilta. Tosin Boschin runkoon kasattu nämä 90 euron tekeleetkin...
Kiitos vastauksista, tarina varmaan jatkuu...
No, päivän reissut piti tehdä talouden toisella autolla ja kutsuin illalla naapurin kaveriksi mittaamaan jännitettä herätteeltä. Niin kuin arvata saattaa niin tietysti lähti taas heti käyntiin. Käytin kuitenkin maajohdon joka tulee vaihdelaatikon kylkeen kiinni, irti ja hankasin hiomapaperilla. Olihan siinä vähän hapettumaa mutta epäilen ettei syy ollut tässä.
Kävin muutaman kilometrin lenkin ajamassa tämän jälkeen ja ajoin talliin, käynnistyi normaalisti.
Jotenkin en nyt usko että edes minulle olisi sattunut toinen viallinen vaihto-osa. Alkuperäinen startti oli kyllä "valmis", koska virta tuli mutta mitään ei tapahtunut. Onko nyt sitten vika maadoituksessa, virtalukon pohjassa tai sen johdoissa...
Pohjamuovi on aina ollut paikallaan ja solenoidihan on startin yläpuolella...
Ei tällä nyt kyllä uskalla lähteä kävelymatkaa kauemmas, ainakaan jos pitää sammuttaa välillä. Auto tuotu Saksasta 160 tkm sitten, kolme viikkoa sitten vaihdettu startti näytti alkuperäiseltä Boschilta. Tosin Boschin runkoon kasattu nämä 90 euron tekeleetkin...
Kiitos vastauksista, tarina varmaan jatkuu...
Re: Golf IV TDI ei starttaa
Veikkaan että syyllinen piilee akun ja startin välimaastossa(joko + tai - puolella), joku liitos vähän hapettunut. Putsaa kaikki ja laita kevyesti vaseliinia suojaamaan hapettumiselta.
Itsellä oli vastaava vika solenoidin liitospultin ja akulta tulevan kaapelin liitospinnoissa, takkusi alkuun kunnes lopetti starttaamisen kokonaan. Puhdistus poisti vian "pysyvästi". Jollakin on tainnut vika olla myös kaapelin ja kaapelikengän liitoksessa.
Itsellä oli vastaava vika solenoidin liitospultin ja akulta tulevan kaapelin liitospinnoissa, takkusi alkuun kunnes lopetti starttaamisen kokonaan. Puhdistus poisti vian "pysyvästi". Jollakin on tainnut vika olla myös kaapelin ja kaapelikengän liitoksessa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa