Nyt olisi ehkä sopiva hetki kirjoitella vähän omasta autosta, kun edellinen auto sai purkutuomion ja nyt aloitetaan taas tyhjästä tekemään autoa omaan silmään sopivaksi
Ensiautona mulla oli 1.4 16v golf iv vuodelta 1999. Edellinen omistaja oli autoon ehtinyt vaihtaa kw alusta sarjan ja 17" vanteet. Auto ehti mulla olemaan vajaan vuoden ja osaa tuli ihan kiitettävästi laitettua. Auto alkoi kuitenkin polttamaan runsaasti öljyä, lukkolaitteet sekoili, kolmion takaa kylkeen tullut auto jätti jälkensä kuskin takalokariin, putki vuosi ja kaikki päästöt oli pielessä. Tyhjäkäynti seilasi ja auto yllätti jatkuvasti erikoisilla vioilla. Mittariinkin oli pyörähtänyt vuodessa melkeen 80tkm. Korjaus ei olisi ollut kannattavaa eikä 1.4 koneellisen riittänyt motivaatio alkaa isompaa remppaa tekemään.
Tilalle tuli ensihätään haettua 1.6 8v golffi. Varustukseltaan täysi karvalakki eikä hopea väri ja 5 ovisuus mielyttänyt omaa silmää joten seuraavan auton etsiminen alkoi melkeen heti. Kaveri ilmoittautui heti halukkaaksi ostamaan auton kunhan saa kortin ja kaupat sovittiin heti.
1.6 vakuutti luotettavuudellaan ja tähän mennessä oli jo samalla koneella ollut purkuautoina 350tkm ja 400tkm ajetut joten seuraavaa autoa lähdettiin tällä tekniikalla hakemaan. Toki tehokkaampiakin tuli katsottua mutta armeijan takia budjetti oli melko pieni ja kulutuksen pitäisi olla siedettävä.
Nykyinen auto löytyikin sopivasti samana viikonloppuna kun vanhasta tehtiin kaupat. Auto oli tullut perjantaina myyntiin helsinkiläiseen liikkeeseen ja lauantaina tehtiin kaupat. Koriltaan auto on kohtalaisessa kunnossa mutta fiksausta vaatii ainakin:
-katto jossa kaksi painaumaa takaosassa
-vasemman etulokasuojan alaosan maali kuprulla ruosteen takia
-etu- ja takapuskurit ottanut osumaa. Ainakin etupuskurin pelastaa vielä maalaamalla uudestaan.
-konepelti vaatii uudelleen maalauksen kiveniskujen takia.
Varusteita autossa on omaan makuun aika hyvin:
-keskuslukitus kaukosäädöllä
-sähkölasit
-sähkö kattoluukku
-ilmastointi
Suunitelmissa olisi ainakin:
-silotettu takaluukku
-jahre 25 korisarja
-listat ja kahvat korin väriin
-katto mustaksi
-lasien tummennus ja b-pilari mustaksi
-alusta
-vanteet
-hifipuolelle ehkä jotain uutta
Ihan ensimmäisenä piti alkaa laittamaan hifipuolta kuntoon. Auto oli ilmeisesti saksasta ostettu ilman mitään musiikki laitteita kun ovissa ei ollut minkään näköisiä kaiuttimia ollut. Diskanttikolmiot oli myös tyhjät eikä takapahveissa ollut edes diskantin reikää. Kaikki laitteet tuli napattua vanhasta autosta talteen joten asentamaan päästiin heti.
Nykyinen paketti siis:
-pioneer avh-X5500bt
-2x gas pro1000.1 subi lankkuja
-gas pro80.4 etu ja takapäälle
-alpine erillissarja takana
-gas 6.5" midit edessä
-autostudio diskantit edessä
-2xgzrw30spl subbareita. Toinen tosin odottaa reconea
Päivitysta olen suunnitellut ainakin vahvistimien osalta. Meinaa potku loppua monolankuista ja mielessä pyörinyt jos vaihtaisi spl lankkuihin.
Listaa mitä tehty jo:
-bora ilmanohjaimet kojelaudassa
-sisustan paneelit teipattu hiilikuituteipillä
-usb pistoke hantin jalkatilassa
-kirkkaat sivuvilkut
-tt poljinpinnat
-takalasinpyyhin poistettu ja tulpattu
-oem 17" alut
-sisävalot vaihdettu ledeihin
-led moduulit kilvenvaloissa
-lyhyt antenni
+edellämainitut soitinpäivitykset
Viikonlopun kun olin armeijassa kiinni niin tuli teippailtua naarmuiset sisustan osat hiilikuidulla. Hyvin taipui biltemankin teippi kun vähän lämmitti ☺
Ylimääräisiin b-pilarin muoveihin tuli testattua spray maalia. Harjaamalla ja usealla kerroksella jälki oli erittäin hyvä. Tulevaisuudessa pitää vetästä koko sisäkatto mustalla ☺
[/url]
Sisävalot vaihtui heti ledeihin.
Moottorin nostamiseen tein koulu aikoina palat muttei tullut koskaan laitettua kiinni. Jos tähän saisi aikaiseksi ☺
Golf GTI projekti
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23.5.2015 10:54
Golf GTI projekti
Viimeksi muokannut ollipetteri, 22.11.2017 12:06. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23.5.2015 10:54
Re: Mk4 golffi
Viikonloppuna sain auton taas lämpimään niin jotain saatu aikaseksikin ☺ Kitkat tuli jo laitettua alle siistimpien vanteiden takia ja kilometrejä ei parhaillan armeijan takia kovin paljoa. Eipä haittaa vaikka viikolla talvi pääsisikin yllättämään.
Purkuautosta otin 3 puolaisen nahkaratin ja kirkkaat sivuvilkut. Yllättävän paljon vaikuttaa auton yleisilmeeseen ☺
Purkuautosta otin 3 puolaisen nahkaratin ja kirkkaat sivuvilkut. Yllättävän paljon vaikuttaa auton yleisilmeeseen ☺
-
- -
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23.5.2015 10:54
Re: Mk4 golffi
Nyt volkkariin iski ikävämpi vika. Käynti koko kierrosalueella epätasaista ja keskikulutus pomppasi maantiellä 12.8l/100. Vikakoodia antoi lambda anturille joka taitaa olla alkuperäinen eli kohta 240tkm ajettu joten sen vaihdolla aloitetaan.
Anturi näytti olevan pakosarjassa joten imusarja taitaa olla viisain purkaa suosiolla pois edestä. Samassa vaihtaa tulpat kunnei niidenkään vaihdosta ollut huoltokirjassa tietoa. Termostaatti ja lämpötila anturi tilattu myös kunnei lämmöt tunnu nousevan ja lämpömittari seilaa miten sattuu.
Anturi näytti olevan pakosarjassa joten imusarja taitaa olla viisain purkaa suosiolla pois edestä. Samassa vaihtaa tulpat kunnei niidenkään vaihdosta ollut huoltokirjassa tietoa. Termostaatti ja lämpötila anturi tilattu myös kunnei lämmöt tunnu nousevan ja lämpömittari seilaa miten sattuu.
-
- -
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23.5.2015 10:54
Re: Mk4 golffi
Armeija ohi ja auton kimppuun ☺ Katsastukseen tuli vähän remottia niin samalla päätin tehdä vähän muutakin. Pilareiden mustaus maalaamalla onnistui hyvin joten otin koko katon alas ja maalasin. Kattopahviin käytin vinyylimaalia ja pilareihin pohjalle normaalia motipin mustaa ja kovan harjaamisen jälkeen viimeinen pinta vinyylimaalilla. Pinta on alkuperäistä vähän karheampi mutta eipä noita osia tule juuri kosketeltua niin ei itseä ainakaan haittaa ☺ Maalia meni pelkkään kattopahviin 10 purkkia eli jos joku suunnittelee samaa niin kannattaa varata sitä maalia tarpeeksi.
Alustan vaihto alotettu myös mutta takajouset pitää maalata vielä eikä korkeutta pääse säätämään ennen kun akselit saa kasattua
Alustan vaihto alotettu myös mutta takajouset pitää maalata vielä eikä korkeutta pääse säätämään ennen kun akselit saa kasattua
-
- -
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23.5.2015 10:54
Re: Mk4 golffi
Hitaasti edistyy mutta parin viikon päästä pitäisi käydä leimaa taas koittamassa. Sisustaa kasailtu pikkuhiljaa ja jarruja käyty läpi. Sisävalot ja kahvat vaihtoi väriä maalilla mutta mustat etsinnässä. Etenkin aurinkolipat täytyy vaihtaa heti kun löytyy sopivat.
Purkuborassa oli isommat jarrut kun tässä ja aloin niitä laittamaan kuntoon. Vaikkei varmaan huomattavaa eroa ajossa huomaa niin paremman näköiset ainakin 17" vanteen kanssa.
Kylkilistojen pohjia aloitettu myös. Vaikea koittaa saada sileäksi kun materiaali on niin pehmeä. Runsaasti muovi pohjustetta ja monta kerrosta pohjamaalia niin pystyy hiomaan ja maali tuntuu pysyvän listassa todella hyvin! Samalla tekniikalla tuli aikaisemmin maalattua takapuskurin listat ja hyvin tuntuu pysyvän. Etupuskurin lista odottaa sivuvaloja.
Purkuborassa oli isommat jarrut kun tässä ja aloin niitä laittamaan kuntoon. Vaikkei varmaan huomattavaa eroa ajossa huomaa niin paremman näköiset ainakin 17" vanteen kanssa.
Kylkilistojen pohjia aloitettu myös. Vaikea koittaa saada sileäksi kun materiaali on niin pehmeä. Runsaasti muovi pohjustetta ja monta kerrosta pohjamaalia niin pystyy hiomaan ja maali tuntuu pysyvän listassa todella hyvin! Samalla tekniikalla tuli aikaisemmin maalattua takapuskurin listat ja hyvin tuntuu pysyvän. Etupuskurin lista odottaa sivuvaloja.
-
- -
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23.5.2015 10:54
Re: Mk4 golffi
Päivitystä tännekkin. Leimalla käynti venähtänyt eikä varsinaista kiirettä leimalle enää ole kun työmatkat taittuu toisella autolla ☺
Maski vaihtui merkittömään ja samalla täytyy tietysti konepellistä täyttää merkin kolo ja maalata. Samassa maalaukseen pääsee puskurit ja etupuskuriin tuli jahre 25 lippa. Vasen etulokari oli myös huonossa kunnossa joten se meni vaihtoon myös.
Takaspoileri löytyi myös läheltä ja pääsi luukkuun mustana. Katto tulee mustaksi myös.
Penkit vaihtui parempiin kun löytyi läheltä halvat. Samalla sai lämmitykset ja kyynärnoja lähti mukaan myös ☺
Valot vaihtui enkelinsilmiin. Pientä muokkausta vaativat kuitenkin joten ekana umpiot osiksi ja maalaamaan kromit pois.
Ennen
Maski vaihtui merkittömään ja samalla täytyy tietysti konepellistä täyttää merkin kolo ja maalata. Samassa maalaukseen pääsee puskurit ja etupuskuriin tuli jahre 25 lippa. Vasen etulokari oli myös huonossa kunnossa joten se meni vaihtoon myös.
Takaspoileri löytyi myös läheltä ja pääsi luukkuun mustana. Katto tulee mustaksi myös.
Penkit vaihtui parempiin kun löytyi läheltä halvat. Samalla sai lämmitykset ja kyynärnoja lähti mukaan myös ☺
Valot vaihtui enkelinsilmiin. Pientä muokkausta vaativat kuitenkin joten ekana umpiot osiksi ja maalaamaan kromit pois.
Ennen
-
- -
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23.5.2015 10:54
Re: Golf käyttis, GTI projekti ja Työmatka Golf
Sinisen Golffin ollessa työn alla oli käyttöautona hopea vastaava. Hopeasta antautui laatikko ja nettiauton selailun jälkeen löytyi tarjous jota ei voinut ohittaa.
Samana päivänä lähdettiin hakemaan golf nro.8
Varusteiltaan Highline mutta alkupään malleja eli ajotietokone, automaatti-ilmastointi ja sadetunnistin puuttuu. Koneena perus varma 1.6 8v manuaalina. Vikana autossa on huono käynti jonka syyksi epäilen nokka-akselin asento tunnistinta. Uutta osaa odotellaan saksasta ensiviikon aikana.
Vähän tämän jälkeen löytyi myös GTI pilkka hintaan. Helmat vaatii huomiota ja taitaa mennä vaihtoon molemmat. Jäähdytys nestettä katoaa myös ja putken päästä tulee höyryä eli taitaa olla kansi remontin aika. Tämän jatkosta ei ole vielä varmuutta, oli vaan pakko hakea kun halvalla sai.
GTI vanteet oli melko heikossa kunnossa kun ollut ilmeisesti kitkarenkaista päätellen talvi käytössä. Yhden keskiön puhalsin jo lasikuulalla. Pintaan vedin heti epoksin ja sen päälle täytyy vielä hiontaväri maalata hapettumien tasaamiseksi. Keskiöiden väri on vielä mietinnässä. Valkoinen sopii vanteisiin hyvin mutta mustaan autoon ei välttämättä oikeen istu. Perus hopeasta ei erotu kiillotettu kehä kunnolla joten joku tummempi hopea voisi olla vaihtoehto näihin.
Sininen edennyt myös. Taka-akseli maalattu ja kasattu uusilla laakereilla ja jarrukilvillä. Uudet puslat ja jarruputket on myös tulossa. Jarrusatulat sai uudet tiivisteet ja sinisen maalin. Maalaukset edennyt myös etupään osalta
Samana päivänä lähdettiin hakemaan golf nro.8
Varusteiltaan Highline mutta alkupään malleja eli ajotietokone, automaatti-ilmastointi ja sadetunnistin puuttuu. Koneena perus varma 1.6 8v manuaalina. Vikana autossa on huono käynti jonka syyksi epäilen nokka-akselin asento tunnistinta. Uutta osaa odotellaan saksasta ensiviikon aikana.
Vähän tämän jälkeen löytyi myös GTI pilkka hintaan. Helmat vaatii huomiota ja taitaa mennä vaihtoon molemmat. Jäähdytys nestettä katoaa myös ja putken päästä tulee höyryä eli taitaa olla kansi remontin aika. Tämän jatkosta ei ole vielä varmuutta, oli vaan pakko hakea kun halvalla sai.
GTI vanteet oli melko heikossa kunnossa kun ollut ilmeisesti kitkarenkaista päätellen talvi käytössä. Yhden keskiön puhalsin jo lasikuulalla. Pintaan vedin heti epoksin ja sen päälle täytyy vielä hiontaväri maalata hapettumien tasaamiseksi. Keskiöiden väri on vielä mietinnässä. Valkoinen sopii vanteisiin hyvin mutta mustaan autoon ei välttämättä oikeen istu. Perus hopeasta ei erotu kiillotettu kehä kunnolla joten joku tummempi hopea voisi olla vaihtoehto näihin.
Sininen edennyt myös. Taka-akseli maalattu ja kasattu uusilla laakereilla ja jarrukilvillä. Uudet puslat ja jarruputket on myös tulossa. Jarrusatulat sai uudet tiivisteet ja sinisen maalin. Maalaukset edennyt myös etupään osalta
Re: Golf käyttis, GTI projekti ja Työmatka Golf
Mitä ihmettä tuolla GTI:n helmalle on käynyt? Ei tuo ihan normaalia ruostevaivaa ole.
-
- -
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23.5.2015 10:54
Re: Golf käyttis, GTI projekti ja Työmatka Golf
Helman joku joskus vaihtanut varmaano ja sisäpuolelle ei ainakaan mitään suojausta ole laitettu. Ulkopuolella massan tilalla puoli senttiä kittiä...
-
- -
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23.5.2015 10:54
Re: Golf käyttis, GTI projekti ja Työmatka Golf
Gtin kohtaloa on mietitty ja ajatus olisi hommata r32 puskimet, kansiremppa ja turbosta pakopesä halki joten voisi olla sopiva väli vaihtaa K04 ahdin paikalle. Maalipintaa täytyy koittaa myllyttää jos sillä vielä pelastuisi.
Eli GTI to do:
-r32 puskurit
-ehjä kuskin penkki
-kansiremontti
-helmojen vaihto
-takaluukun silotus (kahva rikki ja alaosassa ruostetta joten miksi ei ;)
-k04
-sisustan puuttuvien osien metsästys
-vanteiden maalaus ja kiillotus
Kaikki autot ulkona että pääsee ahtaasta tallista pois.
Eli GTI to do:
-r32 puskurit
-ehjä kuskin penkki
-kansiremontti
-helmojen vaihto
-takaluukun silotus (kahva rikki ja alaosassa ruostetta joten miksi ei ;)
-k04
-sisustan puuttuvien osien metsästys
-vanteiden maalaus ja kiillotus
Kaikki autot ulkona että pääsee ahtaasta tallista pois.
-
- -
- Viestit: 12
- Liittynyt: 23.5.2015 10:54
Re: Golf käyttis, GTI projekti ja Työmatka Golf
Muuton myötä meni suunnitelmat uusiksi kun isompi talli toi uusia mahdollisuuksia rakenteluun mutta omakotitalossa riittää tekemistä niin yhdestä projektista oli luovuttava.
GTI on siis unohdettu ja purettu. Tulin siihen tulokseen etten halua käyttää sinistä käyttöautona kun niin pitkään rakennettu ettei viitsi tuhlata päivittäiseen käyttöön sitä. Gti olisi ollut niin kallis ja työläs kunnostaa ettei siitä olisi ollut järkeä tehdä käyttöautoa kun halvemmalla olisi saanut ehjän eikä kahdelle projektille ole enää aikaa.
Nyt siis siniseen koriin vaihdan GTI koneen ja automaatti ilmastoinnin. Haaveena olisi rakentaa ~300hp kone jonka pitäisi olla vielä turvallinen tuolle vanhemmalle 1.8t alakerralle. Moottori on jo irti ja pukilla mutta luultavasti aikasintaan keväällä alkaa siihen tulemaan osaa.
Loppuvuoden tavoite olisi kasata sisusta. Nyt purettuna tulipeltiin asti ilmastointipäivityksen vuoksi ja samassa on hyvä uusia äänieristykset. Kojelauta taitaa mennä myös vaihtoon jos löytyisi boran uudemman mallinen jostain sopivasti. Lisämittareille tarvitsisi tehdä myös paikat A-pilariin ja etsiä isommalla ajotietokoneella varustettu mittaristo.
GTI on siis unohdettu ja purettu. Tulin siihen tulokseen etten halua käyttää sinistä käyttöautona kun niin pitkään rakennettu ettei viitsi tuhlata päivittäiseen käyttöön sitä. Gti olisi ollut niin kallis ja työläs kunnostaa ettei siitä olisi ollut järkeä tehdä käyttöautoa kun halvemmalla olisi saanut ehjän eikä kahdelle projektille ole enää aikaa.
Nyt siis siniseen koriin vaihdan GTI koneen ja automaatti ilmastoinnin. Haaveena olisi rakentaa ~300hp kone jonka pitäisi olla vielä turvallinen tuolle vanhemmalle 1.8t alakerralle. Moottori on jo irti ja pukilla mutta luultavasti aikasintaan keväällä alkaa siihen tulemaan osaa.
Loppuvuoden tavoite olisi kasata sisusta. Nyt purettuna tulipeltiin asti ilmastointipäivityksen vuoksi ja samassa on hyvä uusia äänieristykset. Kojelauta taitaa mennä myös vaihtoon jos löytyisi boran uudemman mallinen jostain sopivasti. Lisämittareille tarvitsisi tehdä myös paikat A-pilariin ja etsiä isommalla ajotietokoneella varustettu mittaristo.
Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa