Minkähän verran ohjaustehostimen pumpussa "saa" olla (päittäis)välystä? Omassa -03 Leon 1.9 TDI:ssä on ainakin pari, ehkä kolmekin milliä. Eli onko pumppu vaihtokunnossa vai onko tuo normaalia?
Se miten tämä välys tuli tietoon, onkin sitten astetta jännempi juttu: pumpun alumiininen hihnapyörä otti ja hajosi. Ilmeisesti joku kivi tms. lentänyt sinne ja vaurioittanut hihnapyörää niin että sisäpuolen pystyreunus on murtunut, ja sieltä oli sitten kokonaan irronnut se reunus, jääden pumpun akselin ympärille helisemään. Aika nopeasti ton on täytynyt tapahtua, kun edellispäivänä oltiin ajettu pätkä pientä hiekkatietä, mahdollisimman hiljaa ja varovasti, kun madalletulla alustalla tuppas välillä öljypohja raapimaan ajourien välistä korkeammalla olevaa tien pintaa ja siinä oli sellaista karkeaa sepeliä tms. Olisko sieltä joku kivenmurikka lentänyt sinne hihnapyörään, pari kertaa kuului kyllä aikamoinen kolahdus... Muuta normaalista poikkeavaa ääntä ei havaittu, mutta seuraavana aamuna kun käynnistin auton, kuului sellaista metallista helinää jonka aiheuttajaksi paljastui tuo hihnapyörän sisäreunasta irronnut suikale...
Eli hihnapyörä (moniurahihnalla) menee ainakin uusiksi, mutta tarviiko/kannattaako samalla vaihtaa koko pumppu? Uutta pumppua en viittis ostaa kun on aika kallis ja auto on menossa kuitenkin vaihtoon, mutta jos hyvän käytetyn löytäis niin sellaisen vois hommata.
Ja mites noissa pumpuissa, onko VAGilaisissa kuinka monenlaisia tehostimen pumppuja? Vanhemmissa on ainakin kiilahihnalla ja tossa -03 Leonissa jo moniurahihnalla, mutta onko niitä sitten monenlaisia?
Ohjaustehostimen pumpun välys?
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Ohjaustehostimen pumpun välys?
Nyt kun sitä vähän tarkemmin mittailin niin ei sitä päittäisvälystä oo ku joku 1-1,5 mm.
Re: Ohjaustehostimen pumpun välys?
Sanoisin että on normaali välys. Yhdestä V6 passatista kerran turhaan vaihtanut vastaavan välyksen takia pumpun, ja kyllä vitutti kun huomasin että sama välys oli uudesssakin.
Jos ei pidä ylimääräisiä ääniä eikä vuoda ja tehostus toimii normaalisti, niin eiköhän sen auton voi ihan hyvällä omalla tunnolla vaihtoon viedä.
Aika erikoisesti mennyt kyllä tuo pyörä rikki. Jos ei muuta, niin se moniurahihna on voinut hivenen saada kipeätä, jos joku kivi tms. on siellä välissä käynyt.
E: tosiaan kirjoititkin että hihna taitaa myöskin siinä samalla vaihtua...
Jos ei pidä ylimääräisiä ääniä eikä vuoda ja tehostus toimii normaalisti, niin eiköhän sen auton voi ihan hyvällä omalla tunnolla vaihtoon viedä.
Aika erikoisesti mennyt kyllä tuo pyörä rikki. Jos ei muuta, niin se moniurahihna on voinut hivenen saada kipeätä, jos joku kivi tms. on siellä välissä käynyt.
E: tosiaan kirjoititkin että hihna taitaa myöskin siinä samalla vaihtua...
Re: Ohjaustehostimen pumpun välys?
Kannattaa tarkistaa samalla se laturin vapaahihnapyörä. Aika teoreettiselta pohjalta ajateltuna, hitaasti hiekkatietä ajettessa pienillä kierroksilla jumiutunut laturin hihnapyörä ois voinut antaa viimeisen niitin jo kuluneelle tehostimen hihnapyörälle. Itsellä meni talvella hihna rikki (ajettu noin 45tkm) ja samaan remppaan vaihdettiin laturi hihnapyörineen. Pelkkä laturin hihnapyörä ois maksanut 115€ tarvikkeena ja kun otti koko laturin kaikkineen, niin hintaa tuli 165€. Paljonko on Leonilla kilometrejä mittarissa?
Re: Ohjaustehostimen pumpun välys?
Leonilla oli kilsoja takana about 400 tkm mutta se on jo myyty kun tarttin isompaa autoa, nyt on alla 3B farkku-pasuuna. :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa