Elikkäs konetta tuli remppailtua seuraavanlaisesti: öljynsyönnin takia tuli vaihdettua venttiiliohjurien kumit kanteen. Kasauksen jälkeen kone säksätti 30sekuntia ja ääni hiljeni, arvelin tämän johtuvan nokkaketjun kiristimestä.
Autolla ajettiin tämän rempan jälkeen n. 4000 km jonka jälkeen ihan normaalissa ajossa 4 pytyn pakoventtiili osui mäntään ja katkesi. Tämän arveltiin johtuvan viallisesta nostajasta.
Nyt sitten koneeseen tehtii kunnon remontti. Vaihdettiin: nostaja, venttiilit, pakoventtiilien ohjurit kanteen, männät ja kiertokanget, nokkaketjun kiristimeen uudet laahaimet ja ketju. Kun kaikki oli kasassa pyöritettiin konetta startilla ilman tulppia, jotta öljy lähtee kiertämään, huomasin että heti ensimmäisillä pyörähdyksillä koneesta kuului pikku kolaus. Ajattelin tämän taas johtuvan ketjun kiristäjästä.
Kone käynnistettiin ja ihmeteltiin säksättävää ääntä, kerkesi käydä noin minuutin tyhjäkäyntiä ja moottori meni täysin jumiin. Kansi irroitettiin ja 3 sylinteristä löytyi pakoventtiilin varsi ja lautanen. Lautanen on tehnyt mäntään syvän jäljen ja lyönyt keskimmäisen imuventtiilin kieroon. Parit seetit menneet pilalle myös.
Kysymys kuuluukin, Kuinka uudet nostimet olisi kuulunut asentaa? Paketissa ollessaan ne olivat öljyssä ja kovat, nyt purkaessa kaikki painuvat kasaan. Mahlen nostajat kyseessä.
Kuinka asennan nostajat nyt jatkossa, kun ne ovat löysät?
1.8t AUQ venttiilit poikki
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 1.8t AUQ venttiilit poikki
Katkesko venat lukkosokkien alta? Jos katkes, niin syy nostimessa.
Kun nokat on paikallaan kantta pitää pyörittää muutamia kierroksia. Perusympyrällä nokan ja nostimen väliin, kun tunkee meisselin kärkeä on nostimen painuttava helposti alas. Ja kun pimeässä huoneessa taskulampulla osoittaa valoa venttiiliin ei aukosta kuulu paistaa valo läpi.
Jos näin kuitenkin on pyörittelee kantta 10-20 kierrosta ja testaa uudelleen.
Ei oo kantautunu mun korviin, että uusilla nostimilla ois ollu kellään ongelmia. Vanhojen kanssa kyllä...
Kun nokat on paikallaan kantta pitää pyörittää muutamia kierroksia. Perusympyrällä nokan ja nostimen väliin, kun tunkee meisselin kärkeä on nostimen painuttava helposti alas. Ja kun pimeässä huoneessa taskulampulla osoittaa valoa venttiiliin ei aukosta kuulu paistaa valo läpi.
Jos näin kuitenkin on pyörittelee kantta 10-20 kierrosta ja testaa uudelleen.
Ei oo kantautunu mun korviin, että uusilla nostimilla ois ollu kellään ongelmia. Vanhojen kanssa kyllä...
Re: 1.8t AUQ venttiilit poikki
Venttiili oli katkennut lukkopalojen alta ja lautasen juuresta. Aiemmalla kerralla 4 pytyn venttiili oli lukkopalojen alta poikki, tällöin oli vanhat inan nostajat koneessa. Nuo uudet mahlen nostajat olivat tosiaan jäykät paketista ottaessa, mutta nyt kaikki ovat löysiä. Voiko ne laittaa löysinä paikalleen vai pitääkö niihin pumpata öljyä sisään?
Re: 1.8t AUQ venttiilit poikki
Löysänä sisään ;)
Re: 1.8t AUQ venttiilit poikki
Niinhän siinä, sitten taas kävi, että nelospytyn pakoventtiili tipahti männän päälle! Mikä ihme tämmöistä voi aiheuttaa?
Tälläkertaa kansi kasattiin huolellisesti, pyöriteltiin monta kierrosta kasauksen jälkeen ja konetta pyöriteltiin kannen asennuksen jälkeen. Tälläkertaa kone kävi noin 10min kerettiin kierrättämäänkin 2 tonnin kierroksilla vähän aikaa ja lopulta tyhjäkäynnillä vetäs jumiin. nostajista kuului säksätys koko tämän käynnin ajan.
Itsellä alkaa olla ideat lopussa, joten tilasin purkuauton täydellisen kannen ja öljynpaine mittarin seuraavaa kasausta varten. En itse oikein muuta keksi syyksi, kuin kiinalaiset mahlen ventiilit? Nostajana hajonneen venttiilin kohdalla on puhdistettu orkkis INA. Voiko vajaa oljynpaine aiheuttaa tällaista? öljyvalo ei ainakaan mittaristossa syttynyt käynnin aikana. kuinka paljon öljynpainetta kuuluu olla? Olen myös tukkinut "egr venttiilin" laittamalla peltilevyn sen tiivisteen väliin.
Tälläkertaa kansi kasattiin huolellisesti, pyöriteltiin monta kierrosta kasauksen jälkeen ja konetta pyöriteltiin kannen asennuksen jälkeen. Tälläkertaa kone kävi noin 10min kerettiin kierrättämäänkin 2 tonnin kierroksilla vähän aikaa ja lopulta tyhjäkäynnillä vetäs jumiin. nostajista kuului säksätys koko tämän käynnin ajan.
Itsellä alkaa olla ideat lopussa, joten tilasin purkuauton täydellisen kannen ja öljynpaine mittarin seuraavaa kasausta varten. En itse oikein muuta keksi syyksi, kuin kiinalaiset mahlen ventiilit? Nostajana hajonneen venttiilin kohdalla on puhdistettu orkkis INA. Voiko vajaa oljynpaine aiheuttaa tällaista? öljyvalo ei ainakaan mittaristossa syttynyt käynnin aikana. kuinka paljon öljynpainetta kuuluu olla? Olen myös tukkinut "egr venttiilin" laittamalla peltilevyn sen tiivisteen väliin.
Re: 1.8t AUQ venttiilit poikki
Näin sivullisena amatöörinä tätä ketjua lueskellessa tulisi tosiaan öljynpaine mieleen. Onkohan tuossa ollut kovin tönköt vaihtamattomat "longligfe"-öljyt sisässä jossain vaiheessa? Karmeita kuvia näkynyt avatuista venttiilikopista sellaisten mainingeissa. Jos siellä on jokin kanava tukossa vaikka painetta olisi muualla moottorissa?
Re: 1.8t AUQ venttiilit poikki
Konehan saatiin nyt viimein kuntoon. Saksasta tilasin täydellisen kannen, kilometreistä ei ollut tietoa, mutta ohjurin kumit siihe täytyi vaihtaa. Öljypumppu tuli myös tutkittua ja se on kunnossa. Nostajat pumppailin öljyn alla täyteen kasatessa. Käynnistäessä oli öljynpainemittari kiinni ja lukemat oli hyvät. En oikein tarkalleen tiedä mikä siinä edellisessä kannessa oli ongemana, mutta uusissa mahlen venttiileissä joita sen kanssa käytin oli pakoventtiileissä lukko urat 1.5mm ylempänä, kuin orkkis venoissa. Tämän takia jouset ovat olleet löysempänä. Liekkö tässä ollut syy niiden tipahteluun?
Edellinen omistajaa on tuohon vaihdellut öljyjä 10tkm välein. Kone näytti sisältä siistiltä. Kannesta tuli öljykanavat putsattua ja puhalleltua.
Edellinen omistajaa on tuohon vaihdellut öljyjä 10tkm välein. Kone näytti sisältä siistiltä. Kannesta tuli öljykanavat putsattua ja puhalleltua.
Re: 1.8t AUQ venttiilit poikki
Ne sun tarvikevenat on ollu vaparin venoja. Jouset on samat turbossa ja vaparissa. Nostoa enempi vaparissa ja siks tuo lukko-uran ero.
Itseasiassa ne sun vaparivenat ois voinu sulaa käytössä...
Itseasiassa ne sun vaparivenat ois voinu sulaa käytössä...
Re: 1.8t AUQ venttiilit poikki
Okei, no sitä pikkusen mietinkin. Venttiilit tuli tilattua ebaysta, kiinasta tulivat. Mainostivat kyllä käyvän turbokoneeseen ja noita tuli 30kpl eli 6 pyttyseen koneeseen. Mahle noissa lukee, mutta eivät kyllä kovin laadukkailta vaikuta. En tiedä sitten voisivatko olla jotain väärennöksiä vai mitä... tulipahan oppirahat maksettua, ei enää kiina osaa koneeseen.
Re: 1.8t AUQ venttiilit poikki
Ne mahlet, mitä ite oon laittanu maksaa n.15€ kpl ja on aina ollu hyviä ja koneet kukkuu edelleen. Seetikin on sama kuin orkkiksessa ja ihan pienellä läppäämisellä menny.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa