Venttiilikopan tiivisteen vaihto Bora 1.6 AKL

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

Venttiilikopan tiivisteen vaihto Bora 1.6 AKL

ViestiKirjoittaja OQO » 31.10.2015 9:10

Moro
Boralla kun ajaa lämpimänä esim moottoritiellä ja sen jälkeen pysähtyy valoihin, tulee kabiiniin hirvittävä palaneen käry. Ilmeisesti venttiilinkopan tiiviste vuotaa öljyä pakosarjan päälle ja siitä puhallin imee hajut ohjaamoon. Öljyäkin auto kuluttaa enemmän kuin ennen hajuhaitan ilmestymistä.
Onko tuo venttiilikopan tiivisteen vaihto ihan blug n play -tyyppinen parkkipaikkahomma? Ajattelin joku vkl päästä kyllä käymään toisella paikkakunnalla missä voisi auton ajaa talliin ja vaihtaa tiivisteen. Mitä tuossa täytyy ottaa huomioon? Puhtaus on varmasti tärkeää tuossa ja pitääkö jollain tiivistemassalla/liimalla sotkea vaihdon yhteydessä?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 31.10.2015 9:22

Imusarja edestä pois ni sen jälkeen onnistuu.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 1.11.2015 7:11

Hetki siihen menee, imusarja pois. Olen tuon tehnyt jokunen vuosi sitten ja muistelen nyt katkesiko imusarja siitä läppien takaa?.
Huohottimet yms on sitten ihan haperoa, joten varaudun niiden korjailuun. Varsinkin se venttiilikopan päältä lähtevä huohotin on varmaan jo hajalla, se lähtee siitä tötsästä jossa öljykorkki on päällä.
Tuo huohotin vuotaa myös öljyt pakosarjan päälle, mutta on se venttiilkopan tiivistekkin hyvä vaihtaa.

Liimaa laitetaan laakeripukin kulma kohtiin ja toiseen päähän kantta puoliympyrän pintaa.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 1.11.2015 21:06

Korjaus käsikirjassa ei puhuta mitään liimasta, mutta sitä siis laitetaan? Mitkä on siis tarkat paikat?

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 2.11.2015 4:34

Alfamerin oppaasta Golf IV, kappale 2.7, kohta 27:
"Ennen venttiilikopan asennusta levitä hieman tiivistetahnaa sylinterinkannen etupäähän nokka-akselin etummaisen laakerikannen ja sylinterikannen välisiin liitoskohtiin."

Itse laitoin sinne takapäähänkin tiivisteliimaa, näin ainakin muistelen...

Se imusarja menee kahteen osaan. muutama ruuvi edestäpäin ja muovikiinnike sivuista, niin sarjan venttiilikopan päällä oleva osaa lähtee pois. Kaasuläppää yms joutuu myös purkamaan ennemmin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa