Kävin säädättämässä moottorinohjauksen kartat kuntoon ja samalla luonnollisesti mitattiin tehot/väännöt. Moottoritehoa oli 167,2hp ja renkaille meni 112,0hp eli tehohäviötä syntyi 55,2hp, mikä on n. 33%.
Määrä tuntuu isolta etuvetoisen auton voimansiirron häviöksi? Tarkkaa sääntöähän näihin prosentuaalisiin häviöihin ei taida olla, mutta vaikuttaa olevan enemmän taka/neliveto -luokkaa? Onko keinoja kuinka häviöitä voisi pienentää? Dynon tarkkuuttaa en epäile, koska ko. mallia käytetään kuulemma autojen tyyppihyväksynnöissä.
Auton muutokset ja dynokäyrät:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=198032
Voimansiirron tehohäviöt
Valvoja: ffp jäsenet
tehohäviöön vaikutttaa renkaat, renkaiten ilmanpaineet, voimansiiron kunto, jarrut jos laahaa päällä. oliko auto suorassa rulliin nähen? jos vinossa vetoakseleihin tulee murrosta ni sekin vaikuttaa. pyöränkulmat myös.kiinitysliinat liian kireellä, rengas menee "pussille".
tuossa on jotain mitä oon omassa dynossa huomanut.
tuossa on jotain mitä oon omassa dynossa huomanut.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa