Jes
Passatin jarrujen teho hiipuu/ei riitä, kun vetokoukun perään laittaa muutaman sata kiloa kärryyn.
Tällä hetkellä auto toimii ilman kärryä ok jarrujen osalta, myös useissa perättäisissä kovissa jarrutuksissa - poljin ei mene kovaksi ja auto pysähtyy ok. Kun laittaa muutaman sata kiloa vetokoukun perään, niin jarrujen teho heikkenee merkittävästi. Alipainepumppu on uusittu (jossa uudessakin tehostimen suuntaan lähetevä letkun liitos on väljä, tarkistin asian pumpun vaihtaneelta asentajalta). Ennen pumpun vaihtoa muutama perättäinen jarrutus sai polkimen kovaksi ja jarrutusteho oli huono. Eli pumpun vaihto toi parannusta.
Jo aiemmin olen vaihtanut tehostajalta pumpulle tulevan kovaa muovia olevan putken, joka vaihtuu kumiletkuksi. Nyt on yhtenäinen letku tehostajalta pumpun lähdön luona olevaan haarakappaleeseen saakka. Orkkis letku hajosi ja silloin jarrut oli huonotehoiset itsekseenkin ajaessa. Tuo originaali letku oli tosiaan kahdesta eri matskusta tehty, miksiköhän?
Eli tämä on tilanne ja lähinnä tulee mieleen, ettei tehostajassa riitä vonku isolla lastilla vetokoukkun kytkettynä, jolloin jarrujen teho ei riitä. Vikakoodeja ei ilmoittele, katsottiin kaverin vag-com:illa. Vaihadatan vielä jarrunesteet, kun muutenkin ne on hyvä vaihtaa muutaman vuoden välein. Tosin vika ei liene siinä - jos nesteet kiehahtaa, niin ilmakuplat siinä vaikuttaisivat myös ilman kärryä jarruihin.
Miten jarrutehostimen voi testata luotettavasti?
Eli nyt niitä ideoita & vikaehdotuksia.
Jussi
Passat 1.9TDI -03, jarrujen teho häviää kärryn kanssa
Valvoja: ffp jäsenet
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 24 vierailijaa