Kesä lähestyy ja kesäriennot myös. Uskollinen kilometriratsu on kuitenkin ilmoittanut ettei tänä kesänä kuljettajalla ole asiaa lähteä pitkälle matkalle täysin luottavaisin mielin. Oireita on jatkunut jo useita kuukausia, mutta niiden aiheuttajaa ei ole löytynyt. Tai kun niitä on etsinyt niin ne ovat jotenkin vaan poistuneet - tullakseen kolmen päivän päästä taas uudelleen.
Ensi kuussa oli tarkoitus suorittaa oireiden vakavuudesta ja laajuudesta johtuen koneen yläkerran sekä jakopään avaaminen ja etsiä vika, mutta mutta... mitä etsiä? ja minkähän verran kyseisen vian korjaamiseen osat maksaa ja onko kokeneilla tee-se-itse sankareilla tehty? Purku ja kasaus onnistuu, mutta koneistuksiin ja vaativiin pumpputöihin ei ole mahdollisuuksia. Arvon diesel gurut ja kokemuksen rintaäänellä puhuvat autotohtorit. Heittäkäpä mielipiteitä ja diagnoosia niin minä tietäisin varata leikkaussaliin riittävästi puukkoja ja pumpulia. Sairaskertomus alla:
Potilas:
VW Vento, vm-97, 1.9TD, ajettu 357tkm - ei aikaisempia isoja remontteja. Täysin vakio, paitsi pohjapelleistä jotka alkaa olla sen verran happamat, ettei mihinkään täyskoneremonttiin enää kannata ryhtyä.
Oireet:
- Usein kylmällä koneella käynnistyksen jälkeen jytisevä käynti alle 2000rpm, jolloin myös yksi pytty selkeästi pimeä. Noin puolen minuutin jälkeen, kun kierroksilla käyttää, lähtee mukaan ja käy tyhjäkäyntiä myös hyvin. Pieni sivuääni taustalla joka joskus voimistuu ja käynti muuttuu taas jytinäksi kun pytty putoaa pois pelistä. Käynnistyy voimakkaasti sinistä savuttaen. Liikkeelle lähdettäessä ja kun kone ei ole vielä kunnolla lämmin, antaa välistä taas yksittäisiä misfire-tapauksia kun vedättää voimakkaasti alakierroksilla, 1000-1600 rpm
- Joskus kylmänä käynnistyy täysin ilman mitään em. oireita. Käy nätisti. Ei mitään ongelmia, Ei edes savua.
- Kun moottori on ajettu kunnolla lämpimäksi niin toimii hyvin.
- Kun moottori on ajettu "kuumaksi" (noin 300km putkeen) jytinä alkaa jälleen. Alakierroksilla yksi pytty pimeäksi. Ei tokene, ennenkuin kone on taas jäähtynyt.
- Havaittu kylmänä jakajapumpun takaa tuleva pieni polttoainevuoto. Ei esiinny lämpimänä.
- Venttiilikopan takaosasta vuotaa aika runsaasti öljyä, litra lisättävä 2tkm välein
- Nestettä vajuu todella vähän. Paljon vähemmän kuin öljyä.
- Öljyt on kunnossa, ei nesteitä joukossa
AAZ, "eko"-TD, käyntihäiriöitä
Valvoja: ffp jäsenet
Teetä puristuspaine-, ohivuoto- ja öljynpainemittaus, saat suuntaa siitä, mistä oikeasti on kyse.
Onko mittarissa siis 57 tkm vai 357 tkm? Noissa nollautuu matkamittari 300 tkm:ssa, total-teksti poistuu tuolloin.
Jos aiemmin mainitut mittaukset antavat hyviä arvoja, suuttimet irti ja kärjet vaihtoon.
Jos oikeasti venttiilikopan tiiviste vuotaa noin paljon, kannattaa tiiviste vaihtaa heti. Ei maksa mitään öljyyn nähden.
Onko mittarissa siis 57 tkm vai 357 tkm? Noissa nollautuu matkamittari 300 tkm:ssa, total-teksti poistuu tuolloin.
Jos aiemmin mainitut mittaukset antavat hyviä arvoja, suuttimet irti ja kärjet vaihtoon.
Jos oikeasti venttiilikopan tiiviste vuotaa noin paljon, kannattaa tiiviste vaihtaa heti. Ei maksa mitään öljyyn nähden.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa