passat 4motion 1,9 avf turpaani

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

passat 4motion 1,9 avf turpaani

ViestiKirjoittaja arduaen » 28.4.2015 18:16

Minkäsmoisia turbo päivityksiä porukat on kyseisee härveliin laittaneet jos tähdätään tuosta noin 170 hummasta johonkin parinsadan pintaan? Sitte jos otetaan kulutuspuoli huomioon niin onko saatu tehojen noususta huolimatta kulutusta pudotettua? (joo sehän riippuu toki aikapaljon sitte siitä otetaanko ne lisähummat jatkuvasti pihalle...)

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 28.4.2015 18:54

Vaikkapa 170hp TDI:n ahdin riittää kahteensataan. Kulutus ei tuolla muutoksella nouse. Jos on nykysoftassa jo kulutuskikat käytetty niin ei laskekaan entisenlaisella ajotavalla.

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 28.4.2015 21:10

Sopiva 170hp pumpparin turbo on malliltaan BV43-109 ja sellainen löytyy esim. b7 korisesta audi aanelkusta jossa moottorikoodi BRD. Osanumero: 03G145702H, 03G145702HV tai 03G145702HX. Sopii muuten suoraan vakion tilalle mutta turbolta lähtevän ahtoputken päästä pitää vain poistaa se metallikaulus. Riittää juurikin sinne 200hv nurkille. Jos tehoa tahtoo tuosta enemmän niin isompaa "plug and play" vaihtoehtoa ei oikein ole ja sitten joutuukin jo askastelemaan sopivat laipat, downpipen, öljyputket yms. ja tietysti sitten suuttimetkin alkavat käydä pieniksi 220-230hv tehoilla.

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

ViestiKirjoittaja arduaen » 5.5.2015 10:32

Ny tuli maanantaina tuo audin turbo haettua. Raskaalta puolelta skubalta ostin 1050€ ku oli halapee ku finturbolla (1200€). Pro turbo (pori) ois ollu vielä halapee 990€ n lupasi, joltain toiselta eurooppalaiselta tukkurilta. Eli ei korjattu vaan uusi, eikä tarvi vanhaa palauttaa mihinkää.

pakopesän jälkeen on joku anturin paikkA. Lämpötila anturi??


Voishan siihen semmosen viritellä ja vaikka oma mittari. Löytyykö sopivia?

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 5.5.2015 14:22

K-tyypin termopari on paras tapa mitata pakolämpöjä. Tarvitset varmaankin kyllä jotain logiikkaa siihen anturin ja mittarin väliin. Se termopari antaa joitakin millivoltteja ulos, jotka sitten tulkitaan lämpötilaksi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.5.2015 15:22

Termopari tarvii käytännössä aina oman "pääteasteensa". Mittapäässä on yksi termopari ja jokainen vähänkään eriseosteinen metalliliitos muodostaa omansa.

Noita saa kiinasta pennosilla. Usein tulee mittapään kanssa valmiina.

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

ViestiKirjoittaja arduaen » 19.5.2015 23:36

Tämä kaikkihan siis alkas siitä ku pihas huomasin että tyhjäkäynnillä tupruttaa vähän valkosta savua. Kaasua ku polkas pohjaa tuli ensi valkonen pilvi ja sitte vasta vähä sitä itte mustaa. Mulle kerrottiin, että tarkista turbon aksila onko väljä. Pysty ja sivu suunnassa sai olla väljyyttä, mutta pituus sunnas ei yhtään? Kylmänä ei ollut yhtään pitkittäis välystä, mutta sitte ku vähä käytti niin aavistuksen tuli siihenkin suuntaan ja sillä perusteella sitte vaihtamaan hyrrää. Kyllä se lopuksi oli sivu ja suunnassakin uuteen verrattuna aikalailla väljä.

Sain tuon kapistuksen viimeinkin kokohon ja testilenkin suoritettua.
Kyllä se valkonen savu jäi pois :)
Olihan se aika ahas solmu sinne mahduttaa, mutta kylläpä se sinne sopii, kunhan ei yritä sitä vämmätä sinne sen turbon alapään tuen kanssa, kyl se pitää laittaa eriksee.

Kyllähän tuo tuolla softalla &solmulla laiskempi on, mutta kyllä se ilimaakin saa. Vois kuvitella ehkä joksikin 140-150 heppaseksi tällähetkellä.

Tuohon ylimääräseen reikähän tyli ny täs vaiheessa vain tulppa laitettua, jos joku kaipaa infoo (puolen tuuman peruskierteellä oleva hydrauli korkki).

Imupuolikin putsattu ja tiivisteet uusittu jatkokohtiin. Välijäähdytinkin voi taas jotain jäähdyttää (ainaki 30%) ulkoa päin oli semmosen öljykuran peitossa. Sitte sen jälkee välijäähy sai polttoaineet sisään muutamaksi päiväksi. Tällä ei vielä mahdottomia kuria tullut pihalle, mutta sen jälkee ku veti liuotinpesuainetta sisuksisihin niin sit alakas tulemahaa. Toki sitäkän ei voi tarkasti tietää paljonko tästä oli polttoaineen jäämiä. 90° vetellä huuhtelua, niin tuliku uus.

Imusarjan tiivisteet nimark:ta tilasin ku ei mistää muualta tunnu varaosanumeroilla saavan paitsi käyttöauto, josta hain egr:n ja imusarjan välisen o-renkaan, ku en varaosanumeroa mistää löytäny ja sehän maksoo käyttiksellä vaivaaset 8,7€ :D ..
Sitte ku touhussa hukku 1kpl niitä metalliklipsuja millä lukitahan ne imuputket niin semmosen vielä joutu kans hakia. Oli yllättävä hintaanen näin käyttiksen kamaksi 1,4€!
Juu siinä kuuluu olla se pilkku välissä :) ...

Mites onko muilla heittää mielipiteitä, pitääskö täs pari viikkoa kituuttaa tuollalailla että saa jakopäärempan + nokka-aksilan vaihon teetettyä ja sitte vasta käydä säädättääs vai mennä tästä suoraa vaa säädättämää? Ei se nokka-aksila ny vielä mahottoman loppu oo, mutta alkavaa kulumaa havaittavissa..

arduaen
-
Viestit: 198
Liittynyt: 16.11.2009 20:13

ViestiKirjoittaja arduaen » 24.5.2015 9:24

Eilen sääreltiin muutamaan otteeseen. Oikos tässä etelä-pohjanmaan + jkylä/tampere "lähettyvillä" kellää muulla samaa yhdistelmää niin vois vähä verrata. Syöttöpuolta isonnettiin ja ahdot on ny max 1,75bar. Mites muilla?

Vanhalla ahtimella oli kiskottu 1,5bar. Ensi lisättiin soppaa, mutta ei tuntunut juuri piristyneen. Pintakaasulla heräsi paremmin 1000-1400 rpm välissä sopanmuutoksella. Kunnon meno alkoi kuitenkin jostain 2500rpm:n paikkeilta.

Ahtojen noston jälkeen alhaalla ei suurempaa muutosta tapahtunut.
Hengettömältä tuo tällähetkellä tuntuu vakio fööniin verrattuna 1800-2300rpm:n välillä.
Ilmaa kyllä kuullostaa saavansa. Mitä tuossa kateltiin niin ulkomaan foorumeilla moitittu samaa, eli ilmeisesti ominaisuus.
Sen jälkee mennään pirteesti, mutta kuminauhamaisesti 5000 rinkiin.

Kulutus puolesta nyt ei osaa vielä muuta sanoo, mutta ennen säätöö 700km matkalla oli 6,7l/100km. Eilen oli mennes nii hyvä myötätuuli ja tulles hervoton vasta tuuli, ettei voi oikeen verrata :D 6,8l/100km näytti kun kotia pääsin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 94 vierailijaa