Volkswagen transporter t4 2.5TDI kolisee, apuja kaivataan

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jussi1712
-
Viestit: 18
Liittynyt: 18.10.2014 17:19

Volkswagen transporter t4 2.5TDI kolisee, apuja kaivataan

ViestiKirjoittaja Jussi1712 » 18.10.2014 17:33

Jep, eli auto on otsikon mukainen.

Viat lähti siitä, kun yksipäivä töissä ollessani olin lähdössä lounaalle ja käynnistin auton normaalisti. Öljykannun kuva välkkyi käynnistäessä keltaisena / oranssina pari kertaa ja sammui. Auton käynti ääni kuulosti kotenkin kovemmalta, kuin normaalisti.

Nappasin konepellin ylös ja tarkistin öljyt. Öljyt ok.

Seuraavana päivänä ääni voimistui ja alko todella vaivaamaan.

Tulin tänne foorumille ja lueskelin alipainepumpun naputuksista ym. Mutta auton jarrut pelaa täysin normaalisti ja jarrun pumppaaminen ei vaikuta käyntiin.

Jakopääremppa on kaikkinensa vesipumppuineen ja kunkkupultteineen teetetty n. 3000km sitten herttoniemessä volkkarilla sekä öljyt vaihdettu samaan aikaan.

Jakopään yhteydessä ne soittivat ja sanoivat, että joku kampiakselin-joku-värinä kumi on aivan rikki ja se vaihdettiin nyt samalla.

Nostin auton tänään nosturille ja kävin vilkuilemassa pohjaa. Öljynsuodattimen jalantiiviste tihkuttaa vähän. Auto ei koskaan ole tiputtanut tai jättänyt lammikkoa.

Öljypohja oli aivan öljyssä ja sieltä öljypohjan vierestä löytyi 8x40mm kuusiokolo pultti aivan uuden näköinen?

Äkkiseltään öljypohjan kaikkipultit näyttäisi olevan paikallaa , eikä reikää tms löytynyt....

Laitoin auton käyntiin ja menin etsimään kolinaa auton alta.

Siitä tyhjennys ropun vierestä öljypohjasta se kuuluu ja todella kovaa. Selkeästi kuuluu sieltä.

Miten varmistua onko vika missä? Mitä kaikkea sielä voi olla? Pahin/paras skenaario? Ja voiko olla jotain jakopäärempassa sössittyä?

Kaikki vinkit helpottais :)

Ja anteeksi jos teksti on sekavaa, kun puhelimella näpytin.

Jussi1712
-
Viestit: 18
Liittynyt: 18.10.2014 17:19

ViestiKirjoittaja Jussi1712 » 18.10.2014 17:36

Ainiin ja tuohon öljyn vaihtoon liittyvää vielä. Ennenkun öljyt oli vaihdettu lisäsin vahingossa hydrauliikka öljyä n.1-2dl koneeseen. Ajoin noin 200km ja vaihdoin öljyt uusiin. Mobil 1 0W-40

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 19.10.2014 7:36

Jos kuulostaa siltä, että moottori ottaa runkoon kiinni, niin voi olla moottorin kannake (=yksi iso pultti) poikki.

Öljypumpun tiiviste voi alkaa vuotamaan jakopäärempan jälkeen. Jakohihnan kiristimen pultti kun on yksi öljypumpun kiinnityspulteista. Sen tiivisteen vaihto vaan vaatii jakopään ja öljypohjan purkamisen.

vw-ukko
-
Viestit: 110
Liittynyt: 1.4.2007 4:21

ViestiKirjoittaja vw-ukko » 19.10.2014 8:02

Skenaariota kyselit,jos ääni kerran kuuluu öljypohjan sisältä ja ropun läheltä,lienee kampiakselin/kiertokankien laakeroinnissa tapahtunut jtn pettämistä. Onhan noita pettäneitä kiertokangen pultteja löytynyt myös vag tuotteista.Öljyt/pohja pois ja tutkimaan tuhoja. Paljonko on ajeltu?

Jussi1712
-
Viestit: 18
Liittynyt: 18.10.2014 17:19

ViestiKirjoittaja Jussi1712 » 19.10.2014 10:44

N.560tkm on mittarissa eli onhan sillä jyrätty menemään...

Tosiaan mietin noita kiinnitys pulttejakin. En tämän auton alla ole käynyt ennen sen käynnissä ollessa. Ja siinä katsellessa se öljypohja "tärisi" aika voimakkaasti.

Täytynee ottaa tänään tarkemman tutkiskelun alle tuo...

Jussi1712
-
Viestit: 18
Liittynyt: 18.10.2014 17:19

ViestiKirjoittaja Jussi1712 » 20.10.2014 16:18

Kysymys vielä voisikohan vika olla kampiakselin hihnapyörän värinänvaimentimessa?

Kuinkakohan helpolla sen kunnon pystyisi tarkastamaan ja mistäkohdin sen löytää?

Jussi1712
-
Viestit: 18
Liittynyt: 18.10.2014 17:19

ViestiKirjoittaja Jussi1712 » 22.10.2014 20:28

Noniin.....

Auton alle osa 2.

Pohjapanssari pois ja mulkasu kampiakselin hihnapyörään.

Kunkkupultin viereisistä kuuskolopulteista joita on neljä (4), oli kaksi kateissa. Toinen ilmeisesti oli se jonka löysin pohjapanssarin päältä. Ja kolmaskin oli ihan löysällä.

Kahdessa jäljellä olleessa pultissa oli pultinlukitusaineihmrtököttiliimakiinnikettä.

No hain 2 samanlaista pulttia ja kiinnitin kaikki kunnolla.

Auto käyntiin. Meni n.5sec ja kolina alkoi taas. Auto kiinni. Meni. Kattoo ni pultit oli löysällä...

Löin samaa pulttiliimajuttua ja pultit hemmetin kireelle. Odotin hetken. Auto käyntiin ja käytin n.2-3min. Pultit oli edelleen kiinni. Ajoin parin kilsan lenkin. Pultit edelleen kiinni!

Huomasin kun auto on käynnissä, että kunkkupultti ei pyöri täysin "akselillaan" vaan vähän epäkeskosti. Painoin lattapää ruuvaria kunkkupulttiin kiinni, jotta se piiri ympyrän. N.1mm on heittoa pyörinnässä.

Elieli.... Koitan sönköttää....

Oliko pultit irronnut koska hihnapyörä/kunkku pyörii miten sattuu. Vai onko värinänvaimenninkumi menossa paskaksi. Vai onko huollossa heitetty vaan liimat pultille ja heppiin ne ja unohdettu kiristää tms....

Värinäkumi vaihdettiin huollossa ja se oli itseni hankkima, joten volkkarin puolesta varaosatakuuta ei ole.....?

Voisiko se noin nopiaan mennä? (3000km)

Vai aiheuttaako epäkesko pulttien irtoamisen?

Huomenna ajattelin volkkarille soittaa, mutta mitä mieltä täällä ollaan?

Ps. Taas vähän huonoa tää puhelimella naputus

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 23.10.2014 13:42

onko pultit vaihettu uusiin koska ne on venyvät, samaten kunkkupultti?

Jussi1712
-
Viestit: 18
Liittynyt: 18.10.2014 17:19

ViestiKirjoittaja Jussi1712 » 23.10.2014 15:35

On vaihdettu...

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 23.10.2014 20:25

Öljynpaineet varmaan kannattas mitata/mittauttaa..

Jussi1712
-
Viestit: 18
Liittynyt: 18.10.2014 17:19

ViestiKirjoittaja Jussi1712 » 30.10.2014 19:36

Voiko se aiheuttaa hihnapyöränpulttien löystymisen?

Ajettu tällä hetkellä pulttien kiinnitysten jälkeen ja toistaiseksi ei mitään valittamista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa