Passat 3B 1,9TDi 130hp yliahtaa > menee vikatilaan

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

JKK74
-
Viestit: 52
Liittynyt: 31.3.2009 17:27

Passat 3B 1,9TDi 130hp yliahtaa > menee vikatilaan

ViestiKirjoittaja JKK74 » 24.9.2014 6:48

Tällainen ongelma ilmeni Turbotecin softan asennuksen jälkeen: Vetää oikein hyvin, jopa niin hyvin että kytkin alkoi luistamaan... Mutta varsinainen ongelma on satunnainen vikatilaan meneminen. Ahtokäppyröitä (pyynti/toteuma) katsellessa syyllinen on selvästi reipas yliahtaminen pyyntiin nähden. ECU:n pyynti on täydellä höngällä n.1,4 baria, mutta varsinkin kovemmalla "väännätyksellä" toteuma ponkaisee jopa yli 1,8 bariin, eikä meinaa sieltä lähteä millään putoamaan alas ECU:n pyynnin tasolle. Käyrät seuraavat toisiaan ihan asiallisesti isommilla kierroksilla, esim. paikaltaan kiihdytettäessä ripeästi. Tosin hieman silloinkin toteuma menee pyynnin yläpuolella. Mutta ongelma syntyy jos maantievauhdista polkaisee vaikka 5-vaihteella kaasun pohjaan, jolloin ahdot paukahtaa puoli baria pyynnin yläpuolelle ja jää sinne roikkumaan kunnes pannu napsahtaa vikatilaan. Mitä kovemmasta vauhdista lähtee kiihdyttämään, sitä varmemmin vikatila napsahtaa. Minkäänlaista vikakoodia ei tästä jää muistiin, joka tuntuu kummalliselta? Niitä luetaan ihan oikealla testilaitteella, ei millään OBD2-kikkareella.

Asiasta lienee turha syyttä softaa, koska syyllinen on selkeästi toteuman poikkeama pyyntiin nähden, siitä ei ole epäilystäkään? Itselle tulee mieleen N75, alipainekellon jumittaminen, siipien jumitus? Mikähän olisi todennäköisin? Auto on aivan viimeisiä 1,9TDi-koneita nelivedolla vuodelta 2004.

pertti108
-
Viestit: 669
Liittynyt: 22.9.2009 22:16

ViestiKirjoittaja pertti108 » 24.9.2014 7:24

Voisit kokeilla säätää sitä turbon painekellon tankoa. Pieni säätö kerrallaan, sanotaan vaikka varttikierros. Tavote saada semmoseksi, että ei piikkaa paineita ku avaa kaasun.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 24.9.2014 10:02

Tai mitä jos ensin truuttais muskelit pakosarjaan jos lähtisi takerteleva vnt-mekanismi toimimaan liukkaammin?

JKK74
-
Viestit: 52
Liittynyt: 31.3.2009 17:27

ViestiKirjoittaja JKK74 » 28.9.2014 0:33

Juuri nuo kaksi vikapaikkaa kävi itselläkin mielessä. Täytyypä tutkiskella asiaa...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 69 vierailijaa