Jos nokka akselien ketjunkiristäjä ei kiristä käynnistäessä / tyhjäkäynnillä niin oisko alhainen öljynpaine ( öljykanava tukos / vuotava stefa ).
Voiko ketjunkiristäjää purkaa ja puhdistaa.
Tai aloittaa tarvikeöljynpainemittarista.
1.8 20v Hajoaako nokka akselien ketjunkiristäjä
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 21.3.2013 14:20
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 21.3.2013 14:20
Eli kiristäjää ei ole tarkoitettu purettavaksi,
Kuvittelin että se olisi solenoidilla paineistettu mäntä, mutta sieltä löytyy myös jousi pinneineen joka kiristää ketjun öljynpaineen puuttuessa. Tuo pinnin pitäisi estää ylimääräiset äänet ja männän ylimääräiset liikkeet ennen öljynpainetta.
lähde:
http://s1217.photobucket.com/user/silve ... 1301258292
Omat oireet
1) alle +10 asteen käynnistyessä ei ääntä
2) lämpimänä käynnistettäessä voimakas raklatus joka ei lopu ennen 1000-2000 kierrosta
raklatus loppuu kuin seinään. Mielestäni venttiilinnostajien välys vaimenee.
3) lämpimänä raklattaa tyhjäkäynnillä
4) ei huomattavaa vaikutusta moottorin tehoihin, kuvittelen että kulutus noussut
Kuvittelin että se olisi solenoidilla paineistettu mäntä, mutta sieltä löytyy myös jousi pinneineen joka kiristää ketjun öljynpaineen puuttuessa. Tuo pinnin pitäisi estää ylimääräiset äänet ja männän ylimääräiset liikkeet ennen öljynpainetta.
lähde:
http://s1217.photobucket.com/user/silve ... 1301258292
Omat oireet
1) alle +10 asteen käynnistyessä ei ääntä
2) lämpimänä käynnistettäessä voimakas raklatus joka ei lopu ennen 1000-2000 kierrosta
raklatus loppuu kuin seinään. Mielestäni venttiilinnostajien välys vaimenee.
3) lämpimänä raklattaa tyhjäkäynnillä
4) ei huomattavaa vaikutusta moottorin tehoihin, kuvittelen että kulutus noussut
Kiristimen tiivisteessä on öljykanavan kohdalla siivilä joka voi tukkeutua. En tiedä auttaisko pelkkä puhdistus, voi olla että menee sököksi ajan mittaan vähillä paineilla. Itse vaihdoin koko värkin yhteen AWT-koneeseen. Parilla sadalla tuon möykyn taitaa jo saada nykyisin, että jos ei huvita ottaa uudelleen purkamisen riskiä niin ei ole mahdoton investointi. Onko öljypumpun imusiivilä puhdas?
Piirustuksen mukaan kiristin menee vaihtoon aina jos se tekee jotain kun moottori on sammutettuna ja pyörittelet konetta. Käsin pyöritettäessä ei mun mielestä pitäis syntyä riittävästi öljynpainetta purkamaan mäntälukitusta. Olikin melko havainnollistava kuvalinkki ja avasi toimintaperiaatetta aika selkeästi. Taitaa olla kulutusosa ihan vaan näiden öljynvaihtovälisuositusten takia.. suomessa 10000km on jo ihan tarpeeks yksillä öljyillä kun lämpötilat heittelee laidasta laitaan alvariinsa.
Mulla on tulossa yks tyhjäkäyntivaivanen (välillä häviää/sekoaa ja toimii vain yli 2000 kierroksella) laite joka pompannu leimalta sen takia, että on ollu vikakoodina liian laihalla käyntiä. veikkaan kyllä vian löytyvän jostain muualta, mutta uskoisin myös tuon kiristimen olevan entinen, koska käyntiääni oli omaa bcb:tä äänekkäämpi.
edit: eikös tässäkin oo solenoidi? http://www.amazon.com/LOOYUAN-Camshaft- ... B00HSGPAEK
ja tästä orkkis: http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-SEAT-1-8 ... 43c181397a
Mulla on tulossa yks tyhjäkäyntivaivanen (välillä häviää/sekoaa ja toimii vain yli 2000 kierroksella) laite joka pompannu leimalta sen takia, että on ollu vikakoodina liian laihalla käyntiä. veikkaan kyllä vian löytyvän jostain muualta, mutta uskoisin myös tuon kiristimen olevan entinen, koska käyntiääni oli omaa bcb:tä äänekkäämpi.
edit: eikös tässäkin oo solenoidi? http://www.amazon.com/LOOYUAN-Camshaft- ... B00HSGPAEK
ja tästä orkkis: http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-SEAT-1-8 ... 43c181397a
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 21.3.2013 14:20
Särkeekö alhainen öljynpaine kiristäjän?
Eli onko turha vaihtaa ennen öljynpainemittaria kojetauluun.
Oisko järkevintä kun itse tekee
1) vaihtaa kiristäjän tiiviste ( sihti tukossa ? )
2) Motonetistä öljynpainemittari, Jos öljynpaine alhainen vaihdetaan öljypumppu ja puhdistetaan siivilä + öljysuodattiemn jalan venttiili
3) paineet ok -> netistä febin kiristäjä+ketju paikalleen
tarvitaan kiristäjään sopiva meisseli ( osa 3366 )
( ilmeisesti vw keksinyt uuden version torx/xzn avaimesta )
Eli onko turha vaihtaa ennen öljynpainemittaria kojetauluun.
Oisko järkevintä kun itse tekee
1) vaihtaa kiristäjän tiiviste ( sihti tukossa ? )
2) Motonetistä öljynpainemittari, Jos öljynpaine alhainen vaihdetaan öljypumppu ja puhdistetaan siivilä + öljysuodattiemn jalan venttiili
3) paineet ok -> netistä febin kiristäjä+ketju paikalleen
tarvitaan kiristäjään sopiva meisseli ( osa 3366 )
( ilmeisesti vw keksinyt uuden version torx/xzn avaimesta )
Öljynpaine ainakin kannattaa laittaa aina tarkkailuun jos on vähäistäkään epäijystä.
Itsellä oli jonkin aikaa joku kympin mittari käytössä kun öljynpaineanturi alkoi oikuttelemaan. Oven tiivisteen välistä vaan mittarin putki kabiiniin ja mittari hanskalokeron kannen rakoon jalustastaan kiinni niin pystyi seurata ja varmistaa että paineet on kunnossa :)
Itsellä oli jonkin aikaa joku kympin mittari käytössä kun öljynpaineanturi alkoi oikuttelemaan. Oven tiivisteen välistä vaan mittarin putki kabiiniin ja mittari hanskalokeron kannen rakoon jalustastaan kiinni niin pystyi seurata ja varmistaa että paineet on kunnossa :)
Anteeks, ei todellakaan ole mitään tietoa hajoaako kiristäjä alhaisista öljynpaineista. Sellanen ajatus näköjään tänne lipsahti tekstiin päässä käväistessään. Pitäisi purkaa ja tutkia voiko se hakkautua / rämpättää hajalle. Päinvastoin on käynyt mielessä kun se tiivisteessä oleva tiheä siivilä oli täynnä karstaa niin tuliko turhaan vaihdettua koko kiristäjä, mutta kun uusi oli käsissä niin enpä kehdannut ruveta kokeilemaan. Tämä tapaus oli n. 190 000 ajettu longlife -historiaa omaava mylly, johon oli jo vaihdettu öljypumppu ja -sihti, mutta silti yläkerta raklatti kuin dieseli kuumana tyhjäkäynnillä. Yläkerrasta ja alakerrasta samalla putsailin kaikki karstat pois mitä sai. Äänet katosivat kiristäjän vaihdolla. Alunperin tein fortekäsittelyn, josta ei juuri ollu apua, hetkeksi ehkä. sehän saattoi toisaalta lopuilleen tukkiakin paikat kun karsta lähti liikkeelle.
-
- -
- Viestit: 263
- Liittynyt: 19.10.2005 17:10
Itellä kävi 3b 1.8adr koneella huonosti. Öljynsuodattimen jalan O rengas antautui ja laski öljyt pihalle. Uudet öljyt sisään ja kovaa ajoa, kunnes alkoi rallatus kuulumaan koneesta. n.6kk jälkeen ketju hinkkasi venttiilikopan kanteen reijän ja suihkutti sieltä öljyt pihalle. Kiinasta uus sähköinen kiristin 140€ kotia tuotuna ja ei muuta kuin reikä hitsattiin umpeen ja uusi kiristin ja ketju paikoilleen sekä sihdin putsaus. Autolla ajettu sen jälkeen ainakin 40 tkm ilman suurempia ongelmia. Olisihan tuon kiristimen voinut vaihtaa jo aiemmin mutta sukset meni auton myyneen liikkeen kanssa ristiin jotenka oli tarkoitus ajaa auto loppuun ja hankkia toinen tilalle mielenkiinnon ollessa täydet nolla.
Itsekin tein forte käsittelyn ennen kuin kiristimen ja ketjun vaihdoin. Kun sihti lopuksi putsattiin niin sieltä löytyi kiristimen palasia sekä muuta metallihilua noin limpparipullon korkillisen verran.
Itsekin tein forte käsittelyn ennen kuin kiristimen ja ketjun vaihdoin. Kun sihti lopuksi putsattiin niin sieltä löytyi kiristimen palasia sekä muuta metallihilua noin limpparipullon korkillisen verran.
-
- -
- Viestit: 8
- Liittynyt: 21.3.2013 14:20
1. Kannattaisko öljypumpun sihti puhdistaa samalla
"uusi kiristin ja ketju paikoilleen sekä sihdin putsaus"
vai tarkoitetaanko kiristäjän sihtiä, joka käsittääkseni on tiivisteessä.
eli riittääkö jakopään hihna pois, pukit pois, kiristäjä pois ja uudet osat paikalleen
vanhat pukit vanhoilla pulteilla ja vanha hihna paikalleen. merkit kohdalla ja ajoa
2. Uuden kiristäjän tilaus
- kaikkiin sarjoihin ei kuulu työkalua 3366 ( Kierretanko leualla, ilmeisesti puristaa kiristäjän kasaan, tarpeeksi hankala asentaa 3366:n kanssa, ilmeisen työläs ilman )
- 140 puntaa korjaussarjasta ei ole paha hinta, halvemmat ilmeisesti ei vvt
( kiristintä ei vvt ja vvt - jos vanhassa sähköliitin niin on muuttuva nokan ajoitus (vvt) )
058 109088B
058 109088E
058 109088H
058 109088K
058 109088L
058 109088K product fits:
2001-2005 Passat 1.8T (AWM)
2001-2006 Audi TT 1.8T (AWP)
2001-2005 Golf/Jetta 1.8T (AWW, AWP)
2001-2005 Beetle 1.8T (AWV, AWP)
2001-2005 Audi A4 1.8T (AWM, AMB)
3. kiinteä (no-vvt) vai muuttuva nokka-akselin ajoitus (vvt) ?
- jos vanhassa kiristäjässä sähköliitin, kyseisessä mallissa muuttuva nokan ajoitus
- Jos laittaa kiinteän muuttuvan tuleekohan vikavalo ja konttorilla hylsy.
- Voihan se muuttuvan muuttaa kiinteäksi puolen tuuman putkimiehen putkella, josta hioo kierteet pois sisäpuolelta ja kettingin ohjauskengän alle.
Ei pääse löysyyttään louskumaan kettinki.
4. Asennusohje: www.passatworld.com/forums/61-b5-inform ... ioner.html
5. Öljynpaine:
800rpm 29 psi, 2000 rpm 2.7-4.5bar, 39-66 psi ( bentley ) cold ?
800rpm 20psi hot ?
800rpm 2bar, 2000rpm 3-4,5bar (Alfamer )
6. Öljynvaihto väli 1.8T 20 valve usa: 5000miles, 8000km ( unlimited mileage warranty )
Ei taida kannattaa longlife öljynvaihtoväli tälle koneelle
7. Öljykellon kierre M10*1 jos liitätte öljynpainemittaria
Öljynsuodattimen jalassa tulpattu reikä, jota voi käyttää öljynpaine mittarille.
Netissä kirjoitellaan sähköisen anturin epäluotettavuudesta, etenkin vanhana.
Mekaanisen huono puoli on että öljy tulee mittarille asti.
Jos se on kojetaulussa ja eikä aivan pidä paineita....
8. 10Nm venttiilikoppa
10Nm nokka-akselin pukki
"uusi kiristin ja ketju paikoilleen sekä sihdin putsaus"
vai tarkoitetaanko kiristäjän sihtiä, joka käsittääkseni on tiivisteessä.
eli riittääkö jakopään hihna pois, pukit pois, kiristäjä pois ja uudet osat paikalleen
vanhat pukit vanhoilla pulteilla ja vanha hihna paikalleen. merkit kohdalla ja ajoa
2. Uuden kiristäjän tilaus
- kaikkiin sarjoihin ei kuulu työkalua 3366 ( Kierretanko leualla, ilmeisesti puristaa kiristäjän kasaan, tarpeeksi hankala asentaa 3366:n kanssa, ilmeisen työläs ilman )
- 140 puntaa korjaussarjasta ei ole paha hinta, halvemmat ilmeisesti ei vvt
( kiristintä ei vvt ja vvt - jos vanhassa sähköliitin niin on muuttuva nokan ajoitus (vvt) )
058 109088B
058 109088E
058 109088H
058 109088K
058 109088L
058 109088K product fits:
2001-2005 Passat 1.8T (AWM)
2001-2006 Audi TT 1.8T (AWP)
2001-2005 Golf/Jetta 1.8T (AWW, AWP)
2001-2005 Beetle 1.8T (AWV, AWP)
2001-2005 Audi A4 1.8T (AWM, AMB)
3. kiinteä (no-vvt) vai muuttuva nokka-akselin ajoitus (vvt) ?
- jos vanhassa kiristäjässä sähköliitin, kyseisessä mallissa muuttuva nokan ajoitus
- Jos laittaa kiinteän muuttuvan tuleekohan vikavalo ja konttorilla hylsy.
- Voihan se muuttuvan muuttaa kiinteäksi puolen tuuman putkimiehen putkella, josta hioo kierteet pois sisäpuolelta ja kettingin ohjauskengän alle.
Ei pääse löysyyttään louskumaan kettinki.
4. Asennusohje: www.passatworld.com/forums/61-b5-inform ... ioner.html
5. Öljynpaine:
800rpm 29 psi, 2000 rpm 2.7-4.5bar, 39-66 psi ( bentley ) cold ?
800rpm 20psi hot ?
800rpm 2bar, 2000rpm 3-4,5bar (Alfamer )
6. Öljynvaihto väli 1.8T 20 valve usa: 5000miles, 8000km ( unlimited mileage warranty )
Ei taida kannattaa longlife öljynvaihtoväli tälle koneelle
7. Öljykellon kierre M10*1 jos liitätte öljynpainemittaria
Öljynsuodattimen jalassa tulpattu reikä, jota voi käyttää öljynpaine mittarille.
Netissä kirjoitellaan sähköisen anturin epäluotettavuudesta, etenkin vanhana.
Mekaanisen huono puoli on että öljy tulee mittarille asti.
Jos se on kojetaulussa ja eikä aivan pidä paineita....
8. 10Nm venttiilikoppa
10Nm nokka-akselin pukki
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa