Toledo V5 -99 & Touran -07 BXE
Valvoja: ffp jäsenet
Toledo V5 -99 & Touran -07 BXE
Siistitty ketjua vastaamaan nykytilannetta =)
Viimeksi muokannut Inferno, 4.2.2015 15:32. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 24.4.2013 17:21
On varsin hyvännäköinen kulkine tuon kuvan perusteella ja ihan nätisti istuu nuo tummat valot, ainakin tuollein aurinkoisella säällä. :) Paas lisää kuvaa vaan tulemaan! Onko millainen sisusta?
Tuon Bora merkin voisin melkein itse takaa ottaa pois, mutta muuta on vaikee äkkiseltään keksiä tän perusteella.
Tuon Bora merkin voisin melkein itse takaa ottaa pois, mutta muuta on vaikee äkkiseltään keksiä tän perusteella.
-
- -
- Viestit: 158
- Liittynyt: 24.4.2013 17:21
Okei eli ei ole tämä sama auto, tässä Jämsänkosken ammattiopiston tykönä pyörii näet ihan samanlainen, samanlaisilla ulkoisilla muutoksilla oleva Bora.
Hyvän näköinen menopeli kyllä. Mulla on kanssa Bora 00' vuosimallia, kauhee kuume aina iskee ruveta tekemää sille jotain kun tälläisiä näkee.
Tuli mielee kun sinulla on tuossa tuo madallus, ja minun Bora on normi korkuinen ja ollut ongelmia kun pohja panssarin leseet lentelee pienestäkin montusta/patista, nyt panssari on hävinny jonnekin ja paukkuu vaihdelaatikko maahan. Oletko tutustunut vielä samanlaisiin oireisiin omasi kanssa?
Hyvän näköinen menopeli kyllä. Mulla on kanssa Bora 00' vuosimallia, kauhee kuume aina iskee ruveta tekemää sille jotain kun tälläisiä näkee.
Tuli mielee kun sinulla on tuossa tuo madallus, ja minun Bora on normi korkuinen ja ollut ongelmia kun pohja panssarin leseet lentelee pienestäkin montusta/patista, nyt panssari on hävinny jonnekin ja paukkuu vaihdelaatikko maahan. Oletko tutustunut vielä samanlaisiin oireisiin omasi kanssa?
Oven ulkopellit saat vaimennettua, kun otat ovipahvin pois ja lasket lasia senverran, että välipellissä olevat tulpat sattuvat lasin kiinnikkeiden kohdalle ja avaat ne, nostat lasin yläkautta pois, jonka jälkeen voit irrottaa oven välipellin..
Itellä toi koysheriff istuu kanssa ihan nätisti mutta aina välillä (lue kokoajan) kun se ottaa iskua niin pääsee vääntymään takapäästä ja ottaa apurunkoon kiinni aiheuttaen resonaatiota.
Itellä toi koysheriff istuu kanssa ihan nätisti mutta aina välillä (lue kokoajan) kun se ottaa iskua niin pääsee vääntymään takapäästä ja ottaa apurunkoon kiinni aiheuttaen resonaatiota.
Hyvin vahva veikkaus N75:n suuntaan. Tarkista toki että kaikki hukkaporttiin liittyvät putket on ehjät ja paikoillaan. Voit myös kokeilla tilapäisesti ohittaa sen venttiilin siten, että ahtopaine ohjaa suoraan hukkaporttia, tällöin ei tosin päästä ihan täyteen ahtopaineeseen mutta autoa pitäisi voida ainakin käyttää normaalisti ilman vikatiloja (näin ainakin itsellä homma toimi kun N75 oli rikki ja uusi venttiili tilauksessa).
Ja tämä vinkki luonnollisestikin toimii vain hukkaportilliseen ahtimeen ja yliahtamisen aiheuttamaan vikatilaan) ;) (lähinnä siis AHU ja AGR)
Ja tämä vinkki luonnollisestikin toimii vain hukkaportilliseen ahtimeen ja yliahtamisen aiheuttamaan vikatilaan) ;) (lähinnä siis AHU ja AGR)
Nimenomaan 6N polon hilppeet. Eli iskarin yläpäähän se kumi iskarin ja korin väliin sekä konehuoneen puolelle nuo pelti "lautaset". Foorumilaisilta varmaan saa tarvittaessa varaosanumerot. Itse en vaan satu muistamaan.
Eli pelkkä kumi ja tuo lautanen vaihtui molemmille puolille ja hyvin on pelittänyt.
Ja mitä tuohon akselin "vinouteen" tuli niin menin tällä kertaa matalan aidan kohalta ja sorvasin muutaman millin kuskin puolen limpusta poikkeen niin asettu samaan malliin kuin vänkärinkin puolella. Enää ei raavi kiinni =)
Eli pelkkä kumi ja tuo lautanen vaihtui molemmille puolille ja hyvin on pelittänyt.
Ja mitä tuohon akselin "vinouteen" tuli niin menin tällä kertaa matalan aidan kohalta ja sorvasin muutaman millin kuskin puolen limpusta poikkeen niin asettu samaan malliin kuin vänkärinkin puolella. Enää ei raavi kiinni =)
Tossa jokusen hetken kerkes absit vähän temppuilla ja kun vihdoin viimein sain hommattua VAG-COMin ja piuhan niin löyty syyllinenkin. Vasen etuanturi pimeenä kertoi vikakoodit. Meinas ihan kiinni olla tuo entinen anturi ja ei irronnut kuin hajottamalla, uusikin piti jo ihan sovittamalla sovittaa, jotta meni paikoilleen. Hommana ei siis paha jos nyt ei juntturassa sattuis olemaan.
Samalla vaihoin kitkat alle ja tein pienen yleissilmäyksen kun kerta nosturilla oltiin. Ja ei muuta kun leimalle tyrkyttämään. Leima tuli, mutta meinas katsurin nosturista lähteä kevennin mukaan kun otti pohjapanssarista kiinni. Siitä tuli korjauskehotus, että voisi olla sen sentin kaks korkeemmalla niin ei seuraavalla kerralla hajoa niitten vehkeet =) Nyt voikin hyvällä mielellä mennä viikonlopuksi töihin =/
Ja mikäli joku on tässä Siilinjärvi/Kuopio akselilla koodien lukua vailla niin ei muuta kun viestiä tulemaan niin lukaistaan poikkeen. Ohjelman versio 3.11.2 ja piuha EI tue can-väylä hässäköitä.
Antti
nol 5 nol-57344oo
Samalla vaihoin kitkat alle ja tein pienen yleissilmäyksen kun kerta nosturilla oltiin. Ja ei muuta kun leimalle tyrkyttämään. Leima tuli, mutta meinas katsurin nosturista lähteä kevennin mukaan kun otti pohjapanssarista kiinni. Siitä tuli korjauskehotus, että voisi olla sen sentin kaks korkeemmalla niin ei seuraavalla kerralla hajoa niitten vehkeet =) Nyt voikin hyvällä mielellä mennä viikonlopuksi töihin =/
Ja mikäli joku on tässä Siilinjärvi/Kuopio akselilla koodien lukua vailla niin ei muuta kun viestiä tulemaan niin lukaistaan poikkeen. Ohjelman versio 3.11.2 ja piuha EI tue can-väylä hässäköitä.
Antti
nol 5 nol-57344oo
On tuossa kytenyt jonkin aikaa mielessä perheen "ykkösauton" vaihto japanian vehkeistä vaggilaiseen. Ei siinä etteikö -04 avensis olisi hyvä auto ollut, mutta kun veri vetää muuhun niin silloin ei ole kuin yksi ratkaisu asiaan.
Eilen tuli haettua sitten -07 Touran 1,9 BXE koneinen 7 paikkaisena pihaan. Heti ensimmäisenä siirrytään forte-käsittelyn jälkeen öljypumpunsihdin vaihdon jälkeen pois longlife:stä inhimillisempään huoltoväliin. Lisäpitkät lähtee hyvin pian pois keulalta ja xenonia laitetaan pitkiin halogeenien tilalle. Lasit pitäis saada tummemmiksi lasten ja koirien matkaa mukavoittamaan. Mutta tästäkin lähdetään näpräämään mieleistä vehjestä pikkuhiljaa homma kerrallaan.
Eilen tuli haettua sitten -07 Touran 1,9 BXE koneinen 7 paikkaisena pihaan. Heti ensimmäisenä siirrytään forte-käsittelyn jälkeen öljypumpunsihdin vaihdon jälkeen pois longlife:stä inhimillisempään huoltoväliin. Lisäpitkät lähtee hyvin pian pois keulalta ja xenonia laitetaan pitkiin halogeenien tilalle. Lasit pitäis saada tummemmiksi lasten ja koirien matkaa mukavoittamaan. Mutta tästäkin lähdetään näpräämään mieleistä vehjestä pikkuhiljaa homma kerrallaan.
Viimeksi muokannut Inferno, 4.2.2015 15:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tulipa jälleen käytyä tallilla poikkeemassa ja tällä kertaa potilaana oli touran. Värkistä kun ei sisätilapistoketta löytynyt niin sellanenhan sitä piti sitten käydä laittamassa. Oli muutes laittoman kallis tuo defan sisäpistokesarja (95€!). Ajattelin, että nopsaanhan tuo menee paikoilleen, mutta väärässä olinkin x) Eka auto nosturille ja purkamaan pohjamuovi pois ja sitten ihmettelemään mistä pääsisi kabiinin puolelle. Ei voittoa ainakaan alakautta, joten takas yläpuolelta yrittämään.
Tarpeeksi kun oli purkanut niin löytyihän se sopiva reitti tulipellistä läpi. Läheltä raitisilmanottoa vänkärin puolelta.
Eli helpoiten käy kun ottaa konehuoneesta ensin moottorisuojan pois. Sitten pois musta pitkä suojapelti joka on 5 torx ruuvilla kiinni tulipellissä (tarvitsee piiiiitkän jatkon). Sitten hanskalokero pois, tämä on kiinni yhteensä 6 torx ruuvilla joista yksi vasemmassa reunassa piilossa. Sitten hanskalokeron koristelista pois, irtoaa vetämällä. Nyt vaan venkslaamaan lokeroa poispäin. Kun lokero on vähän tullut pois niin pitää muistaa irroittaa lampun, airbagin-kytkimen johdot sekä ilmaletku lokeron takaa. Nyt lokero joutaa pois kokonaan. Tämän jälkeen vaan piuha läpivienneistä läpi ja ottamaan kabiinista vastaan ja vetämään haluamaansa paikkaan. En nyt rupea kaikkea johtojen kytkemisiä käymään läpi, sillä jos niitä ei hanskaa niin kannattaa tämä homma jättää tekemättä.
Samaan vaivaan tuli vetästyä maski Duplicolourin dipillä mustaksi. Hiton hyvää tavaraa tuntui olevan, mitä tasaisuuteen ja peittävyyteen tulee. 6 kerrosta vedin ja annoin kuivua noin 1,5 tuntia ennen paikoilleen laittoa. Kerrosten välissä noin 5 minuutin tauot. Maskiin meni yksi paukkupullo tuota tavaraa. Olisi varmaan riittänyt vähempikin, mutta pitäisi kestää nyt talven suolapaskat ja kivikuurot.
Harmittaa vaan kun en tajunnut samalla vetää noita muitakin alaritilöitä, mutta se korjautuu seuraavalla tallireissulla.
Tarpeeksi kun oli purkanut niin löytyihän se sopiva reitti tulipellistä läpi. Läheltä raitisilmanottoa vänkärin puolelta.
Eli helpoiten käy kun ottaa konehuoneesta ensin moottorisuojan pois. Sitten pois musta pitkä suojapelti joka on 5 torx ruuvilla kiinni tulipellissä (tarvitsee piiiiitkän jatkon). Sitten hanskalokero pois, tämä on kiinni yhteensä 6 torx ruuvilla joista yksi vasemmassa reunassa piilossa. Sitten hanskalokeron koristelista pois, irtoaa vetämällä. Nyt vaan venkslaamaan lokeroa poispäin. Kun lokero on vähän tullut pois niin pitää muistaa irroittaa lampun, airbagin-kytkimen johdot sekä ilmaletku lokeron takaa. Nyt lokero joutaa pois kokonaan. Tämän jälkeen vaan piuha läpivienneistä läpi ja ottamaan kabiinista vastaan ja vetämään haluamaansa paikkaan. En nyt rupea kaikkea johtojen kytkemisiä käymään läpi, sillä jos niitä ei hanskaa niin kannattaa tämä homma jättää tekemättä.
Samaan vaivaan tuli vetästyä maski Duplicolourin dipillä mustaksi. Hiton hyvää tavaraa tuntui olevan, mitä tasaisuuteen ja peittävyyteen tulee. 6 kerrosta vedin ja annoin kuivua noin 1,5 tuntia ennen paikoilleen laittoa. Kerrosten välissä noin 5 minuutin tauot. Maskiin meni yksi paukkupullo tuota tavaraa. Olisi varmaan riittänyt vähempikin, mutta pitäisi kestää nyt talven suolapaskat ja kivikuurot.
Harmittaa vaan kun en tajunnut samalla vetää noita muitakin alaritilöitä, mutta se korjautuu seuraavalla tallireissulla.
Viimeksi muokannut Inferno, 4.2.2015 15:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Bora lähti uuteen kotiin, kun tarvetta toiselle dieselille ei enää ollut, kun "pääsi" pois vuorotyöstä jotakuinkin normaaliin päivävuoroon. Tilalle piti tulla jotain järkevää, kuten 6N facelift Polo tai 1.6 bensa golf/bora.
No kaikenlaisten tarjokkien ja yhteensattumien jälkeen meni Bora kaupaksi ja tilalle tuli oikea järkevyyden multihuipentuma ja äärimmäisen taloudellinen Seat Toledo 2,3 V5.. no ei siitä järkevyydestä sen enempää.
Varusteet ovat yllättävän kattavat, joista nyt mainittakoon seuraavat:
- Täysnahkasisusta
- Molemmat penkit sähkösäädöillä ja kuskilla muistipaikat
- "Parkkiasentoon" kääntyvät peilit
- ym..
Harrastettu on sitäkin jo keritty jossain vaiheessa.
- Jouset H&R:n n. 20mm madaltavat
- Etujarrut ilmeisesti normaalia järeämmät, kun häthätään 15" talvivanne menee päälle, ja rei'itetyt levyt edessä.
- Konttiin menee vähintäänkin riittävää piuhaa vahvistimelle ja kolmet RCA:t
- Tummaa lasia vähän joka puolella
- ja varmasti muuta, mitä en ole vielä kerennyt löytämään.
ja mitä itse tehny/laittanutt:
- Keulaa tiputtamaan 6N polon tukikumit ja lautaset
- Koy Sheriffin pohjapanssari paikoilleen
- Uudet jarrupalat joka kulmaan
- Polttimoita vaihdeltu sisällä ledeihin
Alla kuva kyseisestä kikottimesta.
Tulevia sijoituksia on ainakin:
- Powerflexin puslia ajattelin alustaan pakertaa.
- Vanteet kesäksi, jotain 9-10"x17-18" hakusessa.
- Soitin päivittää tälle vuosikymmenelle.
- plus jotain pientä.
Onkos kenelläkään tietoa, että voiko tämän kikottimen kanssa soveltaa samaa "kikkaa" keulan tiputtamiseen kuin Borassa? Eli meneekö tähänkin matalammat iskarin yläpään kumit ja lautaset, jolla keulimisen saisi kuriin. Eikös Toledo ja Leon ole melko läheistä sukua Golffille ja Boralle kuitenkin? Tarkoituksena ei ole (ainakaan vielä) vetää härveliä aivan tonttiin, niin tuo samainen keulan tiputus olisi toivottavaa tämänkin suhteen.
Kaikki vinkit ja vihjeet otetaan vastaan =)
No kaikenlaisten tarjokkien ja yhteensattumien jälkeen meni Bora kaupaksi ja tilalle tuli oikea järkevyyden multihuipentuma ja äärimmäisen taloudellinen Seat Toledo 2,3 V5.. no ei siitä järkevyydestä sen enempää.
Varusteet ovat yllättävän kattavat, joista nyt mainittakoon seuraavat:
- Täysnahkasisusta
- Molemmat penkit sähkösäädöillä ja kuskilla muistipaikat
- "Parkkiasentoon" kääntyvät peilit
- ym..
Harrastettu on sitäkin jo keritty jossain vaiheessa.
- Jouset H&R:n n. 20mm madaltavat
- Etujarrut ilmeisesti normaalia järeämmät, kun häthätään 15" talvivanne menee päälle, ja rei'itetyt levyt edessä.
- Konttiin menee vähintäänkin riittävää piuhaa vahvistimelle ja kolmet RCA:t
- Tummaa lasia vähän joka puolella
- ja varmasti muuta, mitä en ole vielä kerennyt löytämään.
ja mitä itse tehny/laittanutt:
- Keulaa tiputtamaan 6N polon tukikumit ja lautaset
- Koy Sheriffin pohjapanssari paikoilleen
- Uudet jarrupalat joka kulmaan
- Polttimoita vaihdeltu sisällä ledeihin
Alla kuva kyseisestä kikottimesta.

Tulevia sijoituksia on ainakin:
- Powerflexin puslia ajattelin alustaan pakertaa.
- Vanteet kesäksi, jotain 9-10"x17-18" hakusessa.
- Soitin päivittää tälle vuosikymmenelle.
- plus jotain pientä.
Onkos kenelläkään tietoa, että voiko tämän kikottimen kanssa soveltaa samaa "kikkaa" keulan tiputtamiseen kuin Borassa? Eli meneekö tähänkin matalammat iskarin yläpään kumit ja lautaset, jolla keulimisen saisi kuriin. Eikös Toledo ja Leon ole melko läheistä sukua Golffille ja Boralle kuitenkin? Tarkoituksena ei ole (ainakaan vielä) vetää härveliä aivan tonttiin, niin tuo samainen keulan tiputus olisi toivottavaa tämänkin suhteen.
Kaikki vinkit ja vihjeet otetaan vastaan =)
Viimeksi muokannut Inferno, 31.3.2015 15:57. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Juu, eli pitääpäs rueta tähänkin hommailemaan noita polon hilppeitä sit =)
Jarruja en ole mitannut, mutta muistelisin myyjän sanoneen 288mm. En tiedä, että onko ne normaalia isommat, mutta vanteiden mahtuminen ainakin tekee kohtalaisen tiukkaa. Pitää seuraavalla tallikeikalla vähän tarkemmin niitäkin tarkastella ja katella millaset levyt ja palat se taakse syö, niin saa nekin vaihtoon.
Tuossapa muutama ruutu, sisusta pitäisi pestä huolellisesti ja hoitaa penkit nahansuoja-aineella.
Ratillekin pitäisi hieman rakkautta näyttää. Mitäs vinkkejä sen hoitoon porukalla on? Hionta ja vinyylimaali päälle vai miten ootte omia ruorejanne hoidelleet?


Takakontin merkinnät jo kerkesin viime tallireissulla nykiä pois tutulla ja turvallisella kaavalla. Ensin vähän lämpöä puhaltimella, kirjaimet irti ja muovilastalla liimat pellistä pois. Perään vähän xyleeniä ja rättiä niin hyvä tuli =)
Vanteista ei ole vielä tarkempaa tietoa.. Jotenkin mitkään LM/RS replicat ei oikein napostele, kun niitä on joka toisessa vehkeessä joka vastaan tulee (ei herneitä). Mielessä on pyörinyt vähän esim. vanhankoulun Brock B1:t 10x17" tai sitten toinen ääripää on 3sdm 0.06 9,5x18", nämä nyt äkkiseltään.
Paljon on siis tehtävälistalla ja kunhan nuo alustahässäkät saa alta poies niin alkaa kyllä kontin, ovien ja luukkujen äänieristys. Jumalaton paukahdus aina kun jonkin luukun pistää kiinni, mutta niinhän se on kaikissa vaimentamattomissa vehkeissä x) Mutta lähtökohdat paljon paremmat kuin Borassa mitä yleiskuntoon tulee.
Huomenna kun pikaseen tallille taas pääsee niin tarkoituksena olisi vähän katella tuota pakoputkipuolta, jos sais vähän paremmin vitoskoneen äänet maailmoille =)
Jarruja en ole mitannut, mutta muistelisin myyjän sanoneen 288mm. En tiedä, että onko ne normaalia isommat, mutta vanteiden mahtuminen ainakin tekee kohtalaisen tiukkaa. Pitää seuraavalla tallikeikalla vähän tarkemmin niitäkin tarkastella ja katella millaset levyt ja palat se taakse syö, niin saa nekin vaihtoon.
Tuossapa muutama ruutu, sisusta pitäisi pestä huolellisesti ja hoitaa penkit nahansuoja-aineella.
Ratillekin pitäisi hieman rakkautta näyttää. Mitäs vinkkejä sen hoitoon porukalla on? Hionta ja vinyylimaali päälle vai miten ootte omia ruorejanne hoidelleet?



Takakontin merkinnät jo kerkesin viime tallireissulla nykiä pois tutulla ja turvallisella kaavalla. Ensin vähän lämpöä puhaltimella, kirjaimet irti ja muovilastalla liimat pellistä pois. Perään vähän xyleeniä ja rättiä niin hyvä tuli =)
Vanteista ei ole vielä tarkempaa tietoa.. Jotenkin mitkään LM/RS replicat ei oikein napostele, kun niitä on joka toisessa vehkeessä joka vastaan tulee (ei herneitä). Mielessä on pyörinyt vähän esim. vanhankoulun Brock B1:t 10x17" tai sitten toinen ääripää on 3sdm 0.06 9,5x18", nämä nyt äkkiseltään.
Paljon on siis tehtävälistalla ja kunhan nuo alustahässäkät saa alta poies niin alkaa kyllä kontin, ovien ja luukkujen äänieristys. Jumalaton paukahdus aina kun jonkin luukun pistää kiinni, mutta niinhän se on kaikissa vaimentamattomissa vehkeissä x) Mutta lähtökohdat paljon paremmat kuin Borassa mitä yleiskuntoon tulee.
Huomenna kun pikaseen tallille taas pääsee niin tarkoituksena olisi vähän katella tuota pakoputkipuolta, jos sais vähän paremmin vitoskoneen äänet maailmoille =)
Viimeksi muokannut Inferno, 31.3.2015 15:49. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
mikset laita noita kuvia jonnekkin muualle? enää nytkään ei näkyny ku nuo viimesimmät.
http://postimg.org/ tuokin on jo näppärä ku rekisteröityy ni saa kansion käyttöönsä
http://postimg.org/ tuokin on jo näppärä ku rekisteröityy ni saa kansion käyttöönsä
Tuli tuossa käytyä paikallisessa ostoskeskuksessa touranilla ja kun perille pääsi niin ihmettelin, että kovin kummallinen käry leijailee auton ympärillä. No ei muuta kun renkaat kiertämään ja tarkemmin nuuhkutelemaan, niin vänkärin takajarruhan se laahasi aika kiitettävästi ja vannekin oli jo vähintäänkin lämmin. Eli herkistelyjumppaa oli siis tiedossa.
Niille, jotka ette ole jarruja herkistelleet niin tässäpä teille pieni ohje kuvineen havainnollistamaan kyseinen operaatio. Vaikeusasteena on, että jos renkaiden vaihto ei meinaa luonnistua ilman apua niin älä ryhdy. Muuten homma on kyllä simppeli ja helppo tehdä, jopa parkkipaikalla tunkin ja pukkien avulla. Aikaa voi varata ensikertalainen n.2 tuntia yhteensä.
Alla kuva työkaluista ja ainesta mitä käytin tähän hommaan.
WD-40, Kuparitahna, jarruvaseliini (injektioruisku apuna), 1/2" räikkä, sekä 17mm, 19mm hylsyt ja jatko, 1/4" räikkä ja 13mm hylsy, 15mm kiintoavain, 13mm ja 10mm räikkälenkit, T20 torx-kärki pienellä jatkolla ja vapaavalinteisella vääntimellä, talttapäämeisseli sekä "jarrumäntä-työkalu". Siis kohtalaisen pienellä työkaluaarsenaalilla homman saa suoritettua. Räikkälenkit nyt eivät ole pakollisia, mutta mukavoittavat hommaa huomattavasti.
Kuvat ovat kuskin puoleisesta takarenkaasta, poislukien kuva käsijarruvaijerista.
1. Eli ensin vanteiden pulttien löysytys ja auto ylös, joko nosturilla tai tunkilla ja pukkien päälle. Mikäli työskentelet pihalla ja tunkkien kanssa niin laita eturenkaiden etu- sekä takapuolelle kiilat, ettei auto lähde valumaan mihinkään suuntaan.
2. Kun rengas on ilmassa, irroita rengas niin saat takajarrun hyppysiisi. Itse satula on kuvan keskellä ison kallellaan oleva U-kirjaimen näköinen "klöntti". Satula on kiinni "takapuolelta" kahdella 13mm pultilla kiinni liukutapeissa (15mm kanta). Pidät siis 15mm avaimella kiinni liukutappeja samalla, kun avaat 13mm pultit esim. räikällä ja 13mm hylsyllä.
3. Kun 13mm pultit on irroitettu niin satula irtoaa pienellä nitkuttelulla kannattimestaan ja esiin tulee jarrupalat.
4. Kuvassa on jarrupalat ja palojen liukulevyt irroitettu. Palat lähtevät irti vetämällä/nitkuttamalla niitä poispäin jarrulevystä. Samassa kuvassa näykvät myös hyvin liukutappien päät ja suojakumit.
5. Liukutapit ovat kiinni vain kumien varassa joten ne irtoavat helposti jos eivät ole jumiutuneet. Mikäli tappi on jumissa niin esim. kiintoavaimella nitkuttelu yleensä auttaa. Jos jumiutumista tapissa esiintyy, kannattaa "liukureikä" puhdistaa huolellisesti ennen uudelleen kasaamista. Alla olevissa kuvissa liukutapit ja suojakumit on irroitettu ja myöhemmin rasvattu. Suojakumit kannattaa tarkastaa samalla, ettei niissä ole halkeamia joista likaa pääsee sisään.
6. Sitten itse jarrumännän herkistely. Tässä kuvassa jarrumäntä on osittain ulkona. Tarkoituksena on siis puristaa mäntä pohjaan ja työntää se ulos tarvittavan monta kertaa, että mäntä rupeaa liikkumaan sujuvasti sylinterissään.
7. Herkistelyä auttamaan olen laittanyt ruiskuun jarruvaseliinia, jota laitoin hieman männän suojakumin välistä.
8. Sitten ei muuta kun harjoittelemaan jarrumäntä-työkalun käyttöä. Kun puristin on paikoillaan, pitäisi sen näyttää jotakuinkin tältä. Tämän jälkeen puristinta kiristetään niin, että mäntä painuu pohjaan asti. Aluksi saattaa olla aika tiukkaakin vääntää ja tähän auttaa räikkä ja päähän 19mm hylsy, jolla voi tuosta puristimen päästä hieman avittaa vääntöä.
9. Kun mäntä on puristettu pohjaan näyttää se tältä. Herkistellä kannattaa ainakin muutaman kerran. Käyt siis polkaisemassa jarrua, että mäntä nousee jälleen ulospäin, mutta ei pois paikoiltaan (tässä 4 pohjaan polkaisua oli sopivasti). Toistat siis tuon ulos polkemisen ja sisään kiertämisen niin monta kertaa, että mäntä kiertyy sujuvasti/vaivatta jo käsin sisään. Voihan se olla huonolla tuurilla jo niin jumissa, ettei herkistelykään auta. Tällöin menee vaihtoon koko satula, joka tähän maksaa tarvikkeena noin 150€. Lopuksi mäntä tulee jättää aivan pohja-asenoon, helpottaa satulan takaisin laittoa huomattavasti.
10. Herkistelyn jälkeen onkin sitten kasauksen vuoro. Jarrupalojen takapintoihin sekä liukulevyjen uriin laiton hieman kuparitahnaa.
11. Ensin laitetaan paikoilleen jarrupalojen liukulevyt ja sen jälkeen ujutetaan palat takaisin paikoilleen ulkoapäin kohti levyä. Palat kannattaa toki tarkastaa, että niissä on pintaa jäljellä. Näissä sitä oli vielä runsaasti, joten en vaihtanut niitä vielä tässä vaiheessa. Myös liukutapit suojakumeineen tulee laittaa viimeistään tässä vaiheessa.
12. Viimeisenä satula ujutetaan takaisin palojen päälle. Pidetään 15mm lenkillä taas liukutapin kantaa paikoillaan ja kiristetään 13mm pultit takaisin kiinni liukutappeihin.
13. Samalla kun rengas on poissa voi käsijarruvivustoa vähän kokeilla ja laittaa vaikka WD-40:iä voitelemaan liikkuvia osia ja vipuja. Ja vaijerin kunto kannattaa myös tarkastaa. Tässä tapauksessa vaijerien vaihto on edessä, sillä vänkärin puoleisessa vaijerissa on jo pahasti pykimää ja aiheuttaa varmasti osittain jumiutumista sekin.
14. Mikäli käsijarrua tarvitsee säätää, niin se tapahtuu takatuhkakupin alta. Tuhkis on kiinni T20 torx-ruuvilla ja lähtee tuon ruuvin irroittamisen jälkeen hieman meisselillä reunoista vääntämällä pois. Säätää pystyy näppärästi 10mm räikkälenkillä.
Molemmille puolille siis tämän toisto niin pitäisi taas jarrujen olla jumimatta jonkin aikaa. Tekohengitystähän se vain on, mutta auttaa kuitenkin. Suositeltavaan on, että vaihtaa ainakin liukutapit ja niiden suojakumit samalla, mikäli mahdollista.
Jos lisätävää tulee mieleen niin päivitellään tekstiin sitä mukaa.
Niille, jotka ette ole jarruja herkistelleet niin tässäpä teille pieni ohje kuvineen havainnollistamaan kyseinen operaatio. Vaikeusasteena on, että jos renkaiden vaihto ei meinaa luonnistua ilman apua niin älä ryhdy. Muuten homma on kyllä simppeli ja helppo tehdä, jopa parkkipaikalla tunkin ja pukkien avulla. Aikaa voi varata ensikertalainen n.2 tuntia yhteensä.
Alla kuva työkaluista ja ainesta mitä käytin tähän hommaan.

WD-40, Kuparitahna, jarruvaseliini (injektioruisku apuna), 1/2" räikkä, sekä 17mm, 19mm hylsyt ja jatko, 1/4" räikkä ja 13mm hylsy, 15mm kiintoavain, 13mm ja 10mm räikkälenkit, T20 torx-kärki pienellä jatkolla ja vapaavalinteisella vääntimellä, talttapäämeisseli sekä "jarrumäntä-työkalu". Siis kohtalaisen pienellä työkaluaarsenaalilla homman saa suoritettua. Räikkälenkit nyt eivät ole pakollisia, mutta mukavoittavat hommaa huomattavasti.
Kuvat ovat kuskin puoleisesta takarenkaasta, poislukien kuva käsijarruvaijerista.
1. Eli ensin vanteiden pulttien löysytys ja auto ylös, joko nosturilla tai tunkilla ja pukkien päälle. Mikäli työskentelet pihalla ja tunkkien kanssa niin laita eturenkaiden etu- sekä takapuolelle kiilat, ettei auto lähde valumaan mihinkään suuntaan.

2. Kun rengas on ilmassa, irroita rengas niin saat takajarrun hyppysiisi. Itse satula on kuvan keskellä ison kallellaan oleva U-kirjaimen näköinen "klöntti". Satula on kiinni "takapuolelta" kahdella 13mm pultilla kiinni liukutapeissa (15mm kanta). Pidät siis 15mm avaimella kiinni liukutappeja samalla, kun avaat 13mm pultit esim. räikällä ja 13mm hylsyllä.

3. Kun 13mm pultit on irroitettu niin satula irtoaa pienellä nitkuttelulla kannattimestaan ja esiin tulee jarrupalat.

4. Kuvassa on jarrupalat ja palojen liukulevyt irroitettu. Palat lähtevät irti vetämällä/nitkuttamalla niitä poispäin jarrulevystä. Samassa kuvassa näykvät myös hyvin liukutappien päät ja suojakumit.

5. Liukutapit ovat kiinni vain kumien varassa joten ne irtoavat helposti jos eivät ole jumiutuneet. Mikäli tappi on jumissa niin esim. kiintoavaimella nitkuttelu yleensä auttaa. Jos jumiutumista tapissa esiintyy, kannattaa "liukureikä" puhdistaa huolellisesti ennen uudelleen kasaamista. Alla olevissa kuvissa liukutapit ja suojakumit on irroitettu ja myöhemmin rasvattu. Suojakumit kannattaa tarkastaa samalla, ettei niissä ole halkeamia joista likaa pääsee sisään.


6. Sitten itse jarrumännän herkistely. Tässä kuvassa jarrumäntä on osittain ulkona. Tarkoituksena on siis puristaa mäntä pohjaan ja työntää se ulos tarvittavan monta kertaa, että mäntä rupeaa liikkumaan sujuvasti sylinterissään.

7. Herkistelyä auttamaan olen laittanyt ruiskuun jarruvaseliinia, jota laitoin hieman männän suojakumin välistä.

8. Sitten ei muuta kun harjoittelemaan jarrumäntä-työkalun käyttöä. Kun puristin on paikoillaan, pitäisi sen näyttää jotakuinkin tältä. Tämän jälkeen puristinta kiristetään niin, että mäntä painuu pohjaan asti. Aluksi saattaa olla aika tiukkaakin vääntää ja tähän auttaa räikkä ja päähän 19mm hylsy, jolla voi tuosta puristimen päästä hieman avittaa vääntöä.

9. Kun mäntä on puristettu pohjaan näyttää se tältä. Herkistellä kannattaa ainakin muutaman kerran. Käyt siis polkaisemassa jarrua, että mäntä nousee jälleen ulospäin, mutta ei pois paikoiltaan (tässä 4 pohjaan polkaisua oli sopivasti). Toistat siis tuon ulos polkemisen ja sisään kiertämisen niin monta kertaa, että mäntä kiertyy sujuvasti/vaivatta jo käsin sisään. Voihan se olla huonolla tuurilla jo niin jumissa, ettei herkistelykään auta. Tällöin menee vaihtoon koko satula, joka tähän maksaa tarvikkeena noin 150€. Lopuksi mäntä tulee jättää aivan pohja-asenoon, helpottaa satulan takaisin laittoa huomattavasti.

10. Herkistelyn jälkeen onkin sitten kasauksen vuoro. Jarrupalojen takapintoihin sekä liukulevyjen uriin laiton hieman kuparitahnaa.

11. Ensin laitetaan paikoilleen jarrupalojen liukulevyt ja sen jälkeen ujutetaan palat takaisin paikoilleen ulkoapäin kohti levyä. Palat kannattaa toki tarkastaa, että niissä on pintaa jäljellä. Näissä sitä oli vielä runsaasti, joten en vaihtanut niitä vielä tässä vaiheessa. Myös liukutapit suojakumeineen tulee laittaa viimeistään tässä vaiheessa.

12. Viimeisenä satula ujutetaan takaisin palojen päälle. Pidetään 15mm lenkillä taas liukutapin kantaa paikoillaan ja kiristetään 13mm pultit takaisin kiinni liukutappeihin.

13. Samalla kun rengas on poissa voi käsijarruvivustoa vähän kokeilla ja laittaa vaikka WD-40:iä voitelemaan liikkuvia osia ja vipuja. Ja vaijerin kunto kannattaa myös tarkastaa. Tässä tapauksessa vaijerien vaihto on edessä, sillä vänkärin puoleisessa vaijerissa on jo pahasti pykimää ja aiheuttaa varmasti osittain jumiutumista sekin.

14. Mikäli käsijarrua tarvitsee säätää, niin se tapahtuu takatuhkakupin alta. Tuhkis on kiinni T20 torx-ruuvilla ja lähtee tuon ruuvin irroittamisen jälkeen hieman meisselillä reunoista vääntämällä pois. Säätää pystyy näppärästi 10mm räikkälenkillä.

Molemmille puolille siis tämän toisto niin pitäisi taas jarrujen olla jumimatta jonkin aikaa. Tekohengitystähän se vain on, mutta auttaa kuitenkin. Suositeltavaan on, että vaihtaa ainakin liukutapit ja niiden suojakumit samalla, mikäli mahdollista.
Jos lisätävää tulee mieleen niin päivitellään tekstiin sitä mukaa.
Tuli taas askarreltua Toledon kimpussa. Eli paikoilleen meni samat etuiskarien yläpään kumit ja rajoitinlautaset, mitkä aikoinaan boraankin tuli laitettua. Osat laakkoselta karvan alle 60€. Ja tulos oli toivottu, keula tippui samalle tasolle perän kanssa :)
Ennen hilppeiden vaihtoa:
Ja vaihdon jälkeen:
Samaan syssyyn meni paikoilleen koy sheriffin panssari, vaikka meinasikin pirulainen vastustaa aika reippaasti. Torvet edessä, kannattimia piti muokata isolla kädellä, reiät ei sattuneet ja öljypohjakin oli reilusti liian alhaalla :/ Edestä piti prikoittaa kolme senttiä alemmas ja takaakin pari senttiä. Öljypohjan ja panssarin väliin jäi vajaa sentti tilaa. Mutta resonointeja ei tullut minkäänlaisia tällä kertaa. Öljyroppu ei kyllä ole tässä sillä metrilläkään aukkoon nähden.
Kesää odotellessa tuli foorumilta bongattua bbs:n rs771 vanteet, jotka oli tarkoitus ottaa työn alle. Renkaat joutivat mäelle ja ei muuta kun liukkaria ja harjaa perään. Parin pesun jälkeen uskalsi jo sisälle tuoda. Tarkoituksena on siis purkaa, kunnostaa ja pistää takiaisin kasaan. "Lipat" kiillotetaan ja keskiöt oli tarkoitus maalata (gun metal tai jotain vastaavaa). On vaan nuo kehäpultit vähintäänkin momentissa. Meinaa nimittäin hylsy antautua ennen kuin pultti lähtee auki :/ Onko kellään noihin vinkkejä? Jotain irroittavaa ainetta vai mitä noihin keksisi? Helpottaisi irrallaan olo huomattavasti tuota kunnostamista.

Ennen hilppeiden vaihtoa:

Ja vaihdon jälkeen:

Samaan syssyyn meni paikoilleen koy sheriffin panssari, vaikka meinasikin pirulainen vastustaa aika reippaasti. Torvet edessä, kannattimia piti muokata isolla kädellä, reiät ei sattuneet ja öljypohjakin oli reilusti liian alhaalla :/ Edestä piti prikoittaa kolme senttiä alemmas ja takaakin pari senttiä. Öljypohjan ja panssarin väliin jäi vajaa sentti tilaa. Mutta resonointeja ei tullut minkäänlaisia tällä kertaa. Öljyroppu ei kyllä ole tässä sillä metrilläkään aukkoon nähden.
Kesää odotellessa tuli foorumilta bongattua bbs:n rs771 vanteet, jotka oli tarkoitus ottaa työn alle. Renkaat joutivat mäelle ja ei muuta kun liukkaria ja harjaa perään. Parin pesun jälkeen uskalsi jo sisälle tuoda. Tarkoituksena on siis purkaa, kunnostaa ja pistää takiaisin kasaan. "Lipat" kiillotetaan ja keskiöt oli tarkoitus maalata (gun metal tai jotain vastaavaa). On vaan nuo kehäpultit vähintäänkin momentissa. Meinaa nimittäin hylsy antautua ennen kuin pultti lähtee auki :/ Onko kellään noihin vinkkejä? Jotain irroittavaa ainetta vai mitä noihin keksisi? Helpottaisi irrallaan olo huomattavasti tuota kunnostamista.

Hylsy kunnolla pultinkantaan ja terävä kopaus vasaralla sitten räikkä paikalleen ja ruuvaten.
Jos hylsyn rakenne ei siedä lyömistä niin sopiva tuurna sinne pultin koloon keskelle...
Sitä kuinka tuo kikka toimii noissa vanteissa tai muussa kevytmetallissa en osaa varmaksi sanoa, mutta rautaosien kohdalla se tekee monesti ihmeitä. Esim. jarrulevyjen kiinnitysruuvit lähtee kopautuksen jälkeen kevyesti ruuvumeisselillä auki ;)
Jos hylsyn rakenne ei siedä lyömistä niin sopiva tuurna sinne pultin koloon keskelle...
Sitä kuinka tuo kikka toimii noissa vanteissa tai muussa kevytmetallissa en osaa varmaksi sanoa, mutta rautaosien kohdalla se tekee monesti ihmeitä. Esim. jarrulevyjen kiinnitysruuvit lähtee kopautuksen jälkeen kevyesti ruuvumeisselillä auki ;)
Vanneprojekti eteni tänään. Kehäpultit tottelivat raakaa voimaa, mutta suositeltu 20nm oli kyllä erittäin kaukana. Välillä piti 1/2" räikällä vääntää oikeasti naama punaisena, että sai auki. Venttiilit ja keskiömerkit lähti kans uusittaviksi. Venttiileiksi tulee jotkut inhimillisemmät ja vanteeseen paremmin käypäiset sekä keskiömerkeiksi jotain osuvampaa kuin VW. Venttiilejä en ole ennen ostellut, joten ehdotuksia niistä otetaan vastaan. Vanteet saivat vielä liukkaripesun totaalisen purun jälkeen ja seuraavaksi ruetaankin sitten varmaan hioskelemaan lippoja kiiltäviksi. Samalla pitäisi päättää, että mitä noille keskiöille tekee. Pistääkkö hiekkapuhallettavaksi vai ruetakko käsin karhentelemaan. Jokaisessa keskiössä on jonkin verran pientä rokamaa, jotka olisi tarkoitus saada hiottua/kitattua ennen maalauttamista.
Tähän kuvaan ja tunnelmaan, over and out :)

Tähän kuvaan ja tunnelmaan, over and out :)
Pakkohan sinne on limppua laittaa, ettei jäis ihan hirmu ujon näkösiks :)
Tänään tuli askarreltua sormenpäät helliksi kehäpulttien kanssa.
Ensin topakka liuotus:
Seuraavaksi kierteiden puhdistukset ja pahimmat liat pois. Tämä kun oli tehty niin ei muuta kun pihalle näpertelemään. Kuvassa vasemmalla puhdistamaton pultti, keskellä teräsvillaa ja sieni sekä viimeisenä oikealla lopputulos:
Tämän jälkeen vielä tiskaus ja kuivaus niin avot, puhtaita pultteja 64 kappaletta :)
Huomenna pitänee rueta soittelemaan paikallisia hiekkapuhaltamoja/pulverimaalaamoja läpi, että mihin hintaan tekevät keskiöille värinvaihdon. Liekköhän nuo puhaltajat/ uunittajat tekevät tasoitushommia vai pitääkö hakea itelle vielä paikattavaksi puhalluksen jälkeen?
Tänään tuli askarreltua sormenpäät helliksi kehäpulttien kanssa.
Ensin topakka liuotus:

Seuraavaksi kierteiden puhdistukset ja pahimmat liat pois. Tämä kun oli tehty niin ei muuta kun pihalle näpertelemään. Kuvassa vasemmalla puhdistamaton pultti, keskellä teräsvillaa ja sieni sekä viimeisenä oikealla lopputulos:

Tämän jälkeen vielä tiskaus ja kuivaus niin avot, puhtaita pultteja 64 kappaletta :)

Huomenna pitänee rueta soittelemaan paikallisia hiekkapuhaltamoja/pulverimaalaamoja läpi, että mihin hintaan tekevät keskiöille värinvaihdon. Liekköhän nuo puhaltajat/ uunittajat tekevät tasoitushommia vai pitääkö hakea itelle vielä paikattavaksi puhalluksen jälkeen?
Keskiöt lähti maaluuseen paikalliseen pulverimaalaamoon. Hiontahommia tuli eilen harrastettua, että maalari sanoi pelkän pesun riittävän ennen maalaamista.
Nyt kun päädyttiin pelkkään pesuun, jauhemaaliin ja lakkaukseen niin hinnaksi sovittiin 100€ (siinäkin maalari kysyi, että kuulostaako pahalta). Mikäli olisi tarvinnut hiekkapuhaltaa, olisi hinta ollut yhteensä 140€.
Nyt alkaakin sitten lippojen jynssäys keskiöitä takaisin odotellessa. Pitäisi vain kehitellä jokin pyörivä alusta niitä varten, että saisi mahdollisimman tasaisen jäljen aikaiseksi.
Nyt kun päädyttiin pelkkään pesuun, jauhemaaliin ja lakkaukseen niin hinnaksi sovittiin 100€ (siinäkin maalari kysyi, että kuulostaako pahalta). Mikäli olisi tarvinnut hiekkapuhaltaa, olisi hinta ollut yhteensä 140€.
Nyt alkaakin sitten lippojen jynssäys keskiöitä takaisin odotellessa. Pitäisi vain kehitellä jokin pyörivä alusta niitä varten, että saisi mahdollisimman tasaisen jäljen aikaiseksi.
Viimeksi muokannut Inferno, 2.4.2015 16:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Torstainen työpäivä päättyi iloisesti, kun maalari pisti viestiä, että keskiöt on maalattu. Ei muuta kun hakemaan ja tyytyväinen olen lopputulokseen. Värinä tosiaan RALlin sävy 9007, eli hieman normaali "vannehopeaa" tummempi.
Ja eilen tuli läträttyä hieman nitromorssin kanssa, että saisi lakat kehistä poistumaan. Sai ihan kolmeen kertaan vetää, ennen kuin tulos on kuvan mukainen.
Töissäkin on rakenteilla "kehänpyörityskone", jolla päästään sitten isompia hionta- ja kiillotusleikkejä harrastamaan, jahka valmistuu.
Näihin kuviin ja tunnelmiin onkin hyvä lähteä ajelemaan kohti Kemijärveä mökkeilemään pääsiäiseksi ( 600km/sivu x[ ).
Hyvää pääsiäistä kaikille =)

Ja eilen tuli läträttyä hieman nitromorssin kanssa, että saisi lakat kehistä poistumaan. Sai ihan kolmeen kertaan vetää, ennen kuin tulos on kuvan mukainen.

Töissäkin on rakenteilla "kehänpyörityskone", jolla päästään sitten isompia hionta- ja kiillotusleikkejä harrastamaan, jahka valmistuu.
Näihin kuviin ja tunnelmiin onkin hyvä lähteä ajelemaan kohti Kemijärveä mökkeilemään pääsiäiseksi ( 600km/sivu x[ ).
Hyvää pääsiäistä kaikille =)
Maalarihan tarjoili heti alkuun sitä tavallista vannehopeaa, mutta onneksi oli jo suunnitelmat selvät x) Ensin oli mielessä grafiitinharmaa, eli huomattavasti tummemmat, mutta kun näin tuolla sävyllä vasta pulveerattuja putkia niin päätös kääntyi nopeasti. Vaikka sävy näyttää "likaiselle" niin se ei ole ihan niin agressiivinen kuin grafiitinharmaa.
Ostat kato shuffel kiekot takas, kunhan saan uued gummid päälle pyöräytettyä xD
Ostat kato shuffel kiekot takas, kunhan saan uued gummid päälle pyöräytettyä xD
Leon -04 ARL & Touran -07 BXE
Pistetääs päivitystä tännekin.
Tuo V5 toledo meni kaupaksi viime kesänä ja tuli hommattua sitten mopo sen tilalle. Suomen kesä kun on tunnetusti hieman lyhyen livakka ja moottoririkko heti kuukauden ajon jälkeen teki ajokaudesta vieläkin lyhyemmän. Talven aikana pistin pyörän kuntoon ja myin sen sitten pois poikkeen. Luonteeltani olen kuitenkin sellainen, että jotain räplättävää pitäisi kuitenkin aina olla, niin eipä mennyt viikkoakaan mopon myynnistä, kun pihassa seisoikin jo uusi ropeltamisen kohde.
Uutena mielenkiinnon kohteena on nyt -04 Leon 1,9tdi 150hp top sport ARL-koneella.


Mitään tällaista ei ollut oikeastaan edes etsinnässä, vaan kiikarissa oli enemmänkin 99-00 vuoden facelift Polo pienellä bensakoneella, mutta ei nämä aina ihan putkeen mene muutenkaan.
Kaveri oli tällä leonilla ajamassa hakemaan minulta ajovarusteita ja oli moottoritiellä antanut vähän kenkää, kun yhenäkin olikin hävinnyt vedot kokonaan. Kaveri linkutti "pienoisen" vitutuksen saattelemana pihaan ja siinä sitten ruettiinkin reippaasti parkkipaikkahuoltoa harrastamaan ja selvittämään mistä puutuminen johtui. Ensimmäisenä molemmilla mielessä, että onko ahtoletku jostain antautunut vaiko kenties jopa itse ahdin. Kilometrejä häkkyrällä on sen verran reippaasti takana, että tuo jälkimmäinen on jo vähintäänkin todennäköistä. Mutta siinä kun autoa tutkailtiin ja kuulosteltiin niin vika rupesi paikallistumaan tarkemmin venttiilikoneiston suuntaan. No ei muuta kun venttiilikoppa irti ja katsomaan mitäs kummaa sieltä löytyy, niin ei ihme, että vähän kalkatti ja vedot on poikessa kun vänkärin puolimmaisimman männän pakonokka on aivan luokattoman kulunut. Ja samalla tuli todettua, että venttiilinkupit tai mitkä lie onkaan ovat ihan tiensä päässä. Lopuksi auto vietiin vähän rauhallisempaan paikkaan odottamaaan hinausautoa kaverin kotio. Tässäkään vaiheessa ei ollut vielä edes kuvitelmissakaan, että tuo rotjake minulle tulisi.
Seuraavana päivänä samainen kaveri soittikin ja tuli pistäytymään näytille, kun oli ostanut 6-koppasen farkku golffin. Tuossa vaiheessa rupesi jo vähän heräämään ajatus, että josko tuon lunastaisi itselleen. Viime perjantaina sitten kysäisin, että mikähän tuo lopullinen hinta olisi ja kun siitä päästiin yhteisymmärrykseen niin auto jäikin omaan pihaan. Enkä oikein vieläkään tiedä pitäisikö enemmän itkeä vai nauraa.
Nyt tässä sitten kokeillaankin ensin, että tokeneeko auto uudella nokalla, laakereineen, kuppeineen ja pultteineen vaiko meneekö isommaltikin palikkaa vaihtoon. Vikanahan on tosiaan, että tekee painetta imupuolelle ja kalkattaa ilkeästi kun antaa vähänkään kierroksia. Aivan samaa mekkalaa kuin alla olevassa golffissa.
https://www.youtube.com/watch?v=LU8l_wbjlzs
Noo.. ei niin huonoa, etteikö jotain hyvääkin. Itse olen auton kolmas omistaja ja kaksi aikaisempaa omistajaa satun myös tuntemaan/tietämään niin tiedän suurinpiirtein millä mallilla autoa on pidetty. Lisäksi auton historian kaikki huollot ja lähes kaikki kuitit (myös ostokuitti 2.1.2004 30800€) on tallessa ja nyt järjestyksessäkin, kun niitä eilen pari tuntia järjestelin.

Kuiteista bongattua mm:
- Jakopää vaihdettu jo 4 kertaa
- Laatikko/sisuskalut vaihdettu
- Kiinteä vauhtipyörä käynyt paikoillaan, mutta vaihdettu ilmeisesti takaisin kaksoismassaan
- Pienetkin viat käytetty pääsääntöisesti Laakkosella..
- Alla käynyt bilsteinin alustasarja joka vaihtunut sittemmin etupään osalta Koniin.
- Powerflexin puslia laiteltu.
- Takapuskuri uusittu
- Etupuskuri korjattu tai uusittu jäniksen sukellettua sisään.
Itse en ole vielä edes päässyt auton alle kurkkimaan, muuten kuin renkaat vaihdoin alle. Tarkoitus olisikin nyt viikolla tönästä auto talliin ja nostaa pukeille, että pääsee tarkemmin tutkailemaan, mitä kaikkea palikkaa ja tehtävää sieltä löytyy.
Tiedossa kuitenkin vähintään seuraavaa:
- Takajarruhilppeet kaikki vaihtoon
- Takatolppien vaihto bilsteinistä Koniin
- Kuskin ikkunannostimen ja lasin kiinnikkeiden uusiminen
- Kesävanteiden ja renkaiden hommaaminen, vaikka kiire ei ole ajoon saadakaan. Tourani kuitenkin palvelee ykkösautona.
Päivittelen tänne taas, kunhan hommat etenee ja selviää mitä kaikkea on odotettavissa. Toki vinkkejä ja ohjeita otan edelleenkin vastaan, kun nämä dieselit ei kuitenkaan ole ihan sitä tutuinta hommaa.
Touranin suhteen ei ole kummia tapahtunut. Leimalle vaihdettiin kaverin kanssa tuulilasi, etupään alatukivarren taaemmat puslat, taakse koiranluut ja käsijarruvaijerit. Soitin päivittyi myös Pioneerin 2-din soittimeen niin sai luurista langattomasti spotifyn soimaan ja ääni kirkastui alkuperäiseen nähden kummasti. Kelpaa nyt lähteä kesälomareissulla kiimaliiteriä vetelemään =)
PS. Saako tuota otsikkoa nykyään enää päivitettyä ajankohtaisemmaksi. Vois ton Toledon nykästä tosta otsakkeesta pois ja laittaa Leoni tilalle.
Tuo V5 toledo meni kaupaksi viime kesänä ja tuli hommattua sitten mopo sen tilalle. Suomen kesä kun on tunnetusti hieman lyhyen livakka ja moottoririkko heti kuukauden ajon jälkeen teki ajokaudesta vieläkin lyhyemmän. Talven aikana pistin pyörän kuntoon ja myin sen sitten pois poikkeen. Luonteeltani olen kuitenkin sellainen, että jotain räplättävää pitäisi kuitenkin aina olla, niin eipä mennyt viikkoakaan mopon myynnistä, kun pihassa seisoikin jo uusi ropeltamisen kohde.
Uutena mielenkiinnon kohteena on nyt -04 Leon 1,9tdi 150hp top sport ARL-koneella.


Mitään tällaista ei ollut oikeastaan edes etsinnässä, vaan kiikarissa oli enemmänkin 99-00 vuoden facelift Polo pienellä bensakoneella, mutta ei nämä aina ihan putkeen mene muutenkaan.
Kaveri oli tällä leonilla ajamassa hakemaan minulta ajovarusteita ja oli moottoritiellä antanut vähän kenkää, kun yhenäkin olikin hävinnyt vedot kokonaan. Kaveri linkutti "pienoisen" vitutuksen saattelemana pihaan ja siinä sitten ruettiinkin reippaasti parkkipaikkahuoltoa harrastamaan ja selvittämään mistä puutuminen johtui. Ensimmäisenä molemmilla mielessä, että onko ahtoletku jostain antautunut vaiko kenties jopa itse ahdin. Kilometrejä häkkyrällä on sen verran reippaasti takana, että tuo jälkimmäinen on jo vähintäänkin todennäköistä. Mutta siinä kun autoa tutkailtiin ja kuulosteltiin niin vika rupesi paikallistumaan tarkemmin venttiilikoneiston suuntaan. No ei muuta kun venttiilikoppa irti ja katsomaan mitäs kummaa sieltä löytyy, niin ei ihme, että vähän kalkatti ja vedot on poikessa kun vänkärin puolimmaisimman männän pakonokka on aivan luokattoman kulunut. Ja samalla tuli todettua, että venttiilinkupit tai mitkä lie onkaan ovat ihan tiensä päässä. Lopuksi auto vietiin vähän rauhallisempaan paikkaan odottamaaan hinausautoa kaverin kotio. Tässäkään vaiheessa ei ollut vielä edes kuvitelmissakaan, että tuo rotjake minulle tulisi.
Seuraavana päivänä samainen kaveri soittikin ja tuli pistäytymään näytille, kun oli ostanut 6-koppasen farkku golffin. Tuossa vaiheessa rupesi jo vähän heräämään ajatus, että josko tuon lunastaisi itselleen. Viime perjantaina sitten kysäisin, että mikähän tuo lopullinen hinta olisi ja kun siitä päästiin yhteisymmärrykseen niin auto jäikin omaan pihaan. Enkä oikein vieläkään tiedä pitäisikö enemmän itkeä vai nauraa.
Nyt tässä sitten kokeillaankin ensin, että tokeneeko auto uudella nokalla, laakereineen, kuppeineen ja pultteineen vaiko meneekö isommaltikin palikkaa vaihtoon. Vikanahan on tosiaan, että tekee painetta imupuolelle ja kalkattaa ilkeästi kun antaa vähänkään kierroksia. Aivan samaa mekkalaa kuin alla olevassa golffissa.
https://www.youtube.com/watch?v=LU8l_wbjlzs
Noo.. ei niin huonoa, etteikö jotain hyvääkin. Itse olen auton kolmas omistaja ja kaksi aikaisempaa omistajaa satun myös tuntemaan/tietämään niin tiedän suurinpiirtein millä mallilla autoa on pidetty. Lisäksi auton historian kaikki huollot ja lähes kaikki kuitit (myös ostokuitti 2.1.2004 30800€) on tallessa ja nyt järjestyksessäkin, kun niitä eilen pari tuntia järjestelin.

Kuiteista bongattua mm:
- Jakopää vaihdettu jo 4 kertaa
- Laatikko/sisuskalut vaihdettu
- Kiinteä vauhtipyörä käynyt paikoillaan, mutta vaihdettu ilmeisesti takaisin kaksoismassaan
- Pienetkin viat käytetty pääsääntöisesti Laakkosella..
- Alla käynyt bilsteinin alustasarja joka vaihtunut sittemmin etupään osalta Koniin.
- Powerflexin puslia laiteltu.
- Takapuskuri uusittu
- Etupuskuri korjattu tai uusittu jäniksen sukellettua sisään.
Itse en ole vielä edes päässyt auton alle kurkkimaan, muuten kuin renkaat vaihdoin alle. Tarkoitus olisikin nyt viikolla tönästä auto talliin ja nostaa pukeille, että pääsee tarkemmin tutkailemaan, mitä kaikkea palikkaa ja tehtävää sieltä löytyy.
Tiedossa kuitenkin vähintään seuraavaa:
- Takajarruhilppeet kaikki vaihtoon
- Takatolppien vaihto bilsteinistä Koniin
- Kuskin ikkunannostimen ja lasin kiinnikkeiden uusiminen
- Kesävanteiden ja renkaiden hommaaminen, vaikka kiire ei ole ajoon saadakaan. Tourani kuitenkin palvelee ykkösautona.
Päivittelen tänne taas, kunhan hommat etenee ja selviää mitä kaikkea on odotettavissa. Toki vinkkejä ja ohjeita otan edelleenkin vastaan, kun nämä dieselit ei kuitenkaan ole ihan sitä tutuinta hommaa.
Touranin suhteen ei ole kummia tapahtunut. Leimalle vaihdettiin kaverin kanssa tuulilasi, etupään alatukivarren taaemmat puslat, taakse koiranluut ja käsijarruvaijerit. Soitin päivittyi myös Pioneerin 2-din soittimeen niin sai luurista langattomasti spotifyn soimaan ja ääni kirkastui alkuperäiseen nähden kummasti. Kelpaa nyt lähteä kesälomareissulla kiimaliiteriä vetelemään =)
PS. Saako tuota otsikkoa nykyään enää päivitettyä ajankohtaisemmaksi. Vois ton Toledon nykästä tosta otsakkeesta pois ja laittaa Leoni tilalle.
Leon -04 ARL & Touran -07 BXE
Noniin tallin lattia saatu putsattua ja samalla autokin pestyä noin päällisin puolin niin kärsi jo tyrkätä talliinkin. Maalipinta on vehkeessä yllättävänkin hyvässä kunnossa. Mitä nyt muutamaa pientä ruostetäppää lukuunottamatta.
Härvelin nostin pukeille, että pääsi vähän paremmin tutustumaan, mitä auto on oikein syönyt. Taakse menee tosiaan jarruhilppeet vaihtoon ja samalla myöskin tolpat sinne. Vänkärin takatolppa on päästänyt nesteet poikkeen. Samalla tuli huomattua, että toinen rekisterikilvenvalo puuttuu kokonaan. Eli moiset lediversiot menee hankintalistalle."
Mutta ekaksi "tallipäiväksi" ihan tarpeeksi.

Härvelin nostin pukeille, että pääsi vähän paremmin tutustumaan, mitä auto on oikein syönyt. Taakse menee tosiaan jarruhilppeet vaihtoon ja samalla myöskin tolpat sinne. Vänkärin takatolppa on päästänyt nesteet poikkeen. Samalla tuli huomattua, että toinen rekisterikilvenvalo puuttuu kokonaan. Eli moiset lediversiot menee hankintalistalle."
Mutta ekaksi "tallipäiväksi" ihan tarpeeksi.

Re: Toledo V5 -99 & Touran -07 BXE
Taas on tullut askarreltua Leonin kimpussa. Nokka-akseli, laakereineen, pultteineen, nostimineen ja tiivisteineen tuli vaihdottua ja olivathan nuo jo parhaat päivänsä nähneet =/


1. ja 2. pytyn nostimet enempi ja vähempi puhki ja nokka-akselissa komeat rannut ja kulumat.
Yläkerran hilppeet kun oli vaihdettu niin samalla laitoin taakse mehineiden bilsteinien tilalle Konin str.t:n iskarit. Samaan syssyyn vaihdoin taakse levyt ja palat, kun edelliset levyt muistuttivat paksuudeltaan cd-levyä. Vielä pitää käsijarruvaijerit vaihtaa joku ilta.

Näiden ohessa pientä ehostelua myös tullut harrastettua. Takalasinraapija korvautui lasitulpalla, keulan verkot tuli maalattua mustiksi, cupra lippaa ym. pikkujuttuja.
Nyt auto on ekaa kertaa minulla ajossa ja toimii moitteetta =) Ainoa mikä vcds:llä löytyy on 3. pytyn hehkuvika ja vänkärin takaoven mikrokytkin, mikä ei sinänsä tullut näissä kopissa yllätyksenä. Enempi yllätti, ettei niitä ole enempää xD Konehuoneeseen menee löpöletkut myös vaihtoon, kun rupeavat jo näyttämään vaihtotarvettaan.





1. ja 2. pytyn nostimet enempi ja vähempi puhki ja nokka-akselissa komeat rannut ja kulumat.
Yläkerran hilppeet kun oli vaihdettu niin samalla laitoin taakse mehineiden bilsteinien tilalle Konin str.t:n iskarit. Samaan syssyyn vaihdoin taakse levyt ja palat, kun edelliset levyt muistuttivat paksuudeltaan cd-levyä. Vielä pitää käsijarruvaijerit vaihtaa joku ilta.

Näiden ohessa pientä ehostelua myös tullut harrastettua. Takalasinraapija korvautui lasitulpalla, keulan verkot tuli maalattua mustiksi, cupra lippaa ym. pikkujuttuja.
Nyt auto on ekaa kertaa minulla ajossa ja toimii moitteetta =) Ainoa mikä vcds:llä löytyy on 3. pytyn hehkuvika ja vänkärin takaoven mikrokytkin, mikä ei sinänsä tullut näissä kopissa yllätyksenä. Enempi yllätti, ettei niitä ole enempää xD Konehuoneeseen menee löpöletkut myös vaihtoon, kun rupeavat jo näyttämään vaihtotarvettaan.



Palaa sivulle “Kävijöiden kalusto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa