AFN Ryntää käynnistäessä
Valvoja: ffp jäsenet
AFN Ryntää käynnistäessä
Eli tuossa juuri ostin auton jossa kerrottiin olevan moottorivika eikä lähde käymään kunnolla. Itse en saanut millään keinolla käymään. Tutkimisen jälkeen jako oli ainakin väärin hampaalla tai kahdella. No, vauhtipyörässä ei mitään merkkejä joten varovasti ykkössylinteristä meisselillä kattoa koska mäntä YKK:ssa, nokan takaa se viiru suoraan ja pumppu lukituskoloon ja hihna paikalleen. Lähti ilmauksen jälkeen heti käymään.
Nyt sitten siihen vikaan. Heti käynnistyttyä kierrokset lähtee huutamaan noin 3000rpm ja kun hipaisee kaasupoljinta, tippuu siihen päälle tonniin. Kone pyörii todella nätisti sitä kolmeatonnia mutta kun koskee polkimeen niin alkaa savuttaa aika mukavasti. Ainakin pakosarja vuotaa koska sieltä tulee savua, mutta sen ei pitäisi kai tyhjäkäyntiin vaikuttaa?
Ehdotuksia?
Nyt sitten siihen vikaan. Heti käynnistyttyä kierrokset lähtee huutamaan noin 3000rpm ja kun hipaisee kaasupoljinta, tippuu siihen päälle tonniin. Kone pyörii todella nätisti sitä kolmeatonnia mutta kun koskee polkimeen niin alkaa savuttaa aika mukavasti. Ainakin pakosarja vuotaa koska sieltä tulee savua, mutta sen ei pitäisi kai tyhjäkäyntiin vaikuttaa?
Ehdotuksia?
Tutkit siis koko vauhtipyörän ympäryksen ettei ole ajoitusmerkkejä? Kuulostaapa oudolta, että vauhtipyörästä puuttuisi ajoitusmerkki kokonaan. Suosittelen vielä käymään sen huolella läpi, hyvän valon kanssa. Irroita hehkutulpat sylinterikannesta, niin saat pyöritettyä moottoria tasaisesti. Aina parempi jos saat kaverin pyörittämään, niin voit keskittyä merkin jälestykseen huolella. Merkki saattaa olla myös lian peitossa, joten huolellisuutta hommaan.
Kaasupolkimeen koskiessa kierrosten asettuminen ja jumiutuminen 1200rpm, sekä tämän jälkeisen kaasupolkimen reagoimattomuus viittaavat yleensä kaasupoljin-ongelmaan. Toisaalta kunnossa oleva moottori oikealla jakopään ajoituksella sekä pumpun kannen asennolla ei nosta kierroksia 3000rpm heti starttauksen jälkeen, ei vaikka kaasupoljin olisi keittiön pöydällä. Myöskin savutus viittaa väärään ajoitukseen, ellei sitten jakopään ajoituksen väärin olo ole tuhonnut mitään. Minkä väristä & hajuista savu on?
Vikakoodeista saattaisi myös jotain osviittaa saada.
Missäs tilanteessa tämä entinen omistaja on tämän oletetun moottorivian saanut aikaiseksi?
Kaasupolkimeen koskiessa kierrosten asettuminen ja jumiutuminen 1200rpm, sekä tämän jälkeisen kaasupolkimen reagoimattomuus viittaavat yleensä kaasupoljin-ongelmaan. Toisaalta kunnossa oleva moottori oikealla jakopään ajoituksella sekä pumpun kannen asennolla ei nosta kierroksia 3000rpm heti starttauksen jälkeen, ei vaikka kaasupoljin olisi keittiön pöydällä. Myöskin savutus viittaa väärään ajoitukseen, ellei sitten jakopään ajoituksen väärin olo ole tuhonnut mitään. Minkä väristä & hajuista savu on?
Vikakoodeista saattaisi myös jotain osviittaa saada.
Missäs tilanteessa tämä entinen omistaja on tämän oletetun moottorivian saanut aikaiseksi?
Kuulemma kaksoismassa hitsattu yhteen ja koneistettu joten siinä voinut mennä merkit(?). Vag-comilla voisin tietysti tarkistaa kaasupolkimen prosentit kun saan läppärin takaisin, että onko ne mimmoset. Harmaata/mustaa savua ja haisee dieselille.
Muistaakseni oli ostanut koneen ja huoltanut alakerran eikä avannut kantta. Sen jälkeen startannut ja oli jotain kolinaa kuulunut kuulemma. Eikä kai lähtenyt käymään kunnolla yms ja myi pois. Itse en saanut edellisellä jakopään asennolla käymään mitenkäänpäin. Mainittakoon vielä että kone käy todella nätisti sitä 3000rpm ilman havaittavia sivuääniä. Pitää vaihtaa pakosarjan ja imusarjan tiivisteet ainakin ja kuunnella jos sitten kuuluisi moottorista paremmin ääniä.
Muistaakseni oli ostanut koneen ja huoltanut alakerran eikä avannut kantta. Sen jälkeen startannut ja oli jotain kolinaa kuulunut kuulemma. Eikä kai lähtenyt käymään kunnolla yms ja myi pois. Itse en saanut edellisellä jakopään asennolla käymään mitenkäänpäin. Mainittakoon vielä että kone käy todella nätisti sitä 3000rpm ilman havaittavia sivuääniä. Pitää vaihtaa pakosarjan ja imusarjan tiivisteet ainakin ja kuunnella jos sitten kuuluisi moottorista paremmin ääniä.
Elikkäs huomasin että vuoto tulee laipatusta EGR venttiilistä jota ei oltu kiristetty ollenkaan vaan laitettu malliksi paikalle. No tämän kiristettyä vag-comi kiinni ja koodit nollaukseen, jonka jälkeen koitin startata ja todella huonosti lähti käymään ja ei enää rynnännyt vaan juuri ja juuri pysyi päällä. Tässäajassa ainot vikakoodi oli mappianturin oikosulku joka johtunee niistä virityksistä. Saako luettua jotain hyödyllistä dataa ilman että kone käy?.
Toinen on se että dieselin paluuletkussa kulkee ilmaa. Tämä luutavasti ei ole normaalia(?) Täytynee vaihtaa joku menoletku läpinäkyväksi että näkee onko tuloaineessa ilmaa myös.
Toinen on se että dieselin paluuletkussa kulkee ilmaa. Tämä luutavasti ei ole normaalia(?) Täytynee vaihtaa joku menoletku läpinäkyväksi että näkee onko tuloaineessa ilmaa myös.
Polttoaineen menolinjassa hirveitä kuplia ja kun sammuttaa niin valuu takaisinpäin suodattimelle. Tämä varmaan ei selitä kumminkaan savutusta ja tuntuuu kuin yksi sylinteri ei lähtisi mukaan ollenkaan. Pitäisikö tässä nyt puristuksia mitata vai voisiko johtua pelkästään ilmasta järjestelmässä. Kävi mielessä myös että jos joku suutin suoltaa suoraan diiselit sylinteriin niin nostaisi kierroksia ja savutus olisi armoton, mutta rynkyttääkö se sitten samallailla kun olisi yks sylinteri poissa käytöstä.
Kun kerran jako on ollut miten sattuu ja kolinaakin kuulunut niin varmaan venttiilien tiiviyden tarkistus olisi ihan paikallaan...
Eikös näissä kaikissa tdi-koneissa ole ykk-anturi jonka perusteella pumpun ajoitus säädetään kohdalleen (testerillä/vcds:llä), voisihan sen alakerran varmaan senkin perusteella laittaa kohdalleen, tuo meisselillä kokeileminen kun käsittääkseni saattaa helposti myös sen hampaan-pari heittää..
Omassa seatissa loppui ilmavaivat kun poistin polttoainelinjan pikaliitimet suodattimen ja tankin välistä. Jonkin verran kulki ilmakuplia ennen ko. toimenpidettä, mutta ei ne itsellä vielä käyntiin vaikuttaneet.
Eikös näissä kaikissa tdi-koneissa ole ykk-anturi jonka perusteella pumpun ajoitus säädetään kohdalleen (testerillä/vcds:llä), voisihan sen alakerran varmaan senkin perusteella laittaa kohdalleen, tuo meisselillä kokeileminen kun käsittääkseni saattaa helposti myös sen hampaan-pari heittää..
Omassa seatissa loppui ilmavaivat kun poistin polttoainelinjan pikaliitimet suodattimen ja tankin välistä. Jonkin verran kulki ilmakuplia ennen ko. toimenpidettä, mutta ei ne itsellä vielä käyntiin vaikuttaneet.
Talvi lähestyy, ja taas koitettu edetä asiassa.
Puristukset oli ok ja nyt sitte saatii toiset suuttimet asennettua, naftasuodatin ja se muovihäkkyrä vaihdettua ja nyt onkin mielenkiintoista menoa.
Aluksi ei meinannu nafta nousta pumpulle millään. Sittenkun se sinne viimein nousi ja auto starttasi, ryntäs nii perkeleesti ja eikun virrat pois. Avaimet kun käänsi offille niin moottori raksuttaa suloisesti tyhjäkäynnillä ilman mitään sivuääniä eli sen joutuu sammuttamaan kytkimellä.
Jossainvaiheessa kun sitä starttailtiin, kävi virrat päällä noin 1100rpm ja kaasuun vastasi kun hiukan painoi niin kierrokset nous kahteentonniin, mutta jos paino kaasun pohjaan niin mitään ei tapahtunut?
Nyt ei tee enää yllämainittavaakaan vaan ryntää heti startatessa, ja kun virrat laittaa pois niin jää raksuttamaan tyhjäkäynnille. Pistää vähän ihmettelemään että mitähelvettiä.
Puristukset oli ok ja nyt sitte saatii toiset suuttimet asennettua, naftasuodatin ja se muovihäkkyrä vaihdettua ja nyt onkin mielenkiintoista menoa.
Aluksi ei meinannu nafta nousta pumpulle millään. Sittenkun se sinne viimein nousi ja auto starttasi, ryntäs nii perkeleesti ja eikun virrat pois. Avaimet kun käänsi offille niin moottori raksuttaa suloisesti tyhjäkäynnillä ilman mitään sivuääniä eli sen joutuu sammuttamaan kytkimellä.
Jossainvaiheessa kun sitä starttailtiin, kävi virrat päällä noin 1100rpm ja kaasuun vastasi kun hiukan painoi niin kierrokset nous kahteentonniin, mutta jos paino kaasun pohjaan niin mitään ei tapahtunut?
Nyt ei tee enää yllämainittavaakaan vaan ryntää heti startatessa, ja kun virrat laittaa pois niin jää raksuttamaan tyhjäkäynnille. Pistää vähän ihmettelemään että mitähelvettiä.
Vikakoodeja ei tosiaan muusta kun ohitetusta MAF anturista ja potikasta jolla huijataan mappia.
Kaasupolkimen toiminta on normaali ja pumpun kansi vaihdettu jolla ei vaikutusta asiaan
Vag-com näytti jotkun injection quantityt yli 50mg ja jotkut nollina? Ja specified map 193mbar.
Onkos pumpulle joku oma rele jossain ja jos on niin missä ja mikä numero?
Kaasupolkimen toiminta on normaali ja pumpun kansi vaihdettu jolla ei vaikutusta asiaan
Vag-com näytti jotkun injection quantityt yli 50mg ja jotkut nollina? Ja specified map 193mbar.
Onkos pumpulle joku oma rele jossain ja jos on niin missä ja mikä numero?
Specified MAP -arvo ei pysty olemaan 193mbar missään vaiheessa, actual kylläkin voi olla tuon potikan takia.
Joten siis: Poista potikka, asenna MAF, sekä säädä pumpun IQ kohdalleen (tässä tapauksessa suuremmalleen, eli perussyöttöä pienemmälleen, ts. pumpun kantta jakopäähän päin). Tämä viimeisin voi olla hankalahko toimenpide jos tätä ei ole aikaisemmin tehnyt, mutta kuulostaisi äkkisiltään että tuo kansi voisi olla väärällä kohdallaan tai viallinen ( kansi = määränsäädin ). Mahdollisesti tuo sammutinsolenoidikin voi olla risa ( vaihtoehtona myös vaihtaa koko pumppu varmasti ehjään ).
Jos tarkempaa dataa tai parempaa diagnosointia ei ole saatavilla, lähde noista liikkeelle ihan ensimmäisenä.
Joten siis: Poista potikka, asenna MAF, sekä säädä pumpun IQ kohdalleen (tässä tapauksessa suuremmalleen, eli perussyöttöä pienemmälleen, ts. pumpun kantta jakopäähän päin). Tämä viimeisin voi olla hankalahko toimenpide jos tätä ei ole aikaisemmin tehnyt, mutta kuulostaisi äkkisiltään että tuo kansi voisi olla väärällä kohdallaan tai viallinen ( kansi = määränsäädin ). Mahdollisesti tuo sammutinsolenoidikin voi olla risa ( vaihtoehtona myös vaihtaa koko pumppu varmasti ehjään ).
Jos tarkempaa dataa tai parempaa diagnosointia ei ole saatavilla, lähde noista liikkeelle ihan ensimmäisenä.
Monen monen kuukauden ja "katotaan ensviikonloppuna" lauseen jälkeen vaihdoin johtosarjan toiseen kertaan (eka oli väärä stna). Samalla pumpun kansi tuli vaihdettua. Ongelma on nyt se, että kun auton käynnistää, kierrokset ryntää heti niin perkeleesti ja sammuttaessa sama homma kun ennen, eli jää käymään kun kello.
Mites, kumpaan suuntaan pumpun kansi tulee laittaa että on mahd. pieni syöttö? Luulen että vika kumminkaan ei ole tässä. Kaikki lämpötilat vag-comilla ok, eli naftan ja moottorin lämmöt yms.
Alkaa pian ymmärrys loppua.
https://www.dropbox.com/sc/sbkazgicanrb ... RK3uZCgyHa
Tommosia vikakoodeja nyt. Mikään noista varmaan ei liity ryntäykseen.
Mites, kumpaan suuntaan pumpun kansi tulee laittaa että on mahd. pieni syöttö? Luulen että vika kumminkaan ei ole tässä. Kaikki lämpötilat vag-comilla ok, eli naftan ja moottorin lämmöt yms.
Alkaa pian ymmärrys loppua.
https://www.dropbox.com/sc/sbkazgicanrb ... RK3uZCgyHa
Tommosia vikakoodeja nyt. Mikään noista varmaan ei liity ryntäykseen.
Eli vika tosiaan oli pumpun kannessa. Nyt saatu käymään ja toimii hyvin paitsi ihan älytön huohotus kampikammiosta ja kannesta. Ö-korkin kun irrottaa tuntee hyvin tuulahduksen ja sieltä tulee sauhua ulos. Mistäköhän mahtaa iso huohotus johtua ja onko kuinka vaarallista.
Myöskin kun säädettäis iq kohdilleen niin mikä on tehdasarvo?
Myöskin kun säädettäis iq kohdilleen niin mikä on tehdasarvo?
Noniin eli IQ säädetty vasaralla 2.3 ja nyt löytyy jo jotain liikettä. Oli 11.2.
Huohotus vielä ongelma.
Sitten. Ajattelin TDI-Timingillä kattoo ajotuksen ja siellä se huiteli ihan ylhäällä. Kattelin sitte vielä measuring blockista niin näytti aika ronskeja lukemia.
Kysymys onkin, että saako korjattua vielä pumppua kääntämällä?
https://www.dropbox.com/sc/1qtjn2ngpm9o ... 4X6mqQDT3a
Niin ja muokattakoon vielä että käynnistyy hyvin ja käy hyvin
Huohotus vielä ongelma.
Sitten. Ajattelin TDI-Timingillä kattoo ajotuksen ja siellä se huiteli ihan ylhäällä. Kattelin sitte vielä measuring blockista niin näytti aika ronskeja lukemia.
Kysymys onkin, että saako korjattua vielä pumppua kääntämällä?
https://www.dropbox.com/sc/1qtjn2ngpm9o ... 4X6mqQDT3a
Niin ja muokattakoon vielä että käynnistyy hyvin ja käy hyvin
No saatu pumppua kääntämällä vag-com näyttämään 9 astetta ennakkoa. Miten muuten kun on suutinkärjet vaihdettu isompiin ja avautumispainetta nostettu vaikuttaako se tuohon miten vag-com laskee ennakon? Muuten joutuu seuraavan jakopäärempan yhteydessä pumpun pyörää hampaalla siirtään. Jännää kuitenkin että on ollut lukittu paikalleen kun hihna laitettu kiinni.
Nostetaas ny vanhaa aihetta vaikka niukasti vastaillaan.
Eli oli n75 n18 ja muutaman muun kanssa kanssa ongelmia kun puski vikakoodia että on oikosulku/johdot poikki. No selvisi parin päivän kiroilun jälkeen että moottorinohjauksesta puuttuu sulake. Se ohjas myös kirjan mukaan ennakonsäätösolenoidia. Sen jälkeen kun sulakkeen laitto niin kone kävi miten sattuu ja sitten käänsin pumppua takas sinne missä se oli ja käynti parani.
Nyt sitten itse vikaan, eli TDI-Timingilla se näyttää jonkun aikaa että olis kohdallaan ja sitten pomppaa ylälaitaan sekunniks/kahdeks ja sitten takas normaaliin. Voikos johtua mistä? Ja sitten on vielä voimakas nakutus.
Eli oli n75 n18 ja muutaman muun kanssa kanssa ongelmia kun puski vikakoodia että on oikosulku/johdot poikki. No selvisi parin päivän kiroilun jälkeen että moottorinohjauksesta puuttuu sulake. Se ohjas myös kirjan mukaan ennakonsäätösolenoidia. Sen jälkeen kun sulakkeen laitto niin kone kävi miten sattuu ja sitten käänsin pumppua takas sinne missä se oli ja käynti parani.
Nyt sitten itse vikaan, eli TDI-Timingilla se näyttää jonkun aikaa että olis kohdallaan ja sitten pomppaa ylälaitaan sekunniks/kahdeks ja sitten takas normaaliin. Voikos johtua mistä? Ja sitten on vielä voimakas nakutus.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 69 vierailijaa