moi
minulla on golf 3 1.4l vm.1994 ja sa siinä oli päästöt hiukan pielessä katsastuksessa ja auton tyhjä käynti on tällä hetkellä huonoa.. mikä voisi olla vikana, kun auto ei käy kunnolla tyhjäkäyntiä ja päästöt on pielessä hiukan? autoon on vaihdettu uusi virranjakajan kansi, tulpat, tulpan johdot ja pyörija. päästöissä oli tyhjäkäynillä hc lian korkea (190) ja kieroksilla oli hc ja co liian korkea (185 ja 0.59). joten mikä voisi olla vikana ja mistä ensimmäseksi kannattaa lähtee vikaa hakemaan?
auto on:
vw golf 3
vm. 1994
1.4l
moottori tunnus on: ABD
kiitos kaikille auttajille jo etu käteen :-)
vw golf 3 1.4 päästön hiukan pielessä ja tyhjäkäynti huonoa
Valvoja: ffp jäsenet
Oliko tämä 4 piste vai 1 piste ruisku??
Antoiko katsuri kunnolla kierroksia niin että katti kuumeni?? Joskus piti diesel Corollasta polkea moottoritiellä isoilla kierroksilla katista nokea pellolle kun meinas pompata katsastuksessa pakopkaasuista.
Vois kokeilla näitä:
Onko ilmaputsari vaihdettu milloin viimeksi?
Tyhjäkäyntisäädin/moottori rikki .. kokeile putsailla sähköjohtojen liittimiä ainakin siitä kaasuläpälle/ruiskulle menevät.
Tulpan johtojen vaihdosta .. oliko kunnolliset vai tarvikkeet??
Muuttuko mikään kun vaihdoit nuo tulpat+tulpanjohdot+virranjakajan kannen+pyörijä?
Sytyksen säätöäkin jossain oli neuvottu jos HC liian korkea...
Eikös korkea HC kerro huonosti palavasta polttoaineesta?
Tuommoista löytyi:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=18 ... 39539c61b4
Antoiko katsuri kunnolla kierroksia niin että katti kuumeni?? Joskus piti diesel Corollasta polkea moottoritiellä isoilla kierroksilla katista nokea pellolle kun meinas pompata katsastuksessa pakopkaasuista.
Vois kokeilla näitä:
Onko ilmaputsari vaihdettu milloin viimeksi?
Tyhjäkäyntisäädin/moottori rikki .. kokeile putsailla sähköjohtojen liittimiä ainakin siitä kaasuläpälle/ruiskulle menevät.
Tulpan johtojen vaihdosta .. oliko kunnolliset vai tarvikkeet??
Muuttuko mikään kun vaihdoit nuo tulpat+tulpanjohdot+virranjakajan kannen+pyörijä?
Sytyksen säätöäkin jossain oli neuvottu jos HC liian korkea...
Eikös korkea HC kerro huonosti palavasta polttoaineesta?
Tuommoista löytyi:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=18 ... 39539c61b4
moi
mistä sen tietää, et onko 1 vai 4 piste ruiskulla?
juu, kyl katti oli ainakin lämmin, ku pikkukieroksilla ajettu ja käyty näyttämässä korjaamollakin päästöjen mittauksessa uuudestaan, mut ei menny läpi.
ilmanputsari näyttää kyl hyvältä, mut kai voi hakee saman tien uuden tohon.
joo, no täytyy katella liittimet läpi ja putsata ne.
eipä tyhjä käynti muuttunut juurikaan yhtään tulpan johtojen jälkeen ja mulla on tarvike tulpanjohdot.
pystyykö tota sytytyksen säätöä tekemaan itse, et sais sen kohdilleen kunnolla ainakin?
mistä sen tietää, et onko 1 vai 4 piste ruiskulla?
juu, kyl katti oli ainakin lämmin, ku pikkukieroksilla ajettu ja käyty näyttämässä korjaamollakin päästöjen mittauksessa uuudestaan, mut ei menny läpi.
ilmanputsari näyttää kyl hyvältä, mut kai voi hakee saman tien uuden tohon.
joo, no täytyy katella liittimet läpi ja putsata ne.
eipä tyhjä käynti muuttunut juurikaan yhtään tulpan johtojen jälkeen ja mulla on tarvike tulpanjohdot.
pystyykö tota sytytyksen säätöä tekemaan itse, et sais sen kohdilleen kunnolla ainakin?
-
- -
- Viesti:
Tässä kuva 1 pisteruiskusta:
https://www.google.fi/search?q=4+piste+ ... B800%3B600
tällä puolen tuossa ruiskumötikän alla näkyy tuo tyhjäkäyntisäädin/tyhjäkäyntimoottori ..(musta mötikkä).. 4 napanen liitin pitäs olla ( vm95/96 malleista ylöspäin on sitten 6 napainen liitin) joka voi olla syyllinen tyhjäkäynti ongelmiin.
4 pisteruiskuun en nyt löytänyt kuvaa mutta yleensä niissä on isompi ilmansuodatin joka on siinä päällä ...ja kun ottaa ilmansuodatinkotelon pois niin siinä kannessa näkyy polttoainelinja/putkisto joka jakaantuu neljälle eri sylinterille.
4pisteruiskun tyhjäkäyntisäädintä en nyt muista minkälainen se on..
Tarkan ajoituksen saa ajoituslampulla: http://www.motonet.fi/fi/tuote/493001/Ajoituslamppu-12V
Korjaamotkin sen tekevät. Itse olen korvakuulolla ja kokeilemalla säätänyt kohdalle kun ei ole ollut ongelmia tuon kaasuarvojen kanssa.
Oletko tarkastanut kaikki alipaineletkut? jos et niin käy ne läpi + imusarjan ja "kaasarin" välinen kumilaippa.
Katalysaattorinkin voi olla viallinen mutta sitä nyt ei tässä vaiheessa kannata vielä vaihtaa ennkuin muut mahdolisuudet on suljettu pois
https://www.google.fi/search?q=4+piste+ ... B800%3B600
tällä puolen tuossa ruiskumötikän alla näkyy tuo tyhjäkäyntisäädin/tyhjäkäyntimoottori ..(musta mötikkä).. 4 napanen liitin pitäs olla ( vm95/96 malleista ylöspäin on sitten 6 napainen liitin) joka voi olla syyllinen tyhjäkäynti ongelmiin.
4 pisteruiskuun en nyt löytänyt kuvaa mutta yleensä niissä on isompi ilmansuodatin joka on siinä päällä ...ja kun ottaa ilmansuodatinkotelon pois niin siinä kannessa näkyy polttoainelinja/putkisto joka jakaantuu neljälle eri sylinterille.
4pisteruiskun tyhjäkäyntisäädintä en nyt muista minkälainen se on..
Tarkan ajoituksen saa ajoituslampulla: http://www.motonet.fi/fi/tuote/493001/Ajoituslamppu-12V
Korjaamotkin sen tekevät. Itse olen korvakuulolla ja kokeilemalla säätänyt kohdalle kun ei ole ollut ongelmia tuon kaasuarvojen kanssa.
Oletko tarkastanut kaikki alipaineletkut? jos et niin käy ne läpi + imusarjan ja "kaasarin" välinen kumilaippa.
Katalysaattorinkin voi olla viallinen mutta sitä nyt ei tässä vaiheessa kannata vielä vaihtaa ennkuin muut mahdolisuudet on suljettu pois
Sytytyksen säätö ei ole kuin 5 min homma. Eli ei pitäs olla kallis toimenpide.... samallahan vois katsoa pakokaasuarvot koska muistelen jostain lukeneeni että johonkin autoon oli sytytyksen ajoituksella säädetty rajalla olleet pakokaasuarvot kohdilleen.
Tuo tyhjäkäyntimoottori vois olla syyllinen jos tyhjäkäynti ei ole tasainen?? millä kierrosnopeuksilla tyhjäkäynti on?? kylmänä ja kuumana??
Jormalaisen ehdottama lämpöanturi mahdollinen vikapaikka... ota siitä johto irti kun auto käy kylmänä ja kuumana ... onko mitään vaikutusta??
Omalle kohdalle on sattunut niin että kun katti menee tukkoon niin ei ota kerroksia tai ei käy ollenkaan kun ei pääse pakokaasut virtaamaan....
Jos olisit tästä Kuopion läheltä niin minulla olisi lainata tyhjäkäyntimoottori+lämpötila antureita kokeilua varten..
Tee seuraavat "halvat" korjaukset ensin:
-ilmaputsari vaihtoon tai puhdistus ainakin
-ruiskun ja imusarjan välinen tiiviste tarkistus
-alipaineletkut uudestaan tarkistukseen ja ainakin sen kovamuoviputki joka tulee jarrutehostajalta ....
-tyhjäkäyntimoottori ainakin liittimien puhdistus
-muutkin ruiskun liittimet voi käydä läpi...
-lämpötila anturi tarkistukseen liittimet tai jopa vaihto
Jostain olen lukenut että isot pojat on kuulemma lisänneet polttoaineen sekaan katsastukseen sinolia tms jotta polttoaine on saatu palamaan paremmin jolloin pakokaasu arvot on olleet "puhtaammat" .. en suosittele :)
Tuo tyhjäkäyntimoottori vois olla syyllinen jos tyhjäkäynti ei ole tasainen?? millä kierrosnopeuksilla tyhjäkäynti on?? kylmänä ja kuumana??
Jormalaisen ehdottama lämpöanturi mahdollinen vikapaikka... ota siitä johto irti kun auto käy kylmänä ja kuumana ... onko mitään vaikutusta??
Omalle kohdalle on sattunut niin että kun katti menee tukkoon niin ei ota kerroksia tai ei käy ollenkaan kun ei pääse pakokaasut virtaamaan....
Jos olisit tästä Kuopion läheltä niin minulla olisi lainata tyhjäkäyntimoottori+lämpötila antureita kokeilua varten..
Tee seuraavat "halvat" korjaukset ensin:
-ilmaputsari vaihtoon tai puhdistus ainakin
-ruiskun ja imusarjan välinen tiiviste tarkistus
-alipaineletkut uudestaan tarkistukseen ja ainakin sen kovamuoviputki joka tulee jarrutehostajalta ....
-tyhjäkäyntimoottori ainakin liittimien puhdistus
-muutkin ruiskun liittimet voi käydä läpi...
-lämpötila anturi tarkistukseen liittimet tai jopa vaihto
Jostain olen lukenut että isot pojat on kuulemma lisänneet polttoaineen sekaan katsastukseen sinolia tms jotta polttoaine on saatu palamaan paremmin jolloin pakokaasu arvot on olleet "puhtaammat" .. en suosittele :)
-
- -
- Viesti:
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”