Vento 1.8 -95 käynnistyy jo, toinen vika tilalle.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

CaPe-
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.11.2007 16:25

Vento 1.8 -95 käynnistyy jo, toinen vika tilalle.

ViestiKirjoittaja CaPe- » 28.3.2014 17:32

Juu elikkäs 1.8 vento päätti jostain oudosta syystä olla lähtemättä enään käyntiin.

Moottorikoodi on AAM, eli Mono-Motronic

Elikkä, olin lähdössä venton kanssa käymään kaupassa, mutta lähtemiseksi se jäikin. Starttimoottori pyörittää konetta kuin ihmisen mieli mutta kipinää ei tule, eikä bensapumpulle tule virtaa.. Jälkiasennuksena on entinen omistaja asentanut Cobran 6108 hälyttimen kaukosäätöisellä keskuslukituksella (jota ei olla käytetty enää pariin vuoteen koska kaukosta loppui patteri ja ei ole suuri vaiva käydä vääntämässä avaimen kanssa ovia lukkoon)

Tähän mennessä vaihdettua ja testattua:

Virtalukon pohja vaihdettu uuteen,
Eri puolia koitettu
Virranjakajan kansi uusittu
pyörijä vaihdettu hall anturin kanssa
tulpat ja johdot vaihdettu
releitä vaihdettu,

moottorin maadoitus tarkastettu

Tänään kun sain vihdoinkin toimivan yleismittarin käyttööni, niin totesin että bensapumpun releelle tulee kyllä ohjausjännite että rele lähtisi vetämään, mutta maa puuttuu jalalta 85.

Muutaman minuutin pärisemisen jälkeen, nappasin sulake/relerasian varaosakasastani ja aloin tutkimaan. jalka 85 yhdistyy sulakerasian takana paikkaan G1/3 ja siitä käsittääkseni ECU:lle. Tuntuisi hieman oudolta että ECU olisi mennyt pimeäksi, koska juuri edeltävänä päivänä olin ajanut autolla.

Kokeilematta

Uusi sirunlukija
Ehdotuksia?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Toinen vika mikä ilmeni nyt

Vento käy ja liikkuu nyt, mutta hyvin hyvin huonosti, mikä johtuu näennäisesti kytkimestä.

Pakilla liikkuu ihan ok, samoin ykkösellä, mutta kun isompaa vaihdetta laittaa pesään niin jopa riemu alkaa. kierrokset nousee välillä erittäinkin paljon ja auton nopeuteen ei tule näennäisesti mitään muutosta. Kokeilin myös, että jos kytkinvaijeri olisi ollut ongelma ja ajoin n. 2km ilman kytkinvaijeria ja kytkin luisti. Epäilykseni on suuresti että vaihdelaatikosta olisi päässyt kytkimen puolelle valumaan öljyä sinä aikana kun auto seisoi n. 1½kk, joskin tuo ilmeisesti ei ole mikään harvinainen vika 3 korisissa, ja siksi kytkintä vaihdettaessa yleensä sanotaan että vaihda myös se kumi ja holkki(tai mikä nyt olikaan).

400-450€ hintana sille että vaihtas kytkimen ja vaijerin ja ne jotkut pienet hilppeet sieltä laatikon puolelta, on taas opiskelijabudjetille vähän turhan raju. Joten taitaa jäädä korjaamo tässä tilanteessa toissijaiseksi.

Pari kysymystä siis.
1. Kannattaako motonetistä ostaa tämä kytkin ja tämä kytkinvaijeri tuon alkuperäisen automaattisäätöisen tilalle.
2. Mitkäs ne viralliset nimet oli sille kumille ja muistaakseni jokin kupariholkki(?) on että osaan käydä hankkimassa ne, kuulemma kun ei muualta kuin marmoritiskiltä saa oikeenlaisia ja en ajatellut kuitenkaan heti toista kytkintä joutua hankkimaan.
Viimeksi muokannut CaPe-, 31.3.2014 23:40. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 28.3.2014 17:51

Moottoti ohjauksen rele?

lost-vw-69
-
Viestit: 5
Liittynyt: 9.3.2014 9:11

ViestiKirjoittaja lost-vw-69 » 28.3.2014 19:00

ecu hajoneisuuden voit tarkistaa sillain että otat imuletkut auki että näkyy kaasuläppä ja muut kilkkeet ja sit joku pyörittämään moottoria ja ite sumutinpullolla pumppaat bensaa... jos lähtee niin käymään niin sit on ecu/joku bensan releistä kaput..

CaPe-
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.11.2007 16:25

ViestiKirjoittaja CaPe- » 28.3.2014 19:54

Tuli tuossa nyt vielä vaihdettua tuulettimen säätöpaneeli kun ei keksinyt mikä olisi ollut. kun tuuletin lähti puhaltamaan niin ilmeinen vikakin löytyi...

Rotta oli käynyt syömässä ecun johtosarjaa ja kuollut raitisilmasuodattimen päälle ja haju oli sen mukainen. Taitava rotta kun oli vaan viis johtoa nakertanu, ja kuitenkin suurin osa helyistä toimi ihan ok.

huomenna hakemaan oikeenvärisiä johtoja ja kolvailemaan kasaan.. toivotaan et tulee vielä soiva peli.
Viimeksi muokannut CaPe-, 29.3.2014 15:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lost-vw-69
-
Viestit: 5
Liittynyt: 9.3.2014 9:11

ViestiKirjoittaja lost-vw-69 » 29.3.2014 7:22

joo on paikka ollu mistä pitäny nakertaa johtoa.. :)

CaPe-
-
Viestit: 14
Liittynyt: 7.11.2007 16:25

ViestiKirjoittaja CaPe- » 29.3.2014 15:43

Okei, nyt näyttäs olevan kaik johdot tonne kursittu kasaan, paitsi että löyty kaks johtoa lisää. Osaisko joku sanoa mitä nämä mahtaa olla?

Nuo johdot vaan hengaili siinä erillisenä punoksena tuon isomman nipun vierellä, eikä silmään pistänyt ainakaan mitään loogista kohtaa johon noiden johtojen kuuluisi mennä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa