Golf 3 ei mene päästöistä läpi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Sorsa
-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.2.2014 20:45

Golf 3 ei mene päästöistä läpi

ViestiKirjoittaja Sorsa » 24.2.2014 21:32

Auto mallia Golf 3 vm97 1.6 AEE

Mittausarvot tyhjäkäynnillä:
CO ~8
HC 193
CO2 11,59
O2 1,08

Mittausarvot 2000 r/min:
CO 8,9
HC 359
Lambda 0,79
CO2 11,10
O2 0,58

Eli kaikki pahasti on pielessä!

Lambdasta todettu, että kaksi kanavaa neljästä oli täysin pimeinä kun vastusta mitattiin. Lisäksi OBD arvot eivät lambdan kohdalla muuttuneet vaan pysyi tiukasti 0,04V kohdalla. Vian todettua anturi vaihdettiin ja nyt OBD antaa arvoja ja yrittää säätäkkiin konetta. Katti myös katsottiin sisältä ja näytti olevan osat tallessa eikä mitään helinää sieltä kuulunut. Sen jälkeen tehtiin uusi päästömittaus, mutta arvot pysyivät lähes samoina.

Korkea tyhjäkäynti ilmaantui, kun putsattiin kaasuläppä kaikesta möhnästä. Viikon katseltuani asiaa otin akusta piuhat irti pariksi tunniksi ja laitoin takas, jolloin käynti laski nomaalille tasolle. Välillä se kuitenkin heittelehtii muutaman sekunnin tai jää käynnistyksessa huutamaan hetkeksi 1800r paikkeille. Lisäksi hetkellisesti saattaa jäädä veto päälle kun on 1500 kierrosta ja päästää kaasun (ikään kuin olisi vakionopeuden säädin päällä). Tästä syystä ennen ensimmäistä päästömittausta tarkastettiin ilmanduottimen kumilaipan tiiveys. Hyvältä vaikutti. Vastaavanlaista ongelmaa on ollut joskus aijemminkin, mutta kadonnut itsestään.

Öljynpaine valo välähtää välillä kun päästää kaasun ja kierrokset laskevat. Paineanturi ja mittaristo on vaihdettu. Paneet mitattu ja ovat arvoissa 0,45-1,6bar paikkeilla. Öljyt myös vaihdettu. Edelliset olivat 10W-40 ja nyt koneessa 5W-40. Öljynvaihdolla ei ollut havaitavaa vaikutusta.

Mahtaisikohan jollain olla jotain vinkkiä näihin ongelmiin?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 24.2.2014 22:36

Moottorin lämpötila anturi vois olla. Diagnostiikasta voi katsella, että näyttääkö järkeviä.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 25.2.2014 7:23

Onhan tulpat jo vaihdettu? Jos on, syyllinen löytynee jostain moottorin anturista, joka antaa virheellistä tietoa.

Voi olla myös esim jako pompannut tai sytytysennakko säädetty väärin.

Sorsa
-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.2.2014 20:45

ViestiKirjoittaja Sorsa » 25.2.2014 8:39

Lämpötila-anturi ainakin antaa hyviä arvoja OBD:sta. Ilmeisesti tuossa golffissa ei ole moottorille omaa anturia vaan se mittaa jäähdytysnesteestä? Näin ainakin olin jostain lukevinani...

Tulpat on vaihdettu vuosi sitten.

Pitänee tutkia sytytysennakko ja tuo jako.. Eikös tuolla voisi olla myös vaikutusta auton käynnistyksessä? Auto ei meinaan lähde ilman tolppaa käyntiin, kun on pakkasta -5 astetta tai enemmän... Startatessa tuntuu tosi tahmealta ja sit startti pysähtyy eikä jaksa pyöriä. Plussa keleillä ja esilämmitettynä se lähtee käyntii nätisti. Viime talvena pakkasta sai olla noin -13 astetta, jotta ei lähtenyt käyntiin.

Virtajohtojen liitokset on putsattu.

Sorsa
-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.2.2014 20:45

ViestiKirjoittaja Sorsa » 26.2.2014 23:10

Autoa on nyt tutkittu ja havaittu seuraava:
-Ilmavuotoja ei vaikuta oleva.
-Alipaineletkut kunnossa.
-moottorin lämpötila-anturi kunnossa
-imuilmanlämpötila-anturi kunnossa

Mielenkiinoista havaittu:
Auton kun käynnistää, niin aluki päästöt on metsässä ilmeisesti rikastumisen takia, jonka jälkeen ne laskevat järkeville tasoille, mutta hetken päästä ne räjähtävät hirveisiin lukemiin. Vaikuttaa säätövialta vai onko jollain muita ajatuksia tai vinkkejä, että missä säädössä se vika voisi olla?

VAG-COMista kun katselee lambdan arvoja, niin ne pyörivät siinä 0,2-0,3V kohdilla, mutta eivät nouse 0,3V suuremmaksi, vaikka antaa kaasua. Onkohan vaihdettu lambda valmiiksi rikki? Se on otettu toisesta samanlaisesta autosta.
Millaisia arvoja lambdalle pitäisi tulla vag-comista?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.2.2014 23:55

Voisko olla sellanen että kylmänä happitunnistimen signaalia ei huomioida ja sitten kun se huomioidaan niin sen ohjaamana seos menee pieleen?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 27.2.2014 7:01

Lambdan jännitteen kuuluu vaihdella 0-1 Voltin välillä kun kone on lämmin eli lambdavialtahan tuo vaikuttaisi.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.2.2014 7:47

Ja juurikin noin päin, että kun lambdan jännite on liian pieni -> seos menee rikkaalle.

Onko lambdan johdot varmasti ehjät? Onko vaihdettu anturi varmasti ehjä?

Sorsa
-
Viestit: 4
Liittynyt: 24.2.2014 20:45

ViestiKirjoittaja Sorsa » 4.3.2014 9:21

Nyt meni päästöistä läpi!
Tietysti se toinenkin lambda oli rikki. Motonetistä 89e lambda laitettiin tilalle ja päästöt ovat nyt:

Mittausarvot tyhjäkäynnillä:
CO 0,013 %
HC 9ppm
CO2 15,08 %
O2 0,04 %

Mittausarvot 2130 r/min:
CO 0,011 %
HC 8ppm
Lambda 1,007
CO2 15,28 %
O2 0,16 %

Kiitokset osaanottajille :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 60 vierailijaa