Onkohan kellään tullut vastaan moista ongelmaa T4 2.5tdi (acv) kanssa:
Jakopääremppa tehtiin joskus vuonna -10 ja kiristinrulla ei kestänyt kuin 30tkm. Ajossa hajotessaan ei onneksi rikkonut mitään moottorista. No ostettiin uudet hilut koneeseen ja skf:lle kysely, että mistä moinen, vastaukseksi saatiin tyyliin "asennusvirhe, ei korvata mitään"
Ei auttanut kuin niellä tappionsa vaikka osat oli asentanut seppä joka merkkiliikeuransa aikana oli näitä satoja asentanut.
Uudet osat toimi seuraavaan vaihtoon saakka (90tkm) ja jakopääremppa suoritettiin maaliskuussa -13 nyt remontin jälkeen ajettu 23tkm ja kiristin taas hajalla, ilmeni rapisevana äänenä tyhjäkäynnilla, kun hihna hakkasi löysänä suojamuoveihin, onneksi huomattiin ajoissa.
Ensimmäisellä kerralla meni kummastakin päästä rullat rikki ja nyt "vain" kampiakselilta tulevaa hihnaa kiristävä rulla.
molemmilla kerroilla skf ina merkkiset osat.
mistä moinen voisi johtua?
kiitosta jo etukäteen.
T4 2.5tdi (acv) jakohihnan kiristinrulla hajosi " jälle
Valvoja: ffp jäsenet
http://vwts.ru/forum/142597.html
"Ensimmäisellä kerralla meni kummastakin päästä rullat rikki ja nyt "vain" kampiakselilta tulevaa hihnaa kiristävä rulla. "
Ei ole kahta kiristys rullaa, vesipumppu on toinen, tuo vastaus tuttu "asennusvirhe" yleinen liikkeissä, kun sysätään vastuu asentajalle huonosta varaosasta.
"Ensimmäisellä kerralla meni kummastakin päästä rullat rikki ja nyt "vain" kampiakselilta tulevaa hihnaa kiristävä rulla. "
Ei ole kahta kiristys rullaa, vesipumppu on toinen, tuo vastaus tuttu "asennusvirhe" yleinen liikkeissä, kun sysätään vastuu asentajalle huonosta varaosasta.
Ei sitä oikeen voi väärin kiristää ku siinä on nuolimerkit ja kaikki. Voisko olla sitä perus gatesin vikaa että on liian pitkä remmi. Samalla lailla hajos kans yhestä t4 acv:stä, sillon pistettiin liian pitkän hihnan piikkiin, eli jäi vähä turhan löysälle vaikka oli merkeissä kiristykset. Gatesissa ollu vähä semmosta vikkaa, mulla ainaki semmonen kokemus. Ite en uskalla gatesilla ajaa yli 60tkm ja tarkastan joka öljynvaihossa.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
varaosakauppiaan lyhyellä uralla tuli muutama sarja gatesia takuuseen ja kummassakin syynä oli liian löysällä ollut hihna. itseasiassa just vaihdoin omaan skodaan gatesin tilalle contitechin kun gates hakkasi muovikoppaa. hydraulikiristin on mutta silti hihna lähti sormilla pois paikoiltaan. kiristimet ja rullat oli identtiset keskenään contin ja gatesin sarjoissa mutta conti hihna oli julmetun tiukka laittaa paikalleen
Jos ajatellaan että korjaamo asentaa tuollaiseen r5 tdi:n hihnasettejä vuodessa 50kpl ja totuus niiden takuukäsittelyistä on se, että takaisin tulee max. 3kpl. Tähän mahtuu asennusvirhettä, lohkon kupeesta korkannutta kierrettä yms, niin onko se gatesin sarja nyt niin huono kuin täällä taas foorumiperunat jauhaa?
Power; Montako sarjaa asentuu kuukaudessa jakopäitä, kun tuntuu olevan tästäkin tieto hallussa?
Jos kerta asioihin täällä niin hyvin tutustutaan, niin onhan täällä varmasti huomattu sekin, että vanhassa AAT moottorissa on 124-hampainen remmi ja uudemmassa AAT / AEL / ACV/AXL yms on 122- hampainen remmi.
Joskus jopa tarjottu uudempaan tätä pidempää remmisarjaa...
Pari tullut näitä r5 Tdi jakopäitä tehtyä ihan omin pikku kätösin ja kyllä, GATESIN sarjalla. Yksikään ei ole hajonnut, vaikka muutamaan taitaa kilometrejä vuoteen 50-70 tkm ja ei ajeta millään pintakaasulla.
Korjaamot on keksitty jos homma ei muuten onnistu.
Power; Montako sarjaa asentuu kuukaudessa jakopäitä, kun tuntuu olevan tästäkin tieto hallussa?
Jos kerta asioihin täällä niin hyvin tutustutaan, niin onhan täällä varmasti huomattu sekin, että vanhassa AAT moottorissa on 124-hampainen remmi ja uudemmassa AAT / AEL / ACV/AXL yms on 122- hampainen remmi.
Joskus jopa tarjottu uudempaan tätä pidempää remmisarjaa...
Pari tullut näitä r5 Tdi jakopäitä tehtyä ihan omin pikku kätösin ja kyllä, GATESIN sarjalla. Yksikään ei ole hajonnut, vaikka muutamaan taitaa kilometrejä vuoteen 50-70 tkm ja ei ajeta millään pintakaasulla.
Korjaamot on keksitty jos homma ei muuten onnistu.
Keskimäärin pari jakopäätä vuodessa tulee tehtyä, ei tuo rasvanäpin homma ole niin kivaa että sitä jaksaisi ammatikseen tehdä. Ja vain hyvin kapeaan valikoimaan moottoreita toki, ei voi siis yleistää hyvyyttä tai huonoutta pelkän valmistajan perusteella -aivan kuten monessa muussakin asiassa. Hartsan havainto toki tuki omiani, ja yllättävän suuri ero oli kulutuskestävyydessä tuollasessa vanhassa piristetyssä apuakseli-tdi:ssä Gatesin ja Contin välillä. Contin hihna pitää myös vaimeaa "kireän hihnan" ulinaa muutaman ensimmäisen tuhannen kilometrin ajan, jota Gates ei tee vaikka kireys on kummallakin merkissään. Tosin, tämä ei sikäli välttämättä kerro itse hihnan kestävyydestä mitään.
Näiden kokemuksien perusteella laitan itselleni tuollaiseen vanhaan apuakseli-virimoottoriin mielummin Continentalin, koska sitä ei minun kokemuksien mukaan tarvitse vaihtaa ihan niin usein uuteen -eri moottorityypissä asia voi olla toki ihan toisin. Ohessa kuva noin 5000km ajetusta Gatesista 250hv AHU:sta, käyttö toki on ollut kohtalaisen paljon suurilla kierroksilla joten vakiokoneeseen ei voi oikein verrata.
Kuvasta ei täysin välity hihnan todellinen kunto, hampaat olivat "leventyneet" pari milliä selkäpuolta leveämmäksi ja hihnasta oli irronnut merkittävän paljon sidosmateriaalia. Hihna ei ole ottanut kiinni koppaan, ei öljyvuotoja, jakopäätä ympäröivät osat, kopat ja suojat on puhdistettu huolellisesti ennen asennusta.
Autokorjaamoilla on varmasti tästäkin parempaa tilastotietoa eri mottorityypeittäin, mutta vähemmän niitä tänne foorumeille tulee julki. Vakio moottoreissa nyt menee varmasti hihna kuin hihna, johon tietysti korjaamoidenkin tilastot pääosin perustuvat.
R5:n kohdallahan tuo on hyvä tieto että hihnoja on kahta eri pituutta, joten tuo liian pitkä hihna selittyy helposti sillä että on toimitettu väärä osa. Itelläkin samanlaisen hihnan asentaminen tulee puolen vuoden sisään ajankohtaiseksi, niin empä tuota olis osannu välttämättä ottaa huomioon. Kiristimen vaurioituminen taas ei välttämättä tuolla liian pitkällä hihnalla selity. Ja sattuu niitä asennusvirheitä korjaamoillekin ja "ammamiehillekin" aika paljon vaikkei niitä myönnetäkään, ja eipä tuo iso vaiva ole välillä niitä hihnojen kireyksiä tarkistella ja tarvittaessa kirrata.
Näiden kokemuksien perusteella laitan itselleni tuollaiseen vanhaan apuakseli-virimoottoriin mielummin Continentalin, koska sitä ei minun kokemuksien mukaan tarvitse vaihtaa ihan niin usein uuteen -eri moottorityypissä asia voi olla toki ihan toisin. Ohessa kuva noin 5000km ajetusta Gatesista 250hv AHU:sta, käyttö toki on ollut kohtalaisen paljon suurilla kierroksilla joten vakiokoneeseen ei voi oikein verrata.

Kuvasta ei täysin välity hihnan todellinen kunto, hampaat olivat "leventyneet" pari milliä selkäpuolta leveämmäksi ja hihnasta oli irronnut merkittävän paljon sidosmateriaalia. Hihna ei ole ottanut kiinni koppaan, ei öljyvuotoja, jakopäätä ympäröivät osat, kopat ja suojat on puhdistettu huolellisesti ennen asennusta.
Autokorjaamoilla on varmasti tästäkin parempaa tilastotietoa eri mottorityypeittäin, mutta vähemmän niitä tänne foorumeille tulee julki. Vakio moottoreissa nyt menee varmasti hihna kuin hihna, johon tietysti korjaamoidenkin tilastot pääosin perustuvat.
R5:n kohdallahan tuo on hyvä tieto että hihnoja on kahta eri pituutta, joten tuo liian pitkä hihna selittyy helposti sillä että on toimitettu väärä osa. Itelläkin samanlaisen hihnan asentaminen tulee puolen vuoden sisään ajankohtaiseksi, niin empä tuota olis osannu välttämättä ottaa huomioon. Kiristimen vaurioituminen taas ei välttämättä tuolla liian pitkällä hihnalla selity. Ja sattuu niitä asennusvirheitä korjaamoillekin ja "ammamiehillekin" aika paljon vaikkei niitä myönnetäkään, ja eipä tuo iso vaiva ole välillä niitä hihnojen kireyksiä tarkistella ja tarvittaessa kirrata.
Ja tässä topickin tapauksessa kyseessä on kuitenkin ilmeisesti vakiomoottori tai ainakin lähes.
Niinkuin power kirjoitti, "Vakio moottoreissa nyt menee varmasti hihna kuin hihna", niin edelleenkin epäilen tässä tapauksessa jotain muuta kuin tuotevikaa. Täysin samaa mieltä että siellä pitää gatesin kestää.
Korjaamotkin tekevät virheitä, mutta epäilen että vähemmän tulee virheitä henkilölle kuka tekee esim. viikossa useamman jakopään ja tietää aiheesta, kuin se joka joskus joutessaan asentelee johonkin omaan "viri viri tööt tööt" vehkeeseen remmiä ja vetää tästä johtopäätökset eri valmistajien paremmuudesta, jos se ei sattunutkaan pysymään nipussa.
Viri vehkeissä voi vaikuttaa sen remmin kestoon hiukka eri tekijät kuin vakiossa ja 1.9 AHU / 1Z moottoreilla on 2.5R5 moottorin jakopään kanssa yhteisiä tekijöitä melko vähän, kun perusrakennekin kuitenkin eroaa toisistaan.
Se jos apuakselikoneiden hihnasarjoissa on ollut ongelmia, ei tarkoita että niitä ongelmia olisi kaikissa muissa sarjoissa. Eli sama kun vertaisi 1.4 16v ja 1.6 16v:n jakopään korkkauksia vaikkapa perus 8v moottoreiden jakopäävikoihin....
Niinkuin power kirjoitti, "Vakio moottoreissa nyt menee varmasti hihna kuin hihna", niin edelleenkin epäilen tässä tapauksessa jotain muuta kuin tuotevikaa. Täysin samaa mieltä että siellä pitää gatesin kestää.
Korjaamotkin tekevät virheitä, mutta epäilen että vähemmän tulee virheitä henkilölle kuka tekee esim. viikossa useamman jakopään ja tietää aiheesta, kuin se joka joskus joutessaan asentelee johonkin omaan "viri viri tööt tööt" vehkeeseen remmiä ja vetää tästä johtopäätökset eri valmistajien paremmuudesta, jos se ei sattunutkaan pysymään nipussa.
Viri vehkeissä voi vaikuttaa sen remmin kestoon hiukka eri tekijät kuin vakiossa ja 1.9 AHU / 1Z moottoreilla on 2.5R5 moottorin jakopään kanssa yhteisiä tekijöitä melko vähän, kun perusrakennekin kuitenkin eroaa toisistaan.
Se jos apuakselikoneiden hihnasarjoissa on ollut ongelmia, ei tarkoita että niitä ongelmia olisi kaikissa muissa sarjoissa. Eli sama kun vertaisi 1.4 16v ja 1.6 16v:n jakopään korkkauksia vaikkapa perus 8v moottoreiden jakopäävikoihin....
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa