T5 webasto ei toimi kylmällä kelillä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

T5 webasto ei toimi kylmällä kelillä

ViestiKirjoittaja only4pro » 15.1.2014 13:03

Otsikkohan kertoo jo paljon. Eli kylmällä kelillä (-10) webasto lähtee päälle, käy hetken, pumppu alkaa syöttää polttoainetta, syttyy mutta siinä vaiheessa kun sen pitäisi alkaa nostamaan palopuhaltimen nopeutta se kuitenkin lakkaa syöttämästä polttoainetta. Hetken päästä se alkaa tehdä saman asian aina uudelleen. Tankissa -29 ainetta, akussa virtaa (oli laturi kiinni). Luin toisesta aiheesta että kyseessä voisi olla vesipumppuongelma, ihmetyttää vaan kun toimii lämpimässä tallissa ihan OK?

Ajoin auton firman halliin eilen aamulla, Kokeilin eilen iltapäivällä ja toimii täysin normaalisti.

Vikakoodia ei jää kelloon, liekin kuva on mutta ei muuta. Kun auton käynnistää niin tulee lähes aina se F--, muuta tekstiä en ole siinä nähnyt.

en tiedä kuuluuko tämä yleiselle vai diesel osastolle?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 15.1.2014 14:09

Onko sinulla tietoa, onko lämmitin toiminut normaalisti milloin viimeksi? Miten toimii vaikka nollakelistä? Entä -5 ? Pyöriikö vesipumppu vian ollessa päällä ja keittääkö lämmitin kun lämmitys lakkaa? Yleensä jos vesipumppu on viallinen ja lämmitin keittää, uudelleenyritystä ei tule heti perään.

Millainen polttoainelinja on, mistä ja miten se on vedetty?

Onko edellinen tankillinen ollut kesälaatua, ja paljonko sitä oli jäljellä viimeksi tankatessasi talvilaatua?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 15.1.2014 14:45

Ilmeisesti alkuperäinen lämmitin kyseessä.
Vielä yksi varmistus akusta. Onko yhdellä vai kahdella akulla? Jos kahdella akulla, niin webasto käyttää kuskinpenkin alla olevaa akkua.
Onko katsottu testerillä, onko vikakoodeja?

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

T5 2004

ViestiKirjoittaja KariT5 » 15.1.2014 15:09

Ihan samat oireet myös, auto -04. Välillä toimii ja välillä ei.

Tässä lähellä on Harjavallassa hyvä Webastoon erikoistunut paikka ja sieltä tuli nuo samat vinkit, akku ja vesipumppu. Akunvaihto ei auttanut (oli kyllä jo väsähtänyt), seuraavaksi käynti paikan päällä ja sitten ehkä selviää lisää.

Ilmoittelen lisää kun saadaan toimimaan.

päivitys : Näyttäisi siltä että etuakku oli kuitenkin se syy. Auto on vanha ambulanssi, joten siinä Webasto ottaakin virran etuakulta. Napanuoran kun laittaa kiinni, niin automaattilaturi lataa akkua, mutta etuakun lataus tarvii kytkeä erikseen päälle.

Autossa on siis ollut aina etuakulla vajaa virta ja Webastokaan ei ole toiminut kunnolla. Olen nyt ladannut myös etuakkua yöllä ja Webasto on pelannut normaalisti.
Viimeksi muokannut KariT5, 16.1.2014 9:37. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Riku.J
-
Viestit: 271
Liittynyt: 3.9.2003 20:02

ViestiKirjoittaja Riku.J » 15.1.2014 15:37

Vesipumpulta kuulostaa

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 15.1.2014 16:01

pahoittelut puuttellisesta ensimmäisestä viestistä, tässä täydennystä.

Kyseessä siis alkuperäinen webasto johon on varmaan suomessa asennettu tuo 1533 minikello ratin viereen. katossa ei ole webaston ohjausjuttuja.

En ole tarkistanut onko kaksoisakkua, epäilen että ei ole koska ei ole tehdaskelloa.

En tiedä milloin on toiminut kunnolla näillä pakkasilla, ainakin lähellä nollakeliä toimii. Kävin kokeilemassa eilen kun ekaa kertaa piti sitä saada käyntiin kylmällä kelillä että paisarin veden lämpötila oli haaleeta (ehkä nollan paikkeilla, ja ulkona -18c) kun oli parikymmentä minuuttia yrittänyt käynnistyä eli vähän oli lämmennyt.

Voiko palopuhallin olla tiensä päässä?

Vikakoodeja en ole lukenut, pystyykö ne itse kattelemaan jotenkin? Löytyy vanha vag-com 3.11 tjsp

Akku on myös finaalissa, se korjataan huomenna, menee akku vaihtoon. Pitää tosin mitata latausjännite, mielestäni valot vähän elää mikä voisi viitata jännitevaihteluun.

edit: jaa en mä nyt tiedä onko akku sittenkään finaalissa, näytti 12.8V n. puoli tuntia sen jälkeen kun olin tullut kotiin. pitää vielä tänään mitata että paljonko se jännite nyt on. On kyllä uusi akku, mutta voi olla että se menee toiseen autoon mihin oli tarkoitus muutenkin vaihtaa akku. Latausjännite näytti olevan 14.2 - 14.4 kun eilen kokeilin

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 16.1.2014 18:22

Noniin, selvisi lisää.

Tulin tänään kotiin (auto seissyt eilisestä paikallaan) ja mittasin akkujännitteeen, näytti 12.54 eli se on kyllä kunnossa. Laitoin webaston päälle, jännite tippui 12.05 (sisäflekti löi myös päälle) ja jäin odottelemaan konepelti auki... Webasto käynnistyi, syttyi ja alkoi nostamaan kierroksia. Alkoi kuulua kuplintaa letkuista eli keittää.

Mikä pumppu tässä on ja mistä saisi toisen tilalle? Pystyy varmaan itse vaihtamaan?

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

akku

ViestiKirjoittaja KariT5 » 17.1.2014 15:47

Noo juu eipä itselläkään akun vaihto nyt sitten kumminkaan auttanut.

Ensi viikolla käymään huollossa, kerron lisää mitä selviää.

only4pro
-
Viestit: 1402
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 17.1.2014 15:58

pistin saksasta tulemaan pumpun, oli käytetty mutta alkuperäinen, oli kai 59tkm ajetusta autosta. hinta oli 40e+14e dhl (eli saksan posti)

KariT5
-
Viestit: 43
Liittynyt: 17.11.2012 9:13

Huolto

ViestiKirjoittaja KariT5 » 25.1.2014 11:01

Huollossa käyty http://www.kartok.com/index.html ja aika paljon tuli viisaammaksi.

Kun joku tekee työkseen joka päivä Webaston korjaus ja sennustöitä, niin kyllähän se apu löytyy.... Omasta Webastosta kello irti, piuhat kiinni ja sitten vaan tietokoneelle.

Infoa tuli niin paljon, että en tahtonut tajuta puoliakaan ja osan jo unohdinkin, mutta 2003 mallia on mun Webasto ja yli 8000 käynnistyskertaa. Sitä oli myös "tuunattu" hiukan tehokkaammaksi, liekö syy että asennettu ambulanssiin?

Mitään vikakoodeja ei ollut ja siinä laite toimi ihan juur niin kuin pitää. Ihan varmaa syytä temppuiluun ei saatu, mutta yksi epäilys oli että kello ryppyilee.
Koska osa ei ollut kallis (listahinta 85,-), niin vaihdettiin se.

Nyt on ainakin nämä muutamat päivän toiminut ihan niin kuin kuuluu.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa