Ocu I 4x4 pyöränlaakerimysteerio

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jaalto
-
Viestit: 37
Liittynyt: 15.8.2010 19:14

Ocu I 4x4 pyöränlaakerimysteerio

ViestiKirjoittaja jaalto » 8.1.2014 20:16

Rohkenin aloittaa uuden ketjun etsimättä vanhoista, sen verran mystiseltä käsillä oleva vika tuntuu.

Kyseessä on siis vm. 2000 Octavia I 4x4, 66 kW TDI. Ajettu 250 000 km.

Ajelin eilen rauhallista maantieajoa, kun kesken kaiken alkoi polttoainetankissa pyörre käydä; hetkellinen kulutus nousi ehkä kolmanneksen tavanomaisesta. Auto myös vaikutti vähän ponnettomalta, ja hidastui moottorijarrutuksissa normaalia selvästi nopeammin. Vikatila kesti ehkä 5-7 km, käsittääkseni aina siihen saakka kunnes ehdin perille määränpäähän. SIellä jo haju paljasti, miltä renkaalta ongelmaa etsii. Käryn perusteella löysin oikean takavanteen polttavan kuumana. Mikään ei sentään hehkunut. Epäilys kohdistui jarruun, mutta kun en ollut jarrua vian ilmaantuessa painanut, ei se tuntunut todennäköiseltä. Jarrulevyn ulkopinta oli samea, ei siis sellainen kuin jarrun päällä laahatessa, eli kirkas. Sen sijaan lämpöä tuntui olevan eniten pyörän napaa lähestyttäessä. Vielä 10 min myöhemmin sylki kihisi iloisesti pois pyörän keskiöstä. Laakerivialta tuntui.

Ja sitten se mysteeriosasto: Lähdin jonkin verran myöhemmin ajelemaan hiljakseen kotia kohti. Pysähdyin ajoittain tarkastamaan tilanteen, mutta lämpöä ei enää syntynyt. Myös kulutus ja auton käytös olivat normaalit. Nyt on ajettu noin 40-50 km vian jälkeen, ja käytös edelleen normaali.

Tänään nostin perän ylös ja pyörittelin pyörää sekä kokeilin, onko väljää. Ei rahinoita, pyörii normaalisti, ei väljääkään kuin aivan hiuksenhieno aavistus. Sen verran käsittääkseni voi olla kunnossa olevassa laakerissakin. Olen nyt jututtanut joukon laakereiden asiantuntijoita sekä sellaisina itseään pitäviä, ja synteesi kuullusta on, että jos laakeri on rikki, niin se pysyy rikki, eikä korjaudu itsestään. AIka päivänselvää. No nythän rasvat ehkä ottivat joka tapauksessa nokkiinsa, eli laakeri ehkä hajoaa lähitulevaisuudessa, tai lähivuosina.

Mutta olisiko veikkauksia, mistä on kyse? Villejä arvauksia, mikä muu kuin laakeri tuollaisen voisi aiheuttaa? Toimintaehdotuksia? Pitkiä matkoja tulee ajeltua usein, eli varmuuden vuoksi laakerinvaihto on käynyt mielessä.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 8.1.2014 20:21

Ei kyllä kuulu kasettilaakerissa olla väljää edes sitä pientä aavistusta. Laakeri suosiolla vaihtoon vaan.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 8.1.2014 21:26

Mulla oli aikoinaan ihan samanlainen ongelma. Hirtti oikea takakulma kiinni ja piti nilkuttaa himaan pikkuteitä, mutta seuraavana päivänä kun pajalle pääsi, oli vika tiessään ja ei ole 4v aikana uusiutunut.

jaalto
-
Viestit: 37
Liittynyt: 15.8.2010 19:14

ViestiKirjoittaja jaalto » 17.1.2014 12:34

Jaaha, palataanpas aiheeseen.

Ajoa laakerin tuntemattomasta syystä aiheutuneen kuumenemisen jälkeen ehti kertyä jokunen sata kilometriä; mitään hälyttävää kuumenemista sinä aikana ei kertaakaan ilmennyt. Kertaalleen olin havaitsevinani, että oikean takapyörän navassa oli aivan aavistus lämpenemistä. Osin tämän innoittamana vein tänä aamuna kärryn pajalle, jossa siihen vaihdettiin laakeri, vaikka sitten ihan varmuuden vuoksi. Sillähän asia hoituu, ajattelin.

Mutta tähänkin tarinaan ilmaantuu yllättävä käänne: Ajoin äsken auton pajalta kotiin, matkaa tuli kolmisen kilometriä. Auto oli nahkea kulultaan, ja polttoainetta kului rivakkaa tahtia. Panin sen kylmän sään ja "uutuuttaan" jäykän laakerin piikkiin. Pihassa käry oli viime viikolta tuttu, lämpöä oli taas hirmuisesti, eli oireet tasan samat kuin viime viikolla. Sitä ei vielä voi tietää, asettuuko ongelma taas itsestään; se selviää vasta illansuussa kun lähden tästä kaupoille.

Korjaamolle tietysti heti soitin, ja siellä tietysti ihmeteltiin tavattomasti. Oikeastaan ainoana veikkauksena osattiin esittää, että kenties uusi laakeri on ollut heti kättelyssä viallinen. Sovittiin, että ajelen nyt vielä vähän lisää, josko aiheesta jotain selviäisi.

Jos tämä tästä vielä käy yhtään ihmeellisemmäksi, niin sitten voi sanoa nähneensä kaiken.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 17.1.2014 14:07

Jospa se on kuitenkin jarru mikä siellä oireilee.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.1.2014 14:23

Tuota samaa jäin miettimään itsekin...

Onko lähiaikoina käyty jarrudynamometrissä? Näyttääkö palat erilaiselta kuumenneella puolella? Onko käsijarrun/ABS:n kanssa ollut ongelmia? Nesteet vaihdettu normaalisti?

Paljonkohan muuten tollanen laakeripaketti kestää "ylimääräistä" lämpöä? Stefahan sielläkin jossain välissä on.

jaalto
-
Viestit: 37
Liittynyt: 15.8.2010 19:14

ViestiKirjoittaja jaalto » 17.1.2014 14:33

Jarrupa siinä tulisi luonnollisesti mieleen.

Sanotaan nyt vaikka niin, että takajarruissa on viime vuosien aikana ollut sen verran paljon kaikenlaisia laahausongelmia, että melkein luulisin tunnistavani ne. Tässä on seuraavat seikat, jotka viittaavat muuhun kuin jarruun:
- Ensimmäinen lämpenemisepisodi ajoittui aikaan, jolloin en ollut kilometrimääriin jarrua hipaissutkaan. Itsekseen jos jarru jarruttelee, niin sitten olen jo nyt nähnyt kaiken.
- Jarrulevyn ulkopinta on samea, ei kirkas. Sisäpintaa en ole tarkastanut. Lämpöä jarrulevyssä on kuitenkin ollut tämän ongelman yhteydessä tarjolla vähemmän kuin esim. vanteessa tai ennen muuta napamutterissa.
- Polttoainetta on näissä kahdessa tapauksessa kulunut vielä selvästi enemmän kuin jarruongelmien yhteydessä tavallisesti. Tuommoinen pari litraa per sata kilometriä on noiden muutamien ongelmakilometrien aikana ollut kulutuksen lisäys tavalliseen.
- Käry, sellaista palaneen rasvan katkua ei ole jarruongelman yhteydessä nenääni vielä leijunut.

Mutta asian varmistamiseksi pitäisi tietysti vilkaista se jarrulevyn sisäpinta. Uskoni siihen asiaan on kuitenkin niin vähäinen, että ei tällä pakkasella renkaan irtikäyttäminen oikein innosta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.1.2014 14:40

...tällä pakkasella renkaan irtikäyttäminen oikein innosta.
kieltämättä... :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 17.1.2014 15:03

Jos jarrulevyn ulkopinta on samea, niin täältä ääni jumivalle satulalle tai jollekin muulle ongelmalle sillä suunnalla. Jarrulevyn pinnan pitäisi olla AINA kirkas, jos jarrut toimivat normaalisti (pala laahaa kokoajan aavistuksen ja jarruttaessa sitten puristuu tiukemmin levyä vasten). Samea ulkopuoli viittaisi siihen, että ulkopuolen pala ei ota kiinni levyyn = satula jumii.

jaalto
-
Viestit: 37
Liittynyt: 15.8.2010 19:14

ViestiKirjoittaja jaalto » 17.1.2014 15:19

Sameanpuoleiset nuo levyt on kyllä olleet aina kun jarrut ovat toimineet normaalisti. Ruostetta niissä ei siis toki ole, mutta eivät ne aivan kirkkaatkaan ole. Silloin, kun niissä on ollut vikaa, levy on ollut aivan kirkas, ja lämmennyt ajossa selvästi, polttoainetta on kulunut 5-20 % normaalia enempi, ja kulku ollut vähän tahmeaa. Jarruvikoina tässä on viime vuosina ollut satulaa rikki, jarruputkea tukossa, jo uutena viallista satulaa, yleistä jumitusta yms. Muuten hyvä auto, mutta takajarruissa on melkein aina jotain vikaa. Mielestäni ei kuitenkaan tällä hetkellä, viimeisin vika saatiin haarukoitua ja korjattua lokakuussa.

Nyt kulku on siis tosi tahmeaa, jos sen pään ottaa, ja polttoainetta kuluu 25-40 % normaalia enempi, lämpöä on hirveästi (ja eri paikassa kuin aiemmin), ja käryää. Nämä ongelmat siis niinä parina kertana ja muutaman kilometrin pätkällä, kun tämä mysteerivika on ilmennyt.

Mutta Markku M., meillä on tässä varmaan vain tulkintaero.Luulen että nuo levyt kävisivät tälläkin hetkellä sinulle kirkkaista; itse taas olen kaikkien noiden jarruvikojen aikana tottunut niin viimeisen päälle hinkkaantuneisiin levyihin, että en osaa näitä kirkkaiksi kutsua.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 17.1.2014 15:59

Kuva

Suunnilleen ton näköiset jarrulevyt mulla on normaalisti ollut. Kuva jostain bemarista, netistä vaan kaivoin esimerkiksi... Onko toi nyt sit "samea"?

jaalto
-
Viestit: 37
Liittynyt: 15.8.2010 19:14

ViestiKirjoittaja jaalto » 18.1.2014 12:49

No joo, ei siitä ensimmäisenä tule mieleen sanoa, että samea.

Jatketaan vain tästä jarruaiheesta, se kun on mielenkiintoista vaikka ei nähdäkseni liity itse pääongelmaan. Seuraavassa on pari linkkiä, jotka johtavat kuviin jotka tänä aamuna otin kärryni jarrulevyistä. Pahoittelen kuvanlaatua, kuvat on otettu vähässä päivänvalossa vanteen aukkojen läpi.

https://plus.google.com/photos/116772216183810830153/albums/5970184985803548689?authkey=CLr2tfnLyeCnnQE

Ensimmäinen on etujarrulevystä, joka miten kuten vertautuisi Markku M.:n linkittämään kuvaan, jos läsnä olisi keinovalonlähde (heijastuksia luomassa), ja autoni olisi vaikka 12 vuotta uudempi. Jälkimmäinen kuva on takajarrulevystä, ja vastaa normaalia tilaa, kun auton jarrut toimivat tavalliseen tapaan. Jos tuohon panisi hieman keinovaloa, syntyisi jopa heijastuksentapaista. Sormenpäällä tunnustellen pinta on sileä ja liukas kuin piikatytöllä - toki tällä säällä lämpötuntuma on enempi ikäneidon tasoa. Piikatytölle sopivaa punastelua on tarjolla, mutta ei varsinaisessa kontaktipinnassa. Ajotapani taitaa olla niin ennakoivaa ja rauhallista sorttia, että jarrua ei käytetä edes ihan joka matkalla muuten kuin pysähtymisen yhteydessä.

Sitä ei voi kuvista kommentoida, millainen on jarrulevyn toinen puoli; mitään lämpenemisongelmia en ole jarrulevyillä kuitenkaan havainnut sitten viime syksyn remontin. Viime ja tämän viikon lämpenemisepisodissa vanne on ollut vähintään yhtä lämmin kuin jarrulevy, ja napamutteri kaikkein kuumin. Viime syksynä, ja aiemminkin, kun olen havainnut lämpöä huokuvan ennen muuta jarrulevystä, on jarrulevyn kontaktipintakin sitten kiiltänyt kuin... no enpä viittaakaan piikatyttöön enää. Mutta samaan aikaan on sormiin levyltä ja sen ympäristöstä tarttunut myös huomattavia määriä mustaa pölyä (jarrupaloista?), joka loistaa poissaolollaan lähes täysin nyt kun jarrut pelaavat normaalisti.

EDIT myöhemmin samana päivänä: Kuvat linkin takana juuri päinvastaisessa järjestyksessä kuin kirjoitin.
Viimeksi muokannut jaalto, 18.1.2014 21:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 18.1.2014 13:20

Kuvat jos näkyisivät, niin olisi helpompi spekuloida... :)

jaalto
-
Viestit: 37
Liittynyt: 15.8.2010 19:14

ViestiKirjoittaja jaalto » 18.1.2014 19:01

Kappas kehveliä, no nyt sopii yrittää uudemman kerran. En kyllä takaa vieläkään näkymistä, googlen jakoasetukset ovat aika hämärät. NSA ihmettelee kaiketi noitakin kuvia jo parhaillaan...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.1.2014 20:53

Väristä päätellen kuumana olis käyny.

jaalto
-
Viestit: 37
Liittynyt: 15.8.2010 19:14

ViestiKirjoittaja jaalto » 18.1.2014 21:52

On käynyt kuumana viime vuosina moneen kertaan; pientä pikkuvikaa on ollut kotitarpeiksi kuten totesin. Ja saihan se lämpöä nytkin pariin otteeseen, mutta ei niin pahasti kuin vaikkapa tuo napamutteri.

Himokkaasti kyllä ottaa levy ruosteen pintaan kun saa lämpöä, se on näinä vuosina tullut selväksi. Mutta kun on katsastusmiehelle kelvannut, niin enpä ole vaihtanutkaan. Kaikki muuhan alkaa olla takajarruista vaihdettu, parhaassa tapauksessa useampaan kertaan.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 18.1.2014 22:58

Kyllä niitä on itsekseen jarruttelevia autoja olemassa, tälläkin palstalla on yksi kirjoitus aiheesta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 25 vierailijaa