Tandempumpun "repeäminen" irti kannesta

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

Tandempumpun "repeäminen" irti kannesta

ViestiKirjoittaja cre8tor » 13.11.2013 18:49

Joo

Onko kellään sattunut samanlaista vikaa mikä minulle tänään?

Auto on 2001 Golf 4motion ARL koneella, ohitin autoa ja rinnalla kun olin niin kuului pieni ääni konehuoneesta ja vedot loppui siihen ja auto sammui. Konepellin aukastuani huomasin välittömästi että tandempumppu siellä rohjottaa irti kannesta, yläreunassa 1-2cm rako.

noin 800km sitten vaihdoin nokka-akselin sun muut hilppeet sinne ja silloin käytin tandempumppua irti, mutta se laitettiin oikein paikalleen. Pultit olivat vieläkin tiukasti sylinterikannessa, joskin tandempumpusta oli pari korvakkoa lohjennut ja sen takia se ärvötti yläreunastaan auki.

Mikä tuommoisen voi aiheuttaa? Voiko se pumppu leikata kiinni ja sen seurauksena tehdä jotain tuommoista.

Nyt on uusi pumppu tulossa briteistä pikapostina niin jospa tuota pääsee vkl aikana vaihtamaan uuden tilalle (tietenkin jos ei ole hajottanu uuden nokan päätä tai muuta).

Huomenna pitää purkaa vanha irti ja tutkailla että mitä sille on tapahtunut, mutta ihmetyttää vähän että tuommoisen tuhon kummiskin oli tehnyt.

Pasi H.
-
Viestit: 223
Liittynyt: 29.5.2004 13:51

ViestiKirjoittaja Pasi H. » 13.11.2013 19:07

Työkaverilla hajosi myös tandempumppu AJM moottorisesta borasta. Meni sisältä ihan palasiksi. Oireena oli vaan jarrupolkimen kovaksi muuttuminen, ja alipainepuolelle pääsi öljyä. Moottori pysyi käynnissä. Jos se sulla sammui sen takia kun kampesi nokka-akselin jumiin. Sen takia sen pumpun korvakkeetkin hajosi.

Mutta minkä takia se noin totaalisesti menee palasiksi, niin tiedä häntä. Varmaan leikkasi kiinni tjsp.

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 14.11.2013 16:27

Nyt tuli purettua tuo tandemi ja melkoista silppua siellä sisällä oli, se lamelli murskautunut ihan kappaleiksi. Samalla huomasin että alipainepuolen letkuliitin pyörii ja myös hieman vuoti kun reiät tukki ja puhalsi letkun liittimestä.

Kuvia pumpusta ja kannenpäästä:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 15.11.2013 19:29

Uusi tandempumppu (pierburg) laitettu paikoilleen tänään ja auto toimii jälleen! :)

Nuita uuden nokka-akselin päässä ja kannessa olevia orkosia hioin kevyesti 320 vesihiomapaperilla ja pulttasin uuden pumpun paikalleen.

Nyt vain kiinnostaisi tietää että mikä tuolle vanhalle pumpulle oikein tuli melkein heti nokkaremontin jälkeen, vai oliko se vaan sattumankauppaa että hajos melkein heti sen jälkeen ne lamellit pumpusta?

juha_j
-
Viestit: 55
Liittynyt: 13.8.2013 21:32

ViestiKirjoittaja juha_j » 15.11.2013 21:17

Paljonkos oli ajomäärä tuhon sattuessa? Että pitääkö tässä alkaa miettiä tandemin vaihtoa noin niinkuin varotoimenpiteenä.

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 16.11.2013 13:22

248tkm oli mittarissa tuhon sattuessa.

Jouscar
-
Viestit: 54
Liittynyt: 20.8.2012 10:33

Oliko pumpun ja nokka-akselin hahlot ja tapit

ViestiKirjoittaja Jouscar » 17.11.2013 12:08

varmasti lokosessa kun eka kerran kiristit tandemin kanteen?

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 17.11.2013 18:02

kyllä oli ja se kesti nokkaremontin jälkeenkin vajaa 1000km ongelmitta...

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 17.11.2013 18:28

Eikös toi oo ihan tavallista että se alipainelähtö pyörii ja heiluu miten sattuu? Vai onko mullakin vikaa siinä?

rapSu^^
-
Viestit: 63
Liittynyt: 21.6.2009 14:22

ViestiKirjoittaja rapSu^^ » 18.11.2013 20:20

Sami J.
LähetäLähetetty: 17.11.2013 18:28 Viestin aihe:
Eikös toi oo ihan tavallista että se alipainelähtö pyörii ja heiluu miten sattuu? Vai onko mullakin vikaa siinä?

Eiköhän tuo ole normaalia, itsellä se pyöri uudessa pumpussa jo valmiiksi.

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 19.11.2013 18:41

Joo, näytti uudessakin pyörivän eli lienee normaalia :)

Mikko-R
-
Viestit: 17
Liittynyt: 30.6.2013 9:15

ViestiKirjoittaja Mikko-R » 10.2.2015 6:17

En tiedä uudesta pumpusta, mutta omasta pasuunasta katosi ahdot ja jarrut ja kaikki mikä toimii alipaineella. Otin pumpun päästä letkut irti ja koneen käydessä kokeilin tuleeko alipainetta. Pumppu oli täysin hengetön. Letkun lähtö heilui edestakaisin. Tiivistin lähdön ja johan alkoi alipainettakin syntymään. Itse sanoisin, ettei sen kuulu siellä heilua miten sattuu. Sisällä on o-rengas tiivisteenä ja sen jälkeen takaiskuventtiili. Liitos on krympillä ja pumpun runko on valua joten on aika perseestä edes kokeilla tiivistää ellei jopa mahdoton. Uusiksi tuo pumppu menee mullakin, mutta tulipahan taas "uusi" vika esille muuten suht luotettavasta kulkineesta. Eräs tuttu mekaanikko sanoi, että 2.0 TDI:ssä kyseinen nippa on kierteillä ja mahdollisesti kestävämpi. Tuo krymppi kun tuntuu ajan myötä löystyvän. On kuulemma ollut tapauksia, että sen nipan saa vedettyä helpostikkin pois paikaltaan. Purettavaksi sitä ei kyllä ole tarkoitettu tässä 1.9:n pumpussa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa