jetta mk2 1,6 ez & pierpurg 2e2 ja korkeahko kulutus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

jetta mk2 1,6 ez & pierpurg 2e2 ja korkeahko kulutus

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 9.11.2013 17:45

eli kakkoskoppanen jetta otsikossa mainitulla 1,6 ez koneella, 4v laatikolla ja pierpurgin kaasuttimella.
polttoainetta kelpaa matka-ajossa keskinopeudella 90km/h, 8-8,5l /100km, kaupungissa kulutus pomppaa n. 13 litraan joka tuntuu aika kohtuuttomalta.

ostin auton elokuussa ja siitä lähtien kulutus ollut aika korkea. auto pätki tyhjäkäynnillä ja moottorijarruttaessa poksutteli putkeen, tämä korjattiin kiertämällä seosruuvia aavistuksen laihemmalle ja nyt auto käy sievästi tyhjäkäyntia n.950rpm. kylmänä lähtee hyvin käyntiin, nostaa kierrokset n.1600rpm ja lämmettyään laskee normaalisti. lämpimänä ajon jälkeen kun sammuttaa, auto parkissa yli 5min-> aika kauan saa kyllä sahata. yli puolen tunnin seisomisen jälkeen taas lähtee hyvin käyntiin. joskus kuuman koneen kun sammuttaa niin koittaa jälkikäydä, tosin vain kerran hörähtää jos sitäkään. vedot tuntuu olevan tallella, kylmällä koneella pintakaasulla saattaa vaan joskus nykiä.

vaihdettu on uudet tulpat, johdot ja ilmanputsari sekä laatikon öljyt joilla ei varmaan kulutukseen oo mitään vaikutusta :)

mitähän sille lähtis tekemään, kun kuitenkin käy ja kulkee normaalisti, mutta ei tuo kulutus taida ihan normaalia olla vaikka onkin kaasaripeli kyseessä?

Jännämies
-
Viestit: 100
Liittynyt: 6.5.2012 20:34

ViestiKirjoittaja Jännämies » 11.11.2013 10:43

Joo itsellänikin on ollut muutama noita EZ koneisia kakkoskorisia ja kaikille on tuo menovesi maittanut juurikin 8-9l/100km matka-ajossa ja kaapungissa se nousee reilusti yli 11litran, osannut muuta syyttää kuin vanhaa kulunutta kaasutinta, heitin kaasarin imusarjoineen lähimpää roskikseen ja vaihdoin ruiskun ynm. tarvittavat hilppeet Mk3 92-94vm golf/ventosta kone oli 1,6 ABU. Parin päivän homma kun johtosarjat kävivät suoraan keskenään.

Samalla tietenkin 5v laatikko niin ei huuda 90-100km/h vauhdeissa niin älyttömästi.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 11.11.2013 18:42

täytynee vakavasti harkita ruiskuhilujen hommaamista jossainvaiheessa.. laatikko vaihtuu piakkoin niin kulutus varmaan silläkin jo hieman laskee.

osaakos joku konkari sanoa mihin kuvissa näkyvä tulpattu letku pitäis alunperin mennä ja onko tuolla vaikutusta kulutukseen? tulee jostain ilmanputsarin alta / kaasuttimen päältä.

Kuva

Kuva

edit:
kuvat isompina kun ei näköjään aukee klikkaamalla..
http://aijaa.com/S4MoYq

http://aijaa.com/wVgnkM

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 11.11.2013 18:45

Virranjakajankin säätöjen toimintaa voisi tarkistaa kun bensankulutuksen kohdalta oire sopisi.
Eikös tuossa ole jakajassa molemmat säädöt -eli alipainesäätöä voi kokeilla kun avaa kannen ja imaisee letkusta niin sisällä pitäis "näkyä liikettä" jos ei tai saa vapaasti imettyä niin rikki on, samaten tietysti tuon letkun pitää olla imusarjaan päin ehjä ja kiinni.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 11.11.2013 19:18

kiitos vinkistä, tuotapa pitää kokeilla huomenissa. letku oli kyllä ehjä. haaroittui siitä jarrutehostimen putkesta, totta se oikeassa paikassa on?

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 11.11.2013 19:26

niin ja vielä siitä, että minkälaisiin kulutuslukemiin tommosella 200tkm rullatulla kaasaripelillä pitäis päästä, 4v vaihteistoa ajatellen ei kauhean pieniin, mutta nyt saa tosi sievästi ajella että pääsee siihen reilu 8l\100km matka-ajossa. 7 litraakin tuntus paljo mielekkäämmältä. ei yli 100km\h vauhteja tuu ajeltua joten luulis olevan mahdollista? jarrut ei laahaa ja alusta on remontoitu joten moottorin puolelta etsitään "vikaa" vaikka auto toimiikin suurta kulutusta lukuunottamatta hyvin

jii_bee
-
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 11.11.2013 21:07

osaakos joku konkari sanoa mihin kuvissa näkyvä tulpattu letku pitäis alunperin mennä ja onko tuolla vaikutusta kulutukseen? tulee jostain ilmanputsarin alta / kaasuttimen päältä.

Saattaisi olla Pull Down-rasian alipaineletku... toki helpottaa arvailuja jos irrottaa ilmanpuhdistinkotelon ottaa sitten kuvan.

Virranjakajankin säätöjen toimintaa voisi tarkistaa kun bensankulutuksen kohdalta oire sopisi.

Apuakselin / sytyksen ajoitus saattaisi olla myös pielessä. Omassa GT kakkiksessa tuo oli hampaan verran pielessä > auto toimi niin kuin pitikin, mutta oli hieman laiskan oloinen ja soppa maistui. Ajoitus kohdalleen ja ajotietokoneen kertoma 6,5 l/100 km oli ihan normaali kulutuslukema.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 11.11.2013 23:13

Minulla oli aikoinaan Golffit 1,6 EZ ja 1,8GT GU koneella ja keskikulutus oli aikalailla 8,3 minkä muistaakseni olis joku autolehtikin silloin aikoinaan mitannut keskikulutukseksi.
Ajotyyli ei silloin ainakaan mitenkään säästelis ollut, semmosta vielä muistelen että kulutus kummiskin kaupunkiajollakin jäi alle kympin toisaalta kovin alhaisiinkaan lukemiin matka-ajossa en päässyt eli yllättävän "tasapaksu" kulutus minun ajoissani.

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 12.11.2013 8:54

pitääpä tänään purkaa putsarikotelo pois tieltä ja napata kuva. ois jännä tietää miksi tuo letku on tulpattu ja miten se vaikuttaa käyntiin / kulutukseen.

ajoitus menee tarkistukseen kans, onkohan tuolla montaki merkkiä jakajalla/hihnapyörillä ja onko kellään kuvaa miten merkkien pitäis vastata toisiinsa? jakopäähuolto tehty liikkeessä 20tkm sitten, liekkö siellä mennyt jotain vikaan... pitää informoida iltapäivällä lisää miltä näyttää.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 12.11.2013 16:38

Hommaa ajoitus lamppu -jos säädettävä niin laita 0-astetta, sitten kytkinkopan päältä muovinen tulppa pois ja kone käynnissä osoittelet (virtoihin ja sytkäjohtoon kytketyllä) lampulla aukkoon niin vauhtipyörässä olevan "loven" pitäisi olla tuon muovisen tulpan alla olevan aukon yläreunassa olevan nuolimaisen reunan kohdalla -jos ei ole niin virranjakajaa kääntämällä kohdalleen..
-Näin ulkomuistista, ei ole 13- vuoteen enää ollut Golffia joten korjatkaa jos muistan noita merkkejä jotenkin väärin, sitä en enää muista pitikö alipainesäätimen letku olla kiinni vai irti.
Kyllähän ton kait merkkilampukin kanssa saisi ajoitettua, mutta ei kai ajoituslamppu niin paljon maksa että kannattaa hommaa hankalammin ja epätarkemmin tehdä?

- niin ja olikohan kaikki EZ-koneet katkojankärjillä vai oliko osassa jo kärjetön sytkä, mutta jos kärjet niin nekin kuuluvat "huoltoohjelmaan" eli ylipäänsä kärkien kunto ja kärkiväli kohdalleen (=kosketuskulma), kärjet ensiksi kuntoon sitten vasta sytytyksen ajoitus!

K0nzta_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 23.3.2013 15:59

ViestiKirjoittaja K0nzta_ » 12.11.2013 20:32

säädeltiin lampun kanssa syttyä kohilleen, nyt vetää paljo paremmin ala ja ylä kierrosalueella ja käy tyhjäkäyntiä sievästi. toivotaan että kulutuskin laskee. tuo tulpattu letku pitää vielä selvitellä. sitten seuraavaan asiaan : käykö 1,8 bensaventon laatikko tähän 1,6 koneeseen? jos ei, niin mistä moottorista löytyy sopiva ja tarviiko vaihdevivustoon vaihella osia kun muutetaan 4v -> 5v. entä vetarin laipat? kytkinremontti pian edessä ja siinä se tulis samalla laitettua laatikkokin.

niin ja pyörijä tuli vaihdettua ja jakajan kansi putsattua hapettumista sisältä. kärjetön sytytys tässä on :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 28 vierailijaa